Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Een grabbelton vol ideeën en plannen: het gisteren aan minister van Nieuwenhuizen aangeboden OV Toekomstbeeld 2040 (PDF, 56 pagina's) met bijlagen (PDF, 32 pagina's) van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeenten Amsterdam en Almere en de Vervoerregio Amsterdam. Het is afwachten wat er van terecht gaat komen, maar de combinatie van het sluiten van de (kleine) ring (Isolatorweg-Centraal) en verlenging van de NZL naar Schiphol (en zelfs Hoofddorp!) lijkt hoge ogen te gooien.

Zelfs als het allemaal niks wordt fijn leesvoer. Plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Ardan »

Zwash-corridor.
Amsterdam Bay.
Toe maar hoor.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

:Y

En meer bouwstenen dan in Billund *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Durashift »

Vooral die voetnoot.. dat doortrekking van de NZ lijn naar Hoofddorp én ontsluiting van de metroring van Isolatorweg naar CS in 2030 gerealiseerd moet zijn.. :shock: :X :roll:

Zeker vergeten dat het eerste stuk NZL 18 jaar heeft mogen duren?

manamanan, wát een realiteitszin weer van deze plannenmakers.. :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Dat heet ambitie, en hoewel het misschien wat optimistisch en/of naïef klinkt, is 2030 voor menigeen al lichtjaren verweg. Politiek en burger een worst voor houden die pas in 2040 geconsumeerd kan worden zal de schatkist niet ontsluiten. Daarnaast heb ik het donkerbruine vermoeden dat er hard gewerkt wordt aan concrete plannen, zodat er los gegaan kan worden als centen en vergunningen rond zijn. Natuurlijk is het dan nog niet af, maar de trajecten zijn bouwkundig wel beduidend minder ingewikkeld (en controversieel) dan de Noord-Zuidlijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Durashift »

Vergunning is al een dingetje.. zolang PFAS niet opgelost wordt.. Vertragingsjaren lopen nu al op, hoorde ik van de week een vergunningen expert vertellen op de radio.

Dan heb je nog het al lopende project Zuidasdok.. wat (deels) op losse schroeven staat..

Niet alles kan. :wink:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door waldo79 »

Vertragingsjaren lopen nu al op
Laat je niet te veel leiden door geroep in de media. Dat is goeddeels voor de bühne.
De geest weer terug in de fles brengen en alles in normale proporties zien doet veel goeds en dan hoeven projecten geen jarenlange vertragingen tegemoet te zien.

PFAS is niet iets van de laatste jaren :X
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Durashift »

Kan, maar de normstelling is wel ad-hoc en dat is nu wel een probleem.

Het economisch instituut voor de bouw rept daarover (stagnatie van de vergunningverlening plus hogere bouwkosten door o.a. gasloos bouwen.. én inspraakprocedures van omwonenden). 55 duizend woningen slechts in 2021, verwacht het EIB.

Gehoord bij Sven. (eerste minuten)
https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwe ... oet-omhoog
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Dat heet ambitie, en hoewel het misschien wat optimistisch en/of naïef klinkt, is 2030 voor menigeen al lichtjaren verweg. Politiek en burger een worst voor houden die pas in 2040 geconsumeerd kan worden zal de schatkist niet ontsluiten. Daarnaast heb ik het donkerbruine vermoeden dat er hard gewerkt wordt aan concrete plannen, zodat er los gegaan kan worden als centen en vergunningen rond zijn. Natuurlijk is het dan nog niet af, maar de trajecten zijn bouwkundig wel beduidend minder ingewikkeld (en controversieel) dan de Noord-Zuidlijn.
Veel van de plannen heb ik in 1996, in 2002 en in 2009 al eens in beleidsvisies gelezen. Ik stel voor om de Amsterdamse ringlijn te hernoemen naar "L'histoire se répète-ring'''
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Karl »

Durashift schreef:Vooral die voetnoot.. dat doortrekking van de NZ lijn naar Hoofddorp én ontsluiting van de metroring van Isolatorweg naar CS in 2030 gerealiseerd moet zijn.. :shock: :X :roll:

Zeker vergeten dat het eerste stuk NZL 18 jaar heeft mogen duren?

manamanan, wát een realiteitszin weer van deze plannenmakers.. :roll:
Ik snap je scepsis, anderzijds vraag ik me af of 2030 niet te ver weg is, omdat de opgaves die genoemd wordt toch al eerder geslecht moeten worden. In mijn beleving gaan ontwikkelingen zoals Havenstad toch al eerder van start..
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Klaasje »

10 jaar is snel maar niet onrealistisch als de financiering snel geregeld wordt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Goed dat men zich niet blindstaart op die verlenging, maar ook de effecten van uitbreiding van het bestaande station+infra onderzoekt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Durashift »

Punt 3 van dit plan was vandaag even in het nieuws. Ik hoorde D66 fractievoorzitter in de 2e kamer, Rob Jetten, erover op de radio.

AT5 heeft ook een artikel erover:
Twijfels over effectiviteit metrotunnel naar Almere: 'Ga aan de slag met A'dam'

(..)
Het zou in één klap tien procent van het woningtekort in Amsterdam oplossen. Volgens fractieleiders van CDA en D66, Pieter Heerma en Rob Jetten, ligt die kans in Almere; in een nieuwe wijk genaamd 'Pampus' om precies te zijn.

(..)

staan hier in over vijf jaar 25 duizend tot 30 duizend woningen. (..) Één grote voorwaarde voor de bouw is dat er ook een directe metroverbinding met Amsterdam moet komen.
Jajaja.. over 5 jaar al 25 duizend woningen... vooral hoogbouw.. Dat zal toch niet gebeuren.. want voordat ontwerpen en vergunningen rond zijn.. :roll:
.. en dan ook met 5 jaar een OV verbinding, metro, nog wel bouwen.. Daar is toch werkelijk waar geen enige greintje realiteitszin in te bespeuren..? :twisted:
Ronnie zijp, cityplanner
(..) Een van de voorbeelden is het gebrek aan openbaar vervoer voor de toekomstige wijk Havenstad. 'Ik zou zeggen, maak een metrolijn tussen Isolatorweg en het Centraal station. Die is vrij kort, vrij goedkoop, vrij snel te ontwikkelen én daar kan je heel Havenstad aan koppelen.

(..)

Dat is iets waar D66 raadslid Jan-Bert Vroege het mee oneens is: 'We hebben al redelijk oké openbaar vervoer binnen Amsterdam. (..).
Tja, wat 'het publiek' op het oog gewoon als een logische verbinding kan zien (ontsluiting van een stukje metrolijn langs een nieuwe woonwijk) is voor een raadslid natuurlijk niet zo 'logisch' en neemt graag een grootse blik aan.. :roll:
(..) Volgens Zijp gaat dat, zelfs met een nieuwe woonwijk, niet veranderen. Volgens hem zal de wijk vooral bestaan uit rijtjeshuizen 'met een auto in de straat en een tuintje. Je kent het wel'. Daardoor wordt de woningdichtheid veel te laag. (..) Zijn conclusie: daarvoor bouw je geen hele metrolijn.
Ik vind deze city planner verrassend realistisch. :pos:

Bron van de qoute's: https://www.at5.nl/artikelen/200171/twi ... g-met-adam
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Abus »

Het kan altijd ambitieuzer: de VVD heeft het over 100.000 woningen in Flevoland. Ook in Lelystad moet fors gebouwd worden in Warande (de wijk rondom het spookstation Lelystad-Zuid), en in Dronten. Investeren in de Flevolijn (dubbelspoor in Almere en meer capaciteit Hollandse Brug en Weesp) is dan logischer dan in de IJmeerlijn. Daar heeft R. Zijp gelijk in.
De VVD heeft het uitdrukkelijk over beter OV uit Flevoland naar Utrecht en Zwolle. Naar Zwolle is natuurlijk al een prima verbinding, alleen mogen de treinen wel wat vaker rijden.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -provincie
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Roeland »

Volgens mij kan een IJmeerlijn best wel kansrijk zijn.
Wanneer ze in Almere Pampus tenminste wat dichter bouwen dan elders in Almere. Ik zou zeggen: rond de nieuwe metrohaltes hoogbouw, en verder daar vandaan laagbouw. Even hardop denkend: dan geen 30.000 laagbouwwoningen in Pampus, maar 20.000 hoogbouw (rond de haltes) en 20.000-25.000 laagbouwwoningen (maar dan met minder parkeerplaatsen dan in een gemiddelde laagbouwwijk).
Een op Amsterdam gerichte forensenwijk hoeft geen "autowijk" te worden: zie Purmerend, waar men (ook in de laagbouw) massaal de bus naar Amsterdam neemt. Zeker met de IJmeerlijn zal de reistijd van Almere Pampus naar werklocaties in Amsterdam veel sneller zijn dan met de auto.

En als we naar Rotterdam kijken (ik weet dat ze dat in Amsterdam niet zo graag doen): Nesselande is (deels) een laagbouwwijk met ca. 12.000 bewoners, en heeft ook een metroverbinding (nou ja, eigenlijk meer een langzame boemel) met Rotterdam.

Daarnaast geeft de IJmeerlijn een groot voordeel voor IJburg (zowel de bestaande wijk als de geplande uitbreiding): nu heeft IJburg, qua OV, alleen een fatsoenlijke (maar overbelaste) verbinding met CS (tram 26), maar het OV vanuit IJburg richting Zuidas en Schiphol is qua reistijd uiterst belabberd. Met de IJmeerlijn krijgt IJburg een fantastische verbinding met de Zuidas en met allerlei andere Amsterdamse bestemmingen.
De IJmeerlijn betekent een enorme verbetering van de OV-potentie voor IJburg.

Het alternatief, de capaciteit van de Flevolijn nog verder vergroten, kan heel kostbaar worden: wellicht kan het aantal treinen over de Hollandsebrug nog met 20 à 25% groeien zonder peperdure spoorverdubbeling, maar dan zit je toch echt wel aan de grenzen. En Almere Pampus ligt vrij ver bij de Flevolijn vandaan.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Abus »

Voordat die IJmeerlijn er ligt, zijn we 15 jaar verder. Dat is dus geen enkele oplossing voor de woningnood nu. Voor de komende jaren kan in Flevoland beter ingezet worden op verdichting rond bestaande stations en woningbouw rond het spookstation Lelystad-Zuid. Vooral op die laatste locatie kan (mits stikstof en tekort aan bouwbedrijven opgelost worden) direct gebouwd worden: de bestemmingsplannen voor de woningbouw zijn er al, en de grond in Warande is volgens mij van het rijk.

Update: gemeente Lelystad doet de minister het aanbod om de komende jaren 10.000 woningen te bouwen in Lelystad-Zuid/Warande. De minister heeft deze locatie zelf ook blijkbaar aan de Tweede Kamer genoemd.
https://flevopost.nl/artikel/1085322/le ... ingen.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Z2N »

De woningbouw in Pampus kan ook gewoon plaatsvinden zonder metrolijn, de metrolijn is echter nodig om de files die daarna ontstaan op te lossen. Diezelfde files ontstaan trouwens ook door te bouwen in Lelystad, die moeten door dezelfde bottleneck.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Exact dat. Plus: als het allemaal toch al zo lang duurt, kan je maar beter weinig lullen en snel beslissen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Durashift »

Het heeft toch geen zin om een metro verbinding als (verplichte) voorwaarde voor de bouw van Pampus te stellen.. wetende dat zo'n verbinding er niet snel is.. maar de woningen (zeker als er prefab gebouwd gaat worden) wel redelijk snel de grond uit kunnen.. waardoor er dus (weer) het aloude liedje is van: geen OV in een nieuwbouwwijk.. dus dan maar met de auto.. waar dan weer geen parkeerplaatsen voor zijn...

Echt, de politiek trapt toch telkens weer in een valkuil.. :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Suus »

Het echte probleem is dat die nieuwe wijk in Almere gewoon niet de dichtheid krijgt die je voor een rendabele metroverbinding nodig hebt. Zeker omdat hier ook nog tien kilometer tunnel onder een diep meer voor gebouwd moet worden. Voor een metro heb je wijken met een veel grotere dichtheid dan de gebruikelijke huisje-boompje-beestje-wijken die steeds maar weer in Almere zijn bijgebouwd. Als ze slim zijn gaan ze eerst veel dichter bij het bestaande metronetwerk op zoek naar plekken waar je een nuttige verbinding kan aanleggen en waar wel grote dichtheden worden behaald. Neem het voorbeeld van Diemen, waar ze in vijf jaar tijd 2500 appartementen binnen de bebouwde kom hebben gerealiseerd, bovendien ook nog op loopafstand van metrostation Diemen Zuid en Verrijn Stuartweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Volgens mij is dat ook precies wat men doet, maar waarvan men de limieten begint te zien: inbreiding. Er komt een moment waarop binnen de stad geen ruimte meer voor verdere verdichting is, dus gaat men op zoek naar uitbreiding. En dus wordt de blik weer op Almere gericht.

Overigens hecht ik nul en generlei waarde aan het haalbaarheidsgehalte dat in het nieuws voor deze verbinding wordt gepretendeerd. Die NZL naar Schiphol kan er ook al jaren ieder moment komen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Suus »

Geen ruimte? Volgens mij kijken ze dan niet goed.

En die nieuwbouwwijk Warande in Lelystad wordt tenminste wel aan bestaande infrastructuur gepland. Daar ligt al bijna dertig jaar een station voor klaar: Lelystad Zuid :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Ik denk dat men heel goed kijkt, maar dat de heren Jetten cs. een beetje op de muziek vooruitlopen. Voordat alle kavels zijn volgebouwd in Amsterdam, zijn we zo weer dertig jaar verder...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Suus schreef:diep meer
Nounoukomkom, 2,60 m. Hier in de straat liggen diepere plassen. Heerlijke diepte om een caissontunnel met een spoorstaafhoogte van pak 'm beet acht meter onder water in neer te plempen. Het zou weleens veruit de goedkoopste tunnel van het Amsterdamse netwerk worden.

Probleem no.1 blijft de ingepakte gifbelt van de Diemerzeedijk. Daar zou die lijn dwars doorheen moeten, maar hoe dat gefundeerd zou moeten worden zonder die bende ernstig te destabiliseren weet geen mens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 47 gasten