Bulgarije behoorde niet tot de Sovjet-Unie, maar was tot 1989 wel een communistische republiek.
Foto 1
We beginnen het verslag met een standbeeld waarop staat 'Bulgarije, voor jou'. Het straatbeeld is grauw en vaak slecht onderhouden. Er zijn veel zwervers.
Foto 2
Er is een aanzienlijk deel (zo'n 10 procent) van de inwoners islamiet. In het centrum is dan ook een aantal moskeeën te vinden. Men vindt het in Sofia heerlijk om oude gebouwen en opgravingen te mengen met nieuwere bouwwerken. Op de voorgrond is dan ook een uitgraving te vinden van de oude Romeinse stad 'Serdika', maar de uitgraving dient ook als ingang tot een metrohalte en er zijn winkeltjes te vinden.
Foto 3
Aan de andere kant van de straat is een zeer oude kerk (uit de vierde eeuw) te vinden, de kerk is echter volledig ommuurd door een groot, nieuwer hotel en valt daarom redelijk in het niet.
Foto 4
Het paradepaardje van Sofia: de kerk van St. George. In de avond prachtig verlicht.
Foto 5
Het tramnetwerk in Sofia is op basis van meterspoor. Toch? Een kwart eeuw na de opening van het tramnetwerk, in 1927, bleken de meeste sporen zo ver uitgesleten dat besloten werd door te gaan met een spoorbreedte van 1009 mm en het netwerk ook daarmee uit te breiden. Net naast de moskee van foto 3 komt een motorwagen aangereden op weg van het station richting het centrum.
Foto 6
Op het eindpunt van lijn 18 maakt een stelletje een korte stop alvorens terugkeer naar de stad.
Foto 7
Zoals gezegd, de gebouwen zijn vaak grauw en de gele motorwagens en gele taxi's geven dan ook wat kleur aan het straatbeeld.
Foto 8
Er is echter iets interessants gaande rond het tramnetwerk. In de jaren '80 openden drie tramlijnen, deze werden echter op normaalspoor (1435 mm) gebouwd. Om deze reden zijn er trams met verschillende spoorbreedten te vinden in de stad. Op de foto wurmt zich een normaalsporige Tatra een weg door het verkeer op lijn 20.
Foto 9
Er is veel variatie op het spoor: op het normaalspoor zijn ook rode Tatra's te vinden welke vroeger in Praag hebben rondgereden.
Foto 10
Een aantal trams is door de wagenwerkplaats in Sofia zelf gebouwd, zoals deze 511 op de keerlus in een arme wijk aan de rand van de stad. De rit met de tram naar het centrum duurt vanaf hier zeker drie kwartier.
Foto 11
Tussen de Soviet-flats baant stelletje 511 zich een weg.
Foto 12
Befaamde oostblok-flats.
Sofia ligt in een breed dal, waardoor de weg naar de bergen gauw gevonden is. Het leek me leuk om ook wat van de omgeving te zien en daarom toog in de middag naar het station voor een rit over de spoorlijn richting Mezdra, een stad zo'n 90km ten noorden van Sofia.
Foto 13
Ik stapte uit op het station van Zverino voor een wandeling in de omgeving.
Foto 14
Het dal is hier soms vrij stijl uitgesleten, de rivier Iskar stroomt soms wild: er kan geraft worden.
Foto 15
Het straatbeeld is rustig: op een loslopende hond na lijkt iedereen zich verscholen te hebben in hun huis.
Foto 16
Ik reisde een stukje verder met de trein, alwaar ik uitstapte op een 'station'. Ik bleek per ongeluk een halte te vroeg uitgestapt te zijn, deze halte is dan ook onvindbaar op google maps. De enige manier om het strookje asfalt te verlaten was door het spoor over te steken en een stuk de berg op te wandelen. De plaatselijke honden waren duidelijk geen bezoekers gewend: een sprint later waande ik me weer in de bewoonde wereld, vond ik het 'echte' station en kon weer op weg terug naar Sofia.
Foto 17
Ook rijdt er een aantal groene trams rond, overgenomen uit het Zwitserse Basel. De kleur geeft ze een totaal andere uitstraling dan alle tatra'tjes.
Foto 18
Bijzonder aan Sofia is dat er geen echt grote rivier door de stad stroomt, zoals in de meeste steden. De Vladaya-rivier is een klein stroompje (wellicht ten tijden van smeltwater wat breder?).
Foto 19
Om een vrij abrupt hoogteverschil te kunnen overwinnen maakt het spoor een aantal gekke bochten (zie spoiler voor een kaartje). Een trammetje op lijn 10 slingert door dit park.
- Spoiler: show