Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Zuurpruimen hou je inderdaad, maar als op de verwarmingen niet werken in de nieuwe Ebusco's dan vraag ik me toch af of het wel getest is door Ebusco/Qbuzz.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Dit is nu de tweede concessie waar de verwarming van de Ebusco’s niet goed werkt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Die dingen in DMG hebben notabene hun afleveringsproefritten in de winter gereden, je zou zeggen dat je er dan toch wel achter komt. Aan de andere kant: het zijn natuurlijk ook de eerste twee leveringen van een nieuw type en dat gaat bij meer leveranciers niet direct goed (hoeveel Citaro's zijn er bijvoorbeeld wel niet afgebrand voordat Mercedes daar een oplossing voor had).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ik vraag mij ook af hoeveel problemen er veroorzaakt worden door rijdend personeel dat niet of nauwelijks naar de instructies heeft gekeken en daardoor niet weet hoe sommige dingen bediend moeten worden. Er zit helaas nog vaak een gat tussen het geven van instructies en het opvolgen van instructies.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Daarom rijden er nu in de tweede winter dat die dingen rijden in grote getale dieselbussen uit Groningen in Dordt omdat de verwarming het niet doet in de Ebusco's. De Ebusco's in Groningen hebben voor zover ik weet een olie kachel. Een beroet schoorsteenpijpje heb ik achter op het dak in Dordt nog nooit gezien.Daniel schreef:Die dingen in DMG hebben notabene hun afleveringsproefritten in de winter gereden, je zou zeggen dat je er dan toch wel achter komt. Aan de andere kant: het zijn natuurlijk ook de eerste twee leveringen van een nieuw type en dat gaat bij meer leveranciers niet direct goed (hoeveel Citaro's zijn er bijvoorbeeld wel niet afgebrand voordat Mercedes daar een oplossing voor had).
Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Er zal altijd ooit eens een bustype voor het eerst aangeschaft worden, anders hadden we nu nogsteeds met MB200's rondgereden in het OVThe Greyhound schreef:Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....
Slechts 5 op een vloot van 35 en nog niet eens dagelijks, maar da's hier off-topic.The Greyhound schreef:Daarom rijden er nu in de tweede winter dat die dingen rijden in grote getale dieselbussen uit Groningen in Dordt omdat de verwarming het niet doet in de Ebusco's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Er zijn genoeg elektrische bussen op een markt te koop met een goed track record. 35 prototypes uit China halen is vragen om problemen. Blijkbaar waren er vandaag niet eens voldoende EBUSCO's beschikbaar om de zaterdagdienst te rijden. Hoeveel bussen zijn daarvoor nodig?Daniel schreef:Er zal altijd ooit eens een bustype voor het eerst aangeschaft worden, anders hadden we nu nogsteeds met MB200's rondgereden in het OVThe Greyhound schreef:Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....
.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ebusco's zijn toch Nederlandse bussen(?); zie https://www.ebusco.nl/bedrijfsprofiel/. Je bent wellicht in de war met BYD's?
F.k.a. Bollenstad
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De ruwbouw wordt in een Chinese fabriek gedaan. Alleen de afbouw van de Ebusco 2.2 vindt in Deurne plaats.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
En eigenlijk is de carrosserie een Australisch ontwerp bij mijn weten, het wordt alleen in China gebouwd dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De Ebusco 2.2 wordt gebouwd in China bij http://bcibus.com/Bollenstad schreef:Ebusco's zijn toch Nederlandse bussen(?); zie https://www.ebusco.nl/bedrijfsprofiel/. Je bent wellicht in de war met BYD's?
De Ebusco 2.1 die in Utrecht ( en twee stuks in Groningen) rijdt komt van Golden Dragon http://www.goldendragonbus.com/news/272819.html. Aan dat model kan je goed zien dat Golden Dragon ooit ook samenwerkte met M.A.N.
Het plan is om de 3.0 om Deurne te gaan bouwen. Zo’n bus in China laten bouwen is geen optie omdat dan de kennis over het compositie/kunststof chassis direct in Chinese handen komt.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De 3.0 zou ook hun eerste bus moeten worden met de accu volledig verwerkt in de vloer. Die zal wel een cm of 5-10 hoger worden om de accu kwijt te kunnen, en als ze dan de motor net als MB in de wielen verwerken krijg je toch een hele mooie basis.
Ebusco moet alleen wel wat aan hun controller software gaan doen want de reactie op het gaspedaal is echt droevig, en dat is met de 2.2 niet opgelost.
Ebusco moet alleen wel wat aan hun controller software gaan doen want de reactie op het gaspedaal is echt droevig, en dat is met de 2.2 niet opgelost.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Weet iemand of de 673 nog rijdt? Ik kan hem in de dienstregeling namelijk niet meer terugvinden, maar hij staat nog wel op onze wiki.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Lijn 673 tussen Mussel en Stadskanaal is afgelopen december opgeheven.
Basislijn
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... t-gemengd/
Verder ben ik benieuwd wat er met lijn 9 gaat gebeuren. Die dient dan eigenlijk alleen maar nog voor Eelderwolde.
Interessant. Ik vermoed dat lijn 6 doorgetrokken wordt, anders moet de vertakking bij lijn 5 wel erg complex worden.Het OV-bureau is van plan het Q-link-netwerk rond Groningen uit te breiden met een verbinding naar Eelde en De Punt. Het gaat hierbij om een verlenging van de route van één van de paarse Q-links. [...] Onderdeel van de plannen is een aangepaste route. De nieuwe busroute loopt via de A28 via Haren, vervolgens via de Meerweg langs het Paterswoldsemeer.
Verder ben ik benieuwd wat er met lijn 9 gaat gebeuren. Die dient dan eigenlijk alleen maar nog voor Eelderwolde.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
In het artikel staat dat die via Ter Borch (Eelderwolde) naar P+R Hoogkerk gaat rijden. In Ter Borch wonen inmiddels flink wat mensen en er staan een crematorium, McDonald's en Van der Valk-hotel en straks ook een soort kinderspeelparadijs.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De plannen zijn hier te vinden: https://www.tynaarlo.nl/sites/default/f ... bureau.pdf
Huidige lijn gaat dan via Ter Borch naar P+R Hoogkerk rijden in plaats van De Punt.
Huidige lijn gaat dan via Ter Borch naar P+R Hoogkerk rijden in plaats van De Punt.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Overal maar lijnen uit de dorpen halen en bussen over doorgaande wegen zo snel mogelijk naar hun eindpunt sturen. Wat een vooruitgang :pos: :X
Geen probleem joh, de mensen lopen wel wat verder, stappen op het station gewoon over en rijden een stukje terug (waar hun bus vroeger gewoon langs reed), en uiteindelijk gaan ze met de auto.
Maar Qlink doet het geweldig ja.
Straks bestaat er niets anders meer dan Qlink en Qliner, en iedereen kan naar de grote weg lopen of fietsen.
Geen probleem joh, de mensen lopen wel wat verder, stappen op het station gewoon over en rijden een stukje terug (waar hun bus vroeger gewoon langs reed), en uiteindelijk gaan ze met de auto.
Maar Qlink doet het geweldig ja.
Straks bestaat er niets anders meer dan Qlink en Qliner, en iedereen kan naar de grote weg lopen of fietsen.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
We hebben het hier over een kern met 11000 inwoners, op de meeste plekken worden die dorpjes alleen met een buurtbus bediend. Vrijwel het hele dorp ligt op 10 minuten lopen van de nieuwe haltes. Daarvoor krijgen ze een fors hogere frequentie en een snellere route richting Groningen voor terug. Dat ze de auto daarom zouden pakken is onzin, de mensen die die afstand niet kunnen lopen hebben waarschijnlijk ook geen rijbewijs meer.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Bij 11.000 inwoners niet meer dan een buurtbus? Dan gaat er daar wel iets goed fout. Ik woon zelf in een dorp met 13.000 inwoners en bij ons rijdt de bus (12m) in de brede spits elk kwartier.
En het gaat ook niet om mensen die die 10 minuten niet kunnen lopen. Het gaat erom dat als mensen eerst 10 minuten moeten lopen ze wel de auto gaan pakken omdat ze niet eerst zo'n stuk willen lopen ipv voor de deur in de auto te stappen.
En het gaat ook niet om mensen die die 10 minuten niet kunnen lopen. Het gaat erom dat als mensen eerst 10 minuten moeten lopen ze wel de auto gaan pakken omdat ze niet eerst zo'n stuk willen lopen ipv voor de deur in de auto te stappen.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Als we de cijfers van het OV-Bureau erbij pakken ging het om gemiddeld 433 passagiers per werkdag in maart 2019 die in Eelde-Paterswolde instappen. Van deze 433 zouden er straks 79 zijn die geen directe verbinding meer hebben met hun eindbestemming (Groningen Zuid + scholen en Martini Ziekenhuis). 223 passagiers hebben Hoofdstation als (tussen)bestemming. Dat is meer dan 50% van het aantal instappers dat in Eelde-Paterswolde instapt. Ik denk ook wel dat we kunnen stellen dat dit ook voor de reizigers naar het centrum (Zuiderdiep) en Groningen Noord (met overstap) een verbetering zal zijn en dus het nieuwe plan voor 66% van de reizigers een positieve verbetering is.
We moeten niet vergeten dat als we kijken naar de literatuur over HOV en halteafstanden dat het invloedsgebied van HOV waarbij de last mile per voet en fiets plaats vindt ongeveer op 1150 meter ligt. Voor een ontsluitende buslijn (huidige lijn 9) ligt deze op 450 meter. Als ik het zo inschat neemt dus de bereikbaarheid niet perse af, echter de modaliteit van de last mile zal wel aanzienlijk wijzigen. Een deel van de reizigers op lijn 9 komt echter al per fiets naar de haltes.
Daarnaast staat er nog een interessante passage in bovenstaand onderzoek over het naast elkaar laten bestaan van HOV en ontsluitend OV:
De her-introductie van bediening Ter Borch is een mooie vooruitgang voor de bewoners van Ter Borch en daarnaast is er een kans aanwezig dat er weer bediening komt van stadslijnen via Van Ketwich Verschuurbrug waarmee ook dat deel van Groningen Zuid weer beter ontsloten wordt.
Er is echter een ding waar ik mij zorgen over maak: dat is het voorzieningenniveau op de haltes in Eelde-Paterswolde. Omdat de productformules Stad en Q-link dichter bij elkaar zijn komen te liggen qua voorzieningen is het van belang dat de huidige en nieuwe haltes van HOV niveau zijn om de kwaliteitsimpuls goed uit de verf te laten komen. Dus de haltes moeten in mijn ogen voorzien zijn van ABRI, goede fietsvoorzieningen en DRIS.
We moeten niet vergeten dat als we kijken naar de literatuur over HOV en halteafstanden dat het invloedsgebied van HOV waarbij de last mile per voet en fiets plaats vindt ongeveer op 1150 meter ligt. Voor een ontsluitende buslijn (huidige lijn 9) ligt deze op 450 meter. Als ik het zo inschat neemt dus de bereikbaarheid niet perse af, echter de modaliteit van de last mile zal wel aanzienlijk wijzigen. Een deel van de reizigers op lijn 9 komt echter al per fiets naar de haltes.
Daarnaast staat er nog een interessante passage in bovenstaand onderzoek over het naast elkaar laten bestaan van HOV en ontsluitend OV:
Als de plannen waren geweest om te strekken met behoud van de huidige bediening en het huidige stadsbusconcept was dit een slecht plan geweest, maar nu zie ik op basis van de huidige voorgestelde upgrade naar HOV en de betere frequenties weinig bezwaren lettende op de literatuur en de door OV-Bureau gepubliceerde cijfers.Dat het invloedsgebied van een HOV halte groot is, is niet het gevolg van armoede (weinig OV in de buurt), maar juist het gevolg van rijkdom (men wil met HOV). De reizigers die in dit onderzoek grote afstanden overbrugden naar de Zuidtangent-haltes konden in veel gevallen ook kiezen voor de bus om hoek - zoals lijn 194 en 196 – maar kozen voor de verder gelegen, snelle en frequente HOV-buslijn.
De her-introductie van bediening Ter Borch is een mooie vooruitgang voor de bewoners van Ter Borch en daarnaast is er een kans aanwezig dat er weer bediening komt van stadslijnen via Van Ketwich Verschuurbrug waarmee ook dat deel van Groningen Zuid weer beter ontsloten wordt.
Er is echter een ding waar ik mij zorgen over maak: dat is het voorzieningenniveau op de haltes in Eelde-Paterswolde. Omdat de productformules Stad en Q-link dichter bij elkaar zijn komen te liggen qua voorzieningen is het van belang dat de huidige en nieuwe haltes van HOV niveau zijn om de kwaliteitsimpuls goed uit de verf te laten komen. Dus de haltes moeten in mijn ogen voorzien zijn van ABRI, goede fietsvoorzieningen en DRIS.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Als je berichten kon 'liken' op dit forum, dan had ik dat bij het bovenstaande bericht gedaan :pos:
Basislijn
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Vanaf maandag 6 april zou lijn(eindelijk) 5 volledig elektrisch moeten gaan rijden met de heuliezzen.
Grt. Stefan
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ondertussen in Casablanca:
https://www.en24.news/c24/2020/04/putti ... iod-2.html en https://www.leconomiste.com/article/106 ... erationnel
Het lijkt hier om een tijdelijke inzet te gaan van een vervoersmaatschappij die recent de lijnen daar over heeft genomen, zie ook:
https://www.en24.news/c24/2020/04/putti ... iod-2.html en https://www.leconomiste.com/article/106 ... erationnel
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Voor die tijd reed onder andere dit daar rond:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten