Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.trolly schreef:Mogelijk. Maar wellicht heb je ook een tikje stereotiep beeld van de zakenreiziger.Durashift schreef:Zal een zakenreiziger die vooral luchtverkeer gewend is.. lekker kunnen slapen in een nachttrein?
Het is bij die groep reizigers toch zo, denk ik, dat hun eerste reis meteen 'goed' moet zijn om voor herhaling vatbaar te zijn. Valt het allemaal tegen.. zal men al snel weer de vertrouwde, vervuilende, keuze maken, schat ik in.
Europese nachttreinen kansrijk
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Wellicht. Aan de ene kant is er rondom 'vliegschaamte' momenteel een heleboel te doen en met de milieunormen die tegenwoordig gesteld worden zal er uiteindelijk vast wel iets met een Europees (nacht)treinnetwerk worden gedaan, waar vervolgens mensen gebruik van gaan maken.en-es schreef:Ik denk dat dit rapport ergens in een la verdwijnt en we vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
Aan de andere kant zijn de laatste nachttreinen vanuit Nederland nu net verdwenen, omdat er zo weinig mensen gebruik van maakten en de kosten niet meer gedekt werden door de verkochte treinkaartjes. Dus waar zit hem dan de waarheid in: Het potentieel of de praktijk uit het verleden?
In de afgelopen jaren heb ik met verschillende soorten nachttreinen mogen reizen en alhoewel de luxe en het comfort van sommige treinen niet te vergelijken valt met de gebruikelijke nachttreinen, is er wel één gouden regel die bij mij tot nu toe bewaarheid is gebleken: "De eerste nacht in een nachttrein valt vies tegen."
De tijd zal het leren. Potentie is er denk ik genoeg.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Dat ben ik uiteraard met je eens, maar dat zal door de feilloze dienstverlening van de samenwerkende Europese spoorwegen vast geen probleem zijnDurashift schreef:Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.
Ik doelde er op, dat de zakelijke reiziger van nu niet die van de jaren tachtig, laat staan die van de jaren vijftig is. Een jonge generatie is mogelijk prima gemotiveerd om de trein te pakken, en realiseert zich daarnaast waarschijnlijk dat een vliegreis ook met de nodige tijdconsumptie en ongemak gepaard gaat.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Europese nachttreinen kansrijk
^^ ja, okay, dat ben ik met je eens. Goed, die groep reizigers zijn er dan al.. de groep reizigers die uit het vliegtuig in de trein 'moet' kan je op Schiphol aantreffen als de citytrip vluchten halverwege de avond landen of vroeg in de ochtend opstijgen. Ik heb dat laatst een paar keer mogen aanschouwen en qua leeftijd klopt het dat ik daar weinig 'grijze haren mannen' tussen zag.. maar vooral vlotte dertigers/veertigers met dure (akte) tassen die in kwieke tred richting de parkeergarage liepen en niet richting treinsporen..
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Goed punt. Meer laadpunten bij stations dus.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Heel lang geleden toen er nog geen fern-busse en lowcost airlines bestonden toen had NS een folder over reizen met de nachttrein. Hierin stond dat nachttreinen ook handig waren voor zakenreizigers: "U heeft een afspraak in Parijs en de ochtend erop weer een afspraak in Hamburg. Dan is de nachttrein ideaal!"
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Ik heb een aantal keer met slaaptreinen gereisd en ik vond het zelf prima vervoer, hooguit een beetje krap. En je moet er tegen kunnen dat je met andere mensen in een coupé slaapt: ik kan me voorstellen dat veel mensen dat onprettig vinden. Zeker omdat de trein ook op tussengelegen stations stopt en er dan weer mensen uitgaan of binnenkomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Ze zijn bezig met couchettes "nieuwe stijl" waarbij je een afgesloten "pod" krijgt :Y
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Wie zijn daarmee bezig? Ik wil wel solliciteren.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Europese nachttreinen kansrijk
ÖBB is daar mee bezig voor de NightJet "nieuwe stijl" die vanaf 2022 zou moeten gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Was ff op het nieuws (radio) vanochtend:
De Oostenrijkse Staatsspoorwegen (ÖBB) zijn van plan om vanaf januari 2020 een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Wenen. Een jaar later moet een verbinding van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad volgen.
Dat heeft ÖBB-directeur Andreas Matthä gezegd in een interview met de Wiener Zeitung.(..)
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... nachttrein
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Doet de NS ook iets aan de exploitatie (locomotieven/ personeel etc.) of liften ze alleen mee op het werk van de ÖBB?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Ik neem aan dat er in Nederland wel iets van een 1700 ofzo gebruikt moet worden. Of zijn de locomotieven van de nightjet geschikt voor de Nederlandse netspanning?
Re: Europese nachttreinen kansrijk
De kans dat de NS zullen zorgen voor de tractie zal mij niets verbazen. Bij onze zuiderburen gaat de NMBS de tractie verzorgen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?
Re: Europese nachttreinen kansrijk
ÖBB heeft volgens mij een paar locomotieven die geschikt zijn voor 1,5 kV, de serie 1293, maar die zijn aan RCA toebedeeld. NS heeft geen locomotieven met software die in Duitsland is toegelaten, dus ik vermoed dat iemand (NS?) locomotieven zal gaan leasen. Waar de locowissel gaat plaatsvinden weten we ook niet. NS heeft wel machinisten die tot Keulen baankennis hebben, de ÖBB geen machinisten die naar Nederland mogen, dus qua personeel denk ik iig dat NS een bijdrage gaan leveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Mijn ervaring is dat iedereen in de zitwagons slaapt. Of beter gezegd probeert te slapen. Maar rechtop zittend slapen is niet iedereen gegeven.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
6 Miljoen? Dat is net genoeg, om de stoelen aan de vergadertafel te schuiven.webguy schreef:Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Anne schreef:Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.
Z2N schreef:Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.
Mijn vragende opmerking was alleen vanwege de in mijn ogen onduidelijke tekst van NS over slaapgedeelte.trolly schreef:Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-
Het is een trein waarin elke reiziger wel wil slapen om de nacht door te komen. Beter was geweest te spreken over liggedeelte. :Y
Ooit eens in een zitrijtuig naar de wintersport geweest; was eens maar nooit meer.
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Dan wordt het couchette of slaapwagon voor jou. Bij het laatste in ontbijt inbegrepen. Al stelt dat weinig voor.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Europese nachttreinen kansrijk
Ik zou het ontbijt bij Nightjet niet willen omschrijven als iets wat niks voorstelt (het is ook wezenlijk anders dan bij de oude CityNightLine)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten