Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door reisthijs »

en-es schreef:Ik had op zaterdag 4 januari een overstaptijd van 44 minuten op Brussel Zuid naar de Eurostar. Moet er wel bij zeggen dat ik met de Thalys aankwam en dus dicht bij de Eurostar-terminal zat.
Dat is een andere situatie: Eurostar verkoopt zelf doorgaande tickets met die specifieke overstap, waar veel gebruik van wordt gemaakt. Logisch dat ze hun best doen om er voor te zorgen dat die aansluiting gehaald wordt.

Met een kaartje vanaf "elk Nederlands station" reis je niet met de Thalys en moet je er zelf voor zorgen dat je op tijd in Brussel bent.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Wijkhoven »

asw-nl schreef:In mijn studententijd reed ik regelmatig met de trein. Dat was rond 1990. Als de IC Gvc --> Gn zoals gebruikelijk weer eens een minuut of 6 te laat was en binnenliep op Ut 12a, kreeg vrijwel direct daarna de stoptrein Ut-Asd op 14a vertreksein. Vaak zag je dan na een flinke sprint alsnog nog net de sluitseinen en kon je een half uur wachten op de volgende trein (naar Mas). Maar als de trein niet uit ICM bestond maar mat'54, kon je bij het binnenrijden langs het perron de deuren al openen. Bij de tunnel met een sprongetje eruit, snel door de tunnel van 12a naar 14a, in de stoptrein springen die dan ook vrijwel direct wegreed. Een onmogelijke overstap als je netjes in de trein bleef totdat die stilstond.

Vroeger was dit heel gebruikelijk overstapgedrag met het oude materieel, dagelijkse reizigers wisten maar al te goed hoe ze zo tijd konden winnen. Ook als je snel de roltrap wilde hebben en niet achterin een enorme rij voor de roltrap terecht wilde komen, dan was het bij de roltrappen snel uit de nog langzaam rijdende trein springen. Heel veel mensen deden het, en er gebeurde hoegenaamd nooit wat. Tegenwoordig kan dit dus niet meer.
Hoe werkte dat vroeger precies? Als de trein onder een bepaalde snelheid reed, kon je de deuren met de gewone knop openen? Of moest het wel langs een perron zijn? Dat betekent dan toch dat de machinist dat handmatig (en volgens huidige maatstaven iets te vroeg) aangaf?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door reisthijs »

Vroeger hadden treinstellen handmatig bediende schuifdeuren zonder centrale vergrendeling. Die knop die nu zo gewoon lijkt bestond nog niet. Bij mat '54 konden de deuren altijd geopend worden, ongeacht de snelheid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door en-es »

En dat gebeurde ook wel eens.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Mikos »

En daar is men van afgestapt toen er meerdere reizigers en conducteurs tijdens ritten 'verdwenen' en werden teruggevonden langs het spoor. Dat was niet specifiek Mat'54, maar al het materieel.

Een uitzondering op de centrale vergrendeling was het uit Duitsland gehuurde ICL; dat spul had centrale deurvergrendeling, maar alleen boven de 5 kilometer per uur. Zodra de trein ergens ongepland tot stilstand kwam (Voor een rood sein of iets anders), moest ik direct naar de deur om daar handmatig de deurvergrendeling te activeren van alle deuren. Wat dat betreft is er gelukkig een hoop verbeterd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Tom024 »

Was dat bij ICR in de tijd dat daar nog spanjoletten in zaten niet ook mogelijk? Zoiets staat me nog bij.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Jultar »

ICR kan in treinstelmodus of in UIC modus geschakeld worden. Bij UIC modus werken de deuren hetzelfde (dus ontgrendeling onder de 5 km/u) en bij treinstelmodus zijn de deuren altijd vergrendeld.
Later zijn de uitgebreid met de TB0 variant van de UIC modus. Daarbij blijven de deuren gesloten bij stilstand (dus bij 0 km/u, waar de naam vandaan komt), maar zodra ze ontgrendeld worden, kunnen de deuren aan beide kanten geopend worden. Tot voor kort werd op die manier in de IC Brussel gereden, omdat de treinstelmodus niet in België gebruikt mocht worden (omdat daar vertrokken werd met open deur).
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door dennistd »

De IC Berlijn rijdt nog steeds onder TB0 volgens mij toch?
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door DDietzen »

Inderdaad. Tijdje terug zag ik in Apeldoorn een vrouw nog de deur van een al rijdende IC Berlijn opentrekken. Een paar seconden nadat ze zich aan boord had gewerkt, volgde een noodremming, maar mevrouw werd niet uit de trein geschopt.

Lijkt me een kwestie van tijd tot die TB0-modus razendsnel wordt afgeschaft nadat er iemand bij een gelijksoortig incident verongelukt.

Overigens had mevrouw voor zover ik kon zien geen onmogelijke overstap, en was ze gewoon te laat aan komen kakken :6
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Z2N »

Het is een kwestie van tijd, het Talgo-mat dat op de ICB gaat rijden heeft geen TB0 meer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5308
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

Na meer dan vijf maanden is de overstap in Roermond van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] of [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2020|Roermond - Nijmegen32200[/serie] (Maastricht -> Nijmegen) niet meer onmogelijk, want met dank aan de bemiddeling van OV Ombudsman is de overstap weer in de reisplanner opgenomen. :D
Zie mijn topic bij de NS Community voor alle details.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Aking »

Strijder! :o
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Reiziger Delft »

Wordt die overstap in de praktijk ook meestal gehaald? Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Aking »

Als ik het verhaal zo lees probeert NS die overstap juist nog extra om zeep te helpen door de trein anders de positioneren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5308
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

Reiziger Delft schreef:Wordt die overstap in de praktijk ook meestal gehaald? Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.
Ik haal de overstap bijna altijd (wekelijks), met voorin zitten en stevig doorlopen (en omchecken), maar zonder te rennen. Bij meerdere stellen haal ik ook het voorste stel altijd nog wel. Ik heb het idee dat het personeel van Arriva vaak ook nog wel wacht als je komt aanrennen (tot op zekere hoogte uiteraard), heb ook in Nm vaak al gesloten deuren nog ontgrendeld zien worden.

Door die nieuwe bakborden moet je nu wel nog een flink stuk lopen, met name als de IC maar 4 bakken meeheeft. :(

Twee keer heb ik de overstap sinds begin september niet gehaald, maar toen hadden we ook +15 of zo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door reisthijs »

Welk probleem dacht men eigenlijk op te lossen met het plaatsen van die nieuwe bakbordjes?!
Reiziger Delft schreef:Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.
"Vroeger was alles beter!"
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5308
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

De uitlijning ten opzichte van de trap, zodat altijd precies het midden van de trein bij de trap staat. :roll:
Voor spoor 1 is dat heel welkom, maar op spoor 2 lijkt me de overstap op de Maaslijn belangrijker. Ik bedoel, op zoveel stations is de perrontoegang niet bij het midden van de trein.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Durashift »

^^^ .. of het smoren van eigen initiatief door NS machinisten die iets eerder dan het 'alle lengte treinlengtebord' stopten zodat de 1e deur evenwijdig aan het overstapmeubel stond? (A)

Maar, :pos: geregeld hoor, Umbusko.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

Aking schreef:Als ik het verhaal zo lees probeert NS die overstap juist nog extra om zeep te helpen door de trein anders de positioneren.
Dan reizen er meer mensen via Den Bosch, meer geld voor de NS. Alleen is daar overdag ook de overstap op de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] om zeep geholpen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Aking »

Kudtns! -o-
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

Vanaf de Valleilijn rekent de reisplanner normaliter 17 minuten overstap op de IC naar Arnhem, Nijmegen, door de werkzaamheden nu zelfs 33 minuten. Met een beetje rennen is het zeker in 2 minuten te halen, ook vandaag toen de Valleilijn 1½ te laat was.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5308
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

104 op 3677 in Ah (-5 minuten) door de enorme rijtijdspeling vanaf Oberhausen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Meltrain »

Normaal gesproken is op Utrecht Centraal de overstap van de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] vanuit Amsterdam op de IC richting Rotterdam 10 minuten.
Door meerdere werkzaamheden is dat deze week nog maar 3 minuten en daardoor officieel onhaalbaar, maar in de praktijk best goed te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten