Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Mdk schreef:Mooi is anders, maargoed :')
Ovpro concludeert dat dit niet de enige elektrische bussen zijn die geleverd gaan worden, gezien keolis heeft ingeschreven met meer dan 300 elektrische bussen. In de loop van de tijd zal er dus nog wel een vervolgorder worden geplaatst (hoewel ik niets iver een optie opgenomen in deze order heb gelezen), of e-bussen van een andere fabrikant worden aangekocht. Ik weet niet hoe het met de maximumsnelheid van andere merken zit, maar misschien gaan deze dan op de snelweglijnen rijden.
Bij de 300 aangekondigde bussen horen ook nog een hele sloot buurtbussen.
When you're tired of London, you're tired of life
Mdk
Berichten: 1244
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

Van het artikel uitgaande zullen die dus óf elektrisch moeten zijn (vdl midcity? Dat movitas ding? Heeft byd buurtbussen?), Ofwel niet onder deze groep van driehonderd vallen.
Bij twijfel altijd klagen
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Er komen 259 BYD bussen in de vormen 9,8, 12,2 en 13,2. Daarnaast komen er een serie buurtbussen en Kolibri voertuigen. Deze zijn nog niet nader gespecificeerd.
Al met al meer dan 300 elektrische bussen, waarvan 259 van BYD. Zoals het persbericht ook al benoemd. Er staat nergens dat er 300 BYD bussen komen.
Daarnaast stromen er in een later stadium nog bussen in voor de huidige concessie IJsselmond
When you're tired of London, you're tired of life
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Een buurtbus is wettelijk gezien een personenauto, geen bus. Ook in het PvE voor de concessie is het een aparte categorie. Ik denk dat die ruim 300 op het eindplaatje slaat, als ook IJsselmond tot de concessie behoort. Daarnaast moet volgens het PvE in 2030 alles elektrisch zijn, dus gedurende de concessie zullen ook de scholierenlijnen (inclusief de capacity's in Zwolle) op een gegeven moment naar elektrisch moeten.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

sirvinniei schreef: edit: grappig, de engelse wikipedia zegt dat ze 96 km/u kunnen https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9
Helaas schrijft de Nederlandse regeling T100-bussen voor dat het nette motorvermogen minimaal 11kW per 1000kg toegestaan gewicht moet zijn. Volgens de Engelstalige wiki levert de K9 2x90kW. Het maximaal toegestane gewicht is 18000kg. Dus te laag motorvermogen. Keolis zou natuurlijk kunnen proberen om ze voor een lager maximaal toegestaan gewicht te laten keuren (staande passagiers mogen immers toch niet in T100), en van stoelen met gordels te voorzien. Een T100-goedkeuring zou op de lijnen die lang over snelwegen of autowegen rijden (zoals de 140 en 148 in IJsselmond) gunstig zijn. Overigens levert BYD volgens diverse websites wel touringcars die 100 km/u kunnen. Flixbus heeft er nog een tijd mee proefgereden, maar is daar inmiddels mee gestopt. Als die krachtiger motor ook in de K9UE (13,2m) zou komen, kan T100 ook in beeld komen.
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

Een column in de Volkskrant van gisteren over de bestelde Chinese bussen. Ik vond het de moeite waard om deze even te delen. Ik kan mij ergens wel vinden in de redenatie van de schrijver ook al matcht het niet helemaal met de gedachte van de vrije markt...

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik denk niet dat het een concurrentieoorlog op prijs is, maar eentje op ontwikkelingen. De provincies eisen veel van de vervoerders: alles moet ZE rijden met dezelfde dienstregeling zonder dat er meer geld voor beschikbaar komt.
In Amstelland Meerlanden werden er lijnen geknipt omdat de range van de bussen te kort was.
BYD loopt blijkbaar voor op deze techniek en is het enige bedrijf dat voor een vergelijkbare TCO prijs elektrische bussen kan rijden met een acceptabele range. Het is gewoon wachten totdat de andere bedrijven hun technologische inhaalslag hebben gehad.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

HOV38 schreef:Een column in de Volkskrant van gisteren over de bestelde Chinese bussen. Ik vond het de moeite waard om deze even te delen. Ik kan mij ergens wel vinden in de redenatie van de schrijver ook al matcht het niet helemaal met de gedachte van de vrije markt...

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/
China matcht ook niet met de gedachte van een vrije markt.....
Interessant in dit verhaal is ook dat Frankrijk net een BYD fabriek naar binnen gehengeld heeft en de Franse staat (eigenaar van Keolis) er alle belang bij heeft dat daar bussen gebouwd gaan worden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

In bijvoorbeeld het Eindhovens Dagblad wordt gedaan of BYD een Chinees staatsbedrijf is. Maar BYD is grotendeels (25%) in handen van de Amerikaanse miljardair Warren Buffett en is beursgenoteerd.
Stefan Works
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 19:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Stefan Works »

Was hier al gedeeld dat er een nieuwe buslijn komt tussen Barneveld en Scherpenzeel?

https://scherpenzeelsekrant.nl/lokaal/v ... eld-665063

Overigens ben ik benieuwd of die dan straks in IJssel vecht blijft of weer verdwijnt als Rijn Waal dat gebied overneemt.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Als Foodvalley belang heeft bij deze verbinding dan gaat deze inderdaad over naar Rijn-Waal.
De lijnen zijn toegewezen aan de verschillende concessies op basis van vervoersstromen en cohesie
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 18 dec 2019, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Stefan Works schreef:Was hier al gedeeld dat er een nieuwe buslijn komt tussen Barneveld en Scherpenzeel?
Ja, met exact hetzelfde artikel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:
Stefan Works schreef:Was hier al gedeeld dat er een nieuwe buslijn komt tussen Barneveld en Scherpenzeel?

https://scherpenzeelsekrant.nl/lokaal/v ... eld-665063

Overigens ben ik benieuwd of die dan straks in IJssel vecht blijft of weer verdwijnt als Rijn Waal dat gebied overneemt.
Als Foodvalley belang heeft bij deze verbinding dan gaat deze inderdaad over naar Rijn-Waal.
De lijnen zijn toegewezen aan de verschillende concessies op basis van vervoersstromen en cohesie
Persoonlijk hoop ik niet dat ze hem als losse lijn laten rijden, maar dat het een doortrekking van lijn 103 naar Scherpenzeel wordt. Op deze manier kun je Scherpenzeel ook rechtstreeks met industrieterrein Harsselaar verbinden (voor de forenzen) en met Apeldoorn. Lijn 103 komt toch al langs de bushalte voor het Johannes Fontanus College. Tegelijk kan Voorthuizen dan een rechtstreekse verbinding krijgen met de scholen in Barneveld Zuid (De Vogelhorst, Van Lodestein). Lijn 103 zou dan natuurlijk tussen Barneveld en Scherpenzeel ook in het dagdal blijven rijden (en als het geen succes is kun je natuurlijk een volledige spitslijn ervan maken en in het dagdal weer terug gaan naar buurtbussen)

Maar het lijkt me logischer dat ze Scherpenzeel-Barneveld bij IJssel-Vecht gaan plaatsen, ook omdat de regio volgens mij toe wilde naar een buslijn Scherpenzeel-Nunspeet (1x p/u, via Barneveld, Kootwijkerbroek, Stroe, Wittenberg, verder lijn 112, waarbij Scherpenzeel dus rechtstreeks met de MBO in Barneveld verbonden wordt) en lijn 105 dan wil versnellen door de omweg via Kootwijkerbroek en Stroe te schrappen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Toekomstmuziek, en daarom plaats ik deze maar bij de concessie IJssel-Vecht en niet bij de bestaande concessies: de gemeente Lelystad presenteert ambitieuze plannen voor het stationsgebied:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... resenteerd
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

Vandaag is bekend geworden dat de staatsecretaris van economische zaken een onderzoek laat uitvoeren naar de gunning van de te leveren Chinese bussen. Tevens vraagt het CDA om opheldering van het kabinet. Na het onderzoek moet duidelijk worden of er sprake is geweest van oneerlijke concurrentie. Naast IJssel Vecht worden ook eerdere gunningen aan Chinese busleveranciers meegenomen in het onderzoek. Wordt vervolgd dus...

Bron 1: https://www.telegraaf.nl/nieuws/7035935 ... n-in-china

Bron 2: https://nos.nl/l/2316040
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

De aanschaf van de chinese elektrische bussen
krijgt een politiek staartje, ministerie van economische zaken gaat ermee bemoeien.

Staatssecretaris Keijzer doet een onderzoek. https://nos.nl/artikel/2316040-staatsse ... oeken.html
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door teun »

Heel handig om hier in 4 verschillende topics dezelfde discussie over te gaan voeren :pos:
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Als het om dezelfde concessie gaat ja maar 4 nee dan tel je verkeerd. ;) maar een Nederlands bedrijf moet je gewoon steunen vindt ik als je de economie en werkgelegenheid draaiend wil houden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 23 dec 2019, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; Berichten verplaatst om de discussie bij elkaar te houden
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Maar dat is niet hoe de vrije markt en aanbestedingen werken.
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door edje »

Ambassadorfan schreef:Als het om dezelfde concessie gaat ja maar 4 nee dan tel je verkeerd. ;) maar een Nederlands bedrijf moet je gewoon steunen vindt ik als je de economie en werkgelegenheid draaiend wil houden.
Je weet ook dat VDL plannen heeft om de productie van bussen te verplaatsen naar België.

https://www.ed.nl/vdl/vdl-valkenswaard- ... ~a50a0ee4/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Ambassadorfan schreef:Als het om dezelfde concessie gaat ja maar 4 nee dan tel je verkeerd. ;) maar een Nederlands bedrijf moet je gewoon steunen vindt ik als je de economie en werkgelegenheid draaiend wil houden.
Laat me die quote verbeteren
maar een Nederlands bedrijf mag je niet steunen vindt de EU als je eerlijke en concurrerende aanbestedingen wilt houden
Ik heb geen onderschrift
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dre »

Voor overheidsbedrijven geldt dat zij best een Nederlands product mogen steunen. De keuze voor het betreffende bedrijf mag echter niet alleen gemotiveerd worden met de opmerking dat men de eigen bedrijven wil steunen.

Dat riekt immers naar staatssteun en dat is waar de schoen met deze 'Ali Express' nu precies wringt. Op Europees niveau kiezen we immers voor de beste prijs-kwaliteitverhouding (BKPV). De melding dat BYD voor 25% van Warren Buffett is en beursgenoteerd is, zegt niets over het totaalbeeld van de financiering van dit bedrijf. Het bedrijf kan zo goedkoop leveren aangezien ze flink wordt gesubsidieerd door de Chinese overheid. Dat mag niet (ook van diezelfde Europese Unie).

Het probleem dat de Chinezen de markt overspoelen met goedkope producten is al iets dat langer speelt. Sinds 2015 is de EU al met enige regelmaat in overleg met China om dat aan banden te leggen. (En hier gaat het vergelijk met de VDL, dat naar België verhuist ook mank).

Aangezien die dingen geen radio hebben, stel ik voor dat ze worden afgeleverd met een box waar de gehele dag 'tingelingeling, dit is de Ali Express' (op de melodie van de carnavalshit 'Alpen Express' van Taai Taai).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

^^^... speelt?

:wink:

Wat kunnen de chauffeurs / passagiers er nou aan doen dat de vervoerder een Chinees product gekozen heeft?
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Dafdriver »

edje schreef:Je weet ook dat VDL plannen heeft om de productie van bussen te verplaatsen naar België.

https://www.ed.nl/vdl/vdl-valkenswaard- ... ~a50a0ee4/
VDL bouwt al jaren bussen in België. Van verhuizen is dus geen sprake.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dre »

Durashift schreef:Wat kunnen de chauffeurs / passagiers er nou aan doen dat de vervoerder een Chinees product gekozen heeft?
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je precies bedoelt met 'er nu aan doen'. Daarbij zijn passagiers een andere groep dat de chauffeurs (althans, dat hoop ik).

Passagiers (je weet wel, klanten, die volgens iedere persvoorlichter op 1 tot en met een willekeurig getalen boven de 3 staan) hebben ondanks dat zij het middelpunt van diverse slogans in het OV zijn en zij legers aan OV-ambassadeurs op zich afgestuurd krijgen, maar weinig in de melk te brokkelen. Het enige wat die klant kan, is zich direct in het democratisch proces mengen. Maar dat wordt in dit proces alweer lastig, aangezien Overijssel, Gelderland en Flevoland met z'n drieën verantwoordelijk zijn en er dus niet 1 gremium is waar de burger van zich kan laten horen. En als er in het openbaar bestuur iets schimmig is, dan zijn het wel dergelijke gemeenschappelijke regelingen.

Daarnaast moet er in feitte ook nog regelgeving gemaakt worden. De Europese regelgeving omtrent een eerlijke concurrentie stamt nog uit een tijd dat we een beetje gekscherend naar de Volksrepuliek China keken en dit geen serieuze concurrentie was voor de Europese interne markt. Nu is dat anders, maar er is nog steeds geen gelijk speelveld tussen Chinese en Europese bedrijven (lonen, maar ook de staatsinmenging). Terwijl de Europese mededingingswetging nu juist een gelijk speelveld beoogd.

Vanuit Keolis (of ieder ander OV-bedrijf) is dat te begrijpen, want ze zijn uiteindelijk gericht op winstmaximalisatie en dus zo laag mogelijke kosten. (en bij BYD scoor je blijkbaar dubbel, want grotere range is minder opladen, dus hogere inzetbaarheid en dus hoger rendement en de fabricagekosten zijn een stuk lager).

Dus hoe los je dit op? Geen idee... misschien lost het probleem zichzelf op als we de privatisering van het OV terugdraaien, want feitelijk wordt de Europese OV-markt gedomineerd door de staatsspoorwegen die bij elkaar de treintjes rijden (want blijkbaar kunnen ze dat bij de buren beter dan in het thuisland).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten