Nedersaksenlijn
Nedersaksenlijn
Nedersaksenlijn wordt twee keer zo duur, maar veel meer potentiële reizigers
11 december 2019
De Nedersaksenlijn van Groningen, via Emmen, naar Twente kost geen 250 maar 500 miljoen euro. Er gaan wel veel meer potentiële reizigers dan gedacht gebruik maken van de lijn. Dat zijn twee conclusies van een onderzoek van de provincies Drenthe, Groningen en Overijssel naar de voorgestelde spoorlijn.
De nieuwe treinverbinding kan afhankelijk van de gekozen route tussen de 25 en ruim 28 miljoen extra reizigerskilometers per jaar opleveren en zal volgens het onderzoek waarschijnlijk een bijdrage leveren aan de sociaal-economische bereikbaarheid van Zuidoost-Drenthe, meldt RTV Drenthe.
Voor reizigers die tussen Groningen en Twente willen reizen, betekent het dat ze een rechtstreekse Intercity-verbinding kunnen krijgen. Daardoor hoeft omreizen via de bestaande spoorknooppunten Zwolle en Deventer niet meer. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de nieuwe treinverbinding vooral van regionaal belang zal zijn.
Bron en meer...
11 december 2019
De Nedersaksenlijn van Groningen, via Emmen, naar Twente kost geen 250 maar 500 miljoen euro. Er gaan wel veel meer potentiële reizigers dan gedacht gebruik maken van de lijn. Dat zijn twee conclusies van een onderzoek van de provincies Drenthe, Groningen en Overijssel naar de voorgestelde spoorlijn.
De nieuwe treinverbinding kan afhankelijk van de gekozen route tussen de 25 en ruim 28 miljoen extra reizigerskilometers per jaar opleveren en zal volgens het onderzoek waarschijnlijk een bijdrage leveren aan de sociaal-economische bereikbaarheid van Zuidoost-Drenthe, meldt RTV Drenthe.
Voor reizigers die tussen Groningen en Twente willen reizen, betekent het dat ze een rechtstreekse Intercity-verbinding kunnen krijgen. Daardoor hoeft omreizen via de bestaande spoorknooppunten Zwolle en Deventer niet meer. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de nieuwe treinverbinding vooral van regionaal belang zal zijn.
Bron en meer...
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Nedersaksenlijn
Nedersaksenlijn weer stap dichterbij na groen licht provincie Drenthe
23 januari 2020
De Nedersaksenlijn lijkt weer een stap dichterbij, nu ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe vol voor de spoorlijn willen gaan. De provinciebesturen van Groningen en Overijssel gaven al eerder aan toekomst te zien in de lijn.
Bijna alle partijen in de Provinciale Staten van Drenthe vinden dat er nu doorgepakt moet worden. Dat meldt RTV Drenthe.
Verkeersgedeputeerde Cees Bijl: 'Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor een haalbaarheidsstudie. We moeten de Nedersaksenlijn nu op de spooragenda 2020-2040 zien te krijgen. De provincies Groningen en Overijssel hebben het op de agenda gezet en wij zijn aangehaakt.'
Bron en meer...
23 januari 2020
De Nedersaksenlijn lijkt weer een stap dichterbij, nu ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe vol voor de spoorlijn willen gaan. De provinciebesturen van Groningen en Overijssel gaven al eerder aan toekomst te zien in de lijn.
Bijna alle partijen in de Provinciale Staten van Drenthe vinden dat er nu doorgepakt moet worden. Dat meldt RTV Drenthe.
Verkeersgedeputeerde Cees Bijl: 'Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor een haalbaarheidsstudie. We moeten de Nedersaksenlijn nu op de spooragenda 2020-2040 zien te krijgen. De provincies Groningen en Overijssel hebben het op de agenda gezet en wij zijn aangehaakt.'
Bron en meer...
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Nedersaksenlijn
Mooie plannen.
Re: Nedersaksenlijn
Emmer Compascuum is het nieuwe Hoogeveen *trein*
Re: Nedersaksenlijn
Bijl wil een waterstoftrein. Als Bijl echt slim was zou hij pleiten voor een bovenleiding, dan kan de trein uit Zwolle ook verder rijden dan Emmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nedersaksenlijn
Tssss... een bovenleiding! :N
Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Nedersaksenlijn
Hybride treinen zijn geen oplossing tegen dieselen (of welke brandstof dan ook) onder de draad?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Nedersaksenlijn
Vast. Maar met de in Nederland gebruikelijke frequenties is overal een waslijn een beter plan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Nedersaksenlijn
Aha, een politicus die vaker met het bijltje heeft gehakt ;-)trolly schreef:Tssss... een bovenleiding! :N
Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nedersaksenlijn
-o-
...en ik nog zó proberen geen flauwe naamgrapjes te maken...
...en ik nog zó proberen geen flauwe naamgrapjes te maken...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Nedersaksenlijn
Er bestaan toch accu treinen? Stadler AKKU FLIRT incl pantograaf. Prima oplossing dus
Re: Nedersaksenlijn
Schleswig-Holstein betaalt 600 miljoen euro voor 55 van die treinen en 30 jaar onderhoud.
NS heeft voor 55 normale FLIRTS met meer bakken maar zonder onderhoud 280 miljoen euro betaald.
De elektrificatie van Zwolle - Wierden (bijna 40 kilometer) heeft € 47 miljoen gekost.
Ik denk dat elektrificatie + normale elektrische treinen koper al vanaf het begin een goedkopere oplossing is. Dat Schleswig-Holstein voor een andere oplossing kiest heeft ermee te maken dat het daar om een veel langer spoornetwerk gaat (minstens 130 kilometer) met lagere frequenties en dat in Duitsland infrastructurele projecten zeer moeizaam van de grond komen, iets waar de overheid weinig grip op krijgt.
NS heeft voor 55 normale FLIRTS met meer bakken maar zonder onderhoud 280 miljoen euro betaald.
De elektrificatie van Zwolle - Wierden (bijna 40 kilometer) heeft € 47 miljoen gekost.
Ik denk dat elektrificatie + normale elektrische treinen koper al vanaf het begin een goedkopere oplossing is. Dat Schleswig-Holstein voor een andere oplossing kiest heeft ermee te maken dat het daar om een veel langer spoornetwerk gaat (minstens 130 kilometer) met lagere frequenties en dat in Duitsland infrastructurele projecten zeer moeizaam van de grond komen, iets waar de overheid weinig grip op krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nedersaksenlijn
Waren de kosten van elektrificatie werkelijk zo laag? Dat is erg laag als je het vergelijkt met buurlanden. Met dergelijke kosten zal het inderdaad niet snel lonen om batterijen of waterstof treinen aan te schaffen. Blijf me wel verbazen dat drukke trajecten als Leeuwarden-Groningen niet lonen om een wasdraadje boven te hangen.
Als als als de Nedersaksenlijn door gaat, en Coevorden weer met Nordhorn verbonden wordt, ontstaat er toch een mooi netwerk.
Als als als de Nedersaksenlijn door gaat, en Coevorden weer met Nordhorn verbonden wordt, ontstaat er toch een mooi netwerk.
Re: Nedersaksenlijn
Een hoger bedrag voor die lijn heb ik nergens kunnen vinden.
Het onderzoeksrapport uit 2015 (PDF) naar de elektrificatie van Almelo - Mariënberg komt overigens uit op € 19,9 miljoen voor een spoorlijn van 18,8 kilometer, wel met een stukje samenloop in Almelo uiteraard. Uiteindelijk zal zoiets altijd wat duurder worden, maar ik denk echt dat je met € 1,2 miljoen per kilometer spoor en circa € 1,5 miljoen per kilometer dubbelspoor wel uit kan. Bovendien zijn er bij de Nedersaksenlijn nog geen viaducten over de spoorlijnen gebouwd
Wat de Maaslijn, waar nu een elektrificatieproject loopt, heel duur maakt is dat een grote aanpassing aan de bovenleiding van het emplacement van Venlo nodig is (dat is nu aan de oostzijde volledig in 15 kV uitgevoerd) en dat tegelijkertijd op meerdere plekken ook nog nieuw dubbelspoor wordt aangelegd, wat ook nog de nodige aanpassingen aan de beveiliging behoeft.
Het onderzoeksrapport uit 2015 (PDF) naar de elektrificatie van Almelo - Mariënberg komt overigens uit op € 19,9 miljoen voor een spoorlijn van 18,8 kilometer, wel met een stukje samenloop in Almelo uiteraard. Uiteindelijk zal zoiets altijd wat duurder worden, maar ik denk echt dat je met € 1,2 miljoen per kilometer spoor en circa € 1,5 miljoen per kilometer dubbelspoor wel uit kan. Bovendien zijn er bij de Nedersaksenlijn nog geen viaducten over de spoorlijnen gebouwd
Wat de Maaslijn, waar nu een elektrificatieproject loopt, heel duur maakt is dat een grote aanpassing aan de bovenleiding van het emplacement van Venlo nodig is (dat is nu aan de oostzijde volledig in 15 kV uitgevoerd) en dat tegelijkertijd op meerdere plekken ook nog nieuw dubbelspoor wordt aangelegd, wat ook nog de nodige aanpassingen aan de beveiliging behoeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Nedersaksenlijn
Ik heb het idee dat dit topic in de verkeerde afdeling staat. Als het al regionaal moet zijn, dan toch in de eerste plaats in het noorden, want daar zouden de meeste infrastructuurwerken plaats gaan vinden. Gaat het om de integrale visie dan is "Geheel Nederland" logischer.
[edit - taalfout verbeterd]
[edit - taalfout verbeterd]
Laatst gewijzigd door diederickx op za 01 feb 2020, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nedersaksenlijn
Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder?
Re: Nedersaksenlijn
Vanaf Coevorden is het gewoon Noord en niet Oost. Dus vooral noordelijk zou ik zeggen.
Re: Nedersaksenlijn
Intercity Den Helder - Enschede via Groningen?dennistd schreef:Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Nedersaksenlijn
Klinkt mooi, maar (uitgaande van het plaatje) denk ik dat je hem beter kunt doortrekken naar Enschede. Eventueel ook doortrekken naar Leeuwarden zou ook mooi zijn, maar maakt denk ik niet veel uit met de reisweg via Zwolle.
Re: Nedersaksenlijn
Ik denk dat VIRM met "Intercity Den Helder-Enschede via Groningen" eigenlijk bedoelt dat ie naar Enschede doorgetrokken is — maar ik kan me uiteraard vergissen :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Nedersaksenlijn
Naar Leeuwarden of Den Helder doortrekken is natuurlijk belachelijk. Daar is absoluut geen sprake van een vervoersvraag. De treinverbinding naar Enschede doortrekken lijkt me potentieel wel zinvol, al zal er dan ook tussen Almelo en Enschede nog wel wat aan de infrastructuur moeten gebeuren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nedersaksenlijn
Waarom is het koppelen van de sneltrein Leeuwarden - Groningen aan een sneltrein Groningen - Almelo via Emmen kolder? Lijkt me juist een logische stap.
Doorkoppelen naar Den Helder lijkt me daarentegen gewoon een gevalletje sarcasme.
Doorkoppelen naar Den Helder lijkt me daarentegen gewoon een gevalletje sarcasme.
🍉
Re: Nedersaksenlijn
De vervoersvraag Leeuwarden - "Nedersaksen" is zodanig laag dat investeringen geen toegevoegde waarde hebben. Mocht de vervoerder besluiten om de twee sneltreinen of intercity's aan elkaar vast te knopen omdat dat beter uitkomt dan vind ik dat op zich verder prima, net zoals enige jaren geleden de superdal-intercity Leeuwarden-Vlissingen. Het verbeteren van het vervoersproduct Leeuwarden-Groningen is als losstaand project wel zinvol maar dat wordt de komende jaren ook uitgevoerd
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Nedersaksenlijn
Is de route Leeuwarden-Almelo niet korter via Zwolle? Daarbij komt de goedkopere uitvoering via bestaand spoor en het koppelen aan de relatie Enschede-Zwolle een stuk meer reizigers meeneemt en goedkoper in uitvoering is
Laatst gewijzigd door Ardan op do 06 feb 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nedersaksenlijn
Wilde het noorden sowieso niet de regionale treinen doorkoppelen over Groningen heen? Dan is zo'n doorkoppeling wel logisch lijkt me. De meesten zullen wel niet doorreizen naar Leeuwarden, maar tegelijkertijd zorgt het wel voor een alternatief voor het geval dat Wierden-Zwolle of Zwolle-Leeuwarden eruit ligt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten