Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
is de actieradius van de omloop niet belangrijker?
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Actieradius van de bus bedoel je waarschijnlijk :)
Inderdaad speelt de afgelegde afstand een rol, maar de mannier waarop de afstand wordt afgelegd is belangrijk voor het verbruik. Zoals al aangegeven zijn het eigenlijk stadsbussen en kosten de streeklijnen naar verhouding meer energie.
Wat ook nog meespeelt in het verbruik: als een bus stil staat verbruikt deze nog energie voor de kachel. Dat is flink verhoogd sinds de elektrische kachel is aangezet.
Inderdaad speelt de afgelegde afstand een rol, maar de mannier waarop de afstand wordt afgelegd is belangrijk voor het verbruik. Zoals al aangegeven zijn het eigenlijk stadsbussen en kosten de streeklijnen naar verhouding meer energie.
Wat ook nog meespeelt in het verbruik: als een bus stil staat verbruikt deze nog energie voor de kachel. Dat is flink verhoogd sinds de elektrische kachel is aangezet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 04 feb 2020, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
In deze specifieke casus lijkt me dat juridisch illegaal te zijn om diverse redenen. Dat nog los van de bedenkelijke fatsoensnormen als je dergelijke acties uit zou voeren als busmaatschappij.jorawesome schreef:Wellicht een beetje Off Topic, maar ik vroeg mij af hoe het zit met de mogelijkheid om als busmaatschappij een dienst uit te voeren langs (enkel) NS stations? Dit naar aanleiding van de werkzaamheden die volgende week plaatsvinden op het spoor rond Leiden. Als ik wat te zeggen zou hebben bij EBS zou ik zo'n MidCity (goedkoop gezien enkel B rijbewijs verreist) laten rijden tussen Leiden en Den Haag Centraal. Er rijdt weliswaar een NS-bus, maar daar heb ik zelf niet zo'n prettige ervaring mee. Dus weet iemand hoe dat zit met de mogelijkheid om een tijdelijk lijn te exploiteren?
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Dan moet EBS de frequentie op lijn 64 op zondag maar verhogen naar 4x/uur, zodat de bussen vaker op lijn 64 belanden en dus vaker opgeladen kunnen worden.DPDelft schreef:9 uur is overdreven, zeker op de zondag. Het zijn inderdaad eigenlijk meer stadsbussen, daarom kost lijn 32 (een echte streeklijn) zoveel energie voor deze bus.
Omloop op zondag is bijvoorbeeld 64, 62, 51, 63, 32, 33, 61 en dan weer 64. Dat is bijna 6 uur rijtijd....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Er zijn wel afsprakken gemaakt met de MRDH over bepaalde elektrische kilometers. Denk daarom dat ze nu de diensten van zondag zo hebben gezet. Dat werkt wel in Zoetermeer, maar niet in Delft. Je zou een aantal E bussen van Den Hoorn naar lijn 30 sturen.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Bus 5128 is vandaag gedoopt, hij draagt nu de naam “Harry Laming”.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Vaandag rijden alleen de Citaro's rond Delft en Zoetermeer (ook in de stad). Vgm omdat de E bussen niet tegen hard wind kunnen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ze zullen er vast wel tegen kunnen, maar een ritje tegen de wind in kost dan aannemelijk een stuk meer energie waardoor ze al leeg zijn voordat ze weer langs een laadpaal komen.
Wordt nog wat als er gebieden op een zeker moment volledig elektrisch rijden.
Wordt nog wat als er gebieden op een zeker moment volledig elektrisch rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ik hou het op een combi van "niet tegen de harde wind kunnen" en "sneller lege accu's bij harde tegenwind".
Deze wagens zijn ontworpen als stadsbus voor krappe bochtjes met de bijbehorende stuurkarakteristieken wat ze op hogere snelheid nerveus maakt. Als daar harde windstoten bij komen wordt het lastiger om er comfortabel mee te rijden.
Een streekbus daarentegen is qua stuurinrichting minder gevoelig afgesteld, dan kan je harde windstoten dus ook wat beter opvangen.
Deze wagens zijn ontworpen als stadsbus voor krappe bochtjes met de bijbehorende stuurkarakteristieken wat ze op hogere snelheid nerveus maakt. Als daar harde windstoten bij komen wordt het lastiger om er comfortabel mee te rijden.
Een streekbus daarentegen is qua stuurinrichting minder gevoelig afgesteld, dan kan je harde windstoten dus ook wat beter opvangen.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Duss, het materieel klopt niet bij de omloop.. Was dat vooraf niet te voorzien?
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Vaandag 2 E bussen op 60. 6014 en 6022. Hoort normaal gesproken met dit te rijden, maar omdat de Sebastiaansbrug nog niet klaar is moeten ze met gasbussen rijden. Zuidpoort - Nootdorp v.v. heen en weer.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ook op deze stormachtige zondag is dit weer het geval.OVspotter070 schreef:Vaandag rijden alleen de Citaro's rond Delft en Zoetermeer (ook in de stad). Vgm omdat de E bussen niet tegen hard wind kunnen.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ook deze zondag rijden er vanuit Den Hoorn alleen gasbussen ivm de harde wind. Probleem is vooral de zijwind op lijn 32 en 33.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 20 mar 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Dit keer rijden er 2 ex HTM bussen op 60.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Vervoerplan 2021 is gisteravond door MRDH online gezet;
https://mrdh.nl/system/files/projectbes ... landen.PDF
https://mrdh.nl/system/files/projectbes ... landen.PDF
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: di 21 mei 2019, 14:28
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
EBS heeft - en ik geef ze geen ongelijk - alle lijnen waar een MidCity of nog een 'normale' MB Sprinter reed uit de roulatie gehaald.
Bron: https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/reizen ... e27677ba30
Bron: https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/reizen ... e27677ba30
Met ingang van 21 maart rijdt een aantal buslijnen in regio Haaglanden tijdelijk niet meer.
Het gaat om de buslijnen:
Lijn 34 Monster - Naaldwijk - Maassluis
Lijn 42 Wassenaar – Voorschoten
Lijn 53 Delft - Rijswijk
Delfthopper
Deze buslijnen worden gereden met kleine busjes. De veiligheid en gezondheid van jou en onze medewerkers staat bij ons voorop. In deze busjes kunnen we helaas niet voldoende social distancing toepassen om besmetting met Corona te voorkomen. Daarom zullen deze buslijnen tot nader order niet rijden.
Onze excuses voor de late communicatie.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Wel jammer dat er niet bij staat dat lijn 34 vanaf maandag weer wel rijdt. Op maandag t/m vrijdag rijdt er namelijk een gewone bus op.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Over het algemeen zijn het prima wijzigingen die EBS voorstelt. Met name de verlenging van lijn 60 heeft echt toegevoegde waarde, want dat is nu nog een missing link. Ik vraag me alleen af waar die lijn bij station Ypenburg moet gaan halteren.
Ook de nieuwe opzet van de stadsdienst Zoetermeer lijkt me een goede zet. Zo te zien gaat lijn 73 ook op zondag rijden, dus dat is zelfs een verbetering.
Alleen het opheffen van lijn 74 is jammer, aangezien die haltes best ver van een bushalte of station af liggen.
Misschien is het een optie om lijn 71 via de Oostweg en Lansinghageweg te laten rijden, zodat in elk geval de voormalige halte Oostweg en de bestaande halte Edelgasstraat (centraal gelegen op het bedrijventerrein) bediend worden.
Ook de nieuwe opzet van de stadsdienst Zoetermeer lijkt me een goede zet. Zo te zien gaat lijn 73 ook op zondag rijden, dus dat is zelfs een verbetering.
Alleen het opheffen van lijn 74 is jammer, aangezien die haltes best ver van een bushalte of station af liggen.
Misschien is het een optie om lijn 71 via de Oostweg en Lansinghageweg te laten rijden, zodat in elk geval de voormalige halte Oostweg en de bestaande halte Edelgasstraat (centraal gelegen op het bedrijventerrein) bediend worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Lijn 60 zal te Ypb wss stoppen bij de halte waar ook de buurtbus stopt.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Dat is niet een hele handige route, die loopt namelijk over de parkeerplaats. Zou er niet een halte langs de rijbaan aangelegd kunnen worden voor het politiebureau?
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 22 mar 2020, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Zou kunnen. Weet niet wat ze van plan zijn.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Heeft te maken omdat er vallen 3 haltes uit in Delfsewallen en Dorp. Lijn 72 gaat ook eruit en wordt 71.Meltrain schreef:Zo te zien gaat lijn 73 ook op zondag rijden, dus dat is zelfs een verbetering.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Richting Nootdorp zou je bij het parkeervak voor het politiebureau kunnen stoppen of deze uitbreiden:DPDelft schreef:Dat is niet een hele handige route, die loopt namelijk over de parkeerplaats. Zou er niet een halte langs de rijbaan aangelegd kunnen worden voor het politiebureau?OVspotter070 schreef:Lijn 60 zal te Ypb wss stoppen bij de halte waar ook de buurtbus stopt.
https://www.google.com/maps/@52.0547745 ... 312!8i6656
In de andere richting wordt het lastiger, aangezien je bij de kruising linksaf moet en de halte dus ruim voor de kruising moet liggen.
Ja, dat weet ik, maar dat is wel een verbetering. De drie vervallen haltes liggen allemaal vlak bij een halte van RandstadRail, terwijl de haltes van lijn 73 op grotere afstanden liggen. Lijn 73 heeft daarmee meer meerwaarde dan de huidige route van 71/72, dus is het voor het OV als geheel positief dat lijn 71/72 (op dat stuk) vervalt en dat lijn 73 dagelijks gaat rijden.OVspotter070 schreef:Heeft te maken omdat er vallen 3 haltes uit in Delfsewallen en Dorp. Lijn 72 gaat ook eruit en wordt 71.Meltrain schreef:Zo te zien gaat lijn 73 ook op zondag rijden, dus dat is zelfs een verbetering.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Vanaf vrijdag zal er aan aangepaste zaterdag dienstregeling gaan rijden:
Lijnen 30, 31, 37, 45, 51, 60, 61, 62, 63, 64, 70, 455 en 456 2x per uur
Lijnen 32, 33, 71 en 72 1x per uur
Lijn 34 rijdt ALLEEN op maandag t/m vrijdag 1x per uur tussen 6:00 en 18:00
Lijn 43 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds 1x per uur
Lijn 44 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds niet
Lijn 46 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds niet
Veilinglijnen rijden ALLEEN op ma t/m vr hun gewone dienstregeling
Lijn 42, 50, 53, 69, 73, 74 en de Delfthopper rijden NIET meer
Lijnen 30, 31, 37, 45, 51, 60, 61, 62, 63, 64, 70, 455 en 456 2x per uur
Lijnen 32, 33, 71 en 72 1x per uur
Lijn 34 rijdt ALLEEN op maandag t/m vrijdag 1x per uur tussen 6:00 en 18:00
Lijn 43 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds 1x per uur
Lijn 44 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds niet
Lijn 46 rijdt overdags 2x per uur en ’s avonds niet
Veilinglijnen rijden ALLEEN op ma t/m vr hun gewone dienstregeling
Lijn 42, 50, 53, 69, 73, 74 en de Delfthopper rijden NIET meer
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten