Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Ik wist dat je met dat argument aan zou komen kachelen :')

Ze hebben een voor dit onderzoek representatieve testpopulatie, waarmee een aanzienlijk beter beeld van de verspreiding van het coronavirus onder de Nederlandse bevolking kan worden verkregen dan door wat gegoochel met cijfers van positieve testresultaten op de Faröer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Oké, maar wit wil je aantonen met de cijfers uit andere landen? Dat als je meer test, je ook meer positieve resultaten behaald? Want daar heb ik geen cijfers voor nodig.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Maar het RIVM geeft toch duidelijk aan dat ze niet meer iedereen testen. Het enige wat je dan mist is de verwachting over het aantal mensen dat positief zou zijn bevonden als ze wel door waren gegaan met testen, wat nog steeds niks zegt over het aantal zieken.
RIVM schreef:Het aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: 2. Als je meer categorieën test, dan neemt het aantal positieve tests waarschijnlijk toe, maar je weet nog niet met hoeveel. Het is dan zinvol om te kijken naar andere landen, zodat je een beeld kan vormen van hoe hier wellicht is. De boodschap 'Er zijn 4.000 positieve tests.' zou krachtiger worden als je zegt 'Er zijn 4.000 positieve tests, maar we testen tegenwoordig alleen als dat om medische redenen noodzakelijk is. Als we zouden zijn doorgegaan met testen zoals voorheen, dan zouden we waarschijnlijk tussen de 20.000 en 30.000 positieve tests hebben.'
Eens, maar heb je dan ook de categorieën van de door jou genoemde resultaten in Andorra, Faeröer, IJsland, Kanaaleilanden, Luxemburg, Monaco en San Marino? Anders zeggen die getallen dus nog steeds weinig (volgens je eigen redenatie).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

PHS schreef:
Ardan schreef:Jij presenteert hier cijfers over het aantal positief geteste personen per land, maar zonder een cijfer over het totaal aantal geteste personen heb je er nog weinig aan.
Wat voegt het totaal aantal geteste personen toe in jouw ogen? Dat zegt op zichzelf heel weinig volgens mij, omdat het er vooral om gaat wie je test, niet hoeveel mensen je test.
Het is praktisch onmogelijk om het werkelijke aantal besmettingen te achterhalen. De enige manier is bloed prikken om te testen op antistoffen tegen corona en dat aantal op te tellen bij de overleden patiënten. Je kunt het werkelijke aantal besmettingen wel proberen te benaderen. Het is dan giswerk, maar het gissen kun je wel onderbouwen. Het punt dat ik probeerde te maken, is dat het lage aantal positieve tests zoals gemeld door het RIVM de suggestie kan wekken dat het allemaal wel meevalt, terwijl als Nederland meer categorieën mensen zou testen, we wellicht meer in de richting van de 20.000 à 30.000 positieve tests zouden zitten. Ik denk dat de boodschap om thuis te blijven en elders anderhalve meter afstand te houden toch een stuk beter overkomt.
Er is op dit moment in Nederland nog geen antistoftest voor Corona. In de VS worden er onderzoeken naar gedaan. Zodra zoiets beschikbaar komt, is de verwachting wel dat er meer getest gaat worden omdat je dan makkelijker op grote schaal kan testen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Overigens kan ik zeggen dat bij mij op het werk alleen patiënten getest worden waarbij een ziekenhuisopname dreigt en dat van alle patiënten die getest worden ook nog steeds een heel groot gedeelte negatief is dus dat er ook nog andere virussen rond gaan die vergelijkbare klachten geven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

PHS schreef:Ik wil met mijn pseudo-wetenschappelijke methode niets aantonen - dat is de misvatting hier. Het gaat mij om de boodschap die de cijfers geven.
En waar ik nou zo nieuwsgierig naar ben, is welke boodschap jij nou eigenlijk vindt dat jouw pseudo-wetenschappelijke methode afgeeft. En waarom je zo'n sterke voorkeur voor de eigen pseudo-wetenschappelijke methode hebt dat je er geen been in ziet de wetenschappelijke methode van instituten die wel vaker met dit bijltje gehakt hebben met een beroep op weinig steekhoudende argumenten bij het oud vuil te zetten.

#durftevragen
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Situatie:

Ik zit dit beneden in huis te tikken. Persoon 2 zit in de slaapkamer, boven. Vanochtend heb ik de krant gelezen aan tafel en persoon 2 zat op de bank.
Dit is op zich een reguliere situatie en niet specifiek voor 'corona' uitgevoerd.

Als wij straks naar buiten gaan.. Wát voegt het toe om anderhalve meter afstand tot ons tweeën te houden? Waar kan het virus in de tussentijd dan eventueel tot ons gedrongen zijn?
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat is precies wat ik zeg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Mijn god. Een slowchat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

:lol:
PHS schreef:Leg uit.
Voordat we verder gaan met kissebissen over je pseudowetenschap: begin nou eens met vertellen welke boodschap je in je koffiedik meent te kunnen lezen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Om maar even met wat ontopic informatie te komen: Tsjechië houdt zijn grenzen de komende zes maansen dicht. In Hongarije geldt tot eind dit jaar (!) de noodtoestand.

Steeds benieuwder in wat voor Europa we wakker gaan worden na deze crisis.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

PHS schreef:
Daantje schreef:Er is op dit moment in Nederland nog geen antistoftest voor Corona. In de VS worden er onderzoeken naar gedaan. Zodra zoiets beschikbaar komt, is de verwachting wel dat er meer getest gaat worden omdat je dan makkelijker op grote schaal kan testen.
Maar wat gaat men dan bij Sanquin precies doen? Ik had de indruk dat zij gaan kijken naar de aanwezigheid van antistoffen in het gedoneerde bloed.
Waarschijnlijk hebben zij of een eigen gevalideerde test of ze verzamelen nu samples voor als er een test beschikbaar komt. Denk idd wel dat zij op antistoffen gaan testen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Edit: Laat maar, De grens blijft dicht tot de situatie verbetert.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

PHS schreef:
PHS schreef:Het punt dat ik probeerde te maken, is dat het lage aantal positieve tests zoals gemeld door het RIVM de suggestie kan wekken dat het allemaal wel meevalt, terwijl als Nederland meer categorieën mensen zou testen, we wellicht meer in de richting van de 20.000 à 30.000 positieve tests zouden zitten. Ik denk dat de boodschap om thuis te blijven en elders anderhalve meter afstand te houden toch een stuk beter overkomt.
Ga je me nu vertellen welke wetenschappelijke methoden ik bij het oud vuil heb gezet?
PHS schreef:Volgens mij is het onderzoek gericht op de Nederlandse samenleving als geheel, en niet de donoren aan de bloedbank. Dan is de steekproef niet representatief.
Sorry PHS, of je zelf snapt wat je zegt is me niet duidelijk, maar ik kan er niet echt een lijn in ontdekken. Als ik het goed begrijp bedoel je dat infectiecijfers uit Andorra meer zeggen over de feitelijke situatie in Nederland dan de positieve testresultaten zoals het RIVM die communiceert, en dat wekelijks onderzoek naar aanwezigheid van virus danwel antistoffen onder de bloeddonoren van Sanquin een minder nauwkeurig beeld geeft dan zulk giswerk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Tom024 schreef:Om maar even met wat ontopic informatie te komen: Tsjechië houdt zijn grenzen de komende zes maansen dicht. In Hongarije geldt tot eind dit jaar (!) de noodtoestand.
Heb je daar ook bronnen bij? :)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Aking schreef:
Tom024 schreef:Om maar even met wat ontopic informatie te komen: Tsjechië houdt zijn grenzen de komende zes maansen dicht. In Hongarije geldt tot eind dit jaar (!) de noodtoestand.
Heb je daar ook bronnen bij? :)
Tsjechië: https://www.frankenpost.de/region/bayer ... 32,7187805

Hongarije:
https://444.hu/2020/03/21/benyujtottak- ... iranyitson

Neem aan dat jij het Hongaars wel machtig bent? (A)
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Orban mag ook per decreet de noodtoestand blijven verlengen en in de tussentijd zijn verkiezingen verboden. Ik vind het een vrij beangstigende machtsgreep eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten