Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Tot dienstregeling 2007 was de trein niet geïntegreerd in de Nederlandse dienstregeling maar reed deze slechts een paar keer per dag (ik dacht 4x) tussen Bad Bentheim en Amsterdam. Daarbij werd in Bad Bentheim niet alleen de loc gewisseld, maar ook een deel van de rijtuigen ging niet naar Nederland. Die trein stopte in Nederland alleen op Amsterdam Centraal, Amersfoort, Deventer en Hengelo.

In de dienstregeling 2007 ging de frequentie omhoog en werd de trein met meer stops in de dienstregeling geïntegreerd,
De oude verbinding had in Nederland een traag treinpad, waardoor in 2007 de lijn niet alleen op meer stations ging stoppen maar ook nog eens sneller ging rijden... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Dat is niet waar. Voor 2007 deden de treinen Amsterdam Centraal - Bad Bentheim in 2 uur en 3 minuten. Tegenwoordig is dat 2 uur en 16 minuten. Maar omdat er ook met rijtuigen gerangeerd werd in Bad Bentheim was de tussenstop er 15 minuten in tegenstelling tot 10 minuten nu. De grenstijd is al die tijd niet veranderd. De rest van de tijd die in Duitsland is gewonnen is tegenwoordig in gebruik voor wat extra buffer in Duitsland, de aankomsttijd in Hannover is nog steeds hetzelfde als toen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Ik had in mijn hoofd dat de trein in het treinpad van de toenmalige sneltrein Amsterdam-Amersfoort reed (op volgafstand).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Snelle verbinding naar Berlijn niet voor 2024

Bericht door Jeroen78 »

Het zal pas vanaf 2024 mogelijk zijn om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Dat heeft te maken met de inpassing van een snellere trein in de nieuwe dienstregeling van Deutsche Bahn van 2024 en de aanschaf van Talgo-treinen door de Duitse spoorvervoerder. Dat is een tegenvaller voor spoorvervoerder NS die al eerder hoopte de treinrit te versnellen door het schrappen van de locwissel bij de grens.

https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/ ... dpr=accept

Dienstregelingen kun je nu eenmaal moeilijk overhoop gooien dus dit konden verwachten. Het geklaag daarover ook...
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

Wat ik me gewoon eens uit interesse afvroeg: de route via Utrecht en Arnhem naar Hengelo is slechts 9 kilometer langer dan via Apeldoorn. Op het traject Amsterdam-Arnhem is het wellicht wel erg druk maar aan de andere kant rijdt hier al elke 2 uur een ICE. Als Zutphen-Hengelo dubbelspoor wordt zou je met slechts 2 stops in Hengelo kunnen zijn terwijl een "HSL Oost" zo ook goedkoper wordt. Daarbij komt dat Arnhem ook voor het zuiden des lands interessanter is terwijl de lijn Hilversum-Enschede al een directe trein heeft.

Het voordeel is dat wij dan veel minder afhankelijk zijn van de HSL Hamm-Hannover en dat de relatie Twente-Arnhem-Brabant zo ook zou kunnen worden versneld en verbeterd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wat je nu voorstelt, via Emmerich of via Bad Bentheim naar Berlijn gaan, maar in beide gevallen blijft het knelpunt op de spoorlijn Bielefeld - Minden - Hannover bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Ik vermoed dat Staatslijn K een route Amsterdam-Hengelo via Arnhem-Zutphen voorstelt. Corrigeer me als ik fout zit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Zo las ik het ook. Wat daar het voordeel van zou moeten zijn is een andere vraag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Karl »

Maar is er niet eerst behoefte aan een bredere Nederland-Duitsland-visie? Is het wenselijk stromen Amsterdam - Oberhausen te bundelen? Of zijn twee snelle verbindingen ook mogelijk, via Emmerich en Bentheim? Ik heb het idee dat de IC Berlijn nu wel goed gebruikt wordt, maar door de hybride vorm (regionale trein, maar ook Amsterdam met Berlijn verbinden) niet helemaal lekker uit de verf komt.
Het is een spectrum.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

en-es schreef:Ik vermoed dat Staatslijn K een route Amsterdam-Hengelo via Arnhem-Zutphen voorstelt. Corrigeer me als ik fout zit.
Klopt helemaal
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef:Zo las ik het ook. Wat daar het voordeel van zou moeten zijn is een andere vraag.
Minder stops, grotere kans op een reistijdverlaging vanwege de gedeeltelijke koppeling met Amsterdam-Ruhrgebied, maar ook niet veel langer dan via Apeldoorn. Bovendien is de dekking over Nederland groter (beter te bereizen uit het zuiden, lijn Hilversum-Enschede heeft al een trein naar Hengelo en vanuit Zwolle is het verschil ook minimaal) en kan de binnenlandse relatie Twente-Arnhem-(Brabant) verbeteren. Daarbij zijn Arnhem-Zutphen en Zutphen-Hengelo vrij rechte trajecten zonder grote plaatsen. Bij Zutphen is nog vrij veel ruimte beschikbaar.

Via het Ruhrgebied is echt niet veel sneller dan via Apeldoorn, alleen heet het beestje dan ICE.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Misschien ben ik een beetje traag van begrip, maar volgens mij is de meest voor de hand liggende manier om minder te stoppen niet omrijden (ook niet een klein beetje) maar minder stoppen. "Kans op reistijdverlaging" door een "gedeeltelijke koppeling met Amsterdam-Ruhrgebied" klinkt vooral als magisch denken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Bericht door gpvos »

Minder stoppen is op zich niet het doel, maar een middel; het doel is om sneller van A(msterdam) via H(annover) naar B(erlijn) te komen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Eens. En ik zie niet wat het plannetje van Staatslijn K bijdraagt aan het bereiken van dat doel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is het uiteindelijk het snelste, als Zwolle - Wierden ooit Dubbelspoor gaat worden en andere beveiliging krijgt de IC Berlijn over Zwolle te laten rijden en daarna de Hanzelijn op te sturen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Voor Amsterdam wellicht wel, maar vanuit de rest van Nederland duurt dat juist langer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Dat lijkt me een nogal grove generalisatie. Voor het noorden is Zwolle als opstapplaats een verbetering. Voor de zuidelijke randstad is Schiphol/Amsterdam een prima optie. Blijven zo'n beetje Zeeland, Brabant en Limburg over. Naast dat ik me niet kan voorstellen dat de IC-Berlijn het echt moet hebben van reizigers van en naar die provincies, zijn er zelfs nu al snellere alternatieven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Je vergeet heel midden-Nederland nog, die zouden in dit geval wel de lasten (geen directe verbinding meer) maar niet de lusten (snellere verbinding) dragen. Immers kan je weliswaar makkelijk naar Hengelo reizen om daar in te stappen, maar dan heb je nog altijd de relatief lange aanreis via de Veluwe (exact hetzelfde stuk als wat nu de IC Berlijn zo traag maakt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef:Volgens mij is het uiteindelijk het snelste, als Zwolle - Wierden ooit Dubbelspoor gaat worden en andere beveiliging krijgt de IC Berlijn over Zwolle te laten rijden en daarna de Hanzelijn op te sturen
Daar kwam ik vorig jaar al op deze dienstregeling, overigens wel zonder rekening te houden met andere treinen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Dat is natuurlijk cruciaal als je een nieuwe dienstregeling op wil zetten, de Berlijntrein is nu al door inpassingsproblemen niet zo snel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Karl »

Daniel schreef:Je vergeet heel midden-Nederland nog, die zouden in dit geval wel de lasten (geen directe verbinding meer) maar niet de lusten (snellere verbinding) dragen. Immers kan je weliswaar makkelijk naar Hengelo reizen om daar in te stappen, maar dan heb je nog altijd de relatief lange aanreis via de Veluwe (exact hetzelfde stuk als wat nu de IC Berlijn zo traag maakt).
Juist daarom is de vraag welke rol die trein heeft. Daarom is er behoefte aan een visie wat je nou wil met de verbindingen via Emmerich en Bad Bentheim.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Je vergeet heel midden-Nederland nog, die zouden in dit geval wel de lasten (geen directe verbinding meer) maar niet de lusten (snellere verbinding) dragen. Immers kan je weliswaar makkelijk naar Hengelo reizen om daar in te stappen, maar dan heb je nog altijd de relatief lange aanreis via de Veluwe (exact hetzelfde stuk als wat nu de IC Berlijn zo traag maakt).
Maar als je wat haltes op het huidige traject overslaat is het resultaat voor die arme midden-Nederlandse zieltjes natuurlijk hetzelfde. Vandaar dat ik er vanuit was gegaan dat er voor die luitjes weliswaar geen vooruitgang zou worden geboekt, maar dat de binnenlandse route van de IC-Berlijn daar weinig invloed op heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Ligt er maar net aan welke stations je overslaat natuurlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Ik stop enkel nog in Zwolle en Hengelo :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Zullen we dan alles maar laten zoals het is. Dus gewoon via Amersfoort en Bad Bentheim. De Duitsers werken toch niet mee aan versnelling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten