Routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ja, ik zou graag ook de mening van anderen horen voordat we overgaan tot verandering. @Milco, wat vind jij bijvoorbeeld?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8681
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

Ik ben van mening dat de verschillen tussen bus, sneltram, metro en trein duidelijk zichtbaar moeten zijn. Zo zou ik ook zoals is gebeurd de metro "ondergronds" tonen. Voor haltes in één richting zou ik juist een kleiner symbool aan een zijde proberen in plaats van een halve bus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Ik ben nog niet laaiend enthousiast. Ik vind de symbolen van een afstandje slecht te onderscheiden, d.w.z., ik kan niet in één oogopslag zien wat wat is; en ik dacht in eerste instantie even dat de sneltram een trein was. :P De Plan V en de bus die we nu hebben vind ik een stuk beter te onderscheiden, niet in de laatste plaats omdat ze allemaal een andere vorm hebben, wat dus direct opvalt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ik zal kijken of ik nog wat aan de trein/tram kan gaan sleutelen, zodat het onderscheid duidelijker wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Ja, ik zou graag ook de mening van anderen horen voordat we overgaan tot verandering.
Ik zal eens even een aantal mensen hierheen lokken
bys1 schreef:
Etienne schreef:
Meltrain schreef:
huibf schreef:
Riemer17 schreef:
Suus schreef:
Frank schreef:
fogeltje schreef:
DingeZ schreef:
Frank93 schreef:
Thom69 schreef:
JordiBrabant schreef:
Lijn 45 schreef:
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Etienne »

umbusko schreef:Ik ben nog niet laaiend enthousiast. Ik vind de symbolen van een afstandje slecht te onderscheiden, d.w.z., ik kan niet in één oogopslag zien wat wat is; en ik dacht in eerste instantie even dat de sneltram een trein was. :P De Plan V en de bus die we nu hebben vind ik een stuk beter te onderscheiden, niet in de laatste plaats omdat ze allemaal een andere vorm hebben, wat dus direct opvalt.
Precies mijn mening.

Die halve bolletjes en symbooltjes vind ik niet zo opvallen, zeker het beginbolletje. Het restylen van de symbooltjes voor trein, bus etc. vind ik wel goed, maar het onderscheid begint wel weg te vallen.
Ik krijg de laatste tijd wel vaker het idee dat er bepaalde dingen doorgevoerd worden, die niet echt aansluiten bij de meerderheid van de bewerkers hier.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Routestrips

Bericht door Frank93 »

Ik ga voor optie 2 van de voorbeeldpagina. De nieuwe icoontjes zien er toch wat moderner uit maar halveren is niet echt nodig vind ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Het halve haltebolletje bij begin- en eindpunten vind ik wel mooi.
De nieuwe symbolen voor bus-, tram-, metro- en treinstations vind ik alle niet echt duidelijk. Je zegt bijvoorbeeld dat je de trein hebt gebaseerd op een FLIRT, maar dat zie ik er totaal niet in. Misschien is een SNG een beter idee?
Bij de tram is de oorsprong me onduidelijk, maar probeer anders iets te maken wat lijkt op een Combino of Citadis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Routestrips

Bericht door JordiBrabant »

Ik sluit me aan bij Umbusko dat er niet voldoende verschillen om in één keer te herkennen wat de symbolen voorstellen. Mijn eerste associatie toen ik het treinsymbooltje zag was de Rotterdamse (H/R)SG3, dat was hopelijk niet de bedoeling.
Daarnaast vind ik de symbooltjes van de tram, metro en trein ook vrij hoekig, maar dat kan iets persoonlijks zijn. Bij het symbooltjes voor de tram en metro vind ik ook dat de koplampen/frontseinen een te sip "gezichtje" vormen, zeker met die balk eronder.
Van het bussymbooltje ben ik daarentegen wel fan, die is goed gelukt en meteen duidelijk.
Halve symbooltjes hebben niet mijn voorkeur. Aangezien dat meestal knooppunten zijn, is er vast een verbinding de andere kant op. Daarnaast is het met de rest van de halve haltebolletjes in het voorbeeld duidelijk dat de lijn maar één kant op gereden wordt. Ik verwacht niet dat iemand denkt dat er ook een rit de andere kant op is, die van Leeuwarden direct naar Dokkum busstation gaat. Dit levert alleen de vraag op wat er met die enkele tramhaltes die in een richting bediend worden, en die enkele buslijn die in de spits in één richting non-stop tussen twee knooppunten rijdt, moet gebeuren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Routestrips

Bericht door Daelea »

Meltrain schreef:Het halve haltebolletje bij begin- en eindpunten vind ik wel mooi.
De nieuwe symbolen voor bus-, tram-, metro- en treinstations vind ik alle niet echt duidelijk. Je zegt bijvoorbeeld dat je de trein hebt gebaseerd op een FLIRT, maar dat zie ik er totaal niet in. Misschien is een SNG een beter idee?
Bij de tram is de oorsprong me onduidelijk, maar probeer anders iets te maken wat lijkt op een Combino of Citadis.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Een half bolletje voor een begin- of eindpunt is iets wat ik nu nog wel mis. De nieuwe symbolen zijn voor mij niet in één oogopslag duidelijk, vooral het onderscheid tussen tram en trein. Voor wat betreft de halve iconen van BTM/trein, ik vind het met een pijltje ernaast toch mooier ogen.

En een kleinigheidje, ik vind met name de voorkant van de metro vrij verdrietig ogen ;-)
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Hoewel ik op basis van de huidige output nog moet bezien of er inderdaad mooie, overzichtelijke versies van halve voertuigsymbooltjes gaan komen, ben ik er desondanks beslist voorstander van en wel om dit soort gevallen van overdadig pijltjesgebruik te vermijden. Daarnaast vind ik dat dubbele routestrips waar mogelijk vermeden moeten worden, omdat het zorgt voor extra leeswerk en paginavulling (al kan er met RouteTopSpoiler wel het nodige aan ruimte gefilterd worden). Bovendien zie ik het liefst dat gevallen waar het pijltje ver van het object verwijderd staat waar mogelijk vermeden worden. En tenslotte zie ik het liefst zo min mogelijk gevallen van ambiguïteit doordat pijltjes in een middenstrip niet gebruikt kunnen worden, aangezien anders de routestrip uit resolutie raakt. Ik kan daar nu alleen zo gauw even geen goed voorbeeld van vinden.

Verder vind ik veel opmerkingen interessant, dat er iets is met de voorkant van de metro en tram had ik al wel gezien maar niet dat ze verdrietig ogen. :lol: Ik ben het ook ermee eens dat er genoeg onderscheid moet zitten tussen de symbooltjes, tegelijkertijd ben ik ook van mening dat verversing af en toe ook welkom is, ook al ben ik erg gewend geraakt aan met name de bus- en treinsymbooltjes. :wink: Wie weet wat Regenmaker er nog van kan maken.
Laatst gewijzigd door TLP op do 02 jan 2020, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

JordiBrabant schreef:Halve symbooltjes hebben niet mijn voorkeur. Aangezien dat meestal knooppunten zijn, is er vast een verbinding de andere kant op. Daarnaast is het met de rest van de halve haltebolletjes in het voorbeeld duidelijk dat de lijn maar één kant op gereden wordt.
Was het maar zo'n feest...
Om maar eens een voorbeeld te geven: lijn 350. Vaals Busstation wordt maar één richting op bediend, maar fungeert het als eindpunt, dan geldt dat uiteraard wel in beide richtingen. De aftakking voor het eindpunt moest hier links van de route lopen, om een plek te hebben voor het pijltje. Ook Aachen Hbf wordt maar in één richting bediend; dat is gelukkig ondervangen door de lus.
Eerder vandaag was ik bezig met lijn 396. De routestrip heb ik opgeschoond, want alle routevarianten heb ik in een aparte routestrip gezet (onderaan de pagina verstopt). Moet je voor de grap eens kijken wat voor verschrikking dat kan zijn (en dan valt deze nog wel mee...). Hergenrath Bahnhof wordt maar in één richting bediend. Eupen Bushof treedt een keer op als eindpunt in één richting (waar het duidelijk was door de lus; dus heb ik daar geen pijltje bij gezet).
Langeafstandsbussen... Praktisch alle haltes zijn knooppunten, maar soms wordt een halte maar één richting op bediend, zoals Praha hl.n. bij lijn 540.
Punt is: bij dit soort ingewikkelde lijnvoeringen moet alles wat een pijltje nodig heeft aan de rechterkant staan, en dat kan soms heel onhandig zijn. Gelukkig is dat de minderheid van de lijnen, maar onderschat het niet; ik loop er voortdurend tegenaan. Halve bolletjes voor begin- en eindpunt en halve symbolen voor knooppunten zouden het leven soms echt heel veel makkelijker maken. :D
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

umbusko schreef:Punt is: bij dit soort ingewikkelde lijnvoeringen moet alles wat een pijltje nodig heeft aan de rechterkant staan, en dat kan soms heel onhandig zijn. Gelukkig is dat de minderheid van de lijnen, maar onderschat het niet; ik loop er voortdurend tegenaan. Halve bolletjes voor begin- en eindpunt en halve symbolen voor knooppunten zouden het leven soms echt heel veel makkelijker maken. :D
Wellicht ten overvloede, maar hier ben ik het volledig mee eens. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Inderdaad, volledigmee eens dat die halve bolletjes heel welkom zijn. Ook bij doodnormale Nederlandse lijnen komen dat soort situaties nog vaker voor dan je zou denken trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

TLP schreef: Daarnaast vind ik dat dubbele routestrips waar mogelijk vermeden moeten worden, omdat het zorgt voor extra leeswerk en paginavulling (al kan er met RouteTopSpoiler wel het nodige aan ruimte gefilterd worden).
Bedoel je "twee routestrips op een pagina" of "twee routestrips binnen één blokje route"?

Ik heb zojuist de eerste soort door de tweede soort vervangen bij lijn 728. Als dat in één routestrip had gemoeten, was het onleesbaar geworden. En het stond oorspronkelijk in twee strips onder elkaar, maar nu kun je de twee routes tenminste naast elkaar leggen en de overeenkomsten zien. :D

(Wat ik hier overigens ook toegepast heb, bij wijze van experiment, is bij twee in feite dezelfde haltes die echter niet dezelfde naam dragen de pijltjes bij de naam zetten in plaats van in de routestrip. Kelmis B.B.L. (Knauf) en Kelmis B.B.L. (Fischenich) zijn eigenlijk gewoon dezelfde halte. (Om het ingewikkeld te maken: er bestaat óók nog een halte Kelmis B.B.L. die, niet geheel toevallig, ook daar ligt. :mrgreen: ))
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

umbusko schreef:Bedoel je "twee routestrips op een pagina" of "twee routestrips binnen één blokje route"?
Meerdere routestrips op één pagina, zoals bij jouw genoemde lijn 396 of deze Zeeuwse schoolbus.
Ik heb zojuist de eerste soort door de tweede soort vervangen bij lijn 728. Als dat in één routestrip had gemoeten, was het onleesbaar geworden. En het stond oorspronkelijk in twee strips onder elkaar, maar nu kun je de twee routes tenminste naast elkaar leggen en de overeenkomsten zien. :D
Mee eens.
(Wat ik hier overigens ook toegepast heb, bij wijze van experiment, is bij twee in feite dezelfde haltes die echter niet dezelfde naam dragen de pijltjes bij de naam zetten in plaats van in de routestrip. Kelmis B.B.L. (Knauf) en Kelmis B.B.L. (Fischenich) zijn eigenlijk gewoon dezelfde halte. (Om het ingewikkeld te maken: er bestaat óók nog een halte Kelmis B.B.L. die, niet geheel toevallig, ook daar ligt. :mrgreen: ))
Daar word ik op het eerste gezicht niet zo gelukkig van, als de haltes bovendien toch direct bij elkaar liggen dan zou ik die straatnaamtoevoegingen in dat geval weglaten. Maar misschien vinden andere gebruikers het wel nuttig/interessant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

TLP schreef:
umbusko schreef:Bedoel je "twee routestrips op een pagina" of "twee routestrips binnen één blokje route"?
Meerdere routestrips op één pagina, zoals bij jouw genoemde lijn 396 of deze Zeeuwse schoolbus.
Mail jij de vervoerder dan om te vragen of ze de lijn wat simpeler willen maken? Sommige dingen passen nu eenmaal niet in één routestrip (overigens is er ook een voormalige Dordtse stadslijn met drie routestrips op de pagina om dezelfde reden :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Als ik zo'n strip met routevarianten maak, zoals bij de 396, is dat in feite dezelfde strip als de "hoofdroutestrip", maar dan uitgebreider. Ik zorg altijd dat de hoofdroute als een rechte lijn in die uitgebreide strip zit. Dat dient twee doelen: je kunt bij het openen van de pagina direct de hoofdroute zien voor de normale ritten, zonder die paar schoolritten. Maar als je je echt in de lijn wilt verdiepen, dan kun je ook nog eens álles zien in de uitgebreide routestrip (die nu méér gegevens bevat dan er voorheen überhaupt op de wiki stonden, "vanwege de leesbaarheid" en omdat het wel wat tijd kost om het precies te krijgen). Ook helpt het als je eerst de gewone routestrip bekijkt voor een globaal beeld, dan ben je al veel beter in staat om de ingewikkelde te lezen. :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Mooi gemaakt, maar de nieuwe symbolen zijn te weinig onderscheidend.
Ze ogen wel frisser en zijn allemaal vanuit dezelfde richting getekend.

Die halve symbolen, tja. Haleve bolletjes voor begin en eind zijn welkom. Maar voor de symbolen. Mmmwha.
Hoewel er weinig ruimte is. Kan je de pijl vereerken in het symbool. Dezelfde pijl als bij de bochten ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Suus »

Ik vind de koplampen van zowel de tram, bus als metro echt afschuwelijk vormgegeven. De tram is ook totaal uit verhouding door de enorme stroomafnemer.

En die halve begin-/eindpunten zien er heel raar uit. Ik ben daar geloof ik geen fan van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Aangezien er nu al discussie is over de vormgeving en duidelijkheid bij de normale symbolen van bus-, tram-, metro- en treinstations, denk ik dat het bij halve symbolen nog erger wordt.
Daarom wil ik voorstellen om bij stations die maar in één richting worden bediend niet een half symbool te gebruiken, maar juist een pijl te integreren in het hele symbool. Volgens mij is dat een stuk duidelijker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Waar zou ik dan een pijl moeten plaatsen? Als ik deze aan de rechterkant doe en er zit nog een stationsymbool aan de rechterkant dan weet je nog niet bij welke van de symbolen de pijl hoort. Een van de dingen die nu juist lastig is, is als een station in de routevariant ene richting wordt bediend en in de andere variant in beide richtingen.

Ik zal de opmerkingen hier meenemen. Eerst ga ik de trein en tram beter laten onderscheiden door een compleet nieuw model voor de trein te tekenen met meer ronde vormen. Ik ga het design van de tram/metro wat verder optimaliseren. Daarna kom ik hier weer terug.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Routestrips

Bericht door bys1 »

Ik ben ook nog niet heel enthousiast. De halve bolletjes aan begin/eind vind ik prima. Bus en metro zien er redelijk goed uit, maar zoals eerder opgemerkt vind ik de metro er wat droevig uitzien. De plaatjes voor tram en trein vind ik maar niks en ook de halve symbolen daar zien er maar vreemd uit.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Waar zou ik dan een pijl moeten plaatsen? Als ik deze aan de rechterkant doe en er zit nog een stationsymbool aan de rechterkant dan weet je nog niet bij welke van de symbolen de pijl hoort. Een van de dingen die nu juist lastig is, is als een station in de routevariant ene richting wordt bediend en in de andere variant in beide richtingen.
Ik bedoel meer zoiets:
Afbeelding

Uiteraard is dit nog niet goed uitgewerkt, maar het gaat om het idee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8681
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

Ik vind de pijl te onopvallend, je kijkt er te snel overheen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten