Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Het enige wat ik hier nog toe te voegen aan heb is dat met een sjabloon Verouderd makkelijker te beginnen is aan een controle van de lijnen, aangezien het meer houvast geeft omdat de lijnen ook via specifieke categorieën opgespoord kunnen worden. Zoiets had Regenmaker ook al gezegd volgens mij. Verder geloof ik dat de rest van mijn argumenten allemaal op één of andere manier wel te herleiden zijn tot een verschil in inzicht. Volgens mij is het nu aan gebruikers die nog niet gereageerd hebben om de discussie eventueel verder aan te vullen en aan het beheer om vervolgens te bepalen wat te doen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Ik gebruik daarvoor mijn geheugen, geen sjabloon of categorie voor nodig.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Nee, want dan zou je alleen nog de lijnen controleren die op vorig jaar staan terwijl er ook zat fouten kunnen zitten in lijnen waarvan het jaartal wel aangepast is.TLP schreef:Het enige wat ik hier nog toe te voegen aan heb is dat met een sjabloon Verouderd makkelijker te beginnen is aan een controle van de lijnen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Hoewel ik ook het overgrote deel op geheugen doe, kan zo'n automatische categorie toch een geheugensteuntje bieden om nog eens kritisch naar op het oog gecheckte lijnen te kijken. Zo heb ik in oktober via de [wiki]Categorie:TariefInfo pagina[/wiki] twee buslijnen opgespoord waarbij ik bij het voormalig maken van de lijn in augustus het tariefinfo-sjabloon ben vergeten weg te halen. Dat gezegd hebbende: de lijst met voormalige buslijnen met tariefinfo is behoorlijk gevuld, ook met buslijnen in Groningen (en in het geval van Daniel, Utrecht).bys1 schreef:Ik gebruik daarvoor mijn geheugen, geen sjabloon of categorie voor nodig.
In principe is elke categorie een hulpmiddel en bijna geen hulpmiddel is perfect. In principe is het beheer niet achterlijk en houden ze ook via het wijzigingsoverzicht in de gaten wat er gebeurt, op de echt belangrijke dingen (paginalay-out, opvallend gebrekkige info en dergelijke) worden gebruikers nu al aangesproken, ook bij aangepaste lijnen. Tegelijkertijd is het nogal onbegonnen werk om 20-80 buslijnen van 20 concessies lukraak te gaan controleren zonder enig idee te hebben of er mogelijk iets aan schort. Daarvoor kan een categorie als deze als hulpmiddel dienen. En nogmaals, als je echt geen zin hebt om alle lijnen handmatig uit de categorie te halen kun je ook een verzoek indienen om het wikibotje aan de gang te zetten.Daniel schreef:Nee, want dan zou je alleen nog de lijnen controleren die op vorig jaar staan terwijl er ook zat fouten kunnen zitten in lijnen waarvan het jaartal wel aangepast is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Tja en zo wilde ik de categorie "Verouderde tariefinformatie" begin dit jaar gebruiken om op te sporen of ik nog wat kaartsoorten vergeten was, maar die bleek zo goed als leeg (terwijl er wel pagina's als verouderd gemarkeerd waren toen ik later verder ging kijken)TLP schreef:Hoewel ik ook het overgrote deel op geheugen doe, kan zo'n automatische categorie toch een geheugensteuntje bieden om nog eens kritisch naar op het oog gecheckte lijnen te kijken. Zo heb ik in oktober via de [wiki]Categorie:TariefInfo pagina[/wiki] twee buslijnen opgespoord waarbij ik bij het voormalig maken van de lijn in augustus het tariefinfo-sjabloon ben vergeten weg te halen.
Van Utrecht wist ik het al, zonder categorie, daar moet ik nog eens voor gaan zitten want het wikibotje blijkt er niks mee te kunnen om dat te verwijderen. Zijn allemaal gevallen waarvan ik de info niet te vroeg, voor de nieuwe dienstregeling, de info al bij wilde verwijderen.Dat gezegd hebbende: de lijst met voormalige buslijnen met tariefinfo is behoorlijk gevuld, ook met buslijnen in Groningen (en in het geval van Daniel, Utrecht).
Met zo'n categorie ben je alsnog lukraak aan het controleren, want je kunt vooraf namelijk helemaal niet zien waarom een lijn in die categorie zit: allicht is de lijn simpelweg niet gewijzigd en daarom ook niet bijgewerkt.Tegelijkertijd is het nogal onbegonnen werk om 20-80 buslijnen van 20 concessies lukraak te gaan controleren zonder enig idee te hebben of er mogelijk iets aan schort. Daarvoor kan een categorie als deze als hulpmiddel dienen.
Met steeds meer parameters waarop je moet letten wordt het immers voor nieuwelingen op de wiki juist steeds gecompliceerder om nog pagina's bij te houden
Als het wikibeheer dat zou gaan toestaan dan valt direct het hele nut voor die categorie weg, zover het überhaupt al nut had (mijns inziens is dat nut namelijk 0,00000000000000000000000000000000000)En nogmaals, als je echt geen zin hebt om alle lijnen handmatig uit de categorie te halen kun je ook een verzoek indienen om het wikibotje aan de gang te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Mee eens, ik mis daar nu ook diverse kaarten en abonnementen van Zeeland en HWGO waar ik nog helemaal niet naar heb gekeken. Al signaleert dat mijns inziens enkel een ontbrekende code in het sjabloon en niet per sé een gebrek aan nut van de categorie.Daniel schreef:Tja en zo wilde ik de categorie "Verouderde tariefinformatie" begin dit jaar gebruiken om op te sporen of ik nog wat kaartsoorten vergeten was, maar die bleek zo goed als leeg (terwijl er wel pagina's als verouderd gemarkeerd waren toen ik later verder ging kijken)
Ik snap alleen niet waarom tariefinfo moet blijven staan bij lijnen die als voormalig zijn aangemerkt en in principe daardoor in alle huidige overzichten verdwijnen. Zolang de parameters één-op-één gekopieerd worden en eventueel aangepast worden aan een nieuwe lijnsoort en/of productformule waar een lijn onder valt zijn deze nog steeds actueel, in ieder geval net zo actueel als een als huidig gemarkeerde lijn die pas over drie weken gaat rijden.Van Utrecht wist ik het al, zonder categorie, daar moet ik nog eens voor gaan zitten want het wikibotje blijkt er niks mee te kunnen om dat te verwijderen. Zijn allemaal gevallen waarvan ik de info niet te vroeg, voor de nieuwe dienstregeling, de info al bij wilde verwijderen.
Nee, maar je ziet in principe wel in een oogopslag naar welke pagina's mogelijk nog niet is gekeken. En na wat scannen van de pagina's en de dienstregeling van de vervoerder zie je in principe ook snel genoeg of er nog nauwelijks naar de lijnpagina's is gekeken of dat vooral de parameters simpelweg niet zijn bijgewerkt.Met zo'n categorie ben je alsnog lukraak aan het controleren, want je kunt vooraf namelijk helemaal niet zien waarom een lijn in die categorie zit: allicht is de lijn simpelweg niet gewijzigd en daarom ook niet bijgewerkt.
Maar we willen ook steeds meer dingen bijhouden op de wiki en daarom moeten er volgens mij soms ook nieuwe manieren bijkomen om dat te kunnen blijven managen.Met steeds meer parameters waarop je moet letten wordt het immers voor nieuwelingen op de wiki juist steeds gecompliceerder om nog pagina's bij te houden
Volgens mij is een en ander afhankelijk van hoe er met zo'n mogelijkheid wordt omgegaan, maar goed. Ik wacht even af wat het wikibeheer er inmiddels van vindt.Als het wikibeheer dat zou gaan toestaan dan valt direct het hele nut voor die categorie weg, zover het überhaupt al nut had (mijns inziens is dat nut namelijk 0,00000000000000000000000000000000000)
Laatst gewijzigd door TLP op vr 03 jan 2020, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Om dezelfde reden zou je kunnen stellen dat er geen reden is om het weg te halenTLP schreef:Ik snap alleen niet waarom tariefinfo moet blijven staan bij lijnen die als voormalig zijn aangemerkt en in principe daardoor in alle huidige overzichten verdwijnen. Zolang de parameters één-op-één gekopieerd worden en eventueel aangepast worden aan een nieuwe lijnsoort en/of productformule waar een lijn onder valt zijn deze nog steeds actueel, in ieder geval net zo actueel als een als huidig gemarkeerde lijn die pas over drie weken gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Dat denk ik niet, want na verloop van tijd komt de huidige tariefinformatie niet meer overeen met de voormalige lijn en volgens mij wilde je zo min mogelijk keren de pagina's nalopen...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Ik heb dit onderwerp even afgesplitst voor de duidelijkheid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Ik zou het volgende voorstellen:
- Laat dienstregelingsparameter bij alle concessiegebonden OV-lijnen (ofwel alle Nederlandse buslijnen en metro's/trams) waarvoor we de jaarlijkse inschrijving hebben volledig achterwege. Iedereen behalve TLP is tegen, dus het lijkt me vrij duidelijk wat de meest logische optie is. Beheerders en mensen die niet gereageerd hebben niet meegerekend.
- Zet alle niet-voormalige lijnen die (alleen) bij een voormalige concessie horen op "mogelijk verouderd", zoals een aantal lijnen in GD die nog in de oude concessie stonden.
- Voer de dienstregelingsparameter in voor alles wat niet concessiegebonden is / niet op reguliere/jaarlijkse basis wordt bijgehouden. Dit kunnen buitenlandse lijnen zijn, langeafstandsbussen, maar ik denk hiervoor ook aan bijvoorbeeld veerboten. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe actueel de info over de veerboten naar de Waddeneilanden eigenlijk is.
- Laat dienstregelingsparameter bij alle concessiegebonden OV-lijnen (ofwel alle Nederlandse buslijnen en metro's/trams) waarvoor we de jaarlijkse inschrijving hebben volledig achterwege. Iedereen behalve TLP is tegen, dus het lijkt me vrij duidelijk wat de meest logische optie is. Beheerders en mensen die niet gereageerd hebben niet meegerekend.
- Zet alle niet-voormalige lijnen die (alleen) bij een voormalige concessie horen op "mogelijk verouderd", zoals een aantal lijnen in GD die nog in de oude concessie stonden.
- Voer de dienstregelingsparameter in voor alles wat niet concessiegebonden is / niet op reguliere/jaarlijkse basis wordt bijgehouden. Dit kunnen buitenlandse lijnen zijn, langeafstandsbussen, maar ik denk hiervoor ook aan bijvoorbeeld veerboten. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe actueel de info over de veerboten naar de Waddeneilanden eigenlijk is.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Lijkt mij op zich een logische oplossing, zo gebruik je de parameter op de plekken waar hij het meest tot zijn recht komt. En vooral, op plekken waar er niet iemand direct verantwoordelijk is voor de betreffende pagina's waardoor de kans op slecht bijhouden ook groter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
De oplossing van bys1 lijkt mij ook een mooi compromis. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Zeker gelet op het feit dat iedereen voor zover bekend tegen is, zeg ik: prima. De veerboten mogen volgens mij nu meteen wel een opknapbeurt krijgen, ik zal binnenkort eens naar de ponten van GVB kijken zodra ik de laatste onbekende wijzigingen heb verwerkt en mijn andere toegezegde opknaptaken heb afgerond.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Ik vind het prima, maar dan moet wel even iemand gaan knutselen aan de categorieën en dat ben ik voorlopig even niet. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Eens ja. Zojuist de Waterbus geupdate, en dat was wel nodig ook zo bleek. En ook wat verzoekjes voor onbekende data ingediend maar, de Waterbus zit namelijk gewoon in de KV1 dataset van Arriva.TLP schreef:De veerboten mogen volgens mij nu meteen wel een opknapbeurt krijgen
Overigens is de waterbus formeel concessiegebonden OV, maar aangezien die niet meegaat op de landelijke dienstregelingswissel in december lijkt het me voor de hand liggend om deze ook met de dienstregelings-parameter te gaan bijhouden. Iets wat voor wel meer veren geldt: Maassluis - Rozenburg is ook een concessie, net als Kop van 't Land - Brabantse Oever.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Refereer je nu aan het voorstel van bys1 of aan mijn opmerking dat de veerboten bijgewerkt moeten worden?regenmaker schreef:Ik vind het prima, maar dan moet wel even iemand gaan knutselen aan de categorieën en dat ben ik voorlopig even niet. ;)
Indien het eerste: de aanpassing van het sjabloon Verouderd lijkt mij niet heel urgent want de inhoud gaat in principe pas werken vanaf volgend jaar (alle parameters zijn als het goed is bijgewerkt naar dienstregeling 2020). Het kan dus ook wachten tot maart/april volgens mij.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Op het voorstel van Bys1, maar ik ga eerst even wat andere dingen afwerken. Heeft inderdaad ook geen haast nu.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
De aanpassing van de dienstregelingsparameter is wel iets wat langzamerhand moet gaan gebeuren, wil het niet worden vergeten met als gevolg dat er heibel ontstaat rond de jaarwisseling.regenmaker schreef: ↑ma 06 jan 2020, 20:09 Ik vind het prima, maar dan moet wel even iemand gaan knutselen aan de categorieën en dat ben ik voorlopig even niet. ;)
Voor de duidelijkheid citeer ik nog even het voorstel.
bys1 schreef: ↑zo 05 jan 2020, 21:45 Ik zou het volgende voorstellen:
- Laat dienstregelingsparameter bij alle concessiegebonden OV-lijnen (ofwel alle Nederlandse buslijnen en metro's/trams) waarvoor we de jaarlijkse inschrijving hebben volledig achterwege. Iedereen behalve TLP is tegen, dus het lijkt me vrij duidelijk wat de meest logische optie is. Beheerders en mensen die niet gereageerd hebben niet meegerekend.
- Zet alle niet-voormalige lijnen die (alleen) bij een voormalige concessie horen op "mogelijk verouderd", zoals een aantal lijnen in GD die nog in de oude concessie stonden.
- Voer de dienstregelingsparameter in voor alles wat niet concessiegebonden is / niet op reguliere/jaarlijkse basis wordt bijgehouden. Dit kunnen buitenlandse lijnen zijn, langeafstandsbussen, maar ik denk hiervoor ook aan bijvoorbeeld veerboten. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe actueel de info over de veerboten naar de Waddeneilanden eigenlijk is.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Ik heb hem voor Nederlandse lijnen er allang uitgegooid... Dus hij doet daar niets meer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Dat is niet helemaal waar, ik heb hem bij deze lijn nog handmatig toegevoegd omdat deze lijn als verouderd stond aangegeven in het lijnoverzicht op haltepagina's. En zojuist gebeurde bij de eerste de beste lijn waar ik de parameter als test weghaalde hetzelfde.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Vreemd, zal er later nog een keer naar kijken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Schopje: lijn 723 staat ook als "Mogelijk verouderd" aangegeven op de overzichtspagina's van stations.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Niet meer... Gewoon een kwestie van dienstregeling 2020 toevoegen aan de infobox.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Dat is nu de oplossing, maar we zouden de dienstregelingsparameter bij alle Nederlandse BTM-lijnen weer weghalen vanwege het voorziene ongemak met het verwerken van grootschalige wijzigingen erdoor. De opmerking van Meltrain is daarmee wel een herinnering dat dit weghalen nog steeds moet gebeuren. Taak aan wikibotje om dit weg te halen en aan regenmaker om het sjabloon aan te passen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingsparameter Nederlandse lijnen
Helaas is het wikibotje defect sinds de server is gecrasht, dus dat kan nog wel even gaan duren...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten