‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Na een lange en hete zomer heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat eindelijk antwoord https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2019D36777 gegeven op schriftelijke vragen inzake de voortgang van de Drielandentrein. Belangrijkste punt uit de beantwoording betreft mijns inziens de vermelding dat Arriva concrete stappen onderneemt om ETCS in te bouwen. Voorts staat het woordje 'constructief' opvallend vaak in de antwoorden; een beproefd Haags eufemisme om uit te drukken dat de gesprekken tussen politiek en de vervoerders eigenlijk niks hebben opgeleverd.
simpel en meedogenloos
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Falcon »

Kort samengevat kan er gesteld worden dat er dus geen voortgang in zit zoals ik het lees.

Zonde. Ieder halfuur met een trein van Arriva naar Luik is zowiezo een vooruitgang dan wat de NMBS hier regelmatig presteert.
Vertraging van +20 minuten blijven normaal. Dat zie ik na de slechte opstart van Arriva hier ondertussen bij hun niet meer gebeuren.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

NMBS wil toch ook de frequentie van Maastricht-Liège opvoeren naar 2x/uur? Desnoods 1x/uur NMBS en 1x/uur Arriva.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

'als je hem één vinger geeft, neemt hij de hele hand'

Iets zegt me dat die vlieger niet op zal gaan... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Falcon »

Vanochtend heb ik op Maastricht Randwyck een NMBS Break trein gespot. Geen idee sinds wanneer de NMBS de klassieke treinen weer van deze lijn heeft afgehaald, of dat dit eenmalig was.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

En wat heeft dat met de oorlog te maken? Of werd ie aan flarden geschoten? (A)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Die breek reed vast omdat beide partijen een wapenstilstand overeen gekomen zijn *trein*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door AppleMoose »

Dat breakt de spanning een beetje *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Er rijdt de laatste tijd een mix van Breaks en klassiekjes.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

...zoals je een half jaar geleden al wist te melden:
umbusko schreef:Iemand meldde mij dat er vanochtend Breaks reden tussen Mt en Luik. *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Klopt, met de kanttekening dat na de zomer de Breaks weer verdwenen waren als ik goed geïnformeerd ben. :wink:
En dat ze midden december weer verschenen, maar gemengd met de klassiekjes dus.

Overigens hebben (sommige?) Breaks tegenwoordig ook automatische omroep, die uiteraard in Nederland alleen in het Vlaams spreekt en in Wallonië alleen in het Frans. Want zo doen de Belgen dat. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Dat is de taalwet. In principe hoort dat zo. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Nou ja, als het ding toch automagisch is kunnen ze hem net zo goed viertalig maken *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Nee, want in principe is België ééntalig, dus is het niet zomaar de bedoeling steeds de andere landstalen te gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

België eentalig? :') _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ja. In het Waalse gewest wordt alleen Frans gesproken, tenzij in de federale wet is vastgesteld dat in een bepaalde gemeente ook een andere taal wordt gesproken. Ben je niet in zo’n gemeente, dan wordt in principe alleen de gewestelijke landstaal gebruikt in alle overheidsgerelateerde zaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Nou is het ondertussen bijna 30 jaar geleden dat ik aardrijkskunde heb gehad, maar volgens mij is "België" groter dan "het Waalse gewest" :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Beetje doordenken Aking, dan snap je wel wat Suus bedoelt.
Elk Belgisch geweest (uitgezonderd Brussel) is in principe ééntalig. Daar houden de spoorwegen zich strikt aan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Aking schreef:Nou is het ondertussen bijna 30 jaar geleden dat ik aardrijkskunde heb gehad, maar volgens mij is "België" groter dan "het Waalse gewest" :')
Dat is een heel rare veronderstelling, die niet gebaseerd kan zijn op enige bekendheid met de situatie ter plaatse.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Statler Rail »

België is officieel drietalig: Nederlands, Frans en Duits. Daarom wordt op de stations in Brussel altijd éérst Duits omgeroepen en pas daarna Engels, want eerst moeten in de drie landstalen worden omgeroepen voordat het in het Engels mag worden omgeroepen.

Het is deze maand overigens precies 100 jaar geleden dat het Duitse taalgebied in België is ontstaan; ter compensatie voor de schade door de Eerste Wereldoorlog kreeg België een stukje Duitsland en het mini-staatje "Neutraal Moresnet", dat middels het Vierlandenpunt bij Vaals ook nog net aan Nederland grensde. Dit even tussendoor. 8-)

Dat België officieel drietalig is betekent niet dat je overal in elke landstaal met iedere overheid kan communiceren. Daarvoor zijn de eerdergenoemde taalwetten. De stelling dat België ééntalig is, is ook te kort door de bocht. Je hebt ook nog weer "faciliteitengemeenten" zoals Voeren, dat in principe tot het Nederlandse taalgebied behoort maar waar je wel weer in het Frans met de lokale overheid kan communiceren. En de federale overheid is in principe ook meertalig. Aangezien de NMBS ook onder de federale overheid valt, zijn zij ook meertalig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Ja. In het Waalse gewest wordt alleen Frans gesproken, tenzij in de federale wet is vastgesteld dat in een bepaalde gemeente ook een andere taal wordt gesproken.
Ook in Eupen e.o.? :o Of worden daar twee talen gesproken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

België is officieel drietalig: Nederlands, Frans en Duits. Daarom wordt op de stations in Brussel altijd éérst Duits omgeroepen en pas daarna Engels, want eerst moeten in de drie landstalen worden omgeroepen voordat het in het Engels mag worden omgeroepen.
Het opvallende is dat de MIVB in Brussel dus wel viertalige reisinformatie biedt op de elektronische borden.

Verder blijft de taalsituatie in België best bijzonder. In Brussel dus moet je overal in het Nederlands te woord gestaan worden maar in de praktijk komt het regelmatig voor dat het bedienend personeel alleen Frans spreekt of wil spreken. Echter in Luik heb ik wel eens een Nederlandstalige rondleiding gehad. De dame van de VVV sprak echter zo verouderd Nederlands en met een dusdanig Franstalig accent dat ik bijna dacht dat ze het beter in die taal had kunnen blijven doen. Maar wel fijn dat ze hun best doen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gebruikersnaam »

Meltrain schreef:
Suus schreef:Ja. In het Waalse gewest wordt alleen Frans gesproken, tenzij in de federale wet is vastgesteld dat in een bepaalde gemeente ook een andere taal wordt gesproken.
Ook in Eupen e.o.? :o Of worden daar twee talen gesproken?
De praktijk leert in elk geval dat in Eupen soms alleen Duits en soms alleen Frans gesproken wordt..
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Gisteren nog een retour naar Luik gemaakt. Bij vertrek vanuit Maastricht raffelde de conducteur een welkomstbericht in gebroken Nederlands af. Een gesprek aanknopen in het Nederlands heb ik maar niet gedaan.

Even later hoorde ik hem met een Waalse passagier grapjes maken in het Frans.

Op de terugweg een begroeting in het Frans. Vervolgens sprak ik zelf maar Frans en werd ik vriendelijk bejegend.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Gemiste kans lijkt me. Een hartelijke felicitatie met 's mans voortreffelijke Nederlands had hem een goed humeur bezorgd, en tegelijk de Groot-Nederlandse beweging een steuntje in de rug hebben gegeven.

Ach, laat ook eigenlijk maar...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten