Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Een bericht wat onlangs in de krant is verschenen over de nieuwe bussen die zijn besteld.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Syntus(Keolis) krijgt er op social media flink van langs las ik net vanwege die order die ze gedaan hebben voor die bussen uit China.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Roeland »

De pot verwijt de ketel? Want de meeste mensen halen weleens wat af bij de Chinees.
En kopen massaal allerlei producten die uit China komen, omdat ze zo lekker goedkoop zijn.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 18 dec 2019, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bys1 »

Is dit serieus? Sorry, maar die reactie slaat echt helemaal nergens op. Dat is appels met Ted* vergelijken.
*peren
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Post »

Wat is dan het grote verschil volgens jou? Bedrijven moeten wel denken aan de werkgelegenheid, maar de consument niet?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bys1 »

Want chinees eten is slecht voor de werkgelegenheid hier? :lol:
En als iemand een product uit China koopt ondervindt hij zelf de gevolgen van de slechte kwaliteit daarvan. Als een busvervoerder driehonderd bussen uit China bestelt worden miljoenen reizigers de dupe van de beroerde kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Post »

Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Juist de VDL bleken de kwalitatief slechte keuze: ze hadden te weinig range en konden niet op tijd leveren als we keolis moeten geloven.
Dan moeten ze zich nu niet gaan verschuilen achter "wij zijn Nederlands" (waarschijnlijk komt een groot deel van de onderdelen en electronica alsnog uit China, Europa kan ze echt niet goedkoop genoeg produceren)
Ik heb geen onderschrift
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bys1 »

Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...
En het gaat ook om rijcomfort. Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker. Geef mij maar een mooie dieselbus, dan vind ik zelfs de Friese stofzuigercitea's of een Ambassador nog beter rijden.

Wat VDL betreft: de range is inderdaad best klein, maar qua comfort vallen de elektrische citea's me alles mee (en dat terwijl ik absoluut geen fan ben van VDL) en de betrouwbaarheid is prima volgens mij. In Leeuwarden rijden zeven elektrische Citea's rond en die hebben het afgelopen jaar nauwelijks problemen gehad voor zover ik weet. Hoe het op de wadden zit weet ik niet.
Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad, maar ik denk dat dat ook te wijten is aan het feit dat ze direct op streeklijnen gingen rijden en Qbuzz toen nauwelijks ervaring had met elektrisch rijden. De problemen kwamen daar dan ook voornamelijk door problemen met de range, en dat was dan midden in de winter..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Post »

bys1 schreef:
Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...

Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad,
Duidelijk, elektrische bussen hebben dus wat aanloop problemen. Wat ik mij wel afvraag is of je weet wat er mis is met de ebusco's? Want volgens mij zitten er veel Europese onderdelen en software in die juist voor de problemen zorgen. Zoals de achteras, de software van de kachels, de software die communiceert met de laadkast enzovoort. Daar kunnen de Chinezen weinig aan doen als ze dat in Deurne regelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wubbo »

bys1 schreef:Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker.
Ik heb op Schiermonnikoog nog nooit een bus met pit gezien. Ben er wel een keer bijna van de weg gewaaid met een Amba. En het verschil hoor je wel degelijk, zowel in als buiten de bus. Dat ze lawaaiiger zijn dan een diesel is niet mijn ervaring, ik vind ze altijd stiller.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bys1 »

Die amba's zijn ook veel te licht. Met die loodzware accupakketten kun je moeilijk van de weg waaien. In die domme bakken op Schier hebben ze dan ook nog de accu's midden in de bus gepropt, wat tien procent van de vervoercapaciteit opslokt.

Het verschil met een amba hoor je wel degelijk ja, maar amba's spannen natuurlijk ook wel de kroon als het om lawaai gaat. Maar als ik vergelijk met een nieuwere Euro 6 dieselbus maken die BYD's echt heel veel lawaai. En dat terwijl je de elektrische Citea's nauwelijks hoort.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Het geluid van een Amba kan best vet klinken, ik hou er wel van op wegen waar je wat harder kan rijden als de bus wat moet klimmen met de bus als je zo'n motor te keer hoort gaan(geeft je een soort van racegevoel met die hoge toeren) haha maar ik merk wel dat veel bussen tegenwoordig al vrij snel schakelen waardoor ze niet echt meer van die hoge toeren maken dus ik vermoed dat ze daar bij sommige bussen van de 50xx en 51xx iets aan gedaan hebben tenzij het aan de chauffeur zelf ligt hoe ver hij zijn pedaal intrapt.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bys1 »

Moet jij eens met lijn 102 gaan... wat een ramp is dat.

Ik begrijp je punt enigszins, maar ik heb dat dan liever met een lekker zware Scania of Mercedes motor. Vind die Cummins motoren die in de amba's en citea's zitten echt een irritant kutgeluid hebben, dus dat ben ik na tien minuten wel zat.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Weet iemand toevallig wat de reden is dat lijn 105 doordeweeks overdag overgaat naar lijn 231 en v.v.?

Zelfs sinds de nieuwe dienstregeling gebeurd dit op zaterdag wat voorheen niet het geval was.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Ik weet niet hoe de normale situatie is, maar toevallig was ik er net. Het lijkt er op dat op het moment dat de 105 vertrekt, de 91 dat ook doet. De 91 vormt met de 231 een kwartiersdienst naar Apeldoorn. Omdat de 231 (volgensmij?) sneller is zal deze wel gelijk met de 91 op Busstation Arnhem aankomen, waardoor hij of lang kan bufferen, of door kan op de 105.

Of hier enige waarheid in zit weet ik niet, want ik ben de dienstregeling niet ingedoken, en syntus rijdt momenteel een vakantiedienstregeling. Dus als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Bij twijfel altijd klagen
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Milco »

Ongetwijfeld is het goedkoper om een bus na aankomst op een andere lijn door te laten rijden dan 'm een half uur ergens stil te zetten om als dezelfde lijn terug te gaan. Gebeurt overal, in elke concessie en bij elke vervoerder. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door gkw1969 »

Doorkoppelingen in de lijnen is een mogelijkheid om wat rust en variatie in de diensten te brengen.
Met de nieuwe CAO afspraken over verlaging van de werkdruk zie je dat chauffeurs vaker de bus bij zich houden.
Zo hebben we in Twente lijn 83 in de stadsdienstomlopen opgenomen, hierdoor heb je iedere 2,5 uur 10 minuten rust en hoef je niet 3x achter elkaar op dezelfde lijn.

Op de Veluwe zie je wel vaker de koppeling 205-105-231-104.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Klopt, de chauffeurs uit Harderwijk rijden ook op de 91/231 om zo meer variatie in het werk aan te brengen. Er geldt meestal de koppeling 91/231 - 105 - 205 - 104/111.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

De 105 en 205 zijn altijd al gekoppeld geweest (uitgezonderd een korte periode vanwege werkzaamheden aan de tunnel bij Barneveld-Harsselaar). Ik snap ook niet dat ze dat niet gewoon ook op papier één lijn maken, aangezien dat in praktijk dus al jaren het geval is. Zelfs de nummertjes refereren al dat de lijnen bij elkaar horen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

In de nieuwe concessie gaat de 105 vallen onder Rijn-Waal en de 205 onder IJssel-Vecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

Wat een gedoe telkens met die nieuwe concessies en aanbestedingen, als de kosten van OV daardoor nou ook eens omlaag zouden gaan maar dat is volgens mij wishfull thinking.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door isadora »

Nee absoluut, concessies en aanbestedingen zijn het allerbeste, wat de consument kan overkomen.
De geleerden zeggen het, dus het is zo, en niet weer over janken. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ambassadorfan
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ambassadorfan »

De geleerden? Zakkenvullers bedoel je zeker. :X (A)
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 jan 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

De eerste serie aanbestedingen heeft toch wel degelijk een aardige verbeterslag in het streekvervoer opgeleverd. Daarna zijn de verschillen kleiner geworden, maar het probleem zit 'm juist vooral in de gebieden rond de concessiegrenzen. Daar zou eens een beter beleid en samenwerking tussen vervoersautoriteiten moeten plaatsvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten