Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Twente International Airport *O*
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Voor zover ik weet is dat gesloten.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Toch knap dat er dan regelmatig vliegtuigen landen, tot 747's aan toe.. (al stijgen die dan nooit meer op)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Er zijn wel meer plekken waar 747's zijn geland maar nooit meer opgestegen, daar heb je geen vliegveld voor nodig. Maar @waldo79: it's alive...! Zo steek je nog eens wat op op zo'n forum :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

waldo79 schreef:Voor zover ik weet is dat gesloten.
Dat is onjuist. De luchthaven is 7 dagen in de week open voor zakelijke vluchten en recreatievluchten. Daarnaast landen er regelmatig widebody's als 747's, A340's en A330's, deze worden vervolgens gesloopt voor bruikbare onderdelen. Zo staan er op dit moment een 747 van Kuwait Airways, A340 van Qatar Airways en A330's van TAP en Brussels Airlines. Daarmee is Twente na Schiphol de luchthaven met de meeste widebody's in ons land. :lol:

Met vliegen vanuit Twente naar Berlijn wordt bedoeld de nieuwe luchtlijn tussen de luchthaven van Munster-Osnabruck (FMO) en Berlijn. De vraag is alleen of je met de trein niet sneller bent in Berlijn.....
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

*schop*
Duitsland vertraagt trein Amsterdam-Berlijn

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Bad Bentheim en Rheine liggen op het huidige traject Amsterdam-Berlijn.

Zowel de NS als verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven willen dat er een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn gaat rijden. Op dit moment stopt de trein op zestien stations; zes keer in Nederland, tien keer in Duitsland. De totale reistijd is daardoor bijna zesenhalf uur.

Een voor de hand liggende oplossing om de reistijd te verkorten is het overslaan van stations, maar dat ligt gevoelig. Onderzoek van de provincie Overijssel naar een snellere verbinding is door Bad Bentheim en Rheine beïnvloed.
Lees verder op: https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2120 ... lijn-tegen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Een voor de hand liggende oplossing om de reistijd te verkorten is het overslaan van stations, maar dat ligt gevoelig. Onderzoek van de provincie Overijssel naar een snellere verbinding is door Bad Bentheim en Rheine beïnvloed.
Bad Bentheim kan niet worden geschrapt zonder grote investeringen in de spoortechniek daar, en Rheine is vooral een overstapstation. Ik snap het onderzoek wel. (A)

Overigens is de oplossing voor reistijdverkorting erg simpel: Apeldoorn, Almelo en misschien zelfs Hilversum schrappen, de stop in Deventer inkorten, en meerspanningslocomotieven gebruiken zodat de stop in Bad Bentheim tot twee minuten beperkt kan worden. Dan zit je al aan een half uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Intercity Berlijn

Bericht door quakkerillo »

Was dit ook niet naar de toekomst toe, waarbij al gewerkt zou worden met locomotieven/treinen die probleemloos (hopelijk) de grens over zouden moeten kunnen? Want wat voor investeringen zouden dan nog nodig zijn in Bad Bentheim?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Je moet nu stoppen in Bad Bentheim voor de spanningswissel, dat kan vanuit de beveiliging van het emplacement niet rijdend.
2 minuten is krap overigens, dan moet je echt alles mee hebben. 4 minuten is al een stuk reëler weet ik uit ervaring :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Zover ik weet worden in Duitsland voor de IC Berlijn de wisselende stop in Bünde/Bad Oeynhausen en Minden geschrapt. Ter compensatie gaat in Minden de ICE Berlijn - Düsseldorf elk uur stoppen (met 1x/2 uur een treindeel naar Keulen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Dan kom je alsnog aan dat half uur aan rijtijdwinst naar Hannover. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jeroen78 »

Overijsselse statenfracties eisen opheldering over onderzoek naar IC Berlijn.
https://www.tubantia.nl/hengelo/overijs ... ~a8501fc4/

Rheine overslaan kan niet want het is een regionaal knooppunt. (IC2 naar Emden, IC2 naar Keulen, RE naar Braunschweig, RE naar Emden, RE naar Münster ) Bad Bentheim wordt voorlopig lastig ivm lokwissel.

Eerlijk gezegd ben ik een voorstander van het schrappen van Almelo, Deventer, Apeldoorn en Hilversum als stopplaats van de IC Berlijn. Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Deventer zou ik wel behouden, vanwege de overstap vanuit de 3600. Ook behoud je daarmee voldoende binnenlandse reizigers, wat nodig is om de Berlijntrein 12 maanden per jaar rendabel te krijgen. Een toeslag lijkt mij dan ook geen verstandig idee, maar het labeltje EC heeft ook mijn voorkeur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Reiziger Delft »

Jeroen78 schreef:Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.
Waarom wil je het tariefsysteem weer ingewikkelder maken?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Opzouten met die toeslag. Dat is zo 80er jaren.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Bericht door gpvos »

Ik zou liever Deventer behouden als aansluiting voor Oost-Nederland, en dan kan je evt. zowel Hengelo als Amersfoort laten vallen. Al las ik in een van de artikelen van vandaag dat 20% van de reizigers die met deze IC de grens over gaan uit Twente komt (en 60% uit de Randstad en 20% uit de rest van het land), dus dan is Hengelo nog wel een zinvolle stop.

Als je Hengelo overslaat, zou er wel een sneltrein (RE) Hengelo-Bentheim-Rheine-Osnabrück bij moeten komen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Voor die 60% uit de Randstad is Amersfoort wel een veel logischer station om in te stappen dan Deventer. Alleen al omdat er meer opties om vandaan over te stappen zijn (in een deel van de gevallen levert Deventer een extra overstap in het voortransport op terwijl de trein wel langs Amersfoort komt.

Hengelo is daarentegen vanuit een groot deel van oost Nederland goed te bereiken, minstens even goed als Deventer. De uitzondering is vanuit Arnhem, maar daar is de ICE de grens over allicht toch al logischer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »

Het lijkt me dat grote stukken van Zuid-Nederland ook baat hebben bij Deventer. Amsterdam/Amersfoort/Deventer/Hengelo is m.i. de beste verdeling.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Reiziger Delft schreef:
Jeroen78 schreef:Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.
Waarom wil je het tariefsysteem weer ingewikkelder maken?
Om de trein een beetje leger te krijgen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Cas schreef:Het lijkt me dat grote stukken van Zuid-Nederland ook baat hebben bij Deventer.
Niet als Zuid-Nederland straks in Arnhem in een ICE naar Berlijn kan stappen. Of in Düsseldorf met de directe trein uit Eindhoven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

Z2N schreef:Bad Bentheim kan niet worden geschrapt zonder grote investeringen in de spoortechniek daar,
Waren er niet ooit plannen om voor Bad Bentheim een spanningssluis aan te leggen, zodat treinen gewoon kunnen doorrijden over de grens? En ik kan me niet voorstellen dat een spanningssluis aanleggen nou zo duur is.

Maar een stop in Bad Bentheim is natuurlijk ook een uitgelezen mogelijkheid voor de (grens)politie om even een goede controleronde te doen. Bij grenstrajecten van/naar Nederland zit er toch altijd een hoop vreemd volk in de trein, iets met drugs kopen in Nederland enzo :')
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door isadora »

Schiphol-Amsterdam-Hannover-Berlijn.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Als je een snelle verbinding wilt dan is dat wel het meest voor de hand liggende bedieningspatroon. De bestaande IC gewoon degraderen tot RE. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Wubbo »

PHS schreef:Maar een stop in Bad Bentheim is natuurlijk ook een uitgelezen mogelijkheid voor de (grens)politie om even een goede controleronde te doen. Bij grenstrajecten van/naar Nederland zit er toch altijd een hoop vreemd volk in de trein, iets met drugs kopen in Nederland enzo :')
Als Arnhem - Oberhausen (47 minuten met de ICE zonder stop) dan kan Hengelo - Osnabrück (nu 1:08 incl 12 minuten stop in Bentheim en 2 minuten in Rheine) ook zonder stop voor de grenscontrole.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Een stop op een grensstation is sinds 1992 niet meer nodig #Europese Unie :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten