Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

De perrons tussen Alkmaar en Den Helder zijn alweer enige tijd geleden om treinen tot 10 bakken aan te kunnen, maar ik weet niet of vandaag representatief is door de bovenleidingbreuk tussen Bijlmer en Breukelen. Maar over het algemeen wordt er in Alkmaar vaak versterkt en afgetrapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Mikos »

3052/3071 is gepland 8 bakken tussen Arnhem en Den Helder vandaag. Gisteren gepland een zes. Morgen gepland 8 bakken. De 3054, een half uur later rijdt boven Alkmaar gepland met een viertje, net als de 3056, 3058 en 3060, maar ook de 3048 en 3050.

Vanuit mijn eigen ervaring heb ik nog nooit (over-)volle treinen meegehad boven Alkmaar, met als kanttekening dat ik daar alleen in of na de avondspits kom. Hooguit in Alkmaar dat het achterin vrij druk is, omdat reizigers vanuit het achterste stel overstappen bij het splitsen, maar als ze door naar voren zouden lopen konden ze tot nu toe altijd allemaal zitten.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Staatslijn K »

Met name in de ochtend zijn de treinen tussen 8 en 9.30 druk. In de middag is het weer druk tussen 3 en 6. Juist op het moment dat extra treinen het meest nodig zijn rijden ze juist niet. Maar misschien speelt ook mee dat een redelijk aantal scholieren geen zin heeft om te fietsen en dus zwart de trein pakt. Poortjes op station Schagen zouden dit probleem oplossen
Laatst gewijzigd door Ardan op do 06 feb 2020, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door The best »

Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Middelbare scholieren hebben geen OV-kaart, alleen de mensen die staan ingeschreven aan een MBO, HBO of WO-instelling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door The best »

Maar zijn er daadwerkelijk veel middelbare scholieren die vanuit Schagen met de trein naar Alkmaar gaan? Daarnaast is dat nog best een stuk fietsen, al kan het natuurlijk wel.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Roeland »

Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075 ... spits.html
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door sirvinniei »

Intercityplus? Gaan we naar een 4-treinensysteem?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Nee, gewoon terug naar toen intercity’s nog snel waren. Dat zijn ze in Noord-Holland nu niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Tom024 »

De ICplus, dat waren echt fijne rijtuigen destijds.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Staatslijn K »

The best schreef:Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?

Den Helder of Anna Paulowna-Schagen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door VIRM »

Roeland schreef:Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075 ... spits.html
Vanuit Alkmaar en verder kan ik mij best voorstellen dat ze een versnelde IC willen hebben naar Amsterdam. Tegelijkertijd kent Zaandam nu acht treinen per uur richting Amsterdam Centraal, en ik weet niet of het zo handig is om de frequentie naar zes te verlagen. Zaandam is dacht ik ook het een-na-drukste station boven het Noordzeekanaal. Ook in Castricum zijn er de nodige in- en uitstappers in de spitsrichting van wat ik heb gehoord.

Mogelijk is dit een optie:
- 4x uur een IC tussen Amsterdam en Alkmaar, waarvan twee een IC+.
- In de spits de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] doortrekken naar Alkmaar vanaf Uitgeest.
- Twee IC's per uur Amsterdam - Enkhuizen die wel in Zaandam stoppen, in de spits aangevuld met twee spits Intercity's.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door reisthijs »

Vergeet PHS niet. Als van de zes IC's er twee een IC+ worden, blijven er nog steeds vier over om Castricum en Zaandam te bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door VIRM »

En hoe lang gaat het duren tot de invoering van PHS? Denk dat ze daarvoor nog wel de spoorwegovergang bij Zaandijk willen ondertunnelen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Hainje »

PHS schreef:Lok quote
Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D
🍉
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door ICE105 »

Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Hebben we het dan alleen over PHS op Amsterdam-Alkmaar, of...?

Want anders moeten toch ook o.a. Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Nijmegen en Weesp klaar zijn?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Wubbo »

Dan gaat het inderdaad over 6 ICs naar Alkmaar. 6 ICs op andere baanvakken komen al eerder (zeker als ze niet in de buurt van Amsterdam C komen).
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door waldo79 »

Dwalen we niet af?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door OVinspecteur »

Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
PHS

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door PHS »

Hainje schreef:
PHS schreef:Lok quote
Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D
Mijn minister heeft in oktober 2019 in de voortgangsrapportage over de 1e helft van 2019 geschreven dat de twee extra intercity's en sprinters tussen Amsterdam en Alkmaar tussen 2025-2028 worden verwacht. Maar: dat was voor de stikstof- en PFAS-problematiek. Het zou mij niets verbazen als ik er nog een aantal jaartjes aan ga vastplakken :mrgreen:
ICE105 schreef:Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.
PHS Amsterdam - Alkmaar is volgens mij niet afhankelijk van de verbouwing van Amsterdam Centraal; die verbouwing valt onder PHS Amsterdam - Eindhoven.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door evos »

waldo79 schreef:Dwalen we niet af?
Nee, we dwalen wel af.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Wubbo »

OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Vinny »

We kijken te ver in de toekomst. Op zich is de bediening van de Zaanstreek niet per definitie off-topic :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door OVinspecteur »

Wubbo schreef:
OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.
Doortrekken Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen extra bovenop de bestaande trein Tiel - Geldermalsen - Utrecht e.v. Zo bedoel ik het uiteraard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten