Na aankomst check ik rond 23:00 eindelijk in bij het Ibis Budget hotel. Voor slechts €20 per nacht een prima kamer op loopafstand van het station. Warsaw is verder niet de meest interessante stad, en ik ben er al eerder geweest. Dus ik maak gebruik van de ruime check out om 12 uur en haal daarna zoals gewoonlijk een koffie bij de McCafe (wel erg makkelijk aangezien deze zelfs in het station te vinden is).
Gelijk bij het verlaten van het treinstation komen we al een oude bekende tegen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/977/42180976022_040f5a27b8_c.jpg)
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/967/42180974892_931b62c211_c.jpg)
Een hele treinvervangende dienst wordt het met ex-NL amba's gereden. Aan de compleet originele staat te zien zijn ze ook enkel hier voor geïmporteerd, zelfs de palen voor de OV-chipkaart lezers zitten er nog in.
Vanaf hier reis ik door met de nachttrein richting Praag. Een PKP slaaprijtuig dat aan de EN407 en 442 mee gaat en voor slechts €20 in een T3 te boeken is. Het lijkt echter meer op een halve couchette, en veel ruimte voor baggage is er niet.
![Afbeelding](https://i.imgur.com/KE18swt.jpg)
Het bovenste bed blijft leeg, aangezien er slechts twee van die gore 7days laxeercroissantjes aanwezig zijn. Helaas zijn de bedden niet zonder vierkantsleutel in te klappen (en bij vertrek al uitgeklapt) waardoor zitten onmogelijk is. Gelukkig kan het raam wel open:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/957/42227612461_c7ba37eb36_c.jpg)
Jammer genoeg begint na de eerste remactie mijn coupegenoot al te zeuren over de stank, waardoor het raam weer dicht moet. Gelukkig is het een vaste slaper aangezien de airco het voor het grootste deel van de reis laat afweten.
Al een flink aantal kilometers voor deze gereviseerde wagen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/973/42227612061_a9810475da_c.jpg)
Het lijkt erop dat we bijna een uur te vroeg aankomen in Praag, en de conducteur bonst iedereen al wakker met "PRAHA 10 MINUT". Maar bij dit station worden we vervolgens anderhalf uur stil gezet:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/909/42227611541_10fb7aa0d9_c.jpg)
De oude lounge is niet meer in gebruik, maar nergens staat waar de nieuwe te vinden is:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/949/42227610951_83ca242b17_c.jpg)
Uiteindelijk is de nieuwe lounge gevonden, wat niet meer is dan een koffieautomaat met koekjes ernaast. Gelukkig accepteren ze wel een Interrail pass.
Plan voor vandaag is de Pražský Semmering, en klein railbus lijntje met mooi uitzicht. Vandaag een ongereviseerde:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/958/42227610601_f963cb7c94_c.jpg)
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/976/42227609391_3b211b92d3_c.jpg)
De lijn begint met een stuk dwars door de stad:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/944/42227609051_790fe3ccfa_c.jpg)
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/957/28354551328_9babb13fae_c.jpg)
Bij het tweede station komt de machinist echter met de mededeling dat we vanwege een lichaam op het spoor niet meer verder gaan.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/961/42227607981_88c48a84e5_c.jpg)
Dan maar de eerstvolgende trein die wel rijdt zoeken, en die blijkt naar Pilsen te gaan. Goede stoelen in deze regionale trein:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/949/42227606831_a4b52e66b6_c.jpg)
Bij station Pilsen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/969/27356461607_444eba2cde_c.jpg)
Ook hier is treinvervangend vervoer bezig:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/946/42227605781_73fda7b4dc_c.jpg)
Het is dan misschien pas net middag, maar in Pilsen moet er wel een pils gedronken worden:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/974/42227604071_fe52baa367_c.jpg)
Vanaf hier neem ik de trein naar Planá u Mariánských Lázní, welke gereden wordt met een stuurstandrijtuig achter een railbus:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/830/42227603221_a4e19a55eb_c.jpg)
Ook hier erg fijne stoelen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/967/42227603891_08f1f9c194_c.jpg)
Bij de overstap richting Mariánské Lázně komt er helaas een PESA Link opdagen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/957/42180974612_3ccb32a2df_c.jpg)
Met smerige, harde stoelen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/910/42227603051_9ec3c138dc_c.jpg)
Erg leuke kleurstelling voor dit railbusje:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/963/42227602391_06cef9c250_c.jpg)
Nog weinig over van dit station, op een enkel toilet, serviceloket en kiosk na is er niets meer open:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/829/42227601591_e0466b0713_c.jpg)
De SuperCity naar Praag:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/977/27356454957_f1ef3164d8_c.jpg)
Dit zou het flagship product van CD moeten zijn, maar als het om beenruimte gaat schiet het flink tekort:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/977/27356454417_b45bbf43a4_c.jpg)
Dan maar overstappen op de Praagse S-Bahn:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/960/27356453227_c3e9a49174_c.jpg)
Waar er meer dan genoeg beenruimte is:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/949/27356452987_68798ef51d_c.jpg)
In Praag slaap ik in hostel PLUS, een prima hostel voor de €14 per nacht die ze voor een 4 bed dorm vragen.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/912/27356452497_6602ffe383_c.jpg)
Als er niets mis mee is, gewoon nieuwe blijven bouwen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/976/27356451217_ac2eff491a_c.jpg)
4 man om naar een lekkende buis te kijken, en 1 om met de kraan open te dweilen:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/947/42227598531_b198fb74da_c.jpg)
Een extra frisse bus:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/976/42227597461_2ea1f3c647_c.jpg)
Vanavond reis ik verder met de trein naar Boedapest in een 4 bed couchette, aangezien T3 al ruim een maand voor vertrek uitverkocht was. Voor €14 echter weinig te klagen.
Het binnenlandse deel van de trein:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/947/42227596791_a6ebf51dbc_c.jpg)
En het deel naar Boedapest:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/945/42227596591_200a47dee7_c.jpg)
In Breclav wacht dit deel op de andere helft die Praag rond middernacht verlaat.
Ex-ÖBB couchette, die erg comfortabel ligt:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/954/42180974252_3d33465de6_c.jpg)
Ook hier zijn de bovenste bedden uitgeklapt waardoor zitten niet mogelijk is, terwijl deze couchettes makkelijk omgezet kunnen worden naar 4 bedden.
Aankomst in Boedapest na een rustige nacht:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/948/42227596541_884d99e6b5_c.jpg)
Hier eindig ik deel 2, in het volgende deel het laatste stuk naar Turkije.
Deze eerste twee delen komen alvast van het WoR forum, maar vanwege het langdurig verdwijnen van die site is deel 3 er nooit van gekomen. Hier probeer ik binnenkort nog een verslagje van te kloppen, hopelijk voor het starten van een nieuwe serie.