Goed, het laatste deel eindigde voor de tweede keer in Boedapest. In een erg stoffige couchette wel te verstaan.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/956/42227596411_78d3f5a045_c.jpg)
Aangezien ik toch een travel day heb vanwege de nachttrein doe ik een uitstapje naar het Balatonmeer. Nog gereden met echt materieel en niet de moderne troep die ook in Hongarije het spoor steeds meer vervuilt.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/912/28354541078_f43bd8b358_c.jpg)
Deze keer met een ex-DB wagen, die duidelijk niet voor de hitte gemaakt is.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/967/42180974162_a843fcf375_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/905/28354540528_e054f5fab1_c.jpg)
Waarom nou het Balatonmeer? Dit uitzicht. Ooit vanuit een EC richting Rijeka mogen bekijken en sinds dien altijd al eens langs willen gaan.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/944/28354540298_f460c8d1f8_c.jpg)
Daar aangekomen eet ik een ijsje in zo ongeveer de meest toeristische plaats van Hongarije, Siófok. Om vervolgens direct de boot naar de overkant te nemen en terug richting Boedapest te vertrekken.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/906/28354540088_39eb1bbd49_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/976/28354539168_9d0f1c7c23_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/832/42227594641_29f5077462_c.jpg)
Station Balatonfüred, een stationsgebouw van formaat Intercity hier. Maar dan met een trein of 20 per dag waarvan alle regionaal of D-trein.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/823/42227594301_f3e38d94de_c.jpg)
Wel mooi spul voor de deur.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/823/28354538238_922d819a19_c.jpg)
Weer aangekomen in Boedapest om even de nodige dingen te doen, zoals het wassen van de kleding en een maaltijd die niet uit blik komt te eten. De volgende dag tijd om uit te slapen en rustig de 3km naar het station te wandelen, de volgende trein gaat pas later in de middag.
Knoflooksaus, meenemen graag.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/826/28354537558_d7d5735d46_c.jpg)
We nemen vandaag plaats in IC 79 Körös richting Timişoara. Hier nog in de oude samenstelling met 3 rijtuigen, het eerste klasse rijtuig gaat tegenwoordig niet meer mee.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/956/28354537288_60d148b22f_c.jpg)
Heerlijke stoelen met de hele reis een eigen coupé.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/953/42180973992_88d8a8f1e0_c.jpg)
Bij gebrek aan rijtuigen werkt dit natuurlijk ook.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/964/28354536948_5ed8a8a8af_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/976/28354536528_5988edff03_c.jpg)
Met +30 aangekomen op
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/946/42180973542_25ae31e1bd_c.jpg)
De volgende dag staat vooral gericht op dit stadje wat beter te bekijken, de trein vertrekt namelijk pas na middernacht.
Creatief met trein?
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/978/41326699025_231a74ffd5_c.jpg)
De volgende trein is de nachttrein richting Craiova. Hier heb ik een couchette in gereserveerd, maar als ik het kaartje erbij pak en de wagon zoek blijkt het een gewone zitwagen te zijn. Loket dicht, en met de conducteur is ook niets af te spreken. Het was al een heel overleg tussen 3 man omdat ze blijkbaar nog nooit een Interrail pass gezien hadden. Gelukkig zou het toch a een korte nacht zijn, aangezien di ritje nog geen 6 uur duurt.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/957/42180973102_557c44290f_c.jpg)
In Craiova de overstap op zo ongeveer de meest uitgeleefde Desiro op het spoor. Nieuw al een teleurstelling, maar dit helemaal.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/973/28354534708_13e0b6bbc6_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/950/28354534198_c26d9fe522_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/968/28354533058_d423a7ac06_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/966/42181011752_c7dc4ce9e0_c.jpg)
Kort hierna komt de conducteur met een aantal maten in de eerste klasse zitten en trekt een aantal 2L flessen bier open. Even als refresher: het is momenteel net 8 uur in de ochtend.
Na veel te lang op de houten planken in dit ding ben ik rond 11:30 eindelijk bij de Bulgaarse grens. Als enige passagier, de douane die langs komt lijkt verrast en ik moet maar even in het treinstel blijven zitten tot iemand m'n paspoort komt keuren.
Hier lijkt men een stuk positiever over Interrail dan op een gemiddeld westers station.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/908/28354531848_0933c51409_c.jpg)
De vele treinen vanaf Vidin...
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/946/28354530978_8fe30e825a_c.jpg)
Ook hier is weer een ex-DB wagen te vinden richting Sofia.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/947/28354530228_ce8af9b2b4_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/965/28354529518_eafb5cc053_c.jpg)
De buitenkant heeft wel betere tijden gekend.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/975/28354529188_045e74d570_c.jpg)
Nu eindelijk in Sofia, het einde komt in zicht *O* .
Raar type burger hebben ze hier.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/959/28354528858_4e3080b54c_c.jpg)
Het moge duidelijk zijn waar het EU geld naartoe gaat.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/943/42180972942_34261a06b3_c.jpg)
Een Turkse reservering, op BDZ papier, in het Duits. De kosten voor een double vallen wel enorm mee!
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/903/42180972622_d1dafe41e1_c.jpg)
Mooi busje, helaas alleen toegankelijk voor personeel.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/973/28354527458_170a6c9f01_c.jpg)
Dan maar met de standaard oostbloktram, ook goed.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/823/28354527988_87528c4fda_c.jpg)
Bandje bij de koffie?
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/972/42180972492_e62899c424_c.jpg)
Brutalisme :Y
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/950/42180972292_55c5a38cc7_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/904/28354526848_c5a7716bef_c.jpg)
Nu is het dan toch echt tijd voor de laatste trein van dit reisje.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/960/28354526508_0fbddbd4b3_c.jpg)
60 cent automaat-bier, idee voor de NS?
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/909/28354526288_cb7e2e8bac_c.jpg)
De twee Turkse wagens.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/904/28354525978_8e89f529c2_c.jpg)
Ja, echt.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/953/28354525618_7f4a245330_c.jpg)
Dit is wel voor het eerst dat ik een standaard keukenblok in m'n trein heb gehad. Inclusief koelkast!
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/912/28354524968_9705bc3d59_c.jpg)
Beter dan een 7days croissant, maar dat is niet moeilijk.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/949/42180972092_493f49b7bd_c.jpg)
Hier toch het wat mindere deel van de trein: de grenscontrole. Midden in de nacht iedereen de trein uit en voor een loket in de rij gaan staan. Alle niet-Turken mogen door naar een verhoorkamertje waar je al je reisplannen inclusief tickets moet verantwoorden. Dan vragen ze nog naar je telefoonnummer, en zodra je je telefoon unlockt trekt hij 'm uit je handen om je WhatsApp nummer op te schrijven. Vervolgens flink afgeblaft omdat ik het kamertje weer in liep terwijl meneer de grensagent zat te telefoneren. Leuk, maar m'n paspoort ligt nog onder je stapel papier.
De dag begint erg vroeg en met regen, die niet ophoudt tot ik het land weer uit ben.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/956/28354523888_6d698e1af8_c.jpg)
En daar sta je dan in een bouwput aan de rand van de stad.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/975/28354523668_ba6c68101d_c.jpg)
Vanwege het weer, de vermoeiing, en de nogal onvriendelijke mentaliteit die ik keer op keer tegenkwam heb ik de laatste dag eigenlijk vooral in het hostel doorgebracht.
Maar man wat is die stad groot.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/948/28354522438_b16be98c49_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/980/28354521418_e769ae2200_c.jpg)
En dan is het de volgende dag alweer tijd voor de terugreis.
Ook hier wappert het bekende gezicht boven de snelweg.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/956/28354521128_ff7c17612c_c.jpg)
Het is niet helemaal geworden wat het moest worden, maar als het goed is staat er volgende maand een compleet nieuwe serie klaar. Die dan hopelijk wat sneller na de reis voltooid is.