Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Ferdinand »

Voor mijn profielwerkstuk zit ik momenteel te kijken naar een oplossing voor de vervoersproblematiek op de langere termijn op de verbinding Utrecht CS-De Uithof e.v. (NMCA stelt dat de verbinding vanaf 2025 alweer aan zijn capaciteit zit)

Het plan dat mij het meest aanspreekt is om een metro-/tramtunnel aan te leggen tussen De Uithof en Utrecht CS. Een metro of tram zou dan de verbinding die nu wordt verzorgd door lijn 28 overnemen.

Vanuit de Uithof zou ik het echter een slecht idee vinden om uit te waaieren naar Zeist. Dan zul je door een natuurgebied moeten en ik denk niet dat een metrolijn naar Zeist ooit rendabel wordt. Ook zou deze lijn ervoor zorgen dat veel Zeistenaren een stuk verder moeten lopen naar een halte omdat er natuurlijk een hoop haltes verdwijnen.

Ik zat zelf te denken aan een combitunnel door de Utrechtse binnenstad; de nieuwe ondergronde Uithoflijn wordt dan alsnog aangelegd. De huidige buslijnen in Zeist blijven hetzelfde.

Vanuit het oosten kijkende zouden dan de nieuwe Uithoflijn en de verschillende streekbussen uit De Bilt, Zeist, Driebergen e.v. elkaar treffen t.h.v. de Berekuil. De bussen gaan vanaf daar een tunnel in en zo vlot door de binnenstad naar Utrecht CS. Onder de bustunnel (of ernaast) zou dan de metro tussen de Uithof en Utrecht CS kunnen rijden.

Vanuit Zeist is de Uithof op deze manier nog niet erg goed bereikbaar natuurlijk. Een oplossing daarvoor zou een nieuwe tramverbinding kunnen zijn van de Jordanlaan naar Utrecht-Zuid via De Uithof. Die maakt dan deels gebruik van de infrastructuur van de oude Uithoflijn. De oude Uithoflijn tussen Lunetten en Utrecht CS wordt dan geschrapt om plaats te maken voor meer treinen en een uitbreiding van Vaartsche Rijn tot intercitystation.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Wubbo »

Ferdinand schreef:Vanuit de Uithof zou ik het echter een slecht idee vinden om uit te waaieren naar Zeist. Dan zul je door een natuurgebied moeten en ik denk niet dat een metrolijn naar Zeist ooit rendabel wordt. Ook zou deze lijn ervoor zorgen dat veel Zeistenaren een stuk verder moeten lopen naar een halte omdat er natuurlijk een hoop haltes verdwijnen.
Hoezo zou je door een natuurgebied moeten? Volgens mij kan je netjes parallel aan de A28 gaan rijden. Dan aantakken op de Utrechtseweg en via de route van lijn 50 naar Driebergen-Zeist. Lijn 50 hef je dan op tussen Utrecht en Driebergen, de bediening van Zeist doe je met de 74 (die de huidige route blijft rijden voor de verbinding met De Bilt) en de lijn uit Amersfoort die dan geen U-Link meer is.
Ferdinand schreef:Vanuit het oosten kijkende zouden dan de nieuwe Uithoflijn en de verschillende streekbussen uit De Bilt, Zeist, Driebergen e.v. elkaar treffen t.h.v. de Berekuil. De bussen gaan vanaf daar een tunnel in en zo vlot door de binnenstad naar Utrecht CS. Onder de bustunnel (of ernaast) zou dan de metro tussen de Uithof en Utrecht CS kunnen rijden.
Twee tunnels lijkt me megaduur en vervoerkundig niet te verantwoorden.
Ferdinand schreef:Vanuit Zeist is de Uithof op deze manier nog niet erg goed bereikbaar natuurlijk. Een oplossing daarvoor zou een nieuwe tramverbinding kunnen zijn van de Jordanlaan naar Utrecht-Zuid via De Uithof. Die maakt dan deels gebruik van de infrastructuur van de oude Uithoflijn. De oude Uithoflijn tussen Lunetten en Utrecht CS wordt dan geschrapt om plaats te maken voor meer treinen en een uitbreiding van Vaartsche Rijn tot intercitystation.
Dan zit je toch nog steeds met die natuurgebied-problematiek die je eerder beschreef? Ik denk dat een tramverbinding via de huidige route van lijn 28 en dan langs de A28 qua reistijd heel goed kan concurreren met de huidige bussen, waarschijnlijk is hij zelfs sneller ondanks de (kleine) omweg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Z2N »

De vraag is: Wat is je budget, en wat is je doel? Want als je de groei in het aantal reizigers op de lijnen naar de Uithof wil voorkomen, zou je ook het aantal reizigers dat met het OV naar de Uithof moet komen kunnen beperken. De meeste reizigers op de 12 zijn nu niet-Utrechters, die vanwege de woningnood in de stad noodgedwongen met het OV naar Utrecht komen. Als je met miljarden wil gaan smijten om dat probleem te beperken, zou je ook aan de vraagkant een oplossing kunnen bedenken. Als je bijvoorbeeld een budget hebt van twee miljard, kun je daar net zo goed een tiental Sequoia's neerplempen op de Uithof (daar zijn ruimtereserveringen voor, bijvoorbeeld aan de Yale- en Münsterlaan). Dan herberg je al snel zo'n 3500 studenten, wat neerkomt op een spitsuur in de spitsrichting aan reizigers op de 12.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Roeland »

Doortrekken naar Zeist heeft ook nog een ander effect: de twee-richting-spits.
CS - Uithof is sterk verspitst ('s ochtends naar Uithof, 's middags naar CS). De spitsrelatie Zeist - Utrecht is precies andersom. Combineren van beide, door de nieuwe Uithoftram naar Zeist door te trekken, betekent een betere vulling van je materieel in de (tegen)spits (en daarmee waarschijnlijk een hogere rendabiliteit).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door SuperGhost »

Daarnaast kun je de reizigers van/naar de Uithof dan ook spreiding, omdat reizigers vanuit het oosten (Arnhem, Ede, Veenendaal) dan in Driebergen-Zeist al kunnen overstappen op een snelle tramverbinding.

Juist als je verwacht dat die relatie veel te druk gaat worden, zul je ook moeten kijken naar hoe je kan spreiden. Onderzoeken hoe je reizigers naar de Uithof (nog meer) kan verplaatsen van opstapplaats Utrecht Centraal naar andere stations zou natuurlijk al helpen. Driebergen-Zeist, Bilthoven en Overvecht liggen het meest voor de hand, maar wellicht is er ook nog iets mogelijk vanuit Zuilen of Breukelen en het verbeteren van de Uithoflijnen vanuit Nieuwegein, Houten, Utrechtse Heuvelrug en Amersfoort of zelfs nieuwe plaatsen bedienen met Uithoflijnen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Jonkervoort »

Het probleem van het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist is dat het de reistijd voor reizigers met andere bestemmingen toeneemt, waarmee de meerwaarde beperkt wordt.

In mijn ogen is de beste optie een nieuw spoor CS - SP - Amersfoort, via de A28 en vanuit reistijdssovertredingen niet via de A27 en Vaartsche Rijn om de stad heen maar rechtstreeks met een tunnel vanaf Rijnsweerd. Het stuk tussen Amersfoort en de A28 moet natuurlijk vanwege de natuur ook ondertunneld.

Maarja, iets met geld enzo
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me wel af hoe je bij Utrecht Centraal dan weer omhoog wil komen. Daar is niet veel ruimte meer over volgens mij.

Ik denk dat als je zo'n spoor gaat aanleggen, je dan wellicht beter het station aan de zuidzijde aan kunt leggen, waarna je ten oosten van dat station dan een aftakking maakt naar het noordoosten (ri. A28/Amersfoort) en naar het zuidoosten (ri. A12/Arnhem en Rhenen). Dat zou dan ook bij Utrecht Centraal ruimte maken om die sporen weer bovengronds te krijgen, aangezien je dan de sporen van/naar Arnhem/Rhenen niet meer nodig hebt (want die komen dan ook via het SP).
Maar realistisch is zo'n plan niet nee.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door SLToilet »

Kijkend naar de start van dit draadje, lijkt het me sterk dat het doortrekken van een Uithof-metro door Zeist onrendabel zou zijn. We hebben elders in dit land (qua grootte en ligging) vergelijkbare plaatsen verbonden waar niet voor niets iedere vijf minuten metro's stoppen. Zeist is wat dat betreft ook geen kleintje en zoals aangehaald heb je te maken met de stroom aan Uithofbezoekers.

De vergelijking mag best gaan over Rotterdam, daar is ook een decentraal station (Alexander) dat een metro heeft naar een vergelijkbare locatie die zelfs nog eens verder van een metro af ligt (Kralingse Zoom > Erasmus-universiteit) en vervolgens dwars door de stad rijdt. De Uithof is qua aantal studenten groter en je kunt anticiperen op een kleinere loopafstand dan in Rotterdam. Enige nadeel is dat Zeist geen ruimte heeft voor een sneltram, het moet dus wel een echte metro zijn of een langzamere stadstram. Het is alleen zo droevig dat we in Nederland een veiligheidsjihad kennen die het bouwen van tunnels vreselijk duur en complex maakt (zelfs voor Europese standaarden) en we ontiegelijk bang zijn geworden voor risico's (vooral voor het OV, autowegen worden aangelegd alsof het niks is), anders was het er vast van gekomen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Jonkervoort »

SuperGhost schreef:Ik vraag me wel af hoe je bij Utrecht Centraal dan weer omhoog wil komen. Daar is niet veel ruimte meer over volgens mij.

Ik denk dat als je zo'n spoor gaat aanleggen, je dan wellicht beter het station aan de zuidzijde aan kunt leggen, waarna je ten oosten van dat station dan een aftakking maakt naar het noordoosten (ri. A28/Amersfoort) en naar het zuidoosten (ri. A12/Arnhem en Rhenen). Dat zou dan ook bij Utrecht Centraal ruimte maken om die sporen weer bovengronds te krijgen, aangezien je dan de sporen van/naar Arnhem/Rhenen niet meer nodig hebt (want die komen dan ook via het SP).
Maar realistisch is zo'n plan niet nee.
Mijn plan was aan het eind van dat rangeerterrein, ter hoogte van de Hendrik Tollensstraat, t ziet er al bijna uit als het begin van een tunnel :D . Via t zuiden lijkt me ivm Amelisweerd lastig, al kan je dan ook gewoon een stel tunnels ertegenaan gooien natuurlijk. Voordeel van de route bovenlangs is dat je het station dan aan kan leggen bij P+R Science Park, dat heb je die trams in de tegenspits ook een beetje gevuld.
SLToilet schreef:Kijkend naar de start van dit draadje, lijkt het me sterk dat het doortrekken van een Uithof-metro door Zeist onrendabel zou zijn. We hebben elders in dit land (qua grootte en ligging) vergelijkbare plaatsen verbonden waar niet voor niets iedere vijf minuten metro's stoppen. Zeist is wat dat betreft ook geen kleintje en zoals aangehaald heb je te maken met de stroom aan Uithofbezoekers.
Dan neem ik het aan dat je het over Hoogvliet en Spijkenisse hebt? Die twee plaatsen zijn samen twee keer zo groot als Zeist, en liggen ook nog eens een stuk verder weg (Hoogvliet/Spijkenisse: 15-23km, Zeist: 7-11 km). Dus ik denk dat die eerder richting het tegendeel wijzen: op basis van deze twee punten alleen zou je minder dan de helft van het aantal reizigers verwachten, en dan gaan die metro's daar ook nog eens door respectievelijk Pernis, Schiedam en West en Portugaal, Rhoon en Zuid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

Jonkervoort schreef:Mijn plan was aan het eind van dat rangeerterrein, ter hoogte van de Hendrik Tollensstraat, t ziet er al bijna uit als het begin van een tunnel :D .
Als je een tunnel bouwt ben je van elk probleem af, nietwaar?

Niet waar. Als je bij de Tollensstraat de grond in gaat heb je een helling van een kilometer nodig om diep genoeg te zijn om onder de Vaartsche Rijn door te gaan. De wegen die je daarbij kruist hebben wat minder diepte nodig, maar het mooie van dit plan is dat echt elke onderdoorgang rond station Vaartsche Rijn geblokkeerd wordt met tunnelbeton :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door SuperGhost »

Wilde het stadsbestuur niet de binnenstad autoluw maken? Dan is dat natuurlijk wel een effectieve manier om dat voor elkaar te krijgen :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

:Y

Tijd voor een tunnelvolstortprogramma.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Z2N »

Gewoon een viaduct boven de nieuwe spoordijk bouwen. Als je de aanloop vlak na de Moreelsebrug start kan je prima boven de bestaande sporen bij Vaartsche Rijn een nieuwe spoorlijn neerleggen. Bij knooppunt Lunetten kan de lijn dan weer naar maaiveld (mits je voldoende ruimte over laat voor viersporigheid richting Arnhem, maar dat is een ander verhaal), bij Vechten ga je dan ondergronds richting Uithof.

Doet nog steeds niets af aan mijn grootste probleem: Waarom iets doen aan de aanbodkant, als de meeste gebruikers een oplossing willen aan de vraagkant? Als je met miljarden wil gaan smijten kan je dat beter besteden dan aan een extra railverbinding die reizigers die niet willen reizen vervoert vanaf een plek waar ze niet wonen naar een plek waar zij wel werken cq studeren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Alargule »

+1.

Maar we zitten hier op een ov-forum en niet op een hoogbouwforum.

En if all you have is a hammer...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Waarom iets doen aan de aanbodkant, als de meeste gebruikers een oplossing willen aan de vraagkant?
Maar m'n lieve jongen, wat schrijf je nou toch weer voor abracadabra? Iedereen die een vraag heeft wil dat daar iets aan gedaan wordt. Toch lukt het niet een treinstation in elke straat aan te leggen, waar een trein stopt die elke reiziger precies naar de plaats van bestemming brengt. En dat is ook het mooie van OV: het is nooit waar je het wil hebben, maar als je er eenmaal in zit kan je er lang van genieten.

Inherent aan dat concept is, dat er altijd oplossingen worden gerealiseerd die voor bijna niemand optimaal zijn. Maar als zo'n oplossing maar voor voldoende mensen acceptabel is, blijkt het vreemd genoeg toch te functioneren.

Persoonlijk vind ik een Uithoflus om de zuidkant van Utrecht best een aardig idee, doordat zo niet alleen de ontsluiting van het wetenschapspark geregeld is, maar ook Gouda-Amersfoort zonder kopmaken mogelijk wordt. Ten kostte van een hele hoop beton inderdaad, maar ik vrees dat dat voor steeds meer railinfraprojecten zal gaan gelden. De huidige infrastructuur is gewoon vol, en er is weinig plek voor uitbreidingen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door JordiBrabant »

Uit een eerder bericht van Z2N denk ik dat hij met de vraagkant de vraag naar OV naar het SP bedoelt. De vraag verminderen door betaalbare woonruimte te bouwen in de buurt van het SP zodat minder mensen de 12 nodig hebben, behalve op zondagavond dan, maar dat scheelt veel hyperspits.
Woonruimte bouwen zal in kostprijs niet veel verschillen van het aanleggen van een nieuwe (dure) verbinding, maar het levert wel een goedkopere exploitatie van de 12 op en de Utrechtse gemeentebegroting wordt door nieuwe bewoners gespekt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

Dat verandert de zaak enigszins, maar ook dan moet er iets aan de aanbodkant gebeuren — van de woningmarkt, in dit geval.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Z2N »

Het is naar mijn idee volslagen idioterie om plannen te maken voor de opvolger van de opvolger van bus 12, als bus 12 vol zit met mensen die prima op de Uithof gehuisvest kunnen worden. Er ligt voldoende ruimte braak om voor zeker 15.000 studenten woningen te creëren, een vrij unieke situatie in Nederland. Casa Confetti kostte (omgerekend voor inflatie) 16 miljoen euro (12,8 miljoen bij oplevering), oftewel 42.000 euro per kamer. Voor 15.000 studenten ben je dan zo'n 650 miljoen kwijt, kosten die de SSH bovendien in een jaartje of 15 kan terugverdienen met de verhuur ervan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door SLToilet »

Dat klinkt in theorie heel mooi, maar betekent vooral dat het OV nog meer wordt belast omdat studenten ook weleens elders in de stad moeten/willen zijn. Voordeel is wel dat de extra reizigers vooral buiten de schooluren zijn zodat het materieel minder hoeft te wortelschieten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

...wat zorgt voor een betere spreiding en een effectiever gebruik van kostbare infra. Geen gek idee dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Roeland »

Inderdaad. Gelukkig dat de discussie in dit topic nu verschuift van betonstorten (bruggen, tunnels en/of loops bouwen) om een ruimtelijke vergissing (werken + studeren op De Uithoek waar bijna niemand woont) verkeerskundig mogelijk te maken, naar de echte vraag: hoe kun je die ruimtelijke vergissing bijsturen, door meer mensen op De Uithof te laten wonen (en/of minder mensen er te laten werken / studeren).
Dat heeft vervoerkundig ook z'n positieve effecten, want die tram wordt 2x zo rendabel als-ie ook in de tegenspits fatsoenlijk gevuld kan worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door trolly »

:Y
Roeland schreef:loops bouwen
Overigens genoeg aannemers die zullen kwispelen bij het idee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Vinny »

:mrgreen:

Maar goed, over een paar maanden gaat de tram rijden. Eerst maar eens afwachten wat dat aan vervoersstromen gaat veranderen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Durashift »

Roeland schreef: (..)door meer mensen op De Uithof te laten wonen (en/of minder mensen er te laten werken / studeren).
Dat heeft vervoerkundig ook z'n positieve effecten, want die tram wordt 2x zo rendabel als-ie ook in de tegenspits fatsoenlijk gevuld kan worden.
.. en die nieuwe Uithof bewoners dienen dan dus bij voorkeur in de stad Utrecht te werken of aldaar de trein te nemen naar hun werkplek?

Een werkplek die dan ook nog later in de ochtend bereikt mag/moet worden.. want de piekbelasting is vooral tussen 7 en 9 uur, d8 ik. Om 6 uur van de Uithof vertrekken naar je werk in, pak m beet A'dam, om aldaar op tijd te beginnen met werken kan dus niet.. ivm vullingsgraad van de tegenspitsrichting :roll:

Volgens mij is de gedachte dat vooral gebruikers van het transferium als vulmiddel voor de tegenspitsrichting moeten dienen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatief plan voor vervoersproblematiek Uithof-Utrecht CS

Bericht door Z2N »

Daar mis je een cruciaal dingetje, ik had het namelijk niet over woningen maar over studentenwoningen. Woningen op de Uithof moeten niet de directe oplossing zijn voor het woningtekort in de Randstad, maar een indirecte oplossing.

Voor een beetje context, voor mensen die er niet mee bekend zijn: de grootste woningverzorger voor studenten in Utrecht is de SSH, een stichting die voorheen in bezit was van de UU en de HU. Vrijwel alle kamers die de SSH verhuurt zijn uitsluitend toegankelijk voor mensen met campuscontracten, dus mensen die kunnen aantonen dat zij student zijn. Afhankelijk van het soort huis (studio of studentenkamer) moet er nog gehospiteerd worden. De SSH heeft echter een chronisch tekort aan woningen, waardoor er tal van private initiatieven zijn ontstaan in de stad. Sommigen daarvan zijn prima, anderen zijn duidelijk projecten van malafiede pandjesbazen. Maar hoe dan ook: de meeste studenten wonen in de stad zelf of kunnen geen kamer vinden, terwijl de meeste studenten studeren op de Uithof.

Ik stel dan ook voor om voor de 50.000 studenten die op de Uithof studeren voldoende woningen te creëren. Die halen dan de druk af van de woningmarkt in de stad (en niet zozeer in het centrum, maar wel in familiewoningen in wijken als Lombok of Zuilen), en brengen een serieuze oplossing voor de vervoersproblematiek richting Uithof. Dat kost een sloot geld, maar er is ruimte en de investeringen betalen zichzelf makkelijk terug. Dat dat een verandering in vervoersstromen gaat brengen valt te verwachten, maar wel in de goede richting: lagere pieken en gelijkere belasting over de dag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten