Verstoringen

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Verstoringen

Bericht door bys1 »

In het openbaar vervoer komen allerlei soorten verstoringen voor. Elke dag reizen duizenden mensen met het openbaar vervoer, om hopelijk op tijd op hun eindbestemming aan te komen. Dat loopt nogal eens anders af; zowel de bus als de trein kunnen door allerlei zaken vertraagd raken of uitvallen. Dit kan komen door bijvoorbeeld verkeersdrukte of "file" op het spoor, lastige reizigers, defecten of extreme weersomstandigheden. Soms leidt dit alleen tot een kwartiertje vertraging, maar misschien kom je die dag zelfs helemaal niet meer op je bestemming.

Wind
Het is donderdagmiddag en ik ben onderweg met lijn 355, die mij naar huis zal brengen. Ik zit in een Qliner: een comfortabele hogevloersbus van het type Mercedes-Benz Intouro, geproduceerd in Turkije.

Het waait de hele dag al flink; ik hoor de wind voorin fluiten en de chauffeur heeft moeite om de bus op de weg te houden. We rijden mooi op tijd Dokkum binnen en bij elke halte stapt een lading passagiers uit. De derde halte is de Sionsberg, waar ook enkele reizigers uitstappen. Dan gaat het mis: als de chauffeur de voordeur sluit, komt de wind eronder en halverwege blijft de deur hangen. Er volgt nog een poging, maar zonder resultaat. De chauffeur draait uiteindelijk aan een knop op de deur om de luchtdruk eraf te halen; de deur van de Intouro wordt, als die dicht is getrokken, omhoog gedrukt in het rubber en vacuüm gezogen. Nu is dat systeem echter uitgeschakeld en reageert de deur helemaal niet meer.

Na een hele tijd te hebben stilgestaan zetten we zwaarder geschut in. De chauffeur haalt de halterem eraf – het systeem dat ervoor zorgt dat een bus niet kan rijden als de deuren niet goed gesloten zijn. Er gaat een alarm af en voorin houdt iemand de deur vast om te voorkomen dat die nog verder open gaat. Met de deur halfopen rijden we in een slakkengangetje naar het busstation. Daar aangekomen drukken we de deur open en wringt iedereen zich erdoorheen. Na een tijdje komt er ineens leven in de voordeur. Omdat we wat meer beschut zijn op het busstation, kan de chauffeur de deur uiteindelijk weer sluiten en een kwartier later dan gepland vertrekt de bus op de terugweg naar Leeuwarden.

Koud
Het is 14 december. Met een vriend vertrek ik om 7:46 in de trein van Leeuwarden naar Zwolle, waar we moeten overstappen op de sprinter. Het is druk in de trein, maar dan voornamelijk met personeel; de machinist had onderweg naar voren twee HC's achter zich aan lopen en niet lang na vertrektijd worden we gecontroleerd door twee gele hesjes. Meneer heeft er zin in vandaag, want hij vraagt zelfs of ik mijn ID-kaart wil tonen. Iedereen heeft zijn vervoersbewijzen in orde en de gele hesjes lopen verder.

Ondertussen heeft de trein zelf er minder zin in: de eerste klas coupé van de ICM is nog steeds niet opgewarmd en vrijwel iedereen is inmiddels verkast naar de tweede klas. Gelukkig heb ik het niet snel koud en ik trek dan ook gewoon mijn jas uit. Niet veel later komt er een HC binnen om ons te vertellen dat het er niet warmer zal worden. Als troost krijgen we allemaal een bonnetje van de Kiosk, waarmee we in Zwolle een bak warme chocolademelk kunnen halen.

Vlak voor Zwolle komen we plotseling tot stilstand. Via de omroep wordt ons gemeld dat we voor een rood sein staan en dat er meerdere treinen voor ons staan die Zwolle binnen willen komen. Iets later weet men ons te vertellen dat er een kapotte trein voor ons staat waar we niet omheen kunnen komen en dat het onduidelijk is wanneer we verder kunnen. Een klein kwartiertje later dan gepland komen we in Zwolle aan. De aansluitende sprinter mogen we nog net komen uitzwaaien. Een stukje verderop zien we de boosdoener staan: de SGMM wordt nu afgerangeerd. Althans, dat is de bedoeling; ook dit verloopt niet zoals gepland en de trein komt na nauwelijks een meter te hebben gereden alweer tot stilstand. Na vijf minuten vertrekt de trein alsnog en wij gaan op weg naar de Kiosk, om dan een halfuurtje later de volgende sprinter maar te nemen.

Lawaai
Het is de laatste week voordat de dienstregeling 2020 ingaat en ik moet vandaag naar Groningen. Uiteraard ga ik via Drachten, omdat daar nu nog het mooiste materieel rijdt. Ik neem lijn 155 naar Feanwâlden en stap daar over op een prehistorische versterkingsbus, die iets voor half acht vertrekt als lijn 55 naar Drachten. In Drachten is het wachten op een mooie bus: de lijnen 304 en 314 tussen Drachten en Groningen worden nu nog uitgevoerd door Arriva Touring, die daar voornamelijk met oude bussen van Mercedes rijdt. Ik vind de oudste bussen de meest comfortabele en voordat ze verdwijnen wil ik er nog eentje nemen. De oudste bussen stammen uit 2004; hiervan zijn er nu nog vier stuks in dienst, naast drie uit 2005 en eentje uit 2006.

Niet lang na aankomst in Drachten komt de 7167 het Transferium opgereden op lijn 304 richting Himsterhout. Dit is een van de oudste bussen, uit 2004, en dus stap ik hier in. Ik word door de chauffeur begroet met "Welkom in de lawaaibus". Enigszins verbaasd ga ik zitten en ik vraag wat ze daarmee bedoelt. De oude Euro III-motoren in deze bussen zijn best stil, dus dat kan het probleem toch niet zijn? De chauffeur weet me echter te vertellen dat de stuurbekrachtiging kapot is. Dat hoor ik direct als we vertrekken: het is een en al gekraak en de chauffeur heeft de grootste moeite om aan het stuur te draaien. Bij elke rotonde trekt ze als een malle aan het stuur en een paar keer blokkeert het stuur zelfs kort, totdat ze er weer een flinke ruk aan geeft. Bij een rotonde verderop in Drachten gaat het zelfs bijna mis en zitten we bijna bovenop een auto. Gelukkig komen we verder zonder ongelukken in Groningen aan en ietwat beduusd stap ik uit. Achteraf gezien vraag ik me af waarom die bus eigenlijk op de weg was....

Mist
Het is oudejaarsdag. Er wordt overal gezellig geknald en vanavond gaat iedereen met familie of vrienden oud en nieuw vieren. Ook het OV-personeel doet dat, en dus stoppen alle bussen en treinen rond 20:00 uur met rijden. Na acht uur 's avonds vertrekken er geen nieuwe ritten meer. Zelf ga ik daarom vanavond met de laatste bus naar Feanwâlden, waar mijn familie dan is. Ik zie echter een dag van tevoren, op 30 december, in OVinfo staan dat er van lijn 155 nog wel een late rit vertrekt vanavond, waarmee ik om negen uur op mijn bestemming zou zijn. Omdat de rit na acht uur vertrekt, besluit ik voor de zekerheid bij de klantenservice van Arriva na te vragen of die rit ook echt rijdt. Ja hoor, die rijdt gewoon, weten ze me daar te vertellen. Prima.

Tot ik 's avonds nog een bericht krijg: "Sorry, de bus rijdt toch niet, want ik krijg door dat er na acht uur geen nieuwe ritten meer vertrekken." Aha, waarom staat de rit dan in OVinfo? "Ik zal er een melding van maken."

Op oudejaarsdag zie ik dan dag de rit er nog steeds in staat en ik besluit dus nog maar eens een bericht te sturen. "Ja hoor, die rit staat gewoon ingepland voor vanavond." Juist. Ik vraag of ze dat heel zeker weet en ze beantwoordt bevestigend. Prima, dan kan ik vanavond de laatste bus nemen.

Ondertussen wordt de weersvoorspelling iets minder goed: het zal vanavond voornamelijk in het noorden en oosten van het land erg mistig worden. Ook bij mij thuis, in Dokkum, zie ik aan het eind van de middag het zicht afnemen. Ik maak me daar nog niet te druk over; ik kan de overkant van de straat gewoon zien.
Even na half acht krijg ik plotseling een vierde bericht van de klantenservice: "Ik krijg net door dat alle bussen nu naar de stalling gaan vanwege de dichte mist." Er breekt lichte paniek uit. Wanneer ik naar buiten kijk, kom ik erachter dat ik het huis van de buurman nog maar net kan zien. Nu is de bus al wel in Dokkum en die zou naar Lauwersoog moeten en daarna terug naar de stalling in Leeuwarden, dus ik overleg nog even of ze misschien toch nog iets voor me kunnen doen. Helaas, ze kan niets voor me betekenen. Dat wordt afwachten dan.
Ik blijf de bus volgen in OVinfo en zie dat er beweging in komt. De bus rijdt Dokkum uit, maar gaat toch naar boven toe. Zo'n twintig minuten later arriveert de bus bij de Veerhaven in Lauwersoog. Tien minuten later zie ik de bus weer vertrekken. Ik besluit het er gewoon op te wagen en ga op weg naar het busstation. Onderweg is het zicht goed, maar als ik op het busstation kom, kan ik de andere kant nauwelijks zien. Enkele minuten voor vertrektijd komt er ineens een bus langsgereden. Buiten dienst, alarmlichten aan en rechtstreeks naar de stalling. Ik begin me nu toch af te vragen of ik nog ergens ga komen vandaag. Tot er een tweede bus komt aangereden, die het busstation op scheurt. Dat is mijn bus; er stappen een paar mensen uit en ik stap als enige weer in. Wat die andere bus daar met die alarmlichten deed? Geen idee...

Maar een paar minuten na vertrektijd gaan we dan toch rijden. Ondanks het gebrek aan zicht, rijdt de chauffeur stevig door. Hij scheurt over de rotondes en trekt flink op. Er stapt verderop nog één andere reiziger in en we rijden de stad uit. Dan zien we niks meer. Het zicht is nauwelijks twintig meter en we rijden door de witte sluier heen die alles om ons heen verbergt. De chauffeur lijkt het eigenlijk weinig te kunnen schelen en met 70 kilometer per uur vervolgen we onze weg. Voor de volgende rotonde wordt er abrupt afgeremd en daarna wordt het gaspedaal weer naar beneden geduwd. Even later draaien we de snelweg op. We halen één auto in; verder is er vrijwel niemand onderweg. Ondertussen wordt het zicht iets beter en we trekken op tot 85 km/h. We komen redelijk op tijd in Feanwâlden aan, waar ik uitstap. Ik moet nog vijf minuten door het dorp lopen, op weg naar mijn eindbestemming. Dat is echter moeilijker dan gedacht, want ook hier zie ik vrijwel niets. Ik kom in een straat terecht die ik niet ken. Toch maar weer naar links, om daar weer op bekend terrein te komen.
Later bekijk ik nog even hoe de bus het gedaan heeft: het laatste stuk naar Leeuwarden verliep iets minder voorspoedig. De totale schade bedraagt twintig minuten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Verstoringen

Bericht door Cora »

Leuk leesvoer weer :pos:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten