Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.
Als X80-ervaringsdeskundige :P kan mijn reactie natuurlijk niet uitblijven, waarbij ik die voor het gemak maar even opsplits in specifieke ervaringen op ritniveau en algemeen commentaar op de analyse.

Op ritniveau
Bij mijn vrij vaste ochtendrit (52663) is vrij duidelijk de, zeker in verhouding tot de andere ritten, relatief lange stilstand bij Woudenberg De Poort te zien. Het valt me hier op dat dit één van de weinige vertrektijden is waarbij 85% van de gereden ritten een minuut te vroeg aankomt, op de 80% zit dat zelfs rond de 2 minuten.
Alleen op de 90%-lijn is de stilstand minder dan een minuut, maar mijn praktijkervaring is dat dat ritten zijn die door vertraging eerder in de omloop te laat van station Amersfoort zijn vertrokken. In je meetperiode is er überhaupt maar één dag geweest waarin er daadwerkelijk vertraging is opgelopen onderweg, maar het lijkt me niet zinvol om een dienstregeling te gaan maken op een korte stremming door werk langs de weg.

Kijk ik vervolgens verder op het trajectdeel naar De Voorposten dan zie je de rijtijd vaak niet gehaald worden. Je stelt daar zelf ook vast dat de rijtijd eigenlijk net wat te krap is. In de praktijk is het echter niet persé een te krappe rijtijd: eigenlijk elke dag staat de bewuste rit wel kort tijd af te wachten bij Woudenberg Spoorlaan en soms ook nog bij het Holevoetplein. Je zou de punctualiteit op dat deeltraject dus wellicht kunnen verbeteren door de beschikbare rijtijd net iets anders te verdelen. Aan de extra tijd die de bus nu staat te wachten heb je immers meer van Holevoetplein naar De Voorposten, dat zijn de haltes met veruit de meeste instappers wat nu eenmaal tijd kost.
Voor het laatste stuk naar De Klomp klopt de rijtijd zoals je al constateert inderdaad best goed, wat overigens in mijn ervaring ook verbetert is ten opzichte van de vorige dienstregeling: zoals de analyse al toont wordt er vaker te vroeg dan te laat aangekomen terwijl de instappers in Renswoude nu ook niet opeens massaal de bus missen. De gewenning dat een X80 ook op tijd kan zijn begint langzaam op te treden, een jaar terug had je eerst nog heel veel rennende reizigers :wink:

Dan de terugrit, daar heb ik vaak rit 54422 maar soms ook de 52710. Op die van 16.07 uur vanaf De Klomp valt op dat het systeem een langere rijtijd voorsteld en ook 85% van de ritten die meer tijd nodig heeft dan er nu is. Terwijl er in de praktijk toch best vaak even gewacht wordt bij De Voorposten. Kan niet zo goed bedenken waar dat nu vandaan komt.
Op de rit van een kwartier later stapelen zich duidelijk zaken op: die komt vaak vertraagd van de 87 af, heeft vervolgens veel instappers (drukke treinaansluiting) en ook nog een chauffeurswissel. Dat lijkt gezien het grote verschil tussen de 80 en 90%-lijn nogal een impact op de punctualiteit te hebben, terwijl het probleem daar misschien wel meer in de krappe doorkoppeling zit dan in de daadwerkelijke rijtijd. Qua verkeer is de situatie op die rit en de rit van een kwartier eerder namelijk heel erg vergelijkbaar en het aantal uitstappers in Renswoude is ook niet zo heel groot, dus daar kan de langere benodigde tijd ook niet vandaan komen.
Op Scherpenzeel - Woudenberg zie ik dan weer een voorstel voor een langere rijtijd. Opmerkelijk, want vaak wordt er wel even afgewacht bij De Poort en lijken de gemiddelde rijtijden wel de meest voorkomende. Van de werkzaamheden rond de halte Zegheweg is relatief weinig merkbaar in de praktijk. Ik heb hier zelf meer het idee dat het tekort aan rijtijd ontstaat doordat de bus al iets vertraagd bij De Voorposten is (dat laat je analyse ook zien) en vervolgens dat in Scherpenzeel niet zo kan inlopen. Ofwel door veel uitstappers (dat gaat vanaf net voor spitstijd spelen) ofwel juist doordat er overdag gewoon meer verkeer in Scherpenzeel is. En de smalle Dorpsstraat aldaar leent zich ook niet echt voor het kruisen met een tegemoetkomende bus, auto of soms vrachtwagen waardoor wat meer tijd nodig is: vaak moet het verkeer in één van beide richtingen even op een wat breder punt aan de kant.

Algemeen
In het ochtendspitsblok van 6.30 tot 8.00 uur naar De Klomp valt me de ene rit van Pouw Vervoer op die veel meer tijd nodig heeft naar De Poort. Die rit is extreem rustig op dat trajectdeel (soms maar één passagier) en qua verkeer is er amper verschil met de rit ervoor. Daarmee vervuilt waarschijnlijk een vertraagde uitruk je analyse. Het teveel aan tijd in de middagspits is aannemelijk gekomen door de verlenging van de rijtijden een jaar eerder, terwijl de doorstroming bij de Hertenkop tegenwoordig een stuk beter is met de nieuwe weginrichting. Verder zie ik weinig raars in je analyse richting De Klomp.

Richting Amersfoort valt me op het eerste stuk naar De Voorposten vooral het effect van de korte koppeling aan 87 op. Precies bij de ritten die van 87 af komen zie je relatief een veel groter verschil tussen de gemiddelde rijtijd en de door 90% van de ritten gerealiseerde rijtijd. Wellicht dat een iets ruimere koppeling daar verbetering in brengt zonder dat je veel meer tijd nodig hebt.
Op het stuk tot Woudenberg zit de vertraging 'm niet in de werkzaamheden in Woudenberg zoals ik eerder al schreef, eerder tussen de Europaweg en de rotonde. Op dat stuk zie ik 's ochtends nog wel eens lichte filevorming optreden.

Tot slot het stuk naar Amersfoort: die enorme piek in de ochtendspits verbaast mij (als bewoner van het Julianaplein, dus ik zie de drukte ook vaak genoeg) eigenlijk wel een beetje. Ik ken zelf vooral de middagspitsdrukte, waarbij ik wel eens grappend gesteld heb dat de Kersenbaan als enige invloed heeft gehad dat er nu van drie kanten een file naar het Julianaplein staat in plaats van van twee kanten. Maar opvallend genoeg zie ik die middagspitspiek juist niet echt in de plaatjes terug.
Wat de ochtendspits betreft had ik nooit het idee dat het echt zo erg was. In ieder geval staat de file niet op de Kersenbaan zelf, maar komt de drukte vooral van de Leusderweg af. Maar als ik 'm zie dan rijdt het op zich nog wel door.
Ben op zich ook wel benieuwd wat de gemeente daar aan zou willen doen: het probleem zit 'm waarschijnlijk vooral in verkeer dat er niet tussendoor komt de Stadsring op omdat het daar ook druk is. Maar je zou er bijna voor overwegen om in de ochtendspits via de Bergstraat en Vlasakkerweg richting station te gaan rijden. Overigens zou de halte Zonnehof-Oost een paar meter naar voren laten verplaatsen (zeg maar ter hoogte van het voormalige notariskantoor) wellicht ook al schelen.
Bij drukte is één van de grotere problemen namelijk ook dat een bus die bij Zonnehof-Oost halteert slechts met moeite weer op de linksafstrook komt, gezien de halte feitelijk op de rechtsafstrook ligt en precies daar waar de rij voor het verkeerslicht al staat. Stopt de bus net ietsjes eerder dan ben je van dat probleem af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Wat leuk dat er nog op teruggekomen is! Nu is er al heel wat gras voor de voeten weggemaaid, dus ik probeer mijn bevindingen maar kort te houden (gaat mislukken :mrgreen: ).
Daniel schreef:Ben wel benieuwd naar de relatie tussen hoe het als reiziger voelt t.o.v. wat er gemeten wordt, en de daarvoor relevante ervaringen worden steeds langer geleden.
Ja! En toch, de ervaring klopt wel over het algemeen t.o.v. wat er gemeten wordt. Daar ben ik wel blij om.

Nu reis ik vooral op het stuk De Poort - A'foort v.v. en soms precies in die 'horrorspitstijden'. Eerst het stuk er net voor in de ochtendspits, zeg maar Spoorlaan - De Poort
Verder van Scherpenzeel naar Woudenberg (...) Of komt dit door de werkzaamheden langs de route? Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?
Ik herken dat de bus in de ochtendspits te laat aankomt op De Poort. Zelfs een keer gehad dat de bus zijn vertraging vanuit de 87 inliep (ong. +7 minuten naar +3 op de Europaweg) en vervolgens in een soort horrorfile terechtkwam op het stuk Europaweg - Laanzicht, waar er gewoon dik 10 minuten extra vertraging bij kwam. (OVInfo is de redding geweest hier :wink: ). Komt deze vertraging door verkeersdrukte of door de werkzaamheden? Ik denk dat het probleem tweeledig is:
a) Toch extra tijd door de werkzaamheden op het stukje N224 in Woudenberg (maximumsnelheid is immers een heel stuk 30 en volgens mij sluiten ze ook wel eens een rijstrook af en staan er dus verkeersregelaars / verkeerslichten)
b) Veel meer (de meer algemene ontwikkeling binnen de provincie) de toegenomen verkeersdrukte. Vanuit de bewoners zijn er al zorgen over de drukte op deze weg. Ik vrees dat het eerder regel dan uitzondering wordt dat er voor de rotonde N224/N226 file gaat staan (tenzij er nu ineens andere ontwikkelingen komen door de coronacrisis).
Maar, dit stuk bereis ik dus niet vaak, hier kunnen de vaste reizigers (@Daniel :wink: ) / buschauffeurs meer over zeggen.

Dan het stuk Woudenberg - Amersfoort
Daniel schreef: Wat de ochtendspits betreft had ik nooit het idee dat het echt zo erg was. In ieder geval staat de file niet op de Kersenbaan zelf, maar komt de drukte vooral van de Leusderweg af. Maar als ik 'm zie dan rijdt het op zich nog wel door.
Ben op zich ook wel benieuwd wat de gemeente daar aan zou willen doen: het probleem zit 'm waarschijnlijk vooral in verkeer dat er niet tussendoor komt de Stadsring op omdat het daar ook druk is. Maar je zou er bijna voor overwegen om in de ochtendspits via de Bergstraat en Vlasakkerweg richting station te gaan rijden. Overigens zou de halte Zonnehof-Oost een paar meter naar voren laten verplaatsen (zeg maar ter hoogte van het voormalige notariskantoor) wellicht ook al schelen.
Bij drukte is één van de grotere problemen namelijk ook dat een bus die bij Zonnehof-Oost halteert slechts met moeite weer op de linksafstrook komt, gezien de halte feitelijk op de rechtsafstrook ligt en precies daar waar de rij voor het verkeerslicht al staat. Stopt de bus net ietsjes eerder dan ben je van dat probleem af.
Dit dekt de lading. Het verkeer tussen De Poort en de Schutterhoeflaan stroomt meestal redelijk door (zeker na de aanpassing van "de Hertekop" (Schutterhoeflaan / Arnhemseweg(-Zuid) / A28). In de ochtendspits staat het verkeer inderdaad met name stil op het laatste stuk, van een klein stukje van de Kersenbaan (tunnel onder de rotonde door) tot de stadsring. De files werden de laatste tijd wel steeds erger, bij het uitrijden van de tunnel stond het nu ineens al stil. En dat stilstaan duurt lang, langer dan je zou denken. Vaak staat de kruising vast doordat het verkeer vanuit de Leusderweg (inderdaad, daar komt denk ik het grote probleem vandaan(?)) de kruising blokkeert. Daardoor(?) ontstaat er ook file op de Kersenbaan zelf (en ja, soms is dat best wel erg).

De halte Zonnehof-Oost verplaatsen zal misschien heel iets schelen, maar niet heel veel. Veel verkeer wil linksaf, rechtsaf is vaak vrij. Toch zou het wel de verkeersveiligheid ten goede komen (want je hebt geen auto's die de bus toch even voor willen zijn) en al schrijvende bedenk ik me ook dat je misschien zelfs een 'groen-rondje' eerder zou kunnen zijn met het verplaatsen van de halte, wat wel weer wat tijd scheelt.

De middagspits (A'foort - Woudenberg) heb ik weinig meer aan toe te voegen. Dat klopt als een bus.

Kortom, leuk om de analyse eens te zien. Het geeft een heel leuk beeld van hoe zo'n rijtijd-analyse/verdeling gaat (nooit geweten!). Dat er wat minder rijtijd zit tussen De Poort en Schutterhoeflaan snap ik nu ook (want je wilt een bus niet te vroeg laten vertrekken). Het leuke is dat de analyse (gemiddeld genomen natuurlijk) toch best overeenkomt met de praktijk. Dank voor het delen. :-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

@Alex99: juist dat vele verkeer linksaf is het probleem waardoor de bus er bij Zonnehof-Oost slecht tussen komt. Het verkeer rechtsaf staat immers achter de bus, alleen alles dat linksaf gaat staat in de weg.
Soms wordt ik er als uitstapper ook wel iets eerder uit gelaten daar zodat de bus makkelijker de linksaf strook op komt, maar dat gaat eigenlijk uitsluitend als er alleen uitstappers zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Logisch natuurlijk, verkeer naar rechts kan er niet langs... Ik vond het al zo gek dat er naar rechts vaak zo weinig verkeer stond... :oops: Lekker nagedacht weer. Halte naar achteren verplaatsen scheelt dan al enorm ja.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Als het rond Woudenberg zo druk wordt (wel woninge, maar geen wegen erbij) dan moeten we het toch nog maar eens gaan hebben over reactiveren van de oude spoorlijn Amersfoort - Woudenberg als lightrail verbinding. Met als stations: Amersfoort CS, Leusden Zuid en Woudenberg-Scherpenzeel.
Met op termijn de optie van doortrekken naar Veenendaal.
Daarmee zullen de wegen rond Woudenberg wel wat rustiger worden, vermoed ik.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

En je denkt dat Leusden-Zuid, die nu maar maximaal 2 bussen per uur per richting door hun wijk tollereert, openstaan voor een lightrail?
Verder is er nog veel ruimte voor groei zonder andere vervoersmiddelen. Allereerst kan je Amersfoort-Woudenberg opschalen naar 8x per uur zodat je met lijn 82 in totaal 10x per uur rijdt. Daarna kan je na gaan denken over 15m of geleed. Als zelfs dat niet voldoende is zou je kunnen denken aan vrijliggende businfra en tot 12x per uur kunnen rijden. Lijkt me fors overdreven, maar nog altijd goedkoper en nuttiger voor een groter gebied dan lightrail.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door nvdw »

En aanzienlijk minder kostbaar, niet te vergeten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Dank voor jullie uitgebreide reacties! Even ter aanvulling: het is een rijtijdmeting, punctualiteit speelt hierbij geen rol. Als een bus 10 minuten te laat vertrekt van het beginpunt en 10 minuten te laat arriveert op het volgende knooppunt, dan zal de rijtijd als “goed” worden beoordeeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

In dat geval vind ik sommige afwijkingen tussen ritten nog vreemder, bijvoorbeeld de genoemde twee middagspitsritten die ik vergeleek. Want daar is er geen logische reden dat de ene rit er veel langer dan de andere over doet.
En hetzelfde geldt voor die Pouw rit in de ochtendspits. Gezien die veel stiller is qua passagiers zou je verwachten dat die Amersfoort - Woudenberg De Poort juist sneller aflegt dan de rit ervoor en erna in plaats van langzamer wat nu uit de analyse komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Zugführer »

Ik heb een paar berichten verwijderd, omdat die in het verkeerde topic stonden en inmiddels als verplaatst waren naar het "Concessie Regio Utrecht" topic.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Utrechtse gemeenten willen mogelijk station Maarn verplaatsen naar Maarsbergen
https://www.ad.nl/utrecht/raadslid-moes ... ~acb1bb2c/ (premium-artikel).

Maarsbergen zou dan een OV-knoop moeten zijn met een mogelijk nieuwe verbinding (Amersfoort -)Maarsbergen - Leersum.

Ben benieuwd wat dat dan zou doen met het onderliggende busnet, want hoe willen ze zo'n lijn vanuit Leersum inpassen zonder overbediening op (Amersfoort-)Woudenberg-Maarsbergen. Gaat de snellijn Amersfoort-Veenendaal (280) dan verdwijnen (Maarsbergen-Veenendaal kan dan met de trein, maar hoe houdt je Amersfoort-Veenendaal dan snel)? Hoe ga je voor Maarn het verlies van de trein naar Utrecht goed compenseren?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:Utrechtse gemeenten willen mogelijk station Maarn verplaatsen naar Maarsbergen
https://www.ad.nl/utrecht/raadslid-moes ... ~acb1bb2c/ (premium-artikel).

Maarsbergen zou dan een OV-knoop moeten zijn met een mogelijk nieuwe verbinding (Amersfoort -)Maarsbergen - Leersum.

Ben benieuwd wat dat dan zou doen met het onderliggende busnet, want hoe willen ze zo'n lijn vanuit Leersum inpassen zonder overbediening op (Amersfoort-)Woudenberg-Maarsbergen. Gaat de snellijn Amersfoort-Veenendaal (280) dan verdwijnen (Maarsbergen-Veenendaal kan dan met de trein, maar hoe houdt je Amersfoort-Veenendaal dan snel)? Hoe ga je voor Maarn het verlies van de trein naar Utrecht goed compenseren?
Lijkt me meer iets voor het "provincie Utrecht" topic ;)

Het station verplaatsen naar Maarsbergen lijkt me, naast de kapitaalvernietiging van het relatief nieuwe station dat er nu ligt, een goed plan. Goede verbetering voor de reistijd vanuit Veenendaal, zeker gezien de sprinters van beide richtingen op hetzelfde moment aankomen. Je zou zelfs kunnen overwegen om het meteen goed aan te pakken en er een Intercitystation van te maken. Dan kan je Klp volledig schrappen: Scherpenzeel heeft dan Maarsbergen als alternatief (mits goede busverbinding) en Veenendaal heeft Ed en een overstap op Maarsbergen via de Veenendaallijn als alternatief.

Enfin, een bus van Leersum naar Amersfoort lijkt me niet praktisch. Ik zie liever de huidige lijn 82 doorgetrokken worden naar Wijk bij Duurstede i.p.v. lijn 56. Verder zou je de lijn Maarsbergen-Amersfoort wel de hele week door moeten rijden. Misschien zou je de spitsritten van lijn x80 naar Maarsbergen door kunnen sturen, om zo wat meer spreiding te creëren tussen rezigers naar Utrecht en Arnhem? Zou je ook meteen alle ritten via tabaksteeg kunnen rijden en de x weghalen.
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Aking »

sirvinniei schreef:Het station verplaatsen naar Maarsbergen lijkt me, naast de kapitaalvernietiging van het relatief nieuwe station dat er nu ligt...
Sorry, maar een station is toch echt teveel eer voor het zooitje betonplaten in Maarn :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:
SuperGhost schreef:Utrechtse gemeenten willen mogelijk station Maarn verplaatsen naar Maarsbergen
https://www.ad.nl/utrecht/raadslid-moes ... ~acb1bb2c/ (premium-artikel).

Maarsbergen zou dan een OV-knoop moeten zijn met een mogelijk nieuwe verbinding (Amersfoort -)Maarsbergen - Leersum.

Ben benieuwd wat dat dan zou doen met het onderliggende busnet, want hoe willen ze zo'n lijn vanuit Leersum inpassen zonder overbediening op (Amersfoort-)Woudenberg-Maarsbergen. Gaat de snellijn Amersfoort-Veenendaal (280) dan verdwijnen (Maarsbergen-Veenendaal kan dan met de trein, maar hoe houdt je Amersfoort-Veenendaal dan snel)? Hoe ga je voor Maarn het verlies van de trein naar Utrecht goed compenseren?
Lijkt me meer iets voor het "provincie Utrecht" topic ;)

Het station verplaatsen naar Maarsbergen lijkt me, naast de kapitaalvernietiging van het relatief nieuwe station dat er nu ligt, een goed plan. Goede verbetering voor de reistijd vanuit Veenendaal, zeker gezien de sprinters van beide richtingen op hetzelfde moment aankomen. Je zou zelfs kunnen overwegen om het meteen goed aan te pakken en er een Intercitystation van te maken. Dan kan je Klp volledig schrappen: Scherpenzeel heeft dan Maarsbergen als alternatief (mits goede busverbinding) en Veenendaal heeft Ed en een overstap op Maarsbergen via de Veenendaallijn als alternatief.

Enfin, een bus van Leersum naar Amersfoort lijkt me niet praktisch. Ik zie liever de huidige lijn 82 doorgetrokken worden naar Wijk bij Duurstede i.p.v. lijn 56. Verder zou je de lijn Maarsbergen-Amersfoort wel de hele week door moeten rijden. Misschien zou je de spitsritten van lijn x80 naar Maarsbergen door kunnen sturen, om zo wat meer spreiding te creëren tussen rezigers naar Utrecht en Arnhem? Zou je ook meteen alle ritten via tabaksteeg kunnen rijden en de x weghalen.
Oeps, door elkaar gehaald :oops:

Maar als je dat station zou willen gebruiken om station De Klomp te sluiten, dan heeft dat denk ik wel enorme gevolgen voor het onderliggende busnet. Zo heeft het door laten rijden van lijnen 5 (vanuit Ede) en 50 (vanuit Veenendaal) naar De Klomp dan weinig zin meer. Daarbij moet je Renswoude, Leersum, Amerongen en Elst dan goed compenseren (want die kunnen nu nog op De Klomp overstappen op de trein naar Ede, Arnhem en Utrecht). Ik ga daar hier niet op in, maar het zou denk ik wel grote mogelijke effecten hebben op het busnet lijkt me. Al is het nooit verkeerd hier kritisch naar te kijken.

Voor de moderator: kunnen jullie wellicht mijn fout herstellen en deze berichten naar de concessie provincie Utrecht verplaatsen? :roll:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Zugführer »

Berichten verplaatst :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Mijn dank!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Zugführer schreef:Berichten verplaatst :D
Nu had dat bericht over de trams wel in het Regio Utrecht topic mogen blijven, maar toch bedankt :P
SuperGhost schreef: Maar als je dat station zou willen gebruiken om station De Klomp te sluiten, dan heeft dat denk ik wel enorme gevolgen voor het onderliggende busnet. Zo heeft het door laten rijden van lijnen 5 (vanuit Ede) en 50 (vanuit Veenendaal) naar De Klomp dan weinig zin meer. Daarbij moet je Renswoude, Leersum, Amerongen en Elst dan goed compenseren (want die kunnen nu nog op De Klomp overstappen op de trein naar Ede, Arnhem en Utrecht). Ik ga daar hier niet op in, maar het zou denk ik wel grote mogelijke effecten hebben op het busnet lijkt me. Al is het nooit verkeerd hier kritisch naar te kijken.
Met creatief koppelen kom je een heel eind denk ik. Het grootste verschil is dat het zwaartepunt voor de buslijnen op Vndc komt te liggen i.p.v. Klp. lijnen als 50 en 80 zouden respectievelijk gekoppeld kunnen worden aan 85 en 5 om zo alsnog een snelle verbinding naar Ede/Arnhem/Nijmegen te creëren (waar later waarschijnlijk sowieso een hogere frequentie gereden gaat worden)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op wo 22 jul 2020, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Aking »

Ga je nou tegen de besluit van de Rode Jas in? :shock:
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Pascal1998 »

sirvinniei schreef:
Zugführer schreef:Berichten verplaatst :D
Nu had dat bericht over de trams wel in het Regio Utrecht topic mogen blijven, maar toch bedankt :P
Tja, ik heb al een melding gedaan of ie weer terug geplaatst kan worden
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Zugführer »

Thanks voor de melding, dat werkt meestal het snelst ;)
Bericht weer terug gezet, iedereen tevreden zo? :p
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:
SuperGhost schreef: Maar als je dat station zou willen gebruiken om station De Klomp te sluiten, dan heeft dat denk ik wel enorme gevolgen voor het onderliggende busnet. Zo heeft het door laten rijden van lijnen 5 (vanuit Ede) en 50 (vanuit Veenendaal) naar De Klomp dan weinig zin meer. Daarbij moet je Renswoude, Leersum, Amerongen en Elst dan goed compenseren (want die kunnen nu nog op De Klomp overstappen op de trein naar Ede, Arnhem en Utrecht). Ik ga daar hier niet op in, maar het zou denk ik wel grote mogelijke effecten hebben op het busnet lijkt me. Al is het nooit verkeerd hier kritisch naar te kijken.
Met creatief koppelen kom je een heel eind denk ik. Het grootste verschil is dat het zwaartepunt voor de buslijnen op Vndc komt te liggen i.p.v. Klp. lijnen als 50 en 80 zouden respectievelijk gekoppeld kunnen worden aan 85 en 5 om zo alsnog een snelle verbinding naar Ede/Arnhem/Nijmegen te creëren (waar later waarschijnlijk sowieso een hogere frequentie gereden gaat worden)
Bedoel je dan koppelingen 50+85 en 80+5 of aan 50+5 en 80+85? In het eerste geval ontbreekt dan de verbinding De Klomp-Veenendaal en in het tweede geval zijn de reizen van/naar Ede/Arnhem nogal om vanuit Leersum/Amerongen/Elst/Renswoude/Scherpenzeel.

Ik denk dat je dan wellicht uitkomt op de volgende lijnen:
Lijn 50b Utrecht - Zeist - Driebergen - Doorn - Leersum - Amerongen - Elst - Rhenen - Wageningen
Lijn 50b Utrecht - Zeist - Driebergen - Doorn - Leersum - Amerongen - Elst - Veenendaal - Ede
Lijn X80a Amersfoort - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - De Klomp - Veenendaal (Centrum - Station Centrum - Petenbos) - Rhenen
Lijn X80b Amersfoort - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - De Klomp - Ede (Kernhem - Station Centrum - Station Ede-Wageningen)
Lijn 81 Amersfoort - Woudenberg - Maarsbergen Station - Leersum - Amerongen (spitslijn)
Lijn 82 Amersfoort - Leusden-Zuid - Woudenberg - Maarsbergen Station - Maarn - Doorn - Cothen - Wijk bij Duurstede
Lijn 4 Veenendaal Hondzenelleboog - Station West - Ruisseveen - Centrum - Ede Station E-W

- Lijn (X)80 krijgt dus net zoals lijn 50 twee zijtakken vanaf De Klomp. Hierbij wordt net zoals de B-tak van lijn 50 de B-tak van lijn 80 's avonds en in het weekend ingekort (tot station De Klomp) en sluit hij dan aan op de A-tak van die lijn.
- Lijn 81 is een nieuwe spitslijn die bedoeld is om Leersum en Amerzoden een veel snellere reistijd met Amersfoort te geven (zoals in het artikel stond dat een klacht was)
- Lijn 82 zal dan de gehele week moeten rijden tussen Maarsbergen en Doorn (al is het maar 1x p/u), omdat Maarn anders geen OV meer heeft (nu heeft het immers het station nog). Dan is het denk ik beter om hem dan ook nog tot Woudenberg te laten rijden, waar dan ook nog overstap geboden kan worden van/naar Amersfoort.
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Nou, de tunnel bij Maarsbergen zou er al moeten liggen, laat die er eerst maar eens komen :oops: ... Sowieso vind ik het knap dat iemand in 20 minuten van Leersum naar Amersfoort kan fietsen, daar zou ik toch echt een uur over doen (18,5 km). Zo gek is het dus niet dat 'het ov' er 45 minuten over doet... Enfin, 'k heb er nogal een hard hoofd in.

Tegelijk is het niet nieuw, een station Maarsbergen (bijna 50 jaar geleden gesloten). Ik heb het idee dat het 'weghalen' van station Maarn ook het 4-sporig maken van het traject wat makkelijker maakt. Toch vraag ik mij wel af wat voor effect dat zou hebben voor de stations De Klomp en Driebergen-Zeist. Waarschijnlijk zal in ieder geval een van de twee stations zijn IC-status gaan verliezen... Goed, dat even soort van off-topic over de treinen, maar het zal in zo'n geval wel z'n effect hebben op de buslijnen.

Ik denk dat de bovenstaande post van @SuperGhost wel een heel aardig beeld geeft van wat de buslijnen zouden kunnen worden. Lijn 280 zou bijvoorbeeld in zo'n geval zijn functie verliezen, dan kan je inderdaad beter een soort (2)81 creëren. Dan zit je wel weer een beetje met het aanbod bij het stukje Maarsbergen Station - Doorn (heb je niet overaanbod t.o.v. de vraag die er is voor de buslijn). Hoe zit het met lijnen ri. Driebergen-Zeist? Moet je die lijnen niet gaan herinrichten? Hoe zit het rondom De Klomp? Met de variant van x80b zit je nog met het probleem van een 'concessie-overschrijdende lijn' (iets wat met de 280 niet bepaald gelukt is, helaas)...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door TLP »

Zowel Driebergen-Zeist als Veenendaal-De Klomp zouden toch hun IC-status verliezen bij ingebruikname PHS?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Nee, dat is een van de twee opties. De andere is 4 stops per uur op Db en 2 stops per uur op Klp.

Een IC station Maarsbergen in plaats van Klp en intercity status Db zal flink wat conflcten op dat baanvak wegnemen. Viersporigheid rondom Maarn is dan vermoedelijk niet nodig, zelfs niet bij 6/6. De sprinters buigen toch vrijwel gelijk na dit station af.
Rondom Woudenberg moet er het een en ander inderdaad gewijzigd worden. Klp zou kunnen functioneren als busstation zoals bijvoorbeeld Wittenberg, waar bussen op hetzelfde moment vertrekken, het busplein ligt er toch al en zonder treinen kunnen de keringen een stuk korter.
Rond Db hoeft er niet veel gewijzigd te worden. Het blijft een belangrijke voorstadhalte.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Alex99 schreef:Sowieso vind ik het knap dat iemand in 20 minuten van Leersum naar Amersfoort kan fietsen, daar zou ik toch echt een uur over doen (18,5 km).
Als je het artikel goed leest zie je dat dat gewoon een fout van de journalist is: in 20 minuten op de fiets van Leersum naar Maarsbergen kan prima immers (rechtstreeks langs de N226), maar per OV moet je omreizen via Doorn en Maarn en haal je die 45 minuten makkelijk.

Wat betreft het lijnennet zodra er zo'n station bij Maarsbergen zou liggen: de reizigersstroom vanuit Scherpenzeel en Renswoude zal aannemelijk via De Klomp blijven reizen. Dat is richting Arnhem de meest logische route en richting Utrecht zou via een station Maarsbergen reizen alleen aantrekkelijk worden als je er rechtstreeks heen kunt reizen, maar gezien het daar toch vooral om studenten gaat zou de 298 uitbreiden waarschijnlijk beter werken (en die wordt dan mogelijk ook voor gewone forensen bruikbaar). Je kunt immers vrij lastig het naar Maarsbergen rijden combineren met de ook belangrijke stroom richting Amersfoort voor de X80.

Verder een interessant idee om de X80 een tak door naar Ede te geven, wat inderdaad prima zou kunnen met alleen een aansluiting naar Arnhem op De Klomp. Naast dat het interessant kan zijn voor forensen (overstappen op de bus naar Kievitsmeent kost je nu 12 minuten wachten voor de laatste 5 minuten reistijd) weet ik sowieso uit ervaring dat er ook scholieren/studenten vanuit Scherpenzeel en Renswoude naar Ede zijn die nu nog op de trein overstappen en wellicht meer aan een doorgaande bus hebben.

Aan het nut van die lijn 81 twijfel ik nog een beetje. Op die manier krijg je wel heel veel lijnen tussen Amersfoort en Woudenberg waar de vraag weliswaar redelijk is maar ook weer niet zoveel bussen vereist. Die aangepaste lijn 82 maakt de verbinding tussen Amersfoort en Wijk bij Duurstede al een stuk sneller en ik heb niet echt het idee dat Woudenberg een hele grote reizigersstroom naar Utrecht heeft.
Misschien nog wel een beter idee om bijvoorbeeld de Veenendaalse tak van lijn 50 vanuit Leersum via Maarsbergen en Maarn naar Zeist te laten rijden. Alleen in de spits zou je dan wel aanvulling nodig hebben tussen Leersum en Driebergen-Zeist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten