Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik heb volgens mij al eens eerder gezegd in dit topic dat ik nog moet bezien of de gehele 347/348 zonder enige vorm van compensatie wordt opgedoekt na ingebruikname van de Uithoornlijn. Het lijkt mij evident dat de frequente busverbinding vanuit Uithoorn naar Amstelveen en Amsterdam dan verdwijnt, maar het lijkt mij dat de 347/348 wel in ingekorte vorm blijft bestaan en anders op zijn minst gecompenseerd wordt door een frequentieverhoging op de 357/358. Ik zie vooral potentiële ontsluitingsproblemen ontstaan rond de Startbaan indien lijn 347/348 daar verdwijnt, temeer omdat zowel de haltes Marne en Gondel niet meer terugkomen op lijn 25. Verder zou het een flinke aderlating zijn voor de corridor ten noorden van de Sportlaan als straks alleen 4x/uur naar de Elandsgracht en 4x/uur naar Amsterdam Zuid gereisd kan worden - al zou het mogelijk passen binnen de eisen en de beloftes van het bod, de ontwikkeling dat in dat geval naar de stad in de ergste gevallen vaker de auto gepakt gaat worden lijkt mij zeer onwenselijk.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Precies TLP, dat bedoel ik met Amstelveen-West en Buitenveldert-West. De passagiers uit die gebieden profiteren nauwelijks van lijn 25, maar verliezen wel 2 buslijnen..
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Zoals ik al zei, dat verliezen van die twee buslijnen zonder enige vorm van compensatie moet ik nog maar bezien. Hoewel vanaf sommige haltes nog aanvoerlijnen bestaan naar de tram en de loopafstand tussen de Beneluxbaan/Buitenveldertselaan en de Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg minder is dan 800 meter, is de aderlating in het netwerk in dat geval naar mijn inschatting dusdanig groot dat de efficiëntiemaatregelen die door de ingebruikname van lijn 25 beoogd worden teniet gedaan worden door het reizigersverlies en de toename van de verkeersdrukte omdat vaker de auto gebruikt gaat worden. Volgens mij hebben diverse beleidsmedewerkers boter op hun hoofd als ze dat zomaar laten gebeuren.

Dat gezegd hebbende: de lengte van de kaarsrechte Van Nijenrodeweg tussen de Amstelveenseweg en de Buitenveldertselaan bedraagt al 750 meter. Zuidelijker buigt de Benelubaan iets uit ten opzichte van de Amsterdamseweg/Keizer Karelweg en bovendien zijn de wegen daartussen niet zo kaarsrecht als de Van Nijenrodeweg. Kortom, de 25 een serieuze vervanging laten zijn voor het westelijke deel van Buitenveldert en Amstelveen is zelfs volgens de 800-meternorm nauwelijks te doen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:(..) Vanaf de Uithof hebben passagiers dan nog de keus: of met de tram naar het centrum van Utrecht of met bus 28. In Amsterdam schrappen we gewoon de boel, zodat alleen de tram overblijft.
Die wel 7 dagen per week van 's morgens tot 's avonds laat rijd. :wink:
Dat doet die Utrechtse tram dan weer niet..

Eerst maar eens zien dat die lijn naar Uithoorn er op tijd bij ligt en gebruikt kan worden. Voorlopig zijn de mensen daar hun bussen nog niet kwijt, lijkt mij. *bus*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Precies TLP, dat bedoel ik met Amstelveen-West en Buitenveldert-West. De passagiers uit die gebieden profiteren nauwelijks van lijn 25, maar verliezen wel 2 buslijnen..
Ik zet mijn kaarten op een verlenging van buslijn 174 of, en die mogelijkheid bestaat ook, een GVB lijn. Misschien dat ze iets met lijn 62 gaan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Die doortrekking van lijn 174 is nog niet eens zo een slecht idee, ware het niet dat ALS die doorgetrokken wordt dat dat naar station Zuid zal zijn. Je hebt dan in ieder geval versterking op de Amstelveen - Amsterdam corridor. Maar meer ook niet. En de frequentie mag dan ook wel wat omhoog. Hoe je het wendt of keert, de rechtstreekse verbinding Uithoorn - Leidseplein verdwijnt. Daar is door de VRA ook bewust voor gekozen: geen parallelle busverbinding Uithoorn - Amsterdam Centrum.

We hebben nog een aantal jaar te gaan (4/5 jaar?)), misschien zullen de inzichten tegen die tijd veranderd zijn, maar vrees van niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door trolly »

Je kan uiteraard niet vroeg genoeg beginnen met klagen, maar op zich lijkt het me niet zo heel vreemd dat Uithoorn naast een tram naar Zuid niet ook een bus naar het Leidseplein krijgt. Zo kolossaal is de vervoersstroom Uithoorn-Amsterdam nou ook weer niet, en met een overstap op hetzelfde perron blijft het Leidseplein natuurlijk erg makkelijk bereikbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:We hebben nog een aantal jaar te gaan (4/5 jaar?)), misschien zullen de inzichten tegen die tijd veranderd zijn, maar vrees van niet.
Het lijkt mij niet dat we kunnen rekenen op een directe verbinding tussen Uithoorn en het Leidseplein, maar ik mag neem ik aan wel hopen dat alle vervoerskundigen en beleidsmakers die hier meelezen in ieder geval alle overige ideeën die hier langs zijn gekomen in overweging nemen, al is het maar met een schets aan de tekentafel, en op basis van onderzoek naar een aantal kansrijk geachte alternatieven een weloverwogen besluit nemen over de inrichting van het vervoersnetwerk na ingebruikname van de Uithoornlijn.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IC140 »

Op de website van de Uithoornlijn is al een hoop te vinden.

Vooral het document dat de voorkeursvariant beschrijft is erg nuttig.

Bijvoorbeeld: de reistijd Uithoorn Busstation - Amsterdam Zuid wordt 27 minuten. Aangezien de tram Leidseplein - Zuid er 13 minuten over doet zal een reis Uithoorn - Leidseplein met de trams circa 45 minuten zijn. Aangezien bus 347 er nu 58 minuten over doet lijkt het in stand houden van die verbinding voor Uithoorn mij vrij nutteloos.

Ook staat daar een invulling van het busnetwerk na ingebruikname van de Uithoornlijn. Al is het duidelijk geschreven voordat de ver-R-netting van AML is doorgevoerd.

Met de Uithoornlijn ziet het totale openbaar vervoer in Uithoorn er als volgt uit:
• Uithoornlijn van halte Dorpscentrum via de haltes Busstation en Aan de Zoom naar station Amsterdam-Zuid
• Buslijn Wilnis (De Ronde Venen) – Busstation Uithoorn – huidige lijn 142
• Buslijn Kudelstaart – Aalsmeer – Amstelveen – Amsterdam west /zuid – huidige lijn 172
• Buslijn Amstelveen Sacharovlaan – Station Amsterdam Zuid – nieuwe lijn (wellicht nummer
• 173), vooral ten behoeve van de vervoersvraag in Amstelveen. De exacte invulling nader te bepalen
• Buslijn Uithoorn – Aalsmeer – Hoofddorp- Haarlem – huidige lijn 340
• Buslijn Alphen a/d Rijn – De Kwakel – busstation Uithoorn – huidige lijn 147
• Buslijn vanaf busstation Uithoorn via Mijdrecht en Vinkeveen richting Breukelen NS – de huidige lijn 130
• Een lokale bus in Uithoorn die in ieder geval de wijken Meerwijk en Zijdelwaard bedient om zo te voldoen aan de uitgangspunten van het programma van eisen van de concessie.
• Een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.
Dat lijkt er dus op dat alle bussen uit Amstelveen (weer) naar het Leidseplein rijden en er een nieuwe buslijn komt om de westkant van Buitenveldert en Amstelveen met Amsterdam Zuid te verbinden. Geen paniek dus.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

In de eerste plaats is de rijtijd met lijn 347 Uithoorn - Leidseplein volgens de dienstregeling 50 minuten. De totale reistijd scheelt, vergeleken met de route lijn 25 > lijn 5, dan maar 5 minuten, dat is verwaarloosbaar.

De opsomming is inderdaad al redelijk verouderd. “Alle bussen van Amstelveen gaan weer naar het Leidseplein” zie ik hier nergens staan. De 172 wordt als enige genoemd de stad in, dat is dus nu de 357. Dat is de enige bus richting Centrum die overblijft.
Die zogenaamde lijn 173 naar Zuid is er al, dat is de 358. Feitelijk komt er volgens het lijstje geen extra buslijn bij tussen Amstelveen en Amsterdam.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IC140 »

Van Uithoorn naar Leidseplein is inderdaad gepland in 50 minuten zie ik nu, maar Leidseplein - Uithoorn (waar ik naar had gekeken) is toch echt in 57 minuten gepland op werkdagen buiten de spits. Vermoedelijk om vertraging in de binnenstad op te vangen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Vanuit reizigersoptiek zou ik, na de komst van de Amsteltram tot Uithoorn, de volgende busverbindingen voorstellen:
* 357 Leidseplein - Amstelveen - Aalsmeer / Kudelstaart (overdag 8x/uur)
* 174 Uithoorn - Amstelveen Busstation (Uithoorners hebben niets aan een rond de tramlijn slingerende 174, maar willen wel rechtstreeks naar A'veen busstation reizen)
* en een lokale Amstelveense lijn die het stadsdeel van de 174 overneemt
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Die buslijn tussen Uithoorn en Amstelveen is gepland, je vergeet overigens de 358 die naar Zuid rijdt. Lijn 357 zal inderdaad wat vaker moeten gaan rijden om het verlies van de 347 op de corridor voor een deel op te vangen.

De laatste onderzoeken die ik gezien heb wat betreft het passagiersaanbod 347/357 vs. 348/358 is de verdeling 75% vs. 25%. Blijkbaar is de rechtstreekse verbinding met de stad populairder dan naar Zuid.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Kan het zijn dat de halte Amstelveenseweg [M] voor de 347/357/397 een tijdhalte is geworden? Ik zie pas sinds kort dat sommige bussen daar een paar minuten wachten? Voor 397 bedoel ik de bus stad in. Dat heb ik in ieder geval nog nooit daar gezien.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Zou mooi zijn. Dan is de overstap van de metro in ieder geval stabieler.
Ik heb geen onderschrift
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:Kan het zijn dat de halte Amstelveenseweg [M] voor de 347/357/397 een tijdhalte is geworden? Ik zie pas sinds kort dat sommige bussen daar een paar minuten wachten? Voor 397 bedoel ik de bus stad in. Dat heb ik in ieder geval nog nooit daar gezien.
Klopt al sinds begin concessie lekker iedereen in de weg staan. De tram vind dat bijv erg fijn. Lang leve vra
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De keren dat ik het gezien heb, reden de CXX bussen weg zodra er een GVB bus (62) of tram (24) aan kwam, daar zullen best wel afspraken over zijn. Overigens gebeurt het afwachten van de tijd vaak alleen ri. stad. Vanuit de stad is het denk ik meestal een uitzondering, dat bussen te vroeg zijn.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tgv2 »

fred1954 schreef:Kan het zijn dat de halte Amstelveenseweg [M] voor de 347/357/397 een tijdhalte is geworden? Ik zie pas sinds kort dat sommige bussen daar een paar minuten wachten? Voor 397 bedoel ik de bus stad in. Dat heb ik in ieder geval nog nooit daar gezien.
Dat is mij de afgelopen twee weken ook opgevallen. Stad in vind ik dat redelijk onzinnig, de meerderheid van de reizigers zijn tussen de Amstelveenseweg en Elandsgracht uitstappers. Idem voor de bundel 348/358 die op de Kalfjeslaan, stad in, de vertrektijd staat af te wachten.

Gelukkig is in de nieuwe dienstregeling de rijtijd tussen Zuid en VU, stad uit, aangepast. In de oude dienstregeling was die vaak veel te ruim. Na vertrek op Zuid stond je dan minuten bij de VU stil, vervolgens ook weer te vroeg bij de Kalfjeslaan om daar weer stil te staan.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:De keren dat ik het gezien heb, reden de CXX bussen weg zodra er een GVB bus (62) of tram (24) aan kwam, daar zullen best wel afspraken over zijn. Overigens gebeurt het afwachten van de tijd vaak alleen ri. stad. Vanuit de stad is het denk ik meestal een uitzondering, dat bussen te vroeg zijn.
en dat word gewoon beboet
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dat is dan absurd Remco, dat dat gebeurt.....De VRA zou beter moeten weten.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Dat de Kalfjeslaan een tijdhalte is (in alle richtingen) is logisch en bussen staan daar bovendien niemand in de weg. Als je te vroeg vertrekt, kan iemand immers de bus missen waarop hij/zij gerekend had in verband met een aansluiting verderop, of dat nou op het busstation Amstelveen is of op metrohalte Amstelveenseweg of op station Amsterdam Zuid.

Ik heb daarnaast al een paar keer meegemaakt dat lijn 347/357 ook staduitwaards de tijd afwacht op station Amstelveenseweg. Vroeger deden ze dat op het busstation Haarlemmermeerstation. Dat is tegenwoordig wat lastiger (maar kan volgens mij nog wel als het zou moeten).

Ik snap best dat de VRA beboet bij te vroeg vertrekken. Dienstregeling is dienstregeling, concessie is concessie en afspraak is afspraak. Maar het mechanisme kan door Connexxion best slimmer worden geïmplementeerd. Je hoeft immers niet bij de halte Amstelveenseweg te wachten als je daar niet te vroeg aankomt. En dat op zijn beurt kan bewerkstelligd worden door desnoods een halte eerder de tijd af te wachten bij het Haarlemmermeerstation (staduit), respectievelijk bij de halte VU-of-hoe-heet-dat-tegenwoordig (347/357 stadin). Alleen 397 stad-in heeft daar eigenlijk geen goede plaats voor anders dan Schiphol Noord (of op de afrit van de snelweg...).
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Kalfjeslaan is geen meethalte
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik betwist een boete in het algemeen ook niet, maar het feit dat op de Amstelveenseweg ruimte gemaakt moet worden voor het GVB, dus iets eerder vertrekken kan niet anders als lijn 24 of 62 achter je staat. Dat zou niet beboetbaar moeten zijn. Overigens is Metrostation Amstelveenseweg wel een ideale tijdhalte ivm aansluiting met de 50/51.

Ik ken de nieuwe situatie niet op het H’meerstation, maar kan me voorstellen dat daar ook het GVB (15/62) flink in de weg zit?

@Remco, waarschijnlijk sinds de nieuwe concessie? Meen dat Kalfjeslaan voorheen altijd een tijdhalte is geweest? Kan me vergissen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

“Amstelveen pleit voor fijnmaziger openbaar vervoer bij Connexxion”

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/amste ... xxion.html
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Kijk aan, het ophaalrondje is kennelijk geweest waardoor het gebruikelijke wensenlijstje weer van stal gehaald kon worden. :mrgreen:

Op zich zou een deel van de wensen ingewilligd kunnen worden door de 174 via de Molenweg en de Handweg te laten rijden (voor de strakke kwartierdienst met lijn 186) en lijn 199 ter vervanging door te trekken naar het busstation en eventueel te koppelen aan lijn 186. 'Probleem' is dat deze oplossing logischerwijs meer DRU kost (bovendien schat ik Connexxion niet in dat ze willen bezuinigen op het R-net (met name de lijnen 300, 340, 341, 356) in bijvoorbeeld de avonduren en het weekend) terwijl er bedieningsgaten ontstaan op het noordwestelijke deel van de Amsterdamseweg en op de Rembrandtweg. Al zou dat laatste gat redelijk efficiënt opgelost kunnen worden door lijn 171 zoals lijn 167 in 2018 naar Kronenburg te laten rijden. Ter vervanging daarvoor zou voor lijnen 300 en 356 een extra stop toegevoegd kunnen worden bij de Ouderkerkerbrug, op de rest van de route liggen vervallen haltes volgens mij dichtbij genoeg aan andere haltes van het HOV/R-net. Je kunt je verder afvragen wat überhaupt de vraag is naar openbaar vervoer langs het noordwestelijke deel van de Amsterdamseweg, al zit je wel met de bedieningseisen van het PvE.

Een wijkbus voor Kostverloren kan volgens mij alleen worden opgezet als eerst de bussluis in de wijk wordt opgeheven zodat met taxibusjes gereden kan worden, en een extra potje (de gemeente is in het verleden bijvoorbeeld niet beroerd geweest om geld bij te leggen voor het openhouden van halte Graaf Florislaan). Dan blijft de vraag hoe de bezetting ervan zal zijn: het lijkt mij dat zo'n wijkbus puur een sociale functie heeft en niet vaker dan 2x/uur zal rijden, en de lijnen 165 en 187/487 door de wijk heen zijn volgens mij ook nooit goed bezet geweest (enkele passagiers per rit en regelmatig lege bussen). En zelfs de kennelijk vrij goed bezette servicebus in Middelburg staat op losse schroeven vanwege de financiën, dus wat dat betreft schept dit een weinig hoopgevend beeld.

Voor wat betreft halte Grote Beer weet ik het niet zo goed: wanneer deze in de plaats komt van halte Startbaan zijn een hoop omwonenden blij, maar zullen scholieren en mensen voor het sportcomplex dusdanig ver moeten lopen dat je deze groep mogelijk verliest uit het openbaar vervoer (de haltes Marne en Gondel van de tram komen immers niet terug). Die groep is behoorlijk groot en komt uit beide richtingen, maar zou men daarvoor lijn 242 dan in de tegenspits tussen Amsterdam Zuid en Uithoorn laten rijden? Dat kost ook weer veel DRU. Tegelijkertijd ga ik in het argument van de gedane onderzoeken mee dat halte Grote Beer op loopafstand ligt van haltes Poortwachter en Brink van de tram, dan ligt halte Startbaan toch beter in het netwerk.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat de overstapsituatie op Station Zuid nu suboptimaal is vanwege de trap en de vrij lange looproute naar het station, en dat goed moet worden gekeken naar het lijnennet na ingebruikname van de Uithoornlijn. Verder loopt de HOV Legmeerdijk volgens mij straks langs het BTAZ, dan kan voor dat bedrijf een halte aangelegd worden aldaar. Haltes op bedrijventerreinen zelf zijn volgens mij niet meer van deze tijd, zoals lijnen 357 en 358 die nu nog de route over de Bloemenveiling rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten