Interrail vakantie

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Interrail vakantie

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Komende zomer is het zo ver; ik ga voor het eerst een interrail pas gebruiken. (oké, het is maar een paar dagen in een maand, maar toch) Eerder al wel eens per trein vakantiegevierd in het Zwarte Woud, maar nu blijven we niet op 1 plek en gaan we wat verder Europa in dan Duitsland. De hoofddoelen zullen Budapest en Slowakije worden, maar we hebben nog even de tijd dus er ligt eigenlijk nog niks vast.

Bij het uitzoeken van allerhande zaken merk ik dat bepaalde informatie soms lastig te vinden is of dat ervaringen van mensen die bijvoorbeeld op een bepaalde plek wel eens geweest zijn erg nuttig kunnen zijn. Daarom zou ik graag dit topic willen gebruiken om informatie en ervaringen uit te wisselen, waarbij mijn bedoeling is dat het niet enkel een vraagbaak van mijn kant wordt, maar dat ik de door mij uitgezochte informatie ook weer hier kan delen waar anderen hopelijk wat aan hebben.

Het eerste wat ik graag wil gaan aanschaffen is een enkele reis naar Budapest. Hiervoor willen we namelijk niet de interrailpas gaan gebruiken. Vanuit Nederland kan je dan zowel per dagtrein waarbij je 's avonds rond een uur of 22 arriveert of per nachttrein. Wij willen graag per nachttrein, waarbij het volgende schema ontstaat:

17:07 Utrecht     ICE 129
18:46 Dusseldorf

20:54 Dusseldorf    NJ 40421
8:27 Wenen

8:42 Wenen     EC 141
11:19 Budapest

Hier wilde ik echter meteen twee zaken over aan jullie voorleggen. Allereerst komt er uit de DB planner hetzelfde reisadvies alleen dan met een ICE later waardoor je maar 8 minuten overstaptijd hebt te Düsseldorf op de nachttrein. Dat moet je niet willen lijkt mij. Met de minimale overstaptijd optie geeft de DB planner een reisplan ook met de ICE van 19:07 uit Utrecht maar dan met een lange overstap op Frankfurt, welke mogelijk is doordat de NightJet niet over de HSL rijdt. Toch prefereer ik bovenstaande uitgewerkte optie. Weet iemand of het mogelijk is om dit op 1 kaartje te krijgen bij de DB? Of moet ik daarvoor de reis in 2 keer boeken: Utrecht - Düsseldorf en Düsseldorf - Budapest. Voor de prijs maakt dat niet uit, maar ik lees hier soms dat als je een overstap door toedoen van de spoorwegen mist, er compensatie of een oplossing geregeld wordt. Geldt dit ook bij gesplitste tickets? (al ga ik er niet vanuit dat we de NJ missen met 2 uur overstap, maar je kan niet weten...) En bij de overstap te Wenen vervalt de zugbindung neem ik aan mocht er vertraging zijn met de NJ? Zo begreep ik het wel via de DB site, maar het werd me niet duidelijk wat de precieze regels over het vervallen van zugbindung zijn, moet er bijvoorbeeld een minimale overstaptijd zijn? Of is het in orde als het een optie is die je kan boeken bij de DB?

Bij de NJ heb je overigens de optie om een 'Privatabteil' in de zitwagen te boeken: het gehele traject voor 99 euro voor 2 personen. Kan iemand bevestigen dat je dan sowieso een 6 persoonszitcoupe voor jezelf hebt zonder andere reizigers? Hierover kon ik weinig vinden op het internet.

Ik zie uit naar jullie reacties! En wil jullie alvast bedanken voor de hulp! :D

Bjorn
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Interrail vakantie

Bericht door Z2N »

DB en ÖBB verkopen doorgaande tickets van Nederland naar Budapest, die optie kan ik je aanbevelen als je in je maag zit met treinbinding. Dat hoort trouwens geen probleem te zijn, onder de Railteam-regels krijg je gewoon plek op een andere trein met gebroken tickets (ik zou dat dan in Wenen doen). De latere verbinding pakken uit Nederland is geen enkel probleem, als je je verbinding in Düsseldorf mist kan je nog in Frankfurt Flughafen overstappen.

Maar bovenal: doe je nachtrust (en rug) een plezier, en boek couchette. Hoe plat de stoelen in een zitrijtuig van ÖBB ook gaan, het ligt nooit echt goed.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Interrail vakantie

Bericht door umbusko »

Je zou ook nog kunnen overwegen om de nachttrein van Berlijn naar Budapest te pakken. Moet je wel al 's ochtends weg uit Nederland, maar je bent dan wel de volgende ochtend al rond half negen in Budapest als alles goed gaat. Als je echt vroeg gaat, kun je nog een middagje Berlijn doen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Interrail vakantie

Bericht door Bart »

Je kunt als via-station Düsseldorf opgeven en dan daar 02:00 oponthoud opgeven, dan zou jouw verbinding eruit moeten komen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Interrail vakantie

Bericht door Aking »

Waarom wil je er trouwens persé geen reisdag voor gebruiken? Een reisdag kost je ongeveer 30-40 Euro, losse Tickets gaan je meer kosten. Juist voor dit soort afstanden in West Europa loont een reisdag ;)
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Interrail vakantie

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor jullie reacties! :D
Bart schreef:Je kunt als via-station Düsseldorf opgeven en dan daar 02:00 oponthoud opgeven, dan zou jouw verbinding eruit moeten komen.
Ah slim, die optie had ik over het hoofd gezien, maar geeft inderdaad het gewenste resultaat. :pos:
Aking schreef:Waarom wil je er trouwens persé geen reisdag voor gebruiken? Een reisdag kost je ongeveer 30-40 Euro, losse Tickets gaan je meer kosten. Juist voor dit soort afstanden in West Europa loont een reisdag ;)
Met name omdat je met Interrail zover ik weet niet de mogelijkheid hebt om een coupe voor jezelf te reserveren. Daarnaast zou het twee reisdagen kosten van de Interrail. (En dan kan ik een kulanzgutschein van de DB nog inzetten *O* )
Z2N schreef:Maar bovenal: doe je nachtrust (en rug) een plezier, en boek couchette. Hoe plat de stoelen in een zitrijtuig van ÖBB ook gaan, het ligt nooit echt goed.
Tja, het is met name dat mijn reisgezel en ik liever een coupe voor onszelf hebben in plaats van met vreemden de nacht te moeten doorbrengen. :wink: Als je een 2-persoonscoupe met bedden wil hebben is de prijs meteen een heel stuk hoger dan 99 euro voor 2 personen van Dusseldorf naar Budapest.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten