Voor een frequentieverhoging is uiteraard nieuw materieel nodig, en dat is gelijk het grootste hoofdpijndossier. Het materieel dat de afgelopen 15 jaar is aangeschaft voor de RandstadRail, Hoekse Lijn en vervanging van de oude sneltrams is niet geoptimaliseerd voor maximale capaciteit. De lengte ging van 90 naar 85 meter en het aantal deuren per kant van 18 naar 14. Hierdoor passen er 9% minder reizigers in deze nieuwe metro's.
Ik heb dus maar mijn eigen metro in elkaar geknutselt:
Met een lengte van 95 meter iets langer dan de perrons in Rotterdam-Oost, maar omdat de passagiersdeuren niet geheel vooraan zitten past het wel. Met 18 deuren per zijde zitten we weer op het oude niveau, wat niet alleen voor snel in- en uitstappen zorgt maar ook voor voldoende staanplaatsen. Ongeveer de helft van de zitplaatsen bestaat uit langsbanken, en de metro is geheel doorloopbaar voor betere spreiding. Dit alles levert bijna 20% meer capaciteit op ten opzichte van het materieel wat voor de Hoekse Lijn is aangeschaft, en 8% winst ten opzichte van de oudere generatie metro's (5300/5400 serie).
Qua inzet zou ik zeggen begin met lijn C, dat levert 8% extra capaciteit op voor de Beneluxlijn vanwege het grotere materieel. Het vrijgekomen materieel is dan voldoende voor de frequentieverhoging Capelsebrug - Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal - Slinge. In het eerste geval krijg je een losse lijn die net als de lijnen A, B en C 6x gaat rijden, in het tweede geval wordt de verhoging geïntegreerd in de bestaande lijnen D en E (beide 12x per uur, waarvan de helft van de ritten van E tot Pijnacker gaat).
Een tweede levering kan gebruikt worden om de spitslijn Capelsebrug - Schiedam Centrum met het nieuwe materieel te laten rijden, waardoor het vrijgekomen 5300/5400 materieel de treinen op lijn D kan verlengen tot vier rijtuigen. Zodra dit 5300/5400 materieel aan verganging toe is (2030-2035) is deze nieuwe metro ook als 125 meter variant te bouwen. Opnieuw iets langer dan de perrons van 120 meter, maar voor alle deuren langs het perron heb je slechts 117 meter nodig met dit ontwerp, dus past het nog prima.