Laat ik als eerste zeggen dat wij-van-achter-de-schermen natuurlijk al lang in de gaten hebben wat er de laatste tijd gebeurt. Zoals ik al eerder ergens postte: als de oplossing makkelijk was, hadden we die allang toegepast. Botte bijlen hoeven niet altijd en zijn niet altijd rechtvaardig.
Ik ben net terug van werk en heb niets gecommuniceerd met de mede-beheerders, ik weet niet of zij op dit tijdstip (2:20u) van dit topic op de hoogte zijn. Om bepaalde felheden te voorkomen en het topic constructief te houden voel ik mij wel genoodzaakt direct te reageren. Voorop gesteld: van enig
mea culpa is beslist geen sprake, ik zet alleen mijn persoonlijke visie en gedachtegang uit. Of dat doen helemaal juist is weet ik niet, maar zoals gezegd, een snel reageren is nu nodig.
De drie speerpunten van een 'goed' topic, zoals trolly die omschrijft, komen geheel met mijn gedachtegoed overeen.
trolly schreef:De reacties mogen niet (langdurig) één of enkele personen in diskrediet brengen, zelfs al geeft dat persoon daar sterk aanleiding toe.
Een voorbeeld: het treinenverftopic. De persoon die dit topic startte werd compleet belachelijk gemaakt. En om eerlijk te zijn: ook wij kijken wel eens naar topics van 'wat is dit nou weer?'. Bedenk je alleen met wat voor personen je te maken hebt. Achter ieder account schuilt een mens. Een mens die anders is dan jij. De een is ingenieur met een topbaan, werkt bij NS en heeft tot het laatste ballaststeentje overal verstand van. De ander werkt op een sociale werkplaats en is zielsgelukkig dat hij überhaupt zin aan het leven kan geven. We hebben niet allemaal hetzelfde denkniveau. Probeer daarom een beetje constructief te reageren. Een grapje mag best maar iemand finaal de grond in trappen is niet nodig. Bedenk je eens hoe zo'n bericht bij de ander overkomt. En bedenk je ook eens dat niet iedereen er even goed mee om kan gaan.
trolly schreef:Uitzonderingen zijn plaagstootjes naar bekende medeforummers, die als ze zich structureel getreiterd voelen daarvan uiteraard melding moeten maken.
Ander voorbeeld: neuk die mier! Hartstikke leuk topic met grappige taalfoutjes die er soms per ongeluk in sluipen. Ik ben persoonlijk gek op dat soort dingen. Echter: soms wordt op elke slak zout gelegd en worden mensen die er totaal niet op zitten te wachten er met de haren bij gesleurd.
Leer eerst even je 'slachtoffer' kennen. Want leuk joh, zo'n welkom! Dat je allereerste post meteen in het 'ha ha jij kan niet schrijven'-topic verschijnt! Tenminste, dat denkt de gemiddelde newbie er van. Net zoals bij het vorige punt: het
hoeft gewoon niet.
Het is voor beheerders erg lastig om in een topic als dat van het burkaverbod in te grijpen.
Wij willen politiek neutraal blijven en een ieders mening respecteren. Sterker nog - we
moeten ook neutraal blijven als beheerder, want we hebben allemaal politiek misschien wel een andere kleur, maar we moeten wel een eenduidig beleid voeren. We kunnen hooguit iemand aanspreken op het incorrect handelen in een debat, bijvoorbeeld door andermans meningen te negeren en/of de discussie niet aan te gaan ('roeptoeteren'). Een van de personen die voor wrijving zorgt, komt wel met bronnen. We hebben geen grond om hem aan te spreken of überhaupt postrechten in te trekken. Van haatzaaierij is ook geen sprake (Nederlandse wet). Een slotje zou dus betekenen dat wij bepaalde meningen uitsluiten en het debat verstommen. Dat kan niet. Nooit.
trolly schreef:Dit forum beschouw ik namelijk als een dictatuur, waarin de beheerders zoveel hen mogelijk is proberen het vrije woord te laten gedijen, en dat is niet altijd even gemakkelijk.
Ik vind het bijzonder jammer dat je dit ervaart.
Wij staan open voor een ieders mening en voor iedere verbetering. Ook staat het iedereen vrij een sollicitatie te doen om bij het team te komen. Natuurlijk is dat wel aan onze beoordeling onderhevig, maar dat is niet anders dan bij je sollicitatie naar je werk.
Het is natuurlijk wel zo dat wij naar ons eigen goeddunken soms moeten ingrijpen in topics. Als naar onze mening personen worden beledigd of zich beledigd kunnen voelen, de Nederlandse wet niet wordt gehandhaafd, de forumregels niet worden gerespecteerd of andere dingen gebeuren die volgens ons gezonde verstand niet door de beugel kunnen, dan moeten we opruimen in topics of tot sluiten overgaan. En wij kennen onze pappenheimers: we kunnen van te voren prima aanvoelen wat een potentieel ontspoor-topic is, of waar we nog even moeten aanzien of iets alsnog een kwaliteitstopic kan worden. Sommige forumgebruikers beginnen meteen te trollen in een topic. Relletjes schoppen voor de leuk ofzo? Nergens voor nodig. Wat wil je bereiken eigenlijk?
Soms krijgen wij van forumgebruikers een melding binnen, omdat een bericht als 'fout' aangemerkt wordt. Je zult niet van elke melding een reactie krijgen of zelfs maar iets merken dat er wat mee wordt gedaan. Soms vinden wij ingrijpen nog niet nodig, maar soms zetten we er wel een kruisje achter om iets in de gaten te houden. We nemen elke melding serieus en maken een afweging.
Een eenduidig handelen kan nou eenmaal niet. Er is geen draaiboek, elke situatie is anders. En oh ja: ook wij zijn net mensen. Forumbeheerder zijn is geen beroep maar doe je er tussendoor bij. Ik vergelijk het beheerder-zijn wel eens met mijn werk als fulltime bedrijfsleider in een horecabedrijf: je staat heel neutraal achter de bar maar ondertussen heb je alles in de gaten en hoor je iedereen, maar hou je je zelf op de vlakte. Maar als iemand constant viltjes blijft gooien wordt het vervelend. Gaat diegene na aanspreken met glazen gooien, dan wordt die verzocht het pand te verlaten. En komt diegene een week later nuchter terug en wil die praten, dan is die van harte welkom het gesprek aan te gaan. Is diegene daar niet toe bereid, dan hoef je nooit meer weer te komen.
Zugführer, Gekko123 en ik zijn met zijn drieëen forumbeheerder, en we hebben alle drie een fulltime baan. We proberen zo veel mogelijk aanwezig te zijn. Je merkt het niet want we posten niet altijd, maar we zijn er wel degelijk. Toch kan het gebeuren dat topics erg snel ontsporen, zo snel dat we het niet in de gaten hebben door ons privéleven. Gelukkig hebben we een team van andere beheerders voor de wiki en de technische kant, en oud-beheerders achter ons die ons kunnen alarmeren, maar snel tot handelen overgaan kan niet altijd. Overleg is soms noodzakelijk en dat kan even duren, ook omdat sommige kwesties niet bepaald makkelijk op te lossen zijn. We vragen daarom om begrip als we niet binnen een uur een reactie plaatsen.
Want hey.
We zijn allemaal mensen.