Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

3 keer per dag 's ochtends vertrekt de IC Alkmaar-Maastricht in Den Helder. Extra spitstreinen rijden al langer geleden en zijn in 2018 heringevoerd, nu wil NS ze weer afschaffen terwijl elders in het bericht weer wordt vermeld dat de frequentie omhoog gaat. Een erg rommelig bericht dus, maar wat vinden wij ervan?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door JordiBrabant »

Ik weet niet waar het gebruik ervan is, dus het is lastig er een mening over te vormen. Tenzij de NS hard kan maken op welke drukke overige spitstreinen de uitgespaarde stellen de druk gaan verlichten, lijkt het mij natuurlijk een slechte zaak.
Het artikel is inderdaad zeer vaag over wat ze nou eigenlijk bedoelen: "NS schrapt ... spitsintercities ... Daarmee wordt voorkomen dat de frequentie ... omlaag gaat." Met zo'n redenering in een opening ben je mij al kwijt.
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op wo 04 mar 2020, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door VIRM »

De gemeenten in de Noordkop willen meer treinen in plaats van een kortere reistijd naar Amsterdam. In de nieuwste variant zullen dus enkele ritten van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] het traject Schagen - Den Helder niet meer afleggen als ik het zo goed lees. Maar waar zijn dan die extra treinen die de Noordkop wil? Of vertelt het artikel ons niet alles?
Beul van de blindegeleidelijn
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door jelmerrr »

Gaat er ETMET intercity rijden tussen Alkmaar en Amsterdam?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door VIRM »

Dat is wel de bedoeling. Op de website van ProRail zie ik dat dat uiterlijk in 2028 moet gaan gebeuren. Dit jaar wordt een ontwerp-tracebesluit genomen.

https://www.prorail.nl/projecten/alkmaar-amsterdam
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door reisthijs »

NS ziet wellicht mogelijkheden om al vóór alle aanpassingen uit het PHS zijn uitgevoerd, toch al vaker te gaan rijden tussen Alkmaar en Amsterdam.
Staatslijn K schreef:Een erg rommelig bericht dus, maar wat vinden wij ervan?
Wij vinden het erg rommelig en snappen er niks van.
Wij wachten op een duidelijker bericht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door trolly »

Wij ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door sirvinniei »

Wat heeft Wijlre-Gulpen hier nou mee te maken?
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door teun »

Die afstand die er in het noorden vanaf gehaald wordt moet je natuurlijke ergens kwijt :P
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Statler Rail »

Ik neem aan dat bedoeld wordt dat NS een plan had om de treinen van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] -serie, die alleen in de spits tussen Den Helder en Alkmaar rijden, de stations Den Helder Zuid en Anna Paulowna te laten overslaan om daarmee wat minuten te winnen. En dat de gemeenten dat geen goed plan vinden, aangezien ze liever méér dan snellere treinen willen.

Dus dat we in plaats van "spitstreinen verdwijnen per 2022", moeten lezen "plan voor snellere spitstreinen in 2022 van tafel". Dat lijkt mij althans de meest logische uitleg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Suus »

De NS had een plan om de 3000 non-stop te laten rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar. Blijkbaar gaat dat nu niet door.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Roeland »

Suus schreef:De NS had een plan om de 3000 non-stop te laten rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar. Blijkbaar gaat dat nu niet door.
Ik vermoed dat beide plannen weleens met elkaar te maken kunnen hebben.
Dan denk ik bijv. aan:
* de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] non-stop tussen Alkmaar en Sloterdijk
* de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] stopt ook in Heiloo en rijdt na Alkmaar (in plaats van de huidige sprinter) door naar Hoorn. Hiermee houdt Heerhugowaard de hele dag een rechtstreekse verbinding met Zaandam. In Hoorn geeft de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] dan een goede aansluiting richting Enkhuizen
Gevolg hiervan is dat alleen Schagen de spits-IC verliest (plus de noordelijke stations die paar [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]-treinen die van/naar Den Helder rijden).
Hoorn - Haarlem wordt dan niet meer rechtstreeks geboden, dat doe je dan voortaan met een overstap in Sloterdijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Klaasje »

Die komt ook nu al als snelste optie uit de reisplanner.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Wievank »

Er was een plan met een compleet nieuw ontwerp voor Noord-Holland met diverse versnellingen, maar effectief ook een aantal halveringen qua frequentie. Dit plan is afgeschoten, ook binnen NS zelf. De berichtgeving in de media lijkt voornamelijk over dit plan te gaan, wat dus achterhaald is.

Nu is het idee om met wat kleinere wijzigingen de grootste minpunten uit de huidige dienstregeling op te lossen, zoals het herstellen van de knoop in Hoorn. Daardoor zijn de extra ritten van de 4500 die ingelegd zijn als compensatie voor de aansluiting op de 4800 'niet meer nodig'. M.b.t. de spitsritten van de 800 geldt dat niet alle ritten even goed bezet zijn, en dus gedacht wordt om daar enkele ritten van te schrappen, voornamelijk aan de spitsranden.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

Weet je misschien waar je dat ontwerp kan vinden. Wil dat sowieso wel graag eens inzien ondanks het niet door gaat.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 06 mar 2020, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Suus »

Ik denk ergens in een archiefmapje op een computer bij NSR Logistiek, of hoe die afdeling tegenwoordig ook heet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Wievank »

Van het oude plan heb ik ook slechts een woordelijke omschrijving gezien, waardoor ik geen plaatjes of documenten heb om te kunnen delen.

Het kwam neer op:
- Versnelling van 3000 met 7 minuten door Zaandam, Castricum en Heiloo over te slaan, met kruisen te Schagen en Den Helder Zuid waardoor er een robuuste korte kering in Den Helder zou komen i.p.v. de huidige risicovolle korte of dure lange kering.
- Extra stop voor de 800 op Heiloo en alle spitsritten inkorten tot Alkmaar
- Versnelling van enkele minuten van de 3900 door een iets sneller pad
- Flink snijden in het aantal ritten van de 4500
- Inkorten van de 7400 tot Wormerveer
- Een kwartier draaien van de 3400, 4800 en 5400 t.b.v. herstellen knoop Hoorn
- Openstellen MAT-ritten 3400 in de tegenspits

Gevolg is dat:
- Alkmaar effectief terug gaat naar een halfuursdienst, doordat de 800 en 300 daardoor op blokafstand van elkaar zitten te Alkmaar.
- Uitgeest en Krommenie-Assendelft terug gaan naar een halfuursdienst
- De gedeeltelijke kwartiersdienst in de spits voor Den Helder t/m Alkmaar Noord zou halveren naar een halfuursdienst
- De aansluiting vanuit Den Helder t/m Schagen richting de Kennemerlijn altijd meer dan 20 minuten zou zijn
- De aansluiting in Uitgeest vanuit het noorden richting de Zaanlijn altijd bijna een half uur zou zijn
- De voordelen zitten vooral in de versnellingen en een efficiëntere materieelinzet, waardoor een hogere kostendekkingsgraad verwacht werd.

Conclusie was dat de nadelen velen malen groter waren dan de voordelen, waardoor de meeste punten uit dit plan geschrapt zijn. Een conclusie die zowel binnen NS als door externe stakeholders is getrokken.

Voor zover ik weet is het nieuwe plan in de grote lijn gereed, maar op de details wordt nog gesleuteld (ritniveau en schuiven met minuten t.b.v. aansluitingen e.d.). Al zal er natuurlijk pas volgend jaar er definitief een klap op gegeven worden met een adviesaanvraag en capaciteitsaanvraag.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door SuperGhost »

Dat lijkt me ook wel een zeer merkwaardig plan. Snap niet dat ze niet direct doorhadden dat ze dat niet konden maken.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door VIRM »

@Wievank: en een ander gevolg is slechtere bediening van de stations tussen Hoorn en Enkhuizen in de spitsrichting.

Weet jij ook wat het idee wordt van het nieuwe plan?
Beul van de blindegeleidelijn
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Wievank »

In de grote lijn:
- kwartier draaien van 3400/4800/5400 t.b.v. herstel knoop Hn
- openstellen MAT-ritten in de tegenspits van de 3400
- inkorting van een enkele rit op de 4500 tot Hn-Asd aan de spitsranden (eerder waren extra ritten ingelegd als compensatie voor het vervallen van de knoop Hn, met het herstel worden ze niet langer nodig geacht)
- iets minder ritten op 800 ten noorden van Amr die te weinig gebruikt worden

Zowel op ritniveau kan nog wat wijzigen als minutenverschuivingen in het BUP. Mogelijk ook als gevolg door wijzigingen elders in het land.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat de 3400 de spintsintercity Alkmaar - Haarlem is? Stoppen die LM-ritten die opengesteld worden ook gewoon op de gebruikelijke stations, of gaat die non-stop rijden?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door waldo79 »

Zijn jullie voorstellen nu concreet of slechts fantasie?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Vinny »

Conclusie was dat de nadelen velen malen groter waren dan de voordelen, waardoor de meeste punten uit dit plan geschrapt zijn. Een conclusie die zowel binnen NS als door externe stakeholders is getrokken.
Maar volgens mij kunnen een aantal van de gegeven problemen ook worden opgelost door de treinen simpelweg beter over het uur te verdelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Suus »

Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is dan wel fysiek een eiland, het spoorwegnet is dat natuurlijk niet. Als je in Noord-Holland treinen op andere tijden laat rijden heeft dat gevolgen tot in Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door VIRM »

Dat er steeds tien en twintig minuten tussen de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit, heeft te maken met PHS tussen Amsterdam en Eindhoven. Bij Amsterdam Sloterdijk mengt de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] zich immers ook in de strijd, of verlaat deze het strijdtoneel juist.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten