Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door lijntaxi »

Voor het aanleggen van nieuw spoor tussen Lelystad en Groningen via Emmeloord, Drachten en Heereveen is ministens 115 kilometer spoor nodig.
Met infrastructurele aanpassingen zal het wel neerkomen op zo'n 200 kilometer nieuw spoor. Er van uitgaande van dubbelspoor en het aanleggen van de intercitystations Emmeloord, Drachten en Heereveen, zal het gehele traject wel zeker zo'n € 10 mld gaan kosten als het niet het dubbele zal zijn.
Het gehele traject zal 15 jaar duren, wat betreft de aanleg alleen al. De inspraakprocedures met rechtzaken en dergelijke daar nemen we ook 15 jaar. Het is nu 2020 bijna dus 2020 + 15 + 15 = 2050
Mijn schatting is dat pas in 2050 echt een serieus alternatief is voor treinreizigers, die van Groningen naar Amsterdam willen.
Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk. Afstand zo'n 50 kilometer. Dit is het enige serieuze alternatief, dat ik kan bedenken. Bij dit alternatief profiteren ook mensen, die in Leeuwarden en Harlingen wonen. Dit zou Nederland pas echt goed op de kaart zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Aan een spoorlijn op de Afsluitdijk heb je niets, want welke significante plaatsen heb je nog tussen Hoorn en Harlingen?

Vandaar dat de Rijksoverheid nu toch opnieuw de Lelylijn gaat onderzoeken, dan kom je nog wel langs bestemmingen waarmee je ook een regionaal ontsluitende functie kan creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

lijntaxi schreef:Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk.
Ik zou hem er op aanleggen, treinen schijnen het niet zo goed te doen in diep water (A)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Misschien toch de snelle bus van wijlen Wubbo Ockels inzetklaar maken?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Dat ding is net als zijn schepper een zachte dood gestorven. Het lijkt me beter ze uit piëteit met rust te laten.
SuperGhost schreef:
lijntaxi schreef:Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk.
Ik zou hem er op aanleggen, treinen schijnen het niet zo goed te doen in diep water (A)
Geen zorgen dan. Het water is daar alles behalve diep.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Waarschijnlijk nooit over de Afsluitdijk gereden maar er wel een mening over hebben :evil:
Er past momenteel geen treinspoor over de dijk, als er een spoorlijn bij moet dan zal er een nieuwe dijk moeten worden aangelegd, of de bestaande aanmerkelijk verbreed. Dat gaat behoorlijk in de papieren lopen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Die spoorlijn is ooit gepland geweest, later heeft men die ruimte gebruikt om naar 2x2 rijstroken te gaan. Een dam uitbreiden is gelukkig wel de goedkoopste optie hier, de bruggen over de sluizen zullen daarin het duurste zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

De suggestie van @lijntaxi zo'n lijn naast de afsluitdijk te leggen was dus ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ook niet zo gek in combinatie met verhaal dat het in gebruik nemen van de spoorreservering als rijstroken voor autoverkeer (mede) te maken gehad schijnt te hebben met de stabiliteit van de dam.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door diederickx »

Welk ligging op, naast of onder de Afsluitdijk je ook kiest, het wordt nooit een snelle verbinding tussen Amsterdam en Groningen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Nope. Als je per sé snel wil, kan je beter een tunnel tussen Enkhuizen en Stavoren leggen. Of, als je heel futuristisch wil doen, een lijn langs Emmeloord en Drachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Even voor de helderheid: de NS gaat op tamelijk korte termijn over grotendeels bestaande infrastructuur snellere treinen inzetten tussen Schiphol en Groningen. Het wordt een ICD-achtige verbinding waarbij de bestaande IC Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag wordt omgezet naar de HSL en niet meer stopt in Leiden en Den Haag, maar wel in Rotterdam Centraal en Breda, met tussen Zwolle en Breda een tijdwinst van een half uur per enkele reis.

Op lange termijn doet de rijksoverheid onderzoek naar de zogenaamde Lelylijn; dat is een nieuwe spoorlijn grotendeels langs de bestaande snelwegen tussen Lelystad en Groningen via Emmeloord, Lemmer, Joure, Heerenveen en Drachten. Het exacte tracé is nog onbekend. Op deze lijn zullen stoptreinen en intercity's gaan rijden en waarschijnlijk een maximum ontwerpsnelheid van 200 km/h.

Er wordt geen spoorlijn over de Afsluitdijk overwogen en ook geen spoorverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren. Die verbinding staat leuk op de kaart maar lijkt me praktisch onhaalbaar. Mochten ze deze verbinding toch gaan aanleggen overweeg ik patent te nemen op de naam Vinny-express: de verbinding zou mij persoonlijk bijzonder goed uitkomen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

We gaan er natuurlijk onze stinkende best voor doen, maar ik zou niet al te vast rekenen op de komst van de Vinny-express. Waarbij ik je er overigens attent op wil maken dat dat geval sowieso na Amsterdam enkel nog stopt in Groningen. De Vinny-interregio stopt daarentegen wèl op Bovenkarspel Flora, IJlst en elk ander stukje stoeprand dat ook langs de route ligt. Doe er je voordeel mee!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Vinny schreef: Er wordt geen spoorlijn over de Afsluitdijk overwogen en ook geen spoorverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren. Die verbinding staat leuk op de kaart maar lijkt me praktisch onhaalbaar.
Net zoals de Lelylijn en sich :X
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Alargule »

Gewoon een tunnel onder het Markermeer door, met aanlanding bij Lemmer.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

*fluistert Alargule in dat Lemmer aan het IJsselmeer ligt, niet het Markermeer*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

Maakt niks uit, het is allemaal Zuiderzee.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Om al het sarcasme voor te blijven: de Lelylijn is een daadwerkelijk plan waarvoor gelobby'd wordt, en het idee is dat het tracé zo strak mogelijk langs de A 6 en de A 7 komt te liggen. Geen tunnel onder het Markermeer of IJsselmeer dus. Overigens lijkt het me sowieso beter om de discussie hierover in een andere draad te voeren. Het is sowieso een plan waarvan de uitvoering nog minimaal 15 jaar op zich laat wachten; mocht de spoorverbinding ooit worden aangelegd verwacht ik dat de eerste treinen pas tegen 2040 zullen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door lijntaxi »

Z2N schreef:Die spoorlijn is ooit gepland geweest, later heeft men die ruimte gebruikt om naar 2x2 rijstroken te gaan. Een dam uitbreiden is gelukkig wel de goedkoopste optie hier, de bruggen over de sluizen zullen daarin het duurste zijn.
Op het collegaforum van NS wordt de zaak enigszins opgehelderd.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... tdijk-1290

In de jaren 70 heeft men de weg verbreed en is een deel van de Afsluitdijk, wat oorspronkelijk bestemd was voor de aanleg van een
spoorlijn, opgeofferd voor het groeiende autoverkeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Ik wil overigens benadrukken dat in de jaren '70 niet meer werd verondersteld dat een spoorlijn over de Afsluitdijk de reistijd tussen Friesland en de Randstad per spoor zou afnemen: de voorziende route via Anna Pauwlona was te ver om om attractief te zijn ten opzichte van de lijn via Amersfoort.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Wat ik niet begrijp aan de discussie is dat er steeds een nieuwe spoorlijn moet worden aangelegd, ofwel de Lelylijn, ofwel via de Afsluitdijk. De provincies Groningen en Friesland zetten in op de Lelylijn. Maar waarom wordt er (nog) niet gekeken naar het verbeteren van de bestaande spoorlijnen - wat tegen een fractie van de kosten van een nieuwe spoorlijn zou kunnen? En waar dan meer reizigers van profiteren?

Wat hersenspinsels:
- Zwolle - Leeuwarden/Groningen waar mogelijk naar 200 km/u, met bovenleiding naar 25.000V 50Hz. Bestaande stations naar vier sporen vanwege de veiligheid.
- Hanzeboog - Zwolle - Nieuwleusen naar vier sporen, nieuwe spoorlijn Nieuwleusen - Hoogeveen. De intercities naar Groningen nemen deze nieuwe spoorlijn, met als een sneltrein Groningen - Haren - Assen - Hoogeveen - Zwolle.
- Elektrificatie en dubbelspoor Leeuwarden - Groningen. De intercities naar Leeuwarden met stops te Feanwâlden en Buitenpost laten doorrijden naar Groningen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou je de intercity naar Leeuwarden door laten rijden naar Groningen? Alleen om Feanwalden en Buitenpost een rechtstreekse verbinding met Zwolle te geven?
Ik denk dat het aantrekkelijker zou zijn om een sneltrein (Stavoren -) Sneek - Groningen (- Leer) in te leggen, omdat er denk ik meer reizigers Sneek<->Groningen zullen zijn dan Feanwalden/Buitenpost<->Zwolle. Voor Heerenveen<->Groningen hoef je het ook niet te doen, aangezien die al een rechtstreekse interliner hebben die sneller (47 min.) is dan een intercity via Leeuwarden (54 min met 2 minuten wachttijd in Leeuwarden) zal zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Als je 'over Leeuwarden heen' een treinproduct wil aanbieden dan is het meest zinvol nog Harlingen-Groningen, met te Harlingen een goede aansluiting op de bus over de Afsluitdijk. De Q-liner kan dan worden ingekort tot Harlingen, en de bespaarde busuren kunnen worden ingezet om de verbinding vanuit Joure/Sneek/Bolsward te verbeteren richting de Afsluitdijk. Die is de laatste jaren aanzienlijk verslechterd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

De verbinding Alkmaar / Den Helder <-> Leeuwarden wordt dan wel iets minder (want overstap en waarschijnlijk ietsjes langzamer), maar als dat ten goede komt van de verbinding Afsluitdijk <-> Bolsward/Sneek/Jour/Heerenveen lijkt me dat wel verdedigbaar.

Maakt ook de lijn Harlingen - Leeuwarden weer wat interessanter natuurlijk.
Afhankelijk van de precieze dienstregeling zou je je kunnen afvragen of sluiting van Dronryp (wel erg ver buiten het dorp, dat ook nog eens een vaste busverbinding met Leeuwarden heeft) en verhogen van de baanvaksnelheid die lijn nog kan versnellen/verbeteren.
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

SuperGhost schreef:Waarom zou je de intercity naar Leeuwarden door laten rijden naar Groningen?
Ik had er nog bij moeten zeggen dat de intercity in Groningen vervolgens weer doorrijdt naar de Randstad (en vice versa via Leeuwarden), als een keerlus. Meerdere voordelen:
- Een enorme verbetering voor Oost-Friesland: snellere, frequentere en rechtstreekse verbindingen met de rest van Friesland, met Groningen, met Drenthe en met de Randstad.
- Leeuwarden - Assen wordt een rechtstreekse verbinding, ca. tien minuten reistijdwinst.
- Heerenveen - Groningen wordt een treinverbinding i.p.v. de huidige busdienst. Heeft daarmee hetzelfde effect op dit traject als de Lelylijn.
- Steenwijk - Groningen wordt een rechtstreekse verbinding, enkele minuten reistijdwinst.
- Efficiënter treinbedrijf: door de lus wordt nodeloze keertijd bespaard, wat dus goedkoper is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat Leeuwarden - Assen net zo goed kan door de sprinter Groningen - Assen vast te maken aan de sneltrein.

Ik hoop dat in de toekomst de regionale treinen worden doorgekoppeld bij Leeuwarden en Groningen en dat je dan uiteindelijk iets krijgt van:
2x Sneltrein Harlingen Haven - Assen (stoptrein tussen Harlingen Haven en Leeuwarden en tussen Groningen en Assen)
2x Sprinter Stavoren - Veendam
2x Sprinter Delfzijl - Winschoten (- Leer)
2x Sprinter (Eemshaven -) Roodeschool - Zwolle
2x Sprinter Leeuwarden - Zwolle
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten