Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

De nieuwe Ebusco's voor AML (en Haarlem-IJmond) krijgen camera's in plaats van buitenspiegels:
https://www.ovpro.nl/bus/2020/02/03/nie ... -spiegels/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Wannes »

Ik vind dit een zeer zorgelijke ontwikkeling. Niet zozeer omdat ik de camera's niet vertrouw, maar als weggebruiker kan je bij een voertuig met camera's niet zien of de chauffeur van dat voertuig je kan zien. Je kan niet zoals bij spiegels de bestuurder aankijken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door trolly »

Goed punt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

traibergen schreef:Ik vind dit een zeer zorgelijke ontwikkeling. Niet zozeer omdat ik de camera's niet vertrouw, maar als weggebruiker kan je bij een voertuig met camera's niet zien of de chauffeur van dat voertuig je kan zien. Je kan niet zoals bij spiegels de bestuurder aankijken.
Grappig, een tijdje terug hoorde ik iemand die zei dat zelfrijdende auto's nooit een ding zouden worden, omdat je bestuurders niet kan aankijken.
Ik denk dat juist in dit persoonlijke contact een grote valkuil is. Je kan een signaal menen te ontvangen wat niet bedoeld was, wat weer voor ongelukken kan zorgen. In principe is het gewoon het veiligst als iedereen 'volgens het boekje' autorijdt. Spiegelen wanneer het nodig is en voorrang geven en nemen wanneer het hoort. Ben vaak genoeg gevaarlijke situaties tegengekomen, omdat iemand (goedbedoeld) voorrang wou geven.
Als auto's wat defensiever zouden rijden bij bushaltes, omdat er geen spiegels op de bussen zitten zou dat overigens mooi meegenomen zijn. De meerderheid van de auto's schieten langs bussen die willen vertrekken binnen de bebouwde kom (en officieel voorrang hebben).
Laatst gewijzigd door sirvinniei op ma 03 feb 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stefan »

Bussen hebben geen voorrang meer bij het verlaten van de halte.
RVV 1990 schreef: Artikel 54, lid 1
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Neemt overigens niet weg dat menig automobilist gas geeft zodra ik richting aangeef met de bus. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

De meerderheid van de auto's schieten langs bussen die willen vertrekken binnen de bebouwde kom (en officieel voorrang hebben).
Zo beter?
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Littlebusdriver »

Voorrang kun je alleen verlenen op een kruispunt. Een bus moet je voor laten gaan wanneer deze richting aan geeft. Dat is iets anders.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door zone2000 »

Frank93 schreef:De nieuwe Ebusco's voor AML (en Haarlem-IJmond) krijgen camera's in plaats van buitenspiegels:
https://www.ovpro.nl/bus/2020/02/03/nie ... -spiegels/
een chauffeur heeft op twitter een tweetal foto's geplaatst
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

sirvinniei schreef:
traibergen schreef:Ik vind dit een zeer zorgelijke ontwikkeling. Niet zozeer omdat ik de camera's niet vertrouw, maar als weggebruiker kan je bij een voertuig met camera's niet zien of de chauffeur van dat voertuig je kan zien. Je kan niet zoals bij spiegels de bestuurder aankijken.
Grappig, een tijdje terug hoorde ik iemand die zei dat zelfrijdende auto's nooit een ding zouden worden, omdat je bestuurders niet kan aankijken.
Ik denk dat juist in dit persoonlijke contact een grote valkuil is. Je kan een signaal menen te ontvangen wat niet bedoeld was, wat weer voor ongelukken kan zorgen. In principe is het gewoon het veiligst als iedereen 'volgens het boekje' autorijdt. Spiegelen wanneer het nodig is en voorrang geven en nemen wanneer het hoort. Ben vaak genoeg gevaarlijke situaties tegengekomen, omdat iemand (goedbedoeld) voorrang wou geven.
Als auto's wat defensiever zouden rijden bij bushaltes, omdat er geen spiegels op de bussen zitten zou dat overigens mooi meegenomen zijn. De meerderheid van de auto's schieten langs bussen die willen vertrekken binnen de bebouwde kom (en officieel voorrang hebben).
Sowieso heb ik bij het autorijden al moeite genoeg om mijn aandacht op de weg te houden, waardoor ik regelmatig signalen van medebestuurders en andere weggebruikers mis. Zelfs al gaat het door gewenning beter, dan nog let ik in de eerste plaats op het gedrag van de auto in plaats van de bestuurder baseer ik mijn handelen op wat ik in de rijles geleerd heb.

Trouwens, wilde traibergen serieus impliceren dat zichtbare spiegels op een voertuig een dusdanige zekerheid geven dat de bestuurder jou ziet, en daardoor jou als achterliggende bestuurder de vrijheid geeft om iedere gewenste handeling uit te voeren waar de bestuurder van het voorliggende voertuig dan maar op moet anticiperen, omdat hij door zijn spiegels kan kijken?
Buitenspiegels zijn voor zover ik weet nooit bedoeld voor onderlinge communicatie, hooguit kun je als voorliggende bestuurder reageren op seinen die een achterliggende bestuurder geeft.
Sowieso zie ik alleen maar voordelen van het plan op basis van het artikel, tenzij de camera's zo gepositioneerd worden dat communicatie met tegemoetkomende bestuurders belemmerd wordt. Maar zelfs dat zie ik niet als een bijzonder groot nadeel, immers denk ik nog steeds dat je in de eerste plaats op het gedrag van de voertuigen moet letten en als er echt iets dringends is kan er ook geclaxoneerd worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Een blik in de spiegel geeft mij, wanneer ik mij met een rijwiel op een fietssuggestiestrook begeef en een bus of vrachtwagen passeert om vervolgens rechtsaf te slaan, net wat meer zekerheid of ik mijn voorrangspositie op de weg ook mag toepassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Bedoel je dan dat je met een fiets op een fietssuggestiestrook rijdt en dan naar de buitenspiegels van een bus kijkt of de chauffeur jou voorrang gaat geven?
Ik heb daar nog nooit op die manier over nagedacht. Ik moet goed denken wanneer ik zo'n situatie voor het laatst heb meegemaakt, maar ik zou altijd defensief reageren en de bus voor laten gaan, zeker als hij mij volledig voorbijgereden is, tenzij ik overduidelijk zie dat hij voor me stopt. Dit alles omdat ik simpelweg geen idee heb hoe ik op zo'n moment met de bestuurder zou moeten communiceren, en sowieso het vrij intimiderend vind als een groot voertuig mij inhaalt terwijl ik als fietser op dezelfde of smalle, direct aangrenzende rijbaan fiets.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

De ironie van die enorme spiegels op grote voertuigen is dat ze zelf voor dode hoeken zorgen, vooral als het van die grote hangoren zijn.

Snap de opmerking van Suus en co wel dat je nu het oogcontact via de spiegels mist. Dat stukje communicatie vertelt je op z’n minst of de chauffeur jou NIET heeft gezien.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Dat kan soms ook verwarrend zijn. Als fietser focus ik met op (drukke) rotondes altijd goed op de automobilist. Heel vaak heb ik het idee dat ze me niet gezien hebben, maar stoppen ze toch op een nette manier (en hebben ze me dus blijkbaar wel gezien).
Ik denk dat doordat de camera monitors binnen hangen ze een stuk beter te zien zijn (zonder je aandacht van voor af te houden).
Ben overigens wel benieuwd naar wat de verkeerswet er over zegt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Vrachtwagens hebben het ook al dus dat moet geen probleem zijn lijkt me.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Nieuwe trams idem.

Op de fiets heb ik nog nooit oogcontact gemaakt via de spiegel van een bus-/vrachtwagenchauffeur. Als ik een auto/vrachtwagen/bus/tram kruis maak ik oogcontact via het voor-/zijruit. Als ik vanaf achteren kom aanrijden heb ik van huis uit meegekregen bij een stoplicht nooit naast een afslaande bus of vrachtwagen te gaan staan met m'n fiets. Altijd ervoor gaan staan of als ik het niet meer red erachter blijven. Al rijdend op een fietssuggestiestrook blijf ik gewoon erachter hangen als ik zie dat een bus of vrachtwagen wil afslaan en laat ik deze voor gaan.

Lang verhaal kort: als fietser in Amsterdam zie ik het probleem niet zo met deze camera's.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

TLP schreef:Even geleden was hier in ieder geval nog medegedeeld dat er een onderzoek liep om de lijnnummers van de Elandsgracht-lijnen op de Citea's en Iveco's (terug) te veranderen van wit naar zwart...
De e-Citea 9776 rijdt op dit moment op lijn 357 weer met zwarte cijfers op gele achtergrond. Softwarefoutje of bewust?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TLP »

Ik heb in november, toen deze discussie voor het eerst liep, al mijn bevindingen over deze bus gedeeld. :wink:
Ik weet niet of er getoverd is de afgelopen dagen, maar ik kwam net Citea 9776 op lijn 347 richting Uithoorn tegen... met een zwart lijnnummer :mrgreen:. Ik zou binnenkort eens uitgebreider moeten gaan kijken of dat ook voor andere bussen geldt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

i am so sorry, inderdaad had je dat al gemeld....... :(
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Opnieuw een kopschopincident, waarbij ditmaal een chauffeur van Connexxion in Uithoorn het slachtoffer is. Gelukkig 3 aanhoudingen. De daders, tuig van de richel, zullen er toch weer niet met een fopstraf van afkomen? Heel veel sterkte aan de chauffeur. :pos:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4205358 ... r-uithoorn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

In verband met de harde wind rijdt lijn 346 vandaag niet met dubbeldekkers maar met Volvo's.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Een blik in de spiegel geeft mij, wanneer ik mij met een rijwiel op een fietssuggestiestrook begeef en een bus of vrachtwagen passeert om vervolgens rechtsaf te slaan, net wat meer zekerheid of ik mijn voorrangspositie op de weg ook mag toepassen.
Over welke spiegelzijde heb jij het dan? De rechterzijde, neem ik aan? Dan moet je toch al aardig dicht bij de spiegel zijn om werkelijk contact te hebben, lijkt mij. Kan je toch net zo goed door het raam van de voordeur kijken?

Volgens mij is het met de spiegels zo dat als iemand achter of zijdelings langs een voertuig rijdt.. hét moment dat diegene de spiegels van de bus/vrachtwagen voor hem/haar kan zien.. je er vanuit kan gaan dat de chauffeur (indien deze in de betreffende spiegel ook kijkt..) jou ook kan zien.

Met de camera's is dat dus niet veel anders, in de zin dat je dus de 'lens stokjes' moet zien. .. wat bij een vrachtwagen betekent dat er iets hogerop gekeken moet worden :?
nvdw schreef:De ironie van die enorme spiegels op grote voertuigen is dat ze zelf voor dode hoeken zorgen (..).
Dit dus. Voor dit 'gevaar' is het vooral belangrijk om (via de zijruiten of voorruit) contact met de chauffeur te hebben.. dan zit je dus niet verstopt achter de spiegelkappen. Wat dat betreft is zo'n camera 'stok / oor' ideaal, dat ontneemt werkelijk een stuk dood zicht voor de chauffeur. :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door umbusko »

Vrachtwagens willen nog wel eens zo'n hoogte hebben dat je niet zomaar van rechts even de chauffeur aan kunt kijken door de deur. En alleen weten dat iemand je kan zien lijkt me niet genoeg. Het helpt wel als je kunt zien dat iemand daadwerkelijk kijkt, al zegt dat nog niet alles.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Durashift schreef:
Suus schreef:Een blik in de spiegel geeft mij, wanneer ik mij met een rijwiel op een fietssuggestiestrook begeef en een bus of vrachtwagen passeert om vervolgens rechtsaf te slaan, net wat meer zekerheid of ik mijn voorrangspositie op de weg ook mag toepassen.
Over welke spiegelzijde heb jij het dan? De rechterzijde, neem ik aan? Dan moet je toch al aardig dicht bij de spiegel zijn om werkelijk contact te hebben, lijkt mij. Kan je toch net zo goed door het raam van de voordeur kijken?

Volgens mij is het met de spiegels zo dat als iemand achter of zijdelings langs een voertuig rijdt.. hét moment dat diegene de spiegels van de bus/vrachtwagen voor hem/haar kan zien.. je er vanuit kan gaan dat de chauffeur (indien deze in de betreffende spiegel ook kijkt..) jou ook kan zien.
Bijvoorbeeld op een locatie als deze. Ik fiets hier bijna altijd rechtdoor. Vrachtwagens die de distributie doen voor Jumbo slaan hier echter rechtsaf. Door de vrij bijzondere opbouw van de kruising heb ik liever alles goed in de gaten voordat ik mij in het verkeer werk. En alhoewel ik nu weet hoe het concept "rijbewijs" in Delfshaven wordt geïnterpreteerd en daardoor wat makkelijker met het verkeer meega, blijft (zoals je ook op Google Streetview kan zien als je een paar stapjes achteruit gaat) deze weg voor mij een plek waar ik als fietser enorm defensief moet rijden, omdat de fietssuggestiestrook er ook echt alleen maar een suggestie is. Ik heb met mijn fiets daar al over de gehele breedte van de rijbaan geslingerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik lees dat gisteren TCR failliet is verklaard. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met het busvervoer wat TCR voor Connexxion uitvoerde (lijn 346 o.a.) en met het materieel (dubbeldekkers o.a.) hier in AML.

Voorlopig zou nog gewoon doorgereden worden, begrijp ik.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Daarover gesproken - ik heb het onderwerp al een tijdje niet meer gevolgd - zijn de problemen met die dubbeldekkers inmiddels opgelost?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten