Kleine moeite

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kleine moeite

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..). Ook met het oog op de mid-term review die er eind dit jaar aankomt voor de concessie van het Hoofdrailnet per 2025. (..)
(..) In de midterm review worden in ieder geval de volgende zaken beoordeeld:
a. de realisatie van voor de prestatie-indicatoren opgenomen streefwaarden 2019, bedoeld in bijlage 2;
b. de realisatie van de programma’s uit bijlage 3, de mijlpalen dan wel (tussen)resultaten, zoals deze via de jaarlijkse vervoerplancyclus zijn afgesproken en de additionele programma’s die via de jaarplancyclus zijn benoemd;
c. de realisatie van de ingroei van de HSL-Zuid diensten conform hetgeen daartoe is bepaald;
d. de gevolgen van de decentralisatie van de stoptreindiensten in Limburg en de effecten van samenloop voor de reizigers;
e. de werking van het sanctioneringsregime.(..)
https://www.ns.nl/binaries/_ht_15337147 ... 5-2025.pdf

Ik heb alleen die bijlage 2 nog niet gevonden.

Zichtbaarheid zal wel inspelen op het 'gevoel van veiligheid' bij reizigers.

Info in brief aan 2e kamer.
https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 21d5qsndy0
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kleine moeite

Bericht door Meltrain »

Mooi verhaal weer. :D
Het viel me al wel op dat ik de laatste tijd weer vaker conducteurs zie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kleine moeite

Bericht door VIRM »

Leuk weer om te lezen!
Mikos schreef:En ook dat klopt; de nadruk ligt momenteel vanuit het bedrijf veel meer op zichtbaarheid dan op controle. Ook met het oog op de mid-term review die er eind dit jaar aankomt voor de concessie van het Hoofdrailnet per 2025. Controle is in dat opzicht 'minder belangrijk', het is (schijnbaar) belangrijk dat de reiziger de conducteur ziet. Hoe je zichtbaarheid vervolgens invult is aan het personeel zelf, er zijn verschillende initiatieven. Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar controle; hoeveel meer service kan ik je verlenen dan je kaart te vragen waarbij je de mogelijkheid hebt om een eventuele vraag aan me te stellen? Maar dat is slechts één manier van werken.
Ik heb de indruk dat veel HC’s de serviceronde uitvoeren door in sneltreinvaart door de coupe heen te lopen zonder iets te zeggen, al is het een ‘goedendag!’ Voor mij neemt de zichtbaarheid van de HC daarmee juist af, maar ik ben natuurlijk niet een standaardreiziger. :P En als ik internet zo lees, zouden eersteklas reizigers best wat meer controle willen om zo grijsrijders eruit te halen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kleine moeite

Bericht door ICE11 »

VIRM schreef:zonder iets te zeggen, al is het een ‘goedendag!’
Dit jaar leerde ik op een reis door Nederland drie soorten van HCs kennen: :|

Trein 1: "Beste reizigers, wij naderen station Sittard. Als u ons wilt verlaten kunt u daar overstappen............"

Trein 2: "Wij bereiken station Tilburg. Station Tilburg."

Trein 3: "Krabbendijke."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kleine moeite

Bericht door Aking »

3 is opzich logisch. Kleine stations/haltes worden regelmatig door de machinist omgeroepen, en die doet vaak niet meer dan de naam en eventueel station er voor.

En verder heb ik persoonlijk liever optie 2 dan de uitgebreide versie van nummer 1 met kreten als beste reizigers, geheel volgens dienstregeling en meer van dat soort (bedrijfs)politiek geleuter :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kleine moeite

Bericht door umbusko »

1 is af bij het letterlijk voorlezen van het OBIS-scherm. :X
1 wordt heel erg gewaardeerd bij eerlijke overstapvoorlichting. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Suus »

Ook het letterlijk voorlezen van het OBIS-scherm keur ik goed. Niet iedereen kan lezen wat op dat scherm staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kleine moeite

Bericht door ICE11 »

Aking schreef:3 is opzich logisch. Kleine stations/haltes worden regelmatig door de machinist omgeroepen, en die doet vaak niet meer dan de naam en eventueel station er voor.
Is Bergen-op-Zoom ook een kleine station? :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kleine moeite

Bericht door Aking »

Alles buiten de randstad is een dorp :Y (A)
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kleine moeite

Bericht door jelmerrr »

ICE11 schreef: Is Bergen-op-Zoom ook een kleine station? :wink:
Heeft denk ik ook te maken dat je er niet kunt overstappen op andere treinen, behalve trein later of trein in die richting terug. Bij Wierden heb ik bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat de sprinter naar Zwolle door HC werd omgeroepen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kleine moeite

Bericht door VIRM »

ICE11 schreef:
VIRM schreef:zonder iets te zeggen, al is het een ‘goedendag!’
Dit jaar leerde ik op een reis door Nederland drie soorten van HCs kennen: :|

Trein 1: "Beste reizigers, wij naderen station Sittard. Als u ons wilt verlaten kunt u daar overstappen............"

Trein 2: "Wij bereiken station Tilburg. Station Tilburg."

Trein 3: "Krabbendijke."
Ik bedoel de aankondiging van een serviceronde wanneer de HC de coupe inloopt. Sommige HC’s lopen zonder iets te zeggen door, terwijl anderen wel iets zeggen wanneer zij de coupe binnenlopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Suus »

ICE11 schreef:
Aking schreef:3 is opzich logisch. Kleine stations/haltes worden regelmatig door de machinist omgeroepen, en die doet vaak niet meer dan de naam en eventueel station er voor.
Is Bergen-op-Zoom ook een kleine station? :wink:
Je bent toch geen Belg :shock:

In Nederland doen we BoZ zonder streepjes ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kleine moeite

Bericht door umbusko »

Suus schreef:Ook het letterlijk voorlezen van het OBIS-scherm keur ik goed. Niet iedereen kan lezen wat op dat scherm staat.
Maar het klopt zo vaak (net) niet... En vertrektijden corresponderen in verstoorde situaties sowieso niet met de werkelijkheid. Om nou voor die paar mensen die het scherm niet kunnen lezen én geen andere informatiebron gebruiken robot te gaan spelen... Geef dan gewoon betere info dan het scherm. :Y

Voorbeeldje. Gisterenavond in Den Bosch. "De IC richting Oss en Nijmegen vertrekt om 23.27 van spoor 3b." Goede poging, maar nog geen tien. Nog beter was geweest: "De IC naar Oss, Nijmegen en Arnhem van 23.24 staat nog voor u klaar aan de overzijde van het perron."

Ander voorbeeldje. In Eindhoven werd de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Alkmaar waar ik in zat met +15 opgeheven en doorgestuurd als vervangende [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] naar Schiphol. OBIS gaf de [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] van 10 minuten later aan als overstap voor Ht, Ut en verder. Gevolg: dat werd ook zo omgeroepen en de meeste reizigers heb ik niet meer teruggezien; ik kreeg het zelf net op tijd door om mijn warme plekje weer in te nemen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine moeite

Bericht door Wubbo »

ICE11 schreef:
VIRM schreef:zonder iets te zeggen, al is het een ‘goedendag!’
Dit jaar leerde ik op een reis door Nederland drie soorten van HCs kennen: :|

Trein 1: "Beste reizigers, wij naderen station Sittard. Als u ons wilt verlaten kunt u daar overstappen............"

Trein 2: "Wij bereiken station Tilburg. Station Tilburg."

Trein 3: "Krabbendijke."
Ik had vandaag soort 4: helemaal niets omroepen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kleine moeite

Bericht door ICE11 »

Suus schreef:Je bent toch geen Belg :shock:
Nou, een Nederlander heeft mij weleens uitgelegd dat het als een Duitser Nederlands spreekt vaak op Belgisch lijkt. En bij mij is het dan niet alleen het spreken maar ook het schrijven..... :lol:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Kleine moeite

Bericht door Timon91 »

Eindelijk de tijd genomen om te lezen, bedankt voor de leuke verhalen Mikos! :)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kleine moeite

Bericht door ODRAIL »

Wubbo schreef:
ICE11 schreef:
VIRM schreef:zonder iets te zeggen, al is het een ‘goedendag!’
Dit jaar leerde ik op een reis door Nederland drie soorten van HCs kennen: :|

Trein 1: "Beste reizigers, wij naderen station Sittard. Als u ons wilt verlaten kunt u daar overstappen............"

Trein 2: "Wij bereiken station Tilburg. Station Tilburg."

Trein 3: "Krabbendijke."
Ik had vandaag soort 4: helemaal niets omroepen.
Ook geen automatische omroep (optie 5)?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kleine moeite

Bericht door Z2N »

Dan heb je ook nog wel twee opties (5 en 6): de vooraf ingesproken omroep, en de koekblik-Text to Speech omroep. Van die laatste wordt ik altijd een beetje simpel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kleine moeite

Bericht door AppleMoose »

Die koekblikomroepberichten zijn ronduit verschrikkelijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kleine moeite

Bericht door VIRM »

Ik snap ook niet waarom NS gewoon niet ietsje meer tijd en moeite in die koekblikomroepen stopt.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kleine moeite

Bericht door Aking »

Omdat #gheldt! :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine moeite

Bericht door Wubbo »

KM46 schreef:Ook geen automatische omroep (optie 5)?
Nee, ook die niet. En ook geen koekblikvariant daarvan. Gewoon alleen maar stilte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten