Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Nee, natuurlijk niet *O*
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door sirvinniei »

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-al ... ~a7c4c534/
Conducteurs van de NS moeten in heel Nederland kunnen afzien van treincontroles als ze bang zijn corona op te lopen, vindt spoorvakbond VVMC. Nu geldt dat alleen voor medewerkers op de trein in Noord-Brabant, aldus de bond. De NS zegt echter dat alle conducteurs die vrijheid desgewenst hebben.
Aparte maatregel. Het aannemen van kaartjes lijkt me nou niet het grootste risico. Als je van je gezicht afblijft kan er weinig gebeuren. Volle treinen lijken me veel riskanter (zeker als reizigers doorkrijgen dat er niet gecontroleerd wordt). Na een controle je handen wassen is ook geen grote moeite.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Maar als ik jouw besmette kaart aanneem en scan en vervolgens de kaart van een ander aanneem en scan, kan ik naast het virus op te lopen het ook wel doorgeven. Gelukkig wordt dit soort zaken aan het gezonde verstand van de conducteur overgelaten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

De Tefaf houdt er na vandaag mee op. Jammer, want ik was van plan dit weekend te gaan.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door sirvinniei »

Mikos schreef:Maar als ik jouw besmette kaart aanneem en scan en vervolgens de kaart van een ander aanneem en scan, kan ik naast het virus op te lopen het ook wel doorgeven. Gelukkig wordt dit soort zaken aan het gezonde verstand van de conducteur overgelaten.
Die apparaten werken toch contactloos? Als een reiziger dan gewoon zijn/haar eigen ticket vasthoud zou je ze moeten kunnen scannen. (Ik weet niet hoe de range is van die dingen).
Mijn angst is dat je door het minder controleren meer zwartreizigers aantrekt en het virus zich alsnog beter verspreid door vollere treinen. Die 1/2 meter afstand is toch al onmogelijk in de tweede klas.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Sgb schreef:Is het eigenlijk nog ''veilig'' om een dagje te treinen door NL?
Negeer ome Aking maar :wink: . Als je je bewust bent van de situatie, kan je nog gewoon dagtripjes maken, hoor. De meeste besmette mensen zitten in thuisquarantaine of liggen in een ziekenhuis of ander zorgcentrum. De kans op een kaartcontrole is in Brabant echter drastisch verkleind. Zelfs op de 6630, waar ik elke keer controle op heb, werd niet gecontroleerd.
Verder geven de cijfers over het aantal besmettingen een vertekend beeld. De vijf overleden patiënten worden nog bij het totaal meegerekend. In Brabant zijn onder zorgpersoneel steekproeven gehouden die het aantal besmettingen hebben opgehoogd. Tot slot zwijgt het RIVM in alle talen over de eerste herstelde patiënten. Dat aantal stijgt intussen ook gestaag. Zelf heb ik al berichten over minimaal 10 herstelde mensen voorbij zien komen bij de (regionale) kranten. Ook de herstellingen worden nog gerekend als besmettingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

ArrivaBas schreef:Negeer ome Aking maar :wink: .
Fijn dat de nabestaanden in ieder geval alvast weten waar ze aan kunnen kloppen *O*

Oh en ik ga er hierbij natuurlijk vanuit dat je voortaan met mij ten strijde trekt tegen de #veiligheidsjihad, en je het nooit meer opneemt voor Ome Mikos en Co. :Y
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Klopt. Kom ze meestal net buiten de stadsgrens van Dordrecht al tegen. Soms beide conducteurs, soms een van de twee.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

sirvinniei schreef:Die apparaten werken toch contactloos? Als een reiziger dan gewoon zijn/haar eigen ticket vasthoud zou je ze moeten kunnen scannen. (Ik weet niet hoe de range is van die dingen).
Niet contactloos genoeg om het op een makkelijke manier uit te voeren. Ook wanneer een reiziger zelf zijn of haar kaart vasthoudt, zal de kaart dicht tegen de kaartlezer moeten worden gedrukt om die uit te lezen. En dan zit je weer met hetzelfde probleem als in eerste instantie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik kreeg echt net een mail dat Domino’s op verzoek pizza’s contactloos bezorgd. De pizza wordt dan niet meer met de hand aangeraakt nadat deze uit de oven komt en op een afgesproken plek neergelegd, zodat er geen contact is met met de bezorger. Met een OV-chipkaart wordt dat echter wat lastiger, en die gaat niet in een oven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Het is een kwestie van tijd voordat wij ons in dezelfde situatie als Italie bevinden. We zitten een beetje in een fase die ik maar "brace for impact" noem: je weet dat we de controle zijn verloren en we alleen nog aan "damage control" kunnen doen. Daartoe behoort het steeds verder platleggen van het openbare leven in een poging de verspreiding nog iets af te remmen.

Je kan mensen ook niet kwalijk nemen dat ze geloven dat het maar een griepje is, aangezien dat is wat de overheid aanvankelijk zei in een poging de crisis te downplayen en geen paniek te veroorzaken. Maar daardoor is de situatie nu juist erger dan wanneer direct stevige maatregelen genomen worden. Het aantal besmettingen in Nederland is vermoedelijk al een paar duizend; de cijfers van het RIVM zeggen niet veel meer sinds maar een klein deel van de mensen getest wordt. Het zegt alleen nog maar iets over hoeveel tests zijn afgenomen, niet hoeveel besmettingen er zijn.

Het lijkt erop alsof de overheid Yes, Minister als voorbeeld heeft genomen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Tot die tijd is zelfs U-OV begonnen met het verspreiden van informatie over het nieuwe coronavirus. Wat het advies "hoesten in je elleboog" uithaalt als over twaalf uur de ochtendspits in volle gang is wordt mij niet helemaal duidelijk. :')
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Sinds vandaag mogen we in de winkel geen geld meer aannemen van klanten. Nee Aking, dat betekent niet dat we de producten dan maar gratis meegeven. Klanten moeten het geld op het plankje leggen bij de kassa (wie wel eens bij AH boodschappen doet, ik bedoel dat witte plateau naast het beeldscherm en dan moeten wij het in onze hand schuiven.

Het idee is dat op die manier huidcontact wordt vermeden en het virus geen kans maakt aangezien het schijnbaar alleen kan overleven op de huid en niet op munten en biljetten. Tot op heden doet bijna niemand dit natuurlijk, want automatisme om gewoon te geven. Misschien als de hysterie compleet is en iedereen helemaal paranoïde is, dan wel. We gaan het zien. :')
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Nee Aking, dat betekent niet dat we de producten dan maar gratis meegeven.
KudtNS! :evil:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coronavirus

Bericht door nvdw »

Bizar ook hoe rustig het is op de snelweg. Ik was rond 17.00 uur de weg op bij Utrecht en ik kon overal doorrijden. Als die Brabo's nou gewoon altijd aan hun kant van het water blijven is het fileprobleem in dit land toch aardig opgelost.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Suus schreef:In Zwitserland mogen reizigers bij de bus geen gebruik meer maken van de voordeur en is in de bus zelf het gangpad versperd tussen de voorwielen.
In Bratislava idem (Facebooklink; ik kan de post zelf niet linken dus even naar de foto's met linten scrollen). Met een fantastische Engelse vertaling: "These doors are closed. Please use another." :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

České dráhy melden dat in internationale treinen de temperatuur van reizigers gemeten kan worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De branchevereniging meldt dat controlepersoneel in het OV geen vervoerbewijzen meer zal aannemen van reizigers: https://www.ov-nl.nl/over-het-coronavirus
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Tsjechië, maatregel zoveel: verkoop van de ČD Minibar (dat wagentje) gebeurt alleen nog maar vanuit de coupé waar dat ding normaal staat opgesteld en in de Pendolino kun je geen eten meer online bestellen, maar moet je het zelf afhalen. Andere cateringbedrijven en ČD Restaurant doen wel nog wat ze normaal doen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

In Brabant rijden enkele buurtbuslijnen niet meer. Ook rijden er dit weekeinde geen nightliners.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Eeeeen toen werden evenementen van meer dan 100 man afgelast. Daar gaat m'n feestje dit weekend waar ik al maanden naar uitkeek... :cry:

Dan maar de laatste week van m'n Interrail nog even goed gebruiken *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Slowakije en Tsjechië verbieden allebei internationale treinreizen voor 13 nationaliteiten, waaronder Nederlanders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Hongarije, Servië en Roemenië staan op het plan, dus komt goed als het goed is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Suus schreef:Slowakije en Tsjechië verbieden allebei internationale treinreizen voor 13 nationaliteiten, waaronder Nederlanders.
Waar lees je dat?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 110 gasten