Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Probebetrieb gibt Vorgeschmack auf künftigen Standard: Erste Neufahrzeuge rollen ab 4. November auf dem RE 8

DB Regio NRW geht Mitte Dezember mit moderner Flotte an den Start / Zwei Neufahrzeuge vom Typ Coradia Continental kommen zwischen Köln, Mönchengladbach und Kaldenkirchen zu Schulungszwecken zum Einsatz

Köln/Düsseldorf, 30. Oktober 2019. Ab Montag, den 4. November 2019 kommen auf der Regionalexpress-Linie 8 die ersten Neufahrzeuge vom Typ Coradia Continental (ET 1440) im Probebetrieb zum Fahrgasteinsatz. Insgesamt 16 dieser modernen Elektrotriebwagen lösen zum Fahrplanwechsel am 15. Dezember 2019 die derzeit auf der Linie zwischen Mönchengladbach, Köln und Koblenz verkehrenden Bestandsfahrzeuge ab. Bis dahin werden zunächst zwei ET 1440 zu Schulungszwecken auf einzelnen Fahrten des RE 8 im regulären Fahrgastbetrieb auf dem Abschnitt Köln – Mönchengladbach – Kaldenkirchen eingesetzt.

Bron: https://www.nvr.de/aktuelles-presse/pre ... 45464bc9a4

Vanaf maandag 4 november gaan de nieuwe Alstom Continental treinen in proefbedrijf rijden op de spitstreinen tussen Köln, Mönchengladbach en Kaldenkirchen. Vanaf december zou de Alstom Continental de BR425 aflossen op de RE8 tussen Mönchengladbach, Köln en Koblenz.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door DDietzen »

Vraagje tussendoor: waarom rijden die spitstreinen eigenlijk niet door naar Venlo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Past niet in Venlo, want de trein zou daar dan om 5:57 vertrekken, en dan staat de Eurobahn op spoor 1a en de IC naar Schiphol op spoor 3, en dat zijn de enige twee perronsporen met omschakelbare bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door reisthijs »

Terwijl er in Kaldenkirchen een handig zijspoortje is waar de spitstrein niks in de weg staat.

Los daarvan zal het materieel geen toelating hebben tot Venlo.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)
Mogelijk wordt de trein ‘s ochtends vroeg versterkt of zelfs in Venlo opgestart?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Ardan »

Als dat hetzelfde waardeloze materieel is als op de S8, dan laat het maar lekker wegblijven uit Nederland :Y
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:
Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)
3520 reed vandaag met 2 stellen, dat past niet op spoor 6.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:Als dat hetzelfde waardeloze materieel is als op de S8, dan laat het maar lekker wegblijven uit Nederland :Y
Qua comfort is de Continental redelijk vergelijkbaar met de BR425 die nu op de RE8 rijden. Dus de Continental is in mijn ogen geen verslechtering.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De 425 met verbeterde stoelen die nu ook op de RE8 rijden zijn sowieso beter dan de Coradia Continental. Dat vind ik claustrofobische treinen met waardeloze zittingen.

Afbeelding
Neem nu deze zittingen. Wie bedenkt dit? Mijn onderbenen vinden dit heel onprettig. Dan heb ik nog liever de planken die in de originele versie van de NordWestBahn zitten. En dan de ramen. Waarom zijn die ramen zo klein en de spijlen ertussen zo groot?

Nee, waardeloze treinen de Coradia Continental. Enige voordeel is dat na buitendienststelling je er gemakkelijk vanaf bent, want volgens Wikipedia zijn ze voor 90% recyclebaar, en dat is het beste wat je ermee kan doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

De vervoerder bepaalt de inrichting van de treinen en de Continental wordt door verschillende vervoerders ingezet. Dus de ene Continental kan er heel anders uitzien dan de andere. Alleen de kleine ramen blijven bij iedere trein. Toegegeven ik heb maar hele kleine eindjes met de Continental gereisd (van W-Vohwinkel naar Gruiten en van Tharandt naar Dresden), maar ik vond ze niet verkeerd.

De Continental wordt wel een trein die ook op landschappelijk aantrekkelijke routes wordt ingezet. Nu al tussen Dresden en Hof en straks ook tussen Bonn-Beuel en Koblenz en tussen Freiburg en Villingen/Seebrugg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Ardan »

Nitein-Repart schreef: De Continental wordt wel een trein die ook op landschappelijk aantrekkelijke routes wordt ingezet.
Heb je ook veel aan met stoelen die nergens met de ramen zijn uitgelijnd of met die zwarte raamstijlen precies op ooghoogte -o-
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Tussen München en Ulm hebben ze dan wel weer betere stoelen (nou ja beter... Vergelijkbaar met de FLIRT stoelen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:De vervoerder bepaalt de inrichting van de treinen en de Continental wordt door verschillende vervoerders ingezet.
Ik heb deze waardeloze stoelen nu al bij DB Regio en ENNO aangetroffen, dus tenzij iemand een vinkje aankruist voor betere stoelen krijg je deze brol ingebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door marvinkok »

S-Bahn RheinRuhr:
De rechtzaak van Keolis over het opzeggen van het contract en verlengen van het contract met DB Regio AG door de VRR voor de S1 en S4 loopt nog. De rechtbank heeft meer tijd nodig en heeft besloten dat tot 28 februari 2020 geen nieuwe contracten ingaan. DB Regio zal dus tot die tijd nog het vervoer verzorgen op deze lijnen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Dan hebben de reizigers in ieder geval nog tot 28 februari 2020 zekerheid dat er vervoer wordt geboden. Bij een vervoerderswissel half december is het altijd afwachten of alles rijdt. Het komt geregeld voor dat vanaf half december er veel meer vertragingen en uitval zijn op een bepaalde lijn, doordat de nieuwe vervoerder nog opstartproblemen heeft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Daniel »

Want opstartproblemen komen niet voor als je in februari start? Een start half december heeft natuurlijk ook wel als voordeel dat je al vrij snel daarna de kerstvakantie hebt waarin je door minder benodigd materieel alvast wat dingen kunt oplossen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door marvinkok »

Het is maar de vraag of dit zoveel beter is. DB Regio NRW had aangegeven geen machinisten aan Keolis meer te kunnen/willen leveren per december. VRR trok het contract in, met een 2jarig noodcontract aan DB Regio NRW, welke vervolgens al aangaf geen machinisten te hebben omdat die al elders ingedeeld zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Begint wel een beetje een saga te worden dit. S1 en S4 ingetrokken concessie met rechtszaken zonder einde, S3 voorlopig bij DB Regio op verzoek nieuwe contractant en nu inkorting van de de S9 voor bijna een half jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Meltrain »

Ehm, de problemen van de S9 had ik nog niet eerder gehoord. :?
Kun je die toelichten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De S9 rijdt tot 1 mei 2020 niet tussen Wuppertal-Vohwinkel en Wuppertal-Oberbarmen wegens tekort aan personeel. Ook de rit 1x/uur tussen Wuppertal-Oberbarmen en Hagen komt voorlopig te vervallen, tot die tijd rijdt de S8 zoals nu 2x/uur naar Hagen (zou 1x/uur worden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door regenmaker »

Verder nog wat problemen bij de NWB met de nieuwe RE44:
RP
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Moers is ook wel één van de slechts bediende grote steden (boven de 100.000 inwoners) van Duitsland met enkel regionale dieseltreinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Voor elektrische treinen naar Moers moet slechts de spoorlijn tussen Millingen en Xanten geëlektrificeerd te worden, de rest van de lijn is al volledig voorzien van een bovenleiding. Een bovenleiding zal ook veel goedkoper zijn dan de batterijtreinen die men bedacht heeft, helaas is het kopen van nieuwe treinen in Duitsland een stuk makkelijker dan een klein stukje waslijn trekken. Aan de andere kant zou de treindienst namelijk ingekort worden van Dorsten naar Bottrop Hbf zodat je aan die kant niet meer onder de draad vandaan komt.

Overigens ken ik nog wel meer zogenaamde Großstädte in Duitsland die een zeer matige treindienst hebben. Bergisch Gladbach heeft een S-Bahn tot de rand van de stad en misschien een paar meter verder. Chemnitz heeft al 15 jaar geen Fernverkehr. In Bremerhaven hopen ze ook al zeer lang op een terugkeer van het Fernverkehr. In Remscheid hebben ze nog nooit een elektrische trein gezien en de treindienst in Salzgitter mag gerust zeer versnipperd genoemd worden en waar er bovenleiding is, is dat voor kolen en ijzererts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door regenmaker »

Nitein-Repart schreef:Moers is ook wel één van de slechts bediende grote steden (boven de 100.000 inwoners) van Duitsland met enkel regionale dieseltreinen.
Moers heeft echter een uitstekende busverbinding met Duisburg. Zo zijn er de lijnen 911, 912, 914, 921, 929 en SB30 die allemaal tussen de twee plaatsen rijden. En uit ervaring kan ik zeggen dat deze bussen dan ook nog goed vol zitten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten