Ventilatie in treintoiletten

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Sharida

Ventilatie in treintoiletten

Bericht door Sharida »

Ik heb een toiletvraag.

Vandaag in een SGM treinstel moest ik naar het toilet. Uiteraard probeer ik het toilet in de trein zoveel mogelijk te vermijden. Echter is de nood soms hoog en moet je toch.

Het verhaal over vieze treintoiletten zal een ieder bekend zijn en de stank ook. Mij viel het op dat vooral de lucht in SGM en VIRM treinen vaak niet te harden is en dat je bij de nieuwere treinen als de SNG maar ook de DDZ daar veel minder last van hebt.

Hoe zit dat met de ventilatie / afzuiging in deze toiletten? Zit dat er wel in? Hoe doen de nieuwere treinen het? Wat betreft de SGM van vandaag: Er zit bovenin een rooster. Zit daar uberhaupt wel een motortje in of moet die het hebben van de rijwind?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Ventilatie in treintoiletten

Bericht door JordiBrabant »

Voor zover ik kan herinneren, heb ik bij stilstand nog nooit iets van een motortje gehoord in een SGM of VIRM, dus zal het wel vooral de rijwind zijn die voor de ventilatie zorgt. In de toiletten van de meeste andere treinen zitten geurvreters/ neutrale luchtverfrisser in de ruimte verstopt, dit zijn doorzichtige plastic dingetjes van ongeveer 2 bij 4 bij 0,5 cm met een vloeistof erin.
Over dat rooster in de SGM: dat moet natuurlijk wel open staan, ik probeer hem altijd te openen als hij dicht is.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ventilatie in treintoiletten

Bericht door Meltrain »

In SGM heb ik eigenlijk nog nooit gehad dat de stank echt niet te harden was. Het stonk wel, maar niet enorm. Mijn vermoeden was dat dat komt omdat de ontlasting niet opgevangen wordt, maar direct op het spoor geloosd wordt.
In VIRM en met name ICM heb ik wel soms dat de stank echt verschrikkelijk is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ventilatie in treintoiletten

Bericht door AppleMoose »

Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Ventilatie in treintoiletten

Bericht door TLP »

Leuk, al betwijfel ik echter of Geberit ook ervaring heeft met het inbouwen van toiletten en aanverwante zaken in treinen. (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ventilatie in treintoiletten

Bericht door Aking »

Ik denk niet dat dat spulletje in een SGM-schijthuis past nee :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten