Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: Met 4/5 (de facto) haltes lijkt me de buurtbushalte overigens ook onnodig. Dat ding buffert niet op Klp, valt buiten de busknoop en zit alleen de draaicirkel van de andere bussen in de weg.
Ik zie dat ding anders dagelijks tegelijk met X80 en 50 op De Klomp staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ja, maar die buffert niet. Die komt vrijwel tegelijk aan en vertrekt enkele seconden eerder (of wanneer wij de draai niet kunnen pakken, dan geeft 'ie ook direct gas).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Vanmiddag reed ik omstreeks 17:00 op lijn 50 toen ik bij de Berekuil (bij halte Archimedeslaan) een Citea zag staan op de busstrook, met een bergingstruck ervoor en wat zwaailichtjes er achter. Waarschijnlijk de rit vanuit Veenendaal van een kwartier eerder. Ben benieuwd wat het probleem was :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet die van 45 minuten eerder? Anders was die bergingstruck er wel erg snel bij geweest.

Heb zo het idee dat sommige van die Citea's niet in heel beste staat zijn: toen ik laatst een keer een Setra op de X80 had hoorde ik na het instappen de chauffeur vertellen dat de eerste poging een Citea mee te nemen strandde bij een defecte chauffeursstoel en de tweede poging bij een bus waar de koelvloeistof aan de onderkant harder uit liep dan ze 'm aan de bovenkant konden bijvullen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ik ervaar persoonlijk geen verschil in het aantal problemen/storingen aan de bussen tussen Utrecht en Twente. Zelden dat ik op de dienst een bus tref waar iets aan mankeert. Utrechtse bussen hebben wel beduidend meer schades dan in Twente :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Tja, ik hoorde in dat geval ook alleen maar het verhaal van de chauffeur aan. Zelf in elk geval vrijwel nooit vertraging opgelopen doordat de bus onderweg stuk ging, herinner me één geval van uitval waar ik later van de klantenservice als reactie kreeg dat de bus wegens een storing eerst omgeruild moest worden. En onlangs een bus waarvan de chauffeur de boel even moest resetten wegens een emissiestoring, maar dat kostte 2 minuten ofzo. De bus met verwarming in de zomerstand na een van de eerste nachten met nachtvorst deze herfst was tot slot ook zo opgelost.

Meestal zijn de vertragingsoorzaken toch vooral de lachwekkende gevallen, zo ben ik in twee jaar met de X80 forensen al meerdere keren voor een afzetting door een braderie in Scherpenzeel gestrand als de chauffeur even de omleiding niet in de gaten had.
Maar het kan natuurlijk met wat meer stomme pech: halterend bij het Holevoetplein passeerde eens een brandweerwagen de bus, die vervolgens 5 meter verderop dwars over de straat parkeert om een brandje te blussen. Leuke plek om te keren ook.
En zo ook een keer gestrand door een vrachtwagen met rookontwikkeling op de rotonde bij De Voorposten. Als afsluiter was de keer dat we de rotonde bij Woudenberg Europaweg achteruit terug moesten nemen wel de ongelukkigste situatie, daar stond een auto in de weg die na een aanrijding niet meer van z'n plek kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

De (voor)deursluiting van de Setra's is toch ook niet altijd in goede staat?
Althans, dat begreep ik dan toen ik (al een tijdje geleden) instapte en de bus niet van de plek kwam.. halterem bleef erop staan omdat kennelijk de sensor niet goed aansloot op de deur..

Oplossing: chauffeur trekt handmatig de deur wat verder in de sponning. :wink:
Was niet de eerste keer dat hij dit moest doen, begreep ik wel.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Deur een paar keer open en dicht doen helpt vaak ook 8-) en zo niet, dan gebruik ik gewoon de halterem noodlos knop :twisted:
De Setra's hebben wel vrij vaak spiegels die niet goed afgesteld kunnen worden. Heel irritant... (Nu ben ik sowieso al geen fan van die Setra's dus ik vind alles aan die bus irritant _O- )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Dat eerste had de chauffeur inderdaad al geprobeerd.
Kennelijk wist hij niet van het bestaan van de noodlos knop?
Of zit dat ding ergens verstopt, buiten de chauffeursplek om?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Zit gewoon op het dashboard. Er zit een rood dekseltje overheen zodat je hem niet per ongeluk indrukt. Nadeel is dat er een vet irritante zoemer afgaat als je die functie gebruikt, totdat je de knop weer deactiveert. Ervaring leert mij dat als je niet van je plek komt, dat je die knop kan bedienen, en als je dan bij de volgende halte stopt en de knop weer deactiveert, dan is het probleem verholpen. Zowel bij Setra als VDL. Ik vind het handig 8-)
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Okay, dus als passagiers hoor je dan dus een (irritante?) zoemer tot de volgende stop..?

Tja, stopt de chauffeur dan bij de volgende halte (ongeacht of er een instap/uitstapper is) om de knop weer terug te zetten.. of rijdt deze door naar de eerstvolgende halte waar er vraag is naar een stop. :?: Dan kan je wel lang in het gezoem zitten, vrees ik.

Dan is de oplossing van de chauffeur destijds wel passagiers vriendelijker, vind ik.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ik stop gewoon bij de volgende, of beter: als je toch al voor een verkeerslicht staat, kan je hem ook terugzetten. Het gaat erom dat je even een klein stukje rijdt en dan werkt het zaakje weer. Minuutje is vaak wel de max bij mij.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ow, okay. :pos: Systeem piept zeker omdat er geen lucht in zit?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

Nee, het systeem piept omdat de halterem uitgeschakeld is. Waardoor het dus in principe mogelijk is om met open deuren te rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door matje82 »

Tom98 schreef:Vanmiddag reed ik omstreeks 17:00 op lijn 50 toen ik bij de Berekuil (bij halte Archimedeslaan) een Citea zag staan op de busstrook, met een bergingstruck ervoor en wat zwaailichtjes er achter. Waarschijnlijk de rit vanuit Veenendaal van een kwartier eerder. Ben benieuwd wat het probleem was :X
Dit was de 1888. Ik zat in de bus erachter, die heeft de reizigers van de 1888 opgepikt. Een auto was op de busbaan gekomen en de bus kon niet meer uitwijken. De bus had behoorlijke schade, de auto nog veel meer. Gelukkig geen gewonden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens Syntus ligt de noodhalte waar lijn 83 aankomt en 5 vertrekt bij station De Klomp t.h.v. de kruising Veenendaalseweg/Ravelijn. T.h.v. blijkt echter een ruim begrip: hij ligt nu nog verder naar achteren op de Ravelijn dan voorheen, bijna in een andere provincie dan het station zelfs ;) Je zou maar 5 minuten overstap van/naar de trein hebben, dat wordt echt rennen dan...

Overigens stonden er vanmorgen wel reizigers op de noodhalte, maar stond lijn 5 gewoon op het normale busstation :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Volgens een chauffeur van lijn 5/83 hebben de chauffeurs opdracht om extra goed de treinen in de gaten te houden en evt max 5 minuten later te vertrekken. Voor wat het waard is natuurlijk ;)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Lijkt me lastig voor lijn 83, die zit al krap in de rijtijd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor 83 is de overstap het probleem ook niet, die stopt veel dichter bij het station ri. Veenendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De grap is trouwens ook dat er bij De Klomp van alles is afgesloten, behalve beide halteperrons. Op zich zouden 5 en 83 er dus gewoon normaal kunnen halteren.
Het enige waar nu een gebrek aan is zijn bufferplekken: de bussen rijden nu via de bufferplekken aan de kant van de vijver het busstation af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

sirvinniei schreef:Lijkt me lastig voor lijn 83, die zit al krap in de rijtijd.
Aan het begin van de route wel maar tussen NS-west en NS-centrum houd ie een aantal minuten over. En als ie nu bij de Klomp weg rijdt heeft ie minder tijd nodig vanwege de iets kortere route en 2 verkeerslichten minder.
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef:De grap is trouwens ook dat er bij De Klomp van alles is afgesloten, behalve beide halteperrons. Op zich zouden 5 en 83 er dus gewoon normaal kunnen halteren.
Het enige waar nu een gebrek aan is zijn bufferplekken: de bussen rijden nu via de bufferplekken aan de kant van de vijver het busstation af.
Dat dacht ik ook alleen 1 halte perron moet vrij blijven anders kan er geen autoverkeer naar de parkeerplaats.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Tja, lijn 5 staat er ook wel 10 minuten per uur natuurlijk... En een deel van die tijd is het perron van 83 nog vrij voor verkeer.
Precies op die tijd is er ook weinig autoverkeer, want als je dan nog moet gaan parkeren haal je de trein nooit ;)

Één perron vrijhouden zou ook kunnen door alleen 5 -> 83 om te leiden. Dat scheelt ten eerste vervallen haltes (van Dalerveen terug naar Kievitsmeent lopen is een behoorlijk eind) en maakt de treinaansluiting haalbaarder omdat de noodhalte van 83 veel minder ver weg ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door JeroenN75 »

Worden de dubbel gelede bussen opnieuw gestickerd voor u-link lijn 28?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Dat is wel de bedoeling, al weet ik niet zeker of ze alle 20 een andere kleur gaan krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten