Wubbo schreef:Het organisatiemodel van NS is nu gewoon te complex, zowel de bijsturingsorganisatie als de logistiek van rijdend personeel en materieel, om op dit soort situaties in te kunnen spelen.
Dat ben ik met je eens en daar moet ook hoognodig in gesneden worden. En niet alleen bij de bijsturing en op het gebied van versperringen, maar ook in het algemeen bij dagelijkse situaties en ook bij Prorail. Want wat zou het een verademing zijn als je niet meer via 5 verschillende personen contact zou moeten leggen om een foutieve CTA te laten verdraaien. Dat is een trouwens een goed idee van jou, ik ga binnenkort ook maar weer eens een kijkje nemen bij de Bijsturing en bij Prorail op Post T. Een kijkje in elkaars keuken is nooit verkeerd en als je van elkaar weet wat je doet, vergroot dat het wederzijds begrip. Dat kan geen kwaad in een tijd waarin de spoorbranche opgedeeld is en wij alsmaar verder van elkaar verwijderd raken. Tenslotte moeten we er samen wat van maken, in het belang van de reizigers.
Overigens stond in de Metro van vandaag (eigenlijk al gisteren, 21-12 dus) op pagina 3 bij 'Een minuutje' een interview met een anonieme spooringenieur, die kort en bondig uitlegde hoe het komt dat bij een laagje sneeuw het treinverkeer hier in het honderd loopt. Ik hoop dat veel mensen dat gelezen hebben want het maakt in het kort heel veel duidelijk.
Kort samengevat komt het erop neer dat hier veel wissels dichtsneeuwen en in andere landen halen ze vaker de bezem erover dan hier. Dat was hier vroeger ook zo en waren er vaste onderhoudsploegen, die toen op de stations aanwezig waren. Toen de spoorsector werdt opgedeeld, werdt het onderhoud drastisch verminderd en de vast ploegen verdwenen. Die moeten nu vaak van ver komen en over de weg, wat al helemaal niet makkelijk is met dit weer. Vroeger werden wissels ook gesmeerd met vet, wat vocht afdrijft (en dus ook sneeuw en ijs) maar tegenwoordig zijn er 'onderhoudsvrije' wissels die dat niet meer nodig hebben. Daarnaast heeft Prorail ook geen sneeuwschuivers meer en is het spoor tegenwoordig zo druk dat bij een verstoring als deze meteen de hele dienstregeling instort.
Vallend blad maakt rails glad.