Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Het plan is op dit momemt (woensdag 27 november 2019) elke 6 minuten naar Uithoorn in de spits. Lijkt me niet dat daar dan nog trams tot Westwijk tussendoor passen.
Uithoornlijn.nl schreef:Op dit moment is de planning om in de volgende frequentie te rijden:

10 keer per uur per richting in de ochtend- en avondspits
6 keer per uur per richting buiten de spits
Later op de avond wordt de frequentie verder afgebouwd.

Ongeveer een jaar voor de ingebruikname van de Uithoornlijn wordt het definitieve vervoersplan door de vervoerder bepaald.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Toen de verlenging werd voorgesteld hadden ze het over elke tweede tram laten doorrijden naar Uithoorn, maar het valt natuurlijk nog te bezien wat het uiteindelijk wordt. Elke 5 minuten een 2x15G = 30G naar Uithoorn lijkt me wat veel, maar elke 10 minuten een tram in de spits is wel weer wat sumier.
Eerste keer dat ik zoiets lees. We doen hier in Amsterdam ook niet aan kort- en langtrajecten onder hetzelfde lijnnummer zoals in Rotterdam en Den Haag. Ik heb op dit forum begrepen dat het zelfs is vastgelegd binnen de concessie. Met alleen de 25 kom je er dan niet en zou je nog een extra lijnnummer in het leven moeten roepen. Daar is ook niks over bekend.

Van meet af aan is er gesproken over 2 tramlijnen: de 5 en de Amstelveenlijn (later Amsteltram, nu ook bekend als lijn 25). Die laatste rijdt eerst tot Westwijk en wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Over een lijn die tussen Station Zuid en Westwijk blijft pendelen nadat de Uithoornlijn geopend is zie ik niks terug. Wie weet dat jouw verhaal ooit eens geopperd is in een vroeg stadium, maar daar is het dan kennelijk bij gebleven. :)

De frequentie van 10x per uur in de spits kan, indien nodig, nog opgeschaald worden naar 12x per uur. Dat geldt zowel voor lijn 5 als 25.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Van meet af aan is er gesproken over 2 tramlijnen:
En van die 2 lijnen samen rijdt straks dus elke tweede tram door naar Uithoorn :wink:
(Er van uitgaande dat lijn 5 en 25 dezelfde frequentie krijgen.)
Caffer schreef:Elke 5 minuten een 2x15G = 30G
Creatief rekensommetje. Zou je dan ook kunnen zeggen dat lijn 5 en 25 op hun gezamenlijke traject lijn 30 vormen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:En van die 2 lijnen samen rijdt straks dus elke tweede tram door naar Uithoorn :wink:
(Er van uitgaande dat lijn 5 en 25 dezelfde frequentie krijgen.)
Van die 2 lijnen wel ja, als ze om en om rijden. Binnen Caffers verhaal zou het betrekking hebben op de ene keer doorrijden tot Uithoorn en een andere keer weer keren bij Westwijk. Daar komt de 5 dan weer niet. :wink:
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

reisthijs schreef:Het plan is op dit momemt (woensdag 27 november 2019) elke 6 minuten naar Uithoorn in de spits. Lijkt me niet dat daar dan nog trams tot Westwijk tussendoor passen.
Uithoornlijn.nl schreef:Op dit moment is de planning om in de volgende frequentie te rijden:

10 keer per uur per richting in de ochtend- en avondspits
6 keer per uur per richting buiten de spits
Later op de avond wordt de frequentie verder afgebouwd.

Ongeveer een jaar voor de ingebruikname van de Uithoornlijn wordt het definitieve vervoersplan door de vervoerder bepaald.
Thanks! Die had ik gemist. Onwaarschijnlijk dat er dan nog bij Westwijk gekeerd gaat worden ja.
n-evo schreef: We doen hier in Amsterdam ook niet aan kort- en langtrajecten onder hetzelfde lijnnummer zoals in Rotterdam en Den Haag. Ik heb op dit forum begrepen dat het zelfs is vastgelegd binnen de concessie.
Precies daarom heb ik dat zinnetje al die jaren onthouden, stond in een artikel op wijnemenjemee geloof ik. Overigens was dat allemaal lang voordat er verdergaand onderzoek was gedaan naar de Uithoornlijn dus over lijnnummers werd niet gepraat, maar toch apart. Maarja dingen die in dat stadium geschreven worden zijn ook meer speculatie dan planning. Dat korttrajectdiensten verboden zijn binnen de concessie wist ik niet trouwens, ik stel bij deze de term "geïnstitutionaliseerde lijnnummeresthetiek" voor :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat lijkt me een pleonasme.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

“Tram 1 en 17 rijden tot halte Surinameplein. Oorzaak: ontsporing bij Meer en Vaart. Houd rekening met extra reistijd en overstap.
Er wordt ook gependeld tussen Matterhorn en Dijkgraafplein” aldus GVB.

Ook dat nog.....geluk bij een ongeluk, er zullen weinig passagiers ongemak ondervinden.
Zo te zien een lijn 17 (2122) die naast de rails staat (ovzoeker)
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Caffer schreef:Is er eigenlijk nog een keerspoor bij Westwijk gepland? Of gaan de trams die niet tot Uithoorn doorrijden via de remise keren?
Het complex met opstelsporen bij Westwijk is.meer zuidwaarts verplaatst. Gaat Noorder Legmeepoler heten en is nu ten zuiden van de J.C. van Hattemweg.
Laatst gewijzigd door Hensepens op vr 20 mar 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

GVB nieuws:

Aangepaste dienstregeling in fases

Per 23 maart vindt er een eerste aanpassing van de dienstregeling plaats, gevolgd door een tweede aanpassing op 30 maart. Het doel van deze gefaseerde aanpassing is om voldoende capaciteit te houden om alle reizigers naar hun bestemming te brengen. Tegelijkertijd geeft het reizigers de mogelijkheid om voldoende afstand van elkaar te houden in de voertuigen.
Hieronder staat aangegeven wat de belangrijkste veranderingen per fase zijn.

Wat verandert er per 23 maart 2020
Spitstram 6, tram 11, spitsbus 240 en spitsbus 265 rijden niet. Op de routes van deze lijnen rijden nog andere trams en bussen: er blijft geen halte of traject leeg achter.
De overige tram-, bus- en metrolijnen rijden iets minder vaak.
Vanaf vrijdagnacht rijdt nachtbus N86 niet. De overige nachtbussen rijden vanaf die dag in de weekendnachten één keer per uur, net als doordeweeks.
Deze dienstregeling vind je nu al in de reisplanners.

Wat verandert er per 30 maart 2020
Spitstram 6, tram 11 en de spitsbussen 222, 240, 248 en 265 rijden niet. Vanaf die dag rijden tram en metro een vaste frequentie van elke 15 minuten, in een specifieke basisdienstregeling die overdag alle dagen in de week geldt. Metro 52 rijdt overdag iets vaker, elke 10 minuten.
Bus 21 rijdt overdag elke 10 minuten, bus 15, 18, 22, 34, 35, 37, 41, 44, 47, 48, 55, 65, 66, en 69 elke 15 minuten. Deze lijnen kunnen ’s avonds en op zondag soms minder rijden.
De overige buslijnen rijden de gehele week elke 30 minuten.
Spitslijn 231 en de Schiphollijnen 245, 246 en 247 houden hun normale dienstregeling.
Deze dienstregeling vind je vanaf donderdag 26 maart in de reisplanners.

Helaas is het niet te voorkomen dat er door omstandigheden ritten op de dag zelf komen te vervallen of andere aanpassingen volgen. Check daarom altijd voor vertrek even je reis.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Door de Coronacrisis en de uitgedunde dienstregeling denken sommige reizigers dat ze gratis mogen reizen aldus AT5... https://www.at5.nl/artikelen/200889/agr ... gen-reizen
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Station Lelylaan gaat op de schop. Wordt ongetwijfeld wondermooi, maar de meest praktische nieuwigheid wordt m.i. een tramlus. Meer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:https://www.amsterdam.nl/projecten/poortvanwest/

Plannen rondom Station Lelylaan. Het meest interessante is misschien wel de nieuwe keerlus voor de tram daar.
Datzelfde beaamde n-evo al op 2 december, weet alleen niet waarom de link van n-evo niet meer goed doorkomt hier.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

trolly schreef:Station Lelylaan gaat op de schop. Wordt ongetwijfeld wondermooi
Het belangrijkste van de verbouwing is:
‘Mensen moeten zich hier weer veilig gaan voelen’
Want criminelen en overlastgevers blijven weg uit een opgeknapt station?
Bij het trameiland komt een lichtkunstwerk van Har Hollands dat een veilig en prettig gevoel moet creëren.
Oh, het gaat er dus om dat we ons veilig voelen, in plaats van dat we veilig zijn?

(Er bestaat zoiets als fixing broken windows, afgeleid van de broken window theory. In Nederland denkt men (helaas) maar al te vaak dat het alleen gaat om het opknappen van wijken en gebouwen, maar fixing broken windows vraagt om veel meer, met name om handhaving en daarnaast samenwerking van de overheid met de buurt, de scholen en overheidsinstanties. Het is een beetje naïef om te denken dat de problemen verdwijnen als je het station van een nieuwe lik verf voorziet en er een duur lichtkunstwerk neerzet, ze zouden ook moeten investeren in politie of gemeentelijke handhaving in de stationsomgeving. Je moet ervoor zorgen dat de zakkenrollers, bedelaars en andere overlastgevers wegblijven, naast dat je het station opknapt.)
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nou, je hoeft het op wijnjeminee niet te wagen opmerkingen te plaatsen die coronagerelateerd zijn, want die worden direct verwijderd. Dat gaat tegen de verspreiding van het virus natuurlijk niet helpen.

Sowieso bijzonder dat een redactielid hier de tijd voor heeft. Ik kan me uit de tijd dat de website onder het projectbureau Noord/Zuidlijn ressorteerde nog wel herinneren dat men wel drie keer nadacht voor men reacties verwijderde, en dan alleen met opgaaf van reden.

't Was onder de VRA al niet veel meer, maar dit slaat alles. -o-
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door teun »

Ik denk dat de reden dat ze zich hier richten op dat mensen zich veilig voelen is omdat men al veilig is :wink:

Ik vind het persoonlijk wat jammer dat er een beetje een generieke postmoderne glazen doos en een hoop grijstinten met wat hout komen, maar dit is al een enorme stap voorwaarts van wat de bedoeling is met Rotterdam Alexander waar ze alles gewoon tegen de vlakte gegooid hebben.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

PHS schreef:[...]
De renovatie van Station Lelylaan maakt natuurlijk deel uit van een breder opgezet plan voor de hele omgeving. Met dat gigantische wooncomplex inclusief horeca voor de deur en nog meer in aanbouw is de situatie ook al anders dan voorheen. Station Lelylaan en het naastgelegen tankstation waren bij uitstek makkelijke doelwitten voor een overal omdat er buiten de spits om geen hond liep. Het station is in steeds mindere mate een geïsoleerd eilandje.
fred1954 schreef:Datzelfde beaamde n-evo al op 2 december, weet alleen niet waarom de link van n-evo niet meer goed doorkomt hier.
De pagina doet het bij mij nog wel. Ze hebben er sowieso een handje van om projectpagina's offline te halen en van het oude adres geen redirect te maken naar de nieuwe pagina.

Volgens mij is het de wens of zelfs de bedoeling dat de keerlus op het Surinameplein verdwijnt. Tram 11 doortrekken naar Station Lelylaan is dan wel een vereiste. Als de lijn blijft bestaan tenminste. In 2012 (uit m'n hoofd) lagen er ook plannen op tafel om spitstrams tussen Osdorp en Surinameplein te laten rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bedoel je de lijnnummeresthetische tram 27? Uit dezelfde tijd dat er een tram 29 zou komen tussen CS en Artis?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Als ze toch bezig zijn, waarom laten ze de trams op de Lelylaan niet links rijden? Dan kan ook eindelijk de tramhalte Johan Huizinga rolstoeltoegankelijk gemaakt worden omdat je dan maar één eilandperron met één lift nodig hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Bedoel je de lijnnummeresthetische tram 27? Uit dezelfde tijd dat er een tram 29 zou komen tussen CS en Artis?
Die kwamen uit hetzelfde plan inderdaad.

Goed dat de 29 er nooit is gekomen, want dat is natuurlijk het netnummer van Uithoorn. Dan raken mensen in Centrum-Oost helemaal in de war.
Suus schreef:Als ze toch bezig zijn, waarom laten ze de trams op de Lelylaan niet links rijden? Dan kan ook eindelijk de tramhalte Johan Huizinga rolstoeltoegankelijk gemaakt worden omdat je dan maar één eilandperron met één lift nodig hebt.
Ik kan me zo voorstellen dat ze de Derkinderenstraat dan gelijk willen meenemen, maar dat het niet helemaal verantwoord is vanwege de kruising met de op-/afritten van de A10 als de trams opeens van een onverwachte kant komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Goed idee, Suus!
Volgens mij is dit grasveld de ideale locatie om van rijrichting te wisselen:
https://www.google.com/maps/@52.3579608 ... a=!3m1!1e3
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Oké dan, daar is nog best wat ruimte inderdaad.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ligt het aan mij of is die keerlus echt onnodig ingewikkeld gemaakt?

Een kerende tram vertrekt nu van een ander perron als de trams die dezelfde kant op rijden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Komt dat niet omdat de keerlus van beiden kanten gebruikt moet kunnen worden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Als ze toch bezig zijn, waarom laten ze de trams op de Lelylaan niet links rijden? Dan kan ook eindelijk de tramhalte Johan Huizinga rolstoeltoegankelijk gemaakt worden omdat je dan maar één eilandperron met één lift nodig hebt.
De kosten van die operatie lijken me niet tegen de prijs van één lift op te wegen, eerlijk gezegd. Maar de Lelylaan wordt vertrut tot stadstraat, dus ik ga ervan uit dat er daar binnenkort een zebra verschijnt. Lekker goedkoop *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Aan beide kanten twee sporen. Doorgaande tram gebruikt de buitensporen, kerende tram gebruikt de binnensporen. Dus een kerende tram kiest al voor aankomst het binnenspoor. Vanaf daar keert ie door te rijden naar het andere binnenspoorhalte en vertrekt vanaf daar wel de goede kant op.Dus dan hou je 2 halteperrons per richting i.p.v. 1 richting Osdorp en 3 richting Surinameplein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten