Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Nieuwe Flixbus bestemmingen
FlixBus, wiens allereerste rit vertrok op 13 februari 2013 viert zijn 7e verjaardag. De mobiliteitsaanbieder heeft het grootste langeafstandsbusnetwerk ter wereld opgebouwd en biedt ook trein- en carpooling service aan, bekend als FlixCar en FlixTrain. In 2019 vervoerde het moederbedrijf FlixMobility meer dan 62 miljoen passagiers.
Internationale uitbreiding: netwerk op vier continenten
Na uitbreiding naar de Verenigde staten (2018) en Turkije (2019) heeft FlixBus de ambitie om in 2020 haar internationale netwerk verder uit te breiden en te versterken op vier continenten: Europa, Amerika, Azië en Afrika. In 2020 houdt FlixBus zich bezig met de lancering van het binnenlandse netwerk in het Verenigd Koninkrijk en Portugal, start van de verkoop van ritten vanaf Frankrijk naar Marokko en het opzetten van markten in Zuid-Amerika en Azië.
Verenigd Koninkrijk: lancering binnenlands netwerk
Sinds 2016 rijden er groene bussen van Frankrijk, Duitsland en de Benelux naar het Verenigd Koninkrijk. Door de aankoop van Megabus in hetzelfde jaar, inclusief de grensoverschrijdende lijnen naar het Verenigd Koninkrijk, heeft FlixBus de connectiviteit tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland versterkt. Dit jaar wil het bedrijf de eerste Britse binnenlandse verbindingen starten.
André Schwämmlein, founder en CEO FlixMobility: “Na de internationale lijnen is de ontwikkeling van een binnenlands netwerk de volgende stap naar een volledig geïntegreerd aanbod voor reizigers in het Verenigd Koninkrijk. De bus markt is ontwikkeld en volwassen daarom zijn we enthousiast om iets nieuws te brengen: een alternatief, slim en duurzaam aanbod in combinatie met de ervaring van het Britse MKB.”
Intensivering verbindingen tussen Benelux en Verenigd Koninkrijk
Sinds 2016 rijden er groene bussen tussen de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het aankomend jaar neemt het aantal ritten van deze verbinding flink toe. In vergelijking met vorig jaar, zullen er tijdens de vakantieperiodes ongeveer 50 extra ritten per week rijden. Vooral Amsterdam – Londen en Brussel – Londen zijn populaire verbindingen. De FlixBus is in minder dan 7,5 uur van Brussel in het centrum van Londen.
Jesper Vis, Managing Director FlixBus Benelux: “We zien een toegenomen vraag naar duurzaam én betaalbaar vervoer. Vooral op korte afstanden merken wij dat steeds meer mensen het vliegtuig laten staan en kiezen voor de groene bus. Omdat je direct in het centrum van Londen wordt afgezet, is de reistijd vergelijkbaar met bijvoorbeeld het vliegtuig.”
Eerste stappen in Afrika: verbindingen naar Marokko
Vanaf 18 februari verkoopt FlixBus tickets voor bussen die van Frankrijk naar Marokko rijden. Negen Marokkaanse steden waaronder Marrakech, Rabat, Fez, Meknes, Tanger en Casablanca worden rechtstreeks verbonden met 27 Franse bestemmingen. FlixBus reizigers kunnen vanuit de Benelux naar Marokko reizen met een tussenstop in een van de Franse steden die verbonden zijn met Marokko. Deze bussen zullen worden geëxploiteerd door CTM, een nieuwe lokale partner. CTM werkte eerder samen met Eurolines Frankrijk, dat FlixBus in mei 2019 heeft overgenomen.
De nieuwe verbindingen betekenen de eerste stappen FlixMobility in Afrika, het vierde continent na de toevoeging van de VS in 2018 en Turkije in 2019.
Baltische staten: eerste internationale verbinding vanuit Polen
Polen is een belangrijke markt voor FlixBus, dat daar in 2016 internationale lijnen heeft gelanceerd en in 2017 een binnenlands netwerk heeft opgezet. Na een succesvolle uitbreiding naar Oekraïne in 2019 is het bedrijf klaar voor de volgende stap. In 2020 wil FlixBus Estland, Letland en Litouwen via grensoverschrijdende verbindingen vanuit Polen met elkaar te verbinden.
Portugal: lancering van binnenlands netwerk
In 2017 is FlixBus in Portugal van start gegaan en heeft het een internationaal netwerk opgezet dat het land met meer dan 50 Europese bestemmingen verbindt. Na de liberalisering van de binnenlandse markt vorig jaar heeft FlixBus besloten om in 2020 een binnenlands netwerk te lanceren en tegelijkertijd de internationale verbindingen uit te breiden. Dit netwerk zal meer dan 80 Portugese steden met elkaar verbinden. Verdere uitbreidingsmogelijkheden worden geanalyseerd.
Download Press Release (PDF)
Internationale uitbreiding: netwerk op vier continenten
Na uitbreiding naar de Verenigde staten (2018) en Turkije (2019) heeft FlixBus de ambitie om in 2020 haar internationale netwerk verder uit te breiden en te versterken op vier continenten: Europa, Amerika, Azië en Afrika. In 2020 houdt FlixBus zich bezig met de lancering van het binnenlandse netwerk in het Verenigd Koninkrijk en Portugal, start van de verkoop van ritten vanaf Frankrijk naar Marokko en het opzetten van markten in Zuid-Amerika en Azië.
Verenigd Koninkrijk: lancering binnenlands netwerk
Sinds 2016 rijden er groene bussen van Frankrijk, Duitsland en de Benelux naar het Verenigd Koninkrijk. Door de aankoop van Megabus in hetzelfde jaar, inclusief de grensoverschrijdende lijnen naar het Verenigd Koninkrijk, heeft FlixBus de connectiviteit tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland versterkt. Dit jaar wil het bedrijf de eerste Britse binnenlandse verbindingen starten.
André Schwämmlein, founder en CEO FlixMobility: “Na de internationale lijnen is de ontwikkeling van een binnenlands netwerk de volgende stap naar een volledig geïntegreerd aanbod voor reizigers in het Verenigd Koninkrijk. De bus markt is ontwikkeld en volwassen daarom zijn we enthousiast om iets nieuws te brengen: een alternatief, slim en duurzaam aanbod in combinatie met de ervaring van het Britse MKB.”
Intensivering verbindingen tussen Benelux en Verenigd Koninkrijk
Sinds 2016 rijden er groene bussen tussen de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het aankomend jaar neemt het aantal ritten van deze verbinding flink toe. In vergelijking met vorig jaar, zullen er tijdens de vakantieperiodes ongeveer 50 extra ritten per week rijden. Vooral Amsterdam – Londen en Brussel – Londen zijn populaire verbindingen. De FlixBus is in minder dan 7,5 uur van Brussel in het centrum van Londen.
Jesper Vis, Managing Director FlixBus Benelux: “We zien een toegenomen vraag naar duurzaam én betaalbaar vervoer. Vooral op korte afstanden merken wij dat steeds meer mensen het vliegtuig laten staan en kiezen voor de groene bus. Omdat je direct in het centrum van Londen wordt afgezet, is de reistijd vergelijkbaar met bijvoorbeeld het vliegtuig.”
Eerste stappen in Afrika: verbindingen naar Marokko
Vanaf 18 februari verkoopt FlixBus tickets voor bussen die van Frankrijk naar Marokko rijden. Negen Marokkaanse steden waaronder Marrakech, Rabat, Fez, Meknes, Tanger en Casablanca worden rechtstreeks verbonden met 27 Franse bestemmingen. FlixBus reizigers kunnen vanuit de Benelux naar Marokko reizen met een tussenstop in een van de Franse steden die verbonden zijn met Marokko. Deze bussen zullen worden geëxploiteerd door CTM, een nieuwe lokale partner. CTM werkte eerder samen met Eurolines Frankrijk, dat FlixBus in mei 2019 heeft overgenomen.
De nieuwe verbindingen betekenen de eerste stappen FlixMobility in Afrika, het vierde continent na de toevoeging van de VS in 2018 en Turkije in 2019.
Baltische staten: eerste internationale verbinding vanuit Polen
Polen is een belangrijke markt voor FlixBus, dat daar in 2016 internationale lijnen heeft gelanceerd en in 2017 een binnenlands netwerk heeft opgezet. Na een succesvolle uitbreiding naar Oekraïne in 2019 is het bedrijf klaar voor de volgende stap. In 2020 wil FlixBus Estland, Letland en Litouwen via grensoverschrijdende verbindingen vanuit Polen met elkaar te verbinden.
Portugal: lancering van binnenlands netwerk
In 2017 is FlixBus in Portugal van start gegaan en heeft het een internationaal netwerk opgezet dat het land met meer dan 50 Europese bestemmingen verbindt. Na de liberalisering van de binnenlandse markt vorig jaar heeft FlixBus besloten om in 2020 een binnenlands netwerk te lanceren en tegelijkertijd de internationale verbindingen uit te breiden. Dit netwerk zal meer dan 80 Portugese steden met elkaar verbinden. Verdere uitbreidingsmogelijkheden worden geanalyseerd.
Download Press Release (PDF)
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 19 feb 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Flixbus naar Marokko
Je kunt nu 2 keer per week voor de bus een ticket kopen (enkele reis vanaf €110)Vanaf 18 februari verkoopt FlixBus tickets voor bussen die van Frankrijk naar Marokko rijden. Negen Marokkaanse steden waaronder Marrakech, Rabat, Fez, Meknes, Tanger en Casablanca worden rechtstreeks verbonden met 27 Franse bestemmingen. FlixBus reizigers kunnen vanuit de Benelux naar Marokko reizen met een tussenstop in een van de Franse steden die verbonden zijn met Marokko. Deze bussen zullen worden geëxploiteerd door CTM, een nieuwe lokale partner. CTM werkte eerder samen met Eurolines Frankrijk, dat FlixBus in mei 2019 heeft overgenomen.
tussen Grenoble en Marrakech (K1703) en tussen Clermont-Ferrand en Marrakech (K1704)
Flixbus reserveert daarvoor per rit 4 stoelen bij de lokale partner CTM.
Contractpartner voor vervoersdiensten:
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Clermont-Ferrand (Busstation) - Marrakech)
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Grenoble (Centraal Station, Busstation) - Marrakech)
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 19 feb 2020, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
110 euro voor een busrit van 36 uur. Wie haalt het in zijn hoofd om dat te doen, als je voor minder met trein en vliegtuig die kant op kan binnen 1 dag?
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Aan mij is het niet besteed, maar die bussen zullen in Spanje Frankrijk ook nog wel passagiers droppen en oppikken. Dan worden er verbindingen geboden tussen plaatsen die niet per trein of vliegtuig met elkaar verbonden zijn.
En Flixbus is zodanig flexibel dat men routes ook zo opheft.
En Flixbus is zodanig flexibel dat men routes ook zo opheft.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Misschien als je veel bagage mee wilt nemen...Z2N schreef:110 euro voor een busrit van 36 uur. Wie haalt het in zijn hoofd om dat te doen, als je voor minder met trein en vliegtuig die kant op kan binnen 1 dag?
De bagagetoeslag bij Ryanair is €11 per extra kilo.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Air Maroc heeft een bagagemaximum van 23 kilo, en is alsnog goedkoper dan de bus. :X
Re: Flixbus naar Marokko
Overigens moet je bij de veerboot naar Marokko wel met al je bagage uitstappen...Contractpartner voor vervoersdiensten:
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Clermont-Ferrand (Busstation) - Marrakech)
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Grenoble (Centraal Station, Busstation) - Marrakech)
Dear passenger, this line is operated by our cooperation partner CTM. For safety reasons you will be required to get out of the bus during the ferry crossing. Another CTM bus will be waiting for you upon arrival on the other side.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Met Flixbus Interflix betaal je voor een rechtstreekse rit maar €99Z2N schreef:110 euro voor een busrit van 36 uur.
Bovendien kun je dan nog 4 andere rondreistripjes maken
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Je mist het punt. Ten opzichte van andere vervoermiddelen ligt de prijs relatief hoog en daar krijg je een weinig competitieve reistijd voor terug.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Met de trein moet je tig keer overstappen naar Marokko.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Toch doe ik dat 1000 keer liever dan 36 uur in een bus :Y
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Als je toch in Zuid-Frankrijk begint valt het wel mee: Sète heeft directe veerverbindingen met Tanger, waar ook de Marokkaanse TGV stopt. Zelfs die optie is trouwens goedkoper dan met de bus. :')
Re: Flixbus naar Marokko
Cabotage (In Frankrijk, Spanje en Marakko) is op omderstaande lijnen niet toegestaan.Overigens moet je bij de veerboot naar Marokko wel met al je bagage uitstappen...
Dear passenger, this line is operated by our cooperation partner CTM. For safety reasons you will be required to get out of the bus during the ferry crossing. Another CTM bus will be waiting for you upon arrival on the other side.
Dienstregeling Bus Parijs - Algeciras Ferry
Code: Selecteer alles
Zaterdag Woensdag
11:00 Parijs 17:30
13:00 Orléans 15:05
16:00 Tours 13:00
17:30 Poitiers 11:45
21:00 Bordeaux 08:30
23:59 Bayonne 05:30
16:00 Algeciras Ferry 12:30
Code: Selecteer alles
Zaterdag Woensdag
08:00 Straatsburg 21:15
10:30 Nancy 18:35
14:00 Dijon 16:50
15:00 Chalon-sur-Saone 15:50
17:00 Lyon Perrache 13:50
20:35 Avignon 10:30
21:25 Nimes 09:45
22:20 Montpellier 08:30
23:00 Beziers 07:30
00:05 Perpignan 06:30
16:00 Algeciras Ferry 12:30
Code: Selecteer alles
Zaterdag Woensdag
11:00 Nice 17:30
13:30 Heyeres 14:35
14:00 Toulon 14:00
16:00 Marseille 12:55
18:30 Avignon 10:30
19:30 Nimes 09:45
20:30 Montpellier 08:35
23:00 Beziers 07:30
00:05 Perpignan 06:30
16:00 Algeciras Ferry 12:30
Code: Selecteer alles
Zondag Dinsdag
19:00 Tanger Ferry 08:00
21:30 Tanger 04:00
00:15 Kenitra 01:00
01:00 Rabat 23:59
02:15 Casablanca 22:45
06:00 Marrakech 19:00
Code: Selecteer alles
Zondag Dinsdag
19:00 Tanger Ferry
21:30 Tanger 04:00
02:10 Sidi Kacem 23:59
02:55 Meknes 23:15
03:55 Fés 22:15
06:00 Taza 20:00
Dienstregeling Grenoble en Algeciras Ferry (K1703)
Code: Selecteer alles
Dinsdag Zaterdag
10:20 Grenoble 15:15
12:00 Lyon 13:50
15:35 Avignon 10:30
16:25 Nimes 09:45
17:20 Montpellier 08:30
18:00 Beziers 07:30
19:05 Perpignan 06:30
12:00 Algeciras Ferry
Code: Selecteer alles
Dinsdag Zaterdag
10:00 Clermond-Ferrand 15:30
11:15 Ussel 14:15
12:05 Tulle Péage 13:25
12:45 Brive-la-Gaillarde 12:45
15:30 Montauban 10:00
16:25 Toulouse 09:05
19:05 Perpignan 06:30
12:00 Algeciras Ferry 12:30
Code: Selecteer alles
Woensdag Vrijdag
14:30 Tanger Ferry 08:00
16:30 Tanger 04:00
19:30 Kenitra 01:00
20:15 Rabat 23:59
21:30 Casablanca 22:45
01:00 Marrakech 19:00
Code: Selecteer alles
Woensdag Vrijdag
14:30 Tanger Ferry
16:00 Tanger 04:00
02:10 Sidi Kacem 23:59
20:55 Meknes 23:15
21:55 Fés 22:15
00:00 Taza 20:00
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Hoe gaat het financieel eigenlijk met Flixbus? Levert het laten exploiteren van bussen nog wat geld op?
Het is een spectrum.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Nou ja.. als het onderstaande..
..voldoende is om het onderstaande te bekostigen en dan nog wat over houdt..
is het wellicht winstgevend voor het bedrijf.
Ik vraag mij eerder af of het ook winstgevend is voor de uitvoerende busbedrijven?
Vandaag zullen Flixbus reizigers naar NL, vanuit DLD, wel wat vertraging bij de grens(Beek, A12) hebben opgelopen. Marechaussee deed daar vandaag een grens (personen)controle. Rond de middag hadden ze een groen Flixbus aan de kant.. paar uur later dat ik daar weer reed, stond er opnieuw een Flixbus voor controle. Lijkt mij dat men die bussen (graag?) aan de kant zet om te kijken wie er allemaal mee reist.
https://www.hln.be/geld/economie/flixbu ... ksERqAPAd4(..) FlixMobility, het moederbedrijf van de ‘busonderneming’ verkoopt de ritten en houdt 25 procent van de ritprijs (..)
..voldoende is om het onderstaande te bekostigen en dan nog wat over houdt..
https://pvmagazine.nl/flix-mobility-wer ... r-in-2018/(..) Dankzij een uniek bedrijfsmodel waarin FlixMobility de technologieontwikkeling, netwerkplanning, het opbrengstbeheer, de operationele controle en de marketing verzorgt, terwijl MKB-partners de dagelijkse activiteiten van de bus- en treindiensten beheren
is het wellicht winstgevend voor het bedrijf.
Ik vraag mij eerder af of het ook winstgevend is voor de uitvoerende busbedrijven?
Vandaag zullen Flixbus reizigers naar NL, vanuit DLD, wel wat vertraging bij de grens(Beek, A12) hebben opgelopen. Marechaussee deed daar vandaag een grens (personen)controle. Rond de middag hadden ze een groen Flixbus aan de kant.. paar uur later dat ik daar weer reed, stond er opnieuw een Flixbus voor controle. Lijkt mij dat men die bussen (graag?) aan de kant zet om te kijken wie er allemaal mee reist.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Het is geen groot geheim dat er Flixbussen gebruikt worden voor drugssmokkel, het bedrijf heeft er zelf ook maatregelen tegen genomen.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
FlixMobility loopt amper financieel risico, het vuile werk laten ze door ondernemers opknappen die ook een groot deel van het risico op zich nemen. Immers, loopt de lijn niet dan zijn ze werk kwijt. Daarmee is het niet veel anders dan een Uber, Takeaway.com of Deliveroo. Zodra ze bijna volledig marktbeheersing hebben gaan ze de ondernemers uitknijpen, omdat ze weten dat ze niet zonder de "matching partner" kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Precies Suus. Een verdorven systeem, uiteindelijk.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
*Verwijst door naar ZML van afgelopen zondag*
Waarom mensen dan fan zijn van zulke bedrijven snap ik niet helemaal.
Waarom mensen dan fan zijn van zulke bedrijven snap ik niet helemaal.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Omdat ze minder betalen. Dit soort bedrijven bestaan dankzij prijsbewuste consumenten.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Kortetermijndenken heet dat hé. De aandeelhouders van General Atlantic, Holtzbrinck Ventures en Silver Lake (de eigenaren van Flixmobility) willen de geïnvesteerde centen wel weer terug hebben, dat gaat pas nadat de prijzen verhoogd zijn bij het bereiken van het (pseudo)-monopolie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Consumenten worden prijsbewust omdat ze door dit soort werkbemiddelaars worden uitgeknepen. Daardoor worden ze gedwongen goedkopere oplossing te kiezen, maar dat kan alleen maar goedkoop zijn omdat de factor arbeid zo goedkoop mogelijk moet en de belastingwetgeving door bedrijven tot het uiterste wordt uitgerekt. Moet je als burger eens proberen de belastingwetgeving wat soepeler te interpreteren. Dan wordt je door de politiek met fakkels achtervolgt omdat er 0,1% teveel belastingfraude/uitkeringsfraude etc wordt geconstateerd. Het wordt tijd dat de echte sociaaldemocratie weer terugkeert.en-es schreef:Omdat ze minder betalen. Dit soort bedrijven bestaan dankzij prijsbewuste consumenten.
Trouwens, hoeveel van die nieuwe platformdingen heb je nu echt nodig in je leven? Als ik een bak bami wil (om uit het raam te gooien natuurlijk, ik ben een Rotterdammer ) dan loop ik dat zelf even bij de Chinees in de wijk langs. Zijn ze niet 13 of 14% van mijn bestelde bedrag kwijt aan Thuisbezorgd.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Je merkt het ook met een bedrijf als RegioJet. Toen de treinen Praha-Bratislava er voor het eerst reden, waren ze spotgoedkoop. Toen de mensen gewend waren, werden ze duurder. Tegenwoordig zijn ze niet per se meer het goedkoopste en uitgetest had ik ze toch al, dus toen ben ik maar weer gewoon met ČD meegegaan.Z2N schreef:Kortetermijndenken heet dat hé. De aandeelhouders van General Atlantic, Holtzbrinck Ventures en Silver Lake (de eigenaren van Flixmobility) willen de geïnvesteerde centen wel weer terug hebben, dat gaat pas nadat de prijzen verhoogd zijn bij het bereiken van het (pseudo)-monopolie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Er staat best wel een hoop suggestieve onwaarheden in de bovenstaande posts...
Die feiten zijn dus anders. Het risico ligt juist voor een groot deel bij FlixBus, dat de onderaannemers een opbrengst garandeert, ook al is de daadwerkelijke opbrengst lager. De onderaannemer loopt dus niet veel risico, hij krijgt sowieso de gegarandeerde opbrengst. Het hele idee dat FlixBus alleen maar kaartjes verkoopt en daar 25 procent van pakt is niet waar. Het business model is daardoor ook NIET te vergelijken met Uber of AirBnB die alleen maar bemiddelen om een transactie tot stand te brengen. Ook BlaBlaBus koopt in feite het vervoer gewoon in bij onderaannemers en loopt zelf het risico.
En zeg nou zelf, denk je dat busbedrijven lang zouden blijven rijden in een model dat hen alleen maar geld kost? Tuurlijk niet. Busbedrijven in Nederland zijn vrij traditionele bedrijven. Zij rijden alleen als het hen geld oplevert. Er zijn natuurlijk altijd cowboys die grote risico´s nemen, maar het gros van de bedrijven wil toch winstgevend zijn.
Dit is echt onzin en past goed in de stemmingmakerij dat alles wat "markt" inhoudt vies en verdorven is, iets waar bepaalde tv-programma´s en politieke partijen graag lekker aan meedoen. Maar dat is echt populistische stemmingmakerij.Suus schreef:FlixMobility loopt amper financieel risico, het vuile werk laten ze door ondernemers opknappen die ook een groot deel van het risico op zich nemen. Immers, loopt de lijn niet dan zijn ze werk kwijt. Daarmee is het niet veel anders dan een Uber, Takeaway.com of Deliveroo. Zodra ze bijna volledig marktbeheersing hebben gaan ze de ondernemers uitknijpen, omdat ze weten dat ze niet zonder de "matching partner" kunnen.
Die feiten zijn dus anders. Het risico ligt juist voor een groot deel bij FlixBus, dat de onderaannemers een opbrengst garandeert, ook al is de daadwerkelijke opbrengst lager. De onderaannemer loopt dus niet veel risico, hij krijgt sowieso de gegarandeerde opbrengst. Het hele idee dat FlixBus alleen maar kaartjes verkoopt en daar 25 procent van pakt is niet waar. Het business model is daardoor ook NIET te vergelijken met Uber of AirBnB die alleen maar bemiddelen om een transactie tot stand te brengen. Ook BlaBlaBus koopt in feite het vervoer gewoon in bij onderaannemers en loopt zelf het risico.
En zeg nou zelf, denk je dat busbedrijven lang zouden blijven rijden in een model dat hen alleen maar geld kost? Tuurlijk niet. Busbedrijven in Nederland zijn vrij traditionele bedrijven. Zij rijden alleen als het hen geld oplevert. Er zijn natuurlijk altijd cowboys die grote risico´s nemen, maar het gros van de bedrijven wil toch winstgevend zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten