Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Als er al een knooppunt met tramstation komt in Lijnden (of all places) verbaast het me wel dat het door niemandsland heen doortrekken van lijn 1 de eerste keuze is. Lijn 2 vanuit Nieuw Sloten is een wat langer stuk nieuw spoor, maar dan heb je wel heel Badhoevedorp uit het isolement gehaald en gegarandeerd goed bezette trams. En door het verleggen van de A9 is in Badhoevedorp een prima HOV-tracé beschikbaar gekomen :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik geloof dat die gronden al een bestemming hebben..
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Een parkje ofzo toch? Wat heeft een mens aan nog meer parkjes. Trams!
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef:Ik geloof dat die gronden al een bestemming hebben..
Inderdaad, woningen, sportvelden, een park en een wandel- en fietsroute.

https://haarlemmermeergemeente.nl/badhoevedorp
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik ben vooral heel benieuwd hoe men de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder wil kruisen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Schoolslag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Werd dienstregeling van lijn 26 de afgelopen 2 dagen in de war geschopt door een sein- en wisselstoring bij de Bob Haarmslaan, vanavond is de lijn 26 weer stilgezet wegens een ontsporing bij .....de Bob Haarmslaan. Het zit niet mee op IJburg... :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Directrice Van Huffelen van GVB vertrekt. Ze wordt staatssecretaris voor Toeslagen en Douane.


https://nos.nl/l/2320283
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik zit me nou al twee dagen af te vragen wat ze nou zoal gedaan heeft, de afgelopen jaren. Iemand suggesties? Of was het enkel op de winkel passen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat was precies de karakterisering die door mij heen schoot toen ik me dezelfde vraag stelde. Een op haar opvallende haarlijn en make-upkeuze na volkomen anonieme, onzichtbare grijze muis zonder visie of ambities.

Maar goed, de vraag is dan of dat slecht is. De Haagse geldkraan die steeds verder dicht gaat, het te krappe materieelpark, de opening van de Noord/Zuidlijn en de daarmee gepaard gaande grote wijziging van het lijnennet, de forse reizigersgroei en een organisatie die niet bekend staat om haar flexibiliteit: dat lijkt ze de afgelopen jaren allemaal in goede banen te hebben geleid.

Misschien moeten de Grote Plannen maar gewoon aan Enorme Ego's als een Dales of een Van der Vlis worden overgelaten. Besturen is ook er gewoon voor zorgen dat de motor blijft draaien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Maar goed, de vraag is dan of dat slecht is.
Die vraag stelde ik me toevallig ook — met min of meer hetzelfde antwoord. Maar ik heb dus niks spectaculairs gemist, begrijp ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door JordiBrabant »

Voor zo ver ik kan zien, heeft Van Huffelen het GVB vooral gemanaged, als ze die stijl als staatssecretaris voortzet zal het wel goedkomen met de huidige rommel. Voor directeurs van publieke bedrijven is het alleen ook belangrijk om soms even flink ergens - meestal de politiek - tegenaan te schoppen, zoals ProRails Eringa, Van Boxtel van de NS en vroeger Peters van de RET dat doen, dat miste ik wel een beetje.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Als er al een knooppunt met tramstation komt in Lijnden (of all places) verbaast het me wel dat het door niemandsland heen doortrekken van lijn 1 de eerste keuze is. Lijn 2 vanuit Nieuw Sloten is een wat langer stuk nieuw spoor, maar dan heb je wel heel Badhoevedorp uit het isolement gehaald en gegarandeerd goed bezette trams. En door het verleggen van de A9 is in Badhoevedorp een prima HOV-tracé beschikbaar gekomen :Y
Vanaf Oudenaardenplantsoen zie ik eigenlijk geen mogelijkheid om de tram door te trekken voorbij Sloten, dat stuk is helemaal volgebouwd. Dat betekent dat je de tram vanaf Kasterleepark moet ombuigen via de Anderlechtlaan, langs de A4, om vervolgens Badhoevedorp in te rijden via het voormalige traject van de A9. Dat wordt zo'n stuk, dat gaat 'm met de huidige financiële situatie echt niet worden. Daarnaast kan je je afvragen of tram 2 zich qua snelheid uitleent om nog zo'n stuk verlengt te worden en welke doelgroep je dan nog aanspreekt. Van Nieuw Sloten naar CS is het al 45 min (wanneer het meezit), laat staan als je ergens in Badhoevedorp opstapt. Ook zet ik grote vraagtekens bij die "gegarandeerd goed bezette trams". Ik heb de 195 die aansluiting op metro 50, 51 en tram 1, 2 en 17 biedt nooit echt vol zien zitten.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het meest logische tracé lijkt mij: vanaf Oudenaardeplantsoen rechtdoor over Vrije Geer tot aan de Plesmanlaan, en dan Molen van Sloten - Sloterbrug - Burgemeester Amersfoordtlaan - Pa Verkuyllaan en verder over het tracé van de voormalige A9 naar dat inspirerende nieuwe transferium. De voormalige A9 loopt mooi achter het Lorentzplein langs (het feitelijke "centrum" van Badhoevedorp). De Burgemeester Amersfoordtlaan is door de overhangende bomen nu niet geschikt voor trams, maar is na een herinrichting zeker breed genoeg - in Frankrijk worden veel smallere straten nog tot tramstraten gemaakt.

Het enige echte obstakel is eigenlijk het weilandje Vrije Geer. Bij de bouw van Osdorp de Aker had oorspronkelijk lijn 2 daarheen verlengd zullen worden, maar het doorsnijden van het weilandje bleek voor iedereen zo'n groot bezwaar dat uiteindelijk maar voor een alternatief tracé vanaf Meer en Vaart is gekozen. Het zal er bij een verlenging naar Badhoevedorp dus wel op neer gaan komen dat de tram er met een onhandige kronkel omheen gelegd moet worden.

Qua bezetting: ik kwam vroeger wel eens in Badhoevedorp en de bussen zoals de 195 zijn een ramp (rijden nooit, schieten niet op, gaan nergens heen). Iedereen heeft zich er maar bij neergelegd dat als je een fatsoenlijke verbinding wil je naar Schiphol Noord zal moeten. Als populaire bestemmingen zoals het Belgiëplein en het centrum van Amsterdam direct per tram bereikbaar zijn wordt het OV natuurlijk ineens een stuk aantrekkelijker. Je kunt je afvragen of dit nou echt het meest superbelangrijke is om schaarse OV-centjes aan uit te geven, maar het lijkt me op zich een nuttig en haalbaar project.
We kunnen er niet meer Onderuit
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Als je tram 1 doortrekt naar Lijnden, ontstaat er wel een mooie overstap tussen tram 1 en bus 356. Dat zal wellicht leiden tot nieuwe reizigers tussen Osdorp en Haarlem.
En dan krijgt Badhoevedorp eindelijk weer een fatsoenlijke verbinding met de echte bestemmingen in Amsterdam (zoals ze vroeger met de 145 hadden).
En een optie is om die tram 1 dan ook maar door te trekken naar knooppunt Schiphol Noord?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op AT5.nl een artikel over de vermaledijde (ver)storingen op lijn 26.

Verstoringen tussen 10 en 29 januari

10/1 vertraging door drukte
13/1 vertraging door drukte
13/1 brandweer prins hendrikkade
15/1 wisselstoring Bob Haarmslaan
23/1 seinstoring Bob Haarmslaan
23/1 seinstoring Bob Haarmslaan
23/1 wisselstoring Bob Haarmslaan
24/1 seinstoring Bob Haarmslaan
25/1 aanrijding bij Bimhuis
25/1 technisch defect
25/1 seinstoring Zuiderzeeweg
25/1 ontsporing Bob Haarmslaan
27/1 wisselstoring Bob Haarmslaan
28/1 door weersomstandigheden

https://www.at5.nl/artikelen/199758/luk ... te-managen

In het paasweekend worden de verouderde wissels vervangen door nieuwe.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Het GVB heeft een filmpje gemaakt over de elektrische Citea:
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door rooddolfijn »

En meteen in het eerste shot: een GVB bus met A4’tje _O-
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Lijkt mij ook iets te vroeg afgeknipt :?: Zit geen afsluiting in de video.
Beetje knullig, maar dat past dan weer bij dat A4 'tje. :D
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Lampjes voor wanneer je mag instappen bij een deur met een sticker dat het daar niet de bedoeling is?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wel als je in een rolstoel zit of een kinderwagen bij je hebt... En die lichtjes geven natuurlijk ook een indicatie wanneer je niet meer mag uitstappen omdat de deuren sluiten. Ze zullen vast ook bij de eerste deur zitten.

Dat "parketvloertje" is volgens mij gewoon zijl met een houtopdruk. In een van de shots zie je het namelijk een hobbel maken.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Let toch op wat je schrijft.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De hele homepage van GVB is op de schop gegaan.

Afbeelding
https://www.gvb.nl

Wat gelijk opvalt is dat alleen de lijnen met een actuele status zichtbaar zijn i.p.v. dat je direct een overzicht van alle lijnen ziet, zoals eerst. Wel kan je zoeken op lijnnummer of een overzicht krijgen via het hamburgermenu. Een simpele feedback-knop heb ik nog niet gevonden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ze zouden het zo moeten doen als op ret.nl en htm.nl. Gewoon alle lijnen in blokjes vermelden en de verstoorde lijnen in een andere kleur, zoals op ret.nl, of een symbooltje in het blokje (htm).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat deden ze toch ook tot gisteren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten