Fotospoor

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Fotospoor

Bericht door Mikos »

Fotospoor

Een nieuw spel op het forum! We gaan een Fotospoor trekken door ons land! We maken een foto op een beginpunt vanwaar we per trein vertrekken en bij ieder station waarop deze trein stopt plaatsen we een foto. Zo reizen we virtueel het land door naar het eindpunt van de trein. Daarna begint een nieuwe reis.

Hoe werkt het?
Afbeelding
- Er wordt een beginpunt bepaald (de eerste reis zal als voorbeeld dienen, daarbij beginnen we in Groningen), hiervan wordt een foto van dat station geplaatst. Daarbij wordt aangegeven welke trein we nemen en op welke plaatsen die trein stopt (De IC naar Rotterdam Centraal, via Assen, Zwolle, Amersfoort, Utrecht Centraal, Gouda en Rotterdam Alexander).
- De volgende plaatser mag kiezen: Een foto van datzelfde station (Groningen) of een foto van het eerstvolgende station waar de trein stopt (in dit geval Assen).
- De volgende plaatser heeft dezelfde keuzes: Een foto van het station waarvan de voorganger een foto heeft geplaatst (dat kan nog steeds Groningen zijn als de vorige plaatser voor Groningen koos, maar als de vorige plaatser een foto van Assen heeft gekozen moet er een foto van Assen worden geplaatst) óf van de eerstvolgende stop (was de vorige foto van Assen, dan mag de foto ook van Zwolle zijn).
- De foto moet op het betreffende station gemaakt zijn. Dat mag een foto van het stationsgebouw zijn, maar ook een foto vanaf het perron of een ander herkenningspunt.
- Het station in kwestie moet herkenbaar zijn op de foto. Zorg dus dat er iets herkenbaars van het station op de foto staat.

- Er mag niet teruggekeerd worden naar een vorig station.
- Je moet de foto zelf hebben gemaakt.
- Het maakt niet uit wanneer je de foto hebt gemaakt, dat mag vandaag, gisteren, maar ook 5 jaar geleden zijn. Maar zet er wel even de datum bij (mocht je die van een oude foto niet precies meer weten, dan is een benadering of alleen het jaartal ook voldoende).
- Geheel optioneel is een toelichting op de foto. Wellicht een leuk feit over het station dat je kunt vertellen of de reden dat je de foto maakte.
- De persoon die als eerste de foto van de beoogde eindbestemming plaatst, mag beslissen welke route we daarna zullen volgen, te beginnen bij het beginstation van dat bestaande treintraject.

Zijn we in het spel het station waarvan jij mooie of speciale foto's hebt al voorbij? Niet getreurd; de kans is groot dat we er later met een andere treinrit nog een keer voorbij komen. Wanneer we aankomen op de eindbestemming van de trein, kiezen we een nieuwe bestemming om naar toe te reizen.

Heb je een aanvulling voor het spelelement? Laat het weten!

Aanvulling gemaakt op: 22-03-2020, 20.15 uur.
Laatst gewijzigd door Mikos op zo 22 mar 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

De eerste reis: Groningen-Rotterdam
We beginnen ons eerste Fotospoor in Groningen en we reizen per Intercity via Assen, Zwolle, Amersfoort, Utrecht Centraal, Gouda en Rotterdam Alexander naar eindbestemming Rotterdam Centraal.

De eerste foto is dus gemaakt op station Groningen:
Afbeelding

Groningen is, nu nog, een kopstation. Het einde van de sporen uit het zuiden van NS, maar nu ook nog het einde van de sporen uit de provincie van Arriva. De foto is gemaakt op 02-06-2013, toen de sporen 4, 5 en 6 nog niet heel lang weer een kopspoor waren. Voor die tijd waren het doorgaande sporen. In de toekomst zullen het ook weer doorgaande sporen zijn en zal het moeilijk zijn de foto zoals getoond nog te maken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fotospoor

Bericht door Aking »

Als er nou een foto van station Assen wordt geplaatst, moet de volgende foto dan nog steeds in de IC maar Rotterdam zitten, of mag men vanuit assen ook een andere trein (Den Haag/sprinter naar Zwolle) nemen en daar een foto van plaatsen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Fotospoor

Bericht door AppleMoose »

Je volgt met de foto's de ic naar Rotterdam. Dus je plaatst alleen foto's van stations waar deze ic stopt. In Rotterdam stap je pas weer virtueel in een nieuwe trein met een nieuwe eindbestemming.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Ja, zoals hierboven door Ronaldussen wordt gezegd: Vooraf bepalen we de route, die volgen we tot het eind. Daarna kijken we weer verder.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fotospoor

Bericht door Wubbo »

Mag je foto's meerdere keren plaatsen en wat gebeurt er als er niemand een foto van een station heeft (of als het te lang duurt voor er een foto van het volgende station komt)? Ik kan me voorstellen dat het met ICs nog wel gaat, maar herkenbare foto's van pak 'em beet Hoogkarspel zullen er niet heel veel zijn vermoed ik.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Goede vragen! Het leukst is het natuurlijk om foto's maar één keer te gebruiken, zodat we op Hoogkarspel niet iedere keer dezelfde foto te zien krijgen (voor zover we daar veel vaker langs komen, natuurlijk). En zodra de boel te lang stil kom te liggen en niemand een foto blijkt te hebben, kunnen we ervoor kiezen dat station over te slaan.

Ik denk dat het spel zichzelf onderweg zal gaan ontwikkelen, dus ik had daar nog niet over nagedacht. Wellicht dat er andere, betere ideeën over zijn?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotospoor

Bericht door ZO6176 »

En wie bepaalt de volgende route? Degene die het eindstation heeft geplaatst?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Ook van de eindbestemming kunnen meerdere foto's geplaatst worden, dus dan wordt het vechten. :mrgreen: Ook daarop moeten we iets verzinnen. Dus, mocht je een goed idee hebben om dat in te kleden, laat het weten. En mochten we in Rotterdam zijn voor we iets hebben besloten, dan trek ik dat wel naar me toe tot we iets hebben besloten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fotospoor

Bericht door Ardan »

Wie als eerste de eindbestemming heeft 'gehaald' beslist welke overstap er wordt gemaakt? Maar wat doen we dan bij kopstations, zelfde weg terug is een beetje flauw.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fotospoor

Bericht door Aking »

Terug tot de eerste overstapmogelijkheid, al dan niet direct?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Is wel een goed idee, Ardan: Degene die de eerste foto van de beoogde eindbestemming plaatst, mag bepalen welke lijn we daarna nemen. Om te voorkomen dat we dan dezelfde weg terug moeten, mag diegene bepalen op welk station we beginnen en welke trein we waar naar toe nemen, dat hoeft voor het gemak dan niet hetzelfde station te zijn als waar we geëindigd zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Fotospoor

Bericht door trolly »

Wubbo schreef:Mag je foto's meerdere keren plaatsen en wat gebeurt er als er niemand een foto van een station heeft (of als het te lang duurt voor er een foto van het volgende station komt)? Ik kan me voorstellen dat het met ICs nog wel gaat, maar herkenbare foto's van pak 'em beet Hoogkarspel zullen er niet heel veel zijn vermoed ik.
Er schijnen hier types te zijn die bij wijze van hobby foto's van stationsnaamborden maken. Ik zie het niet zo somber in :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotospoor

Bericht door ZO6176 »

Mikos schreef:Is wel een goed idee, Ardan: Degene die de eerste foto van de beoogde eindbestemming plaatst, mag bepalen welke lijn we daarna nemen. Om te voorkomen dat we dan dezelfde weg terug moeten, mag diegene bepalen op welk station we beginnen en welke trein we waar naar toe nemen, dat hoeft voor het gemak dan niet hetzelfde station te zijn als waar we geëindigd zijn.
Dus vrij vertaald degene die als eerste Rotterdam centraal mag dus overal beginnen en niet perse weer in Rotterdam. Anders krijg je dat je midden in een lijn stapt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Mikos schreef: - De persoon die als eerste de foto van de beoogde eindbestemming plaatst, mag beslissen welke route we daarna zullen volgen, te beginnen bij het beginstation van dat bestaande treintraject.
Dus beginnen bij het beginstation. Als voorbeeld neem ik weer Groningen-Rotterdam: te beginnen in Groningen of in Rotterdam. Niet in Assen, niet in Gouda. Maar de nieuwe start mag wel in Rhenen zijn voor de sprinter naar Breukelen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fotospoor

Bericht door Aking »

Begint in Gouda niet dat R-net apparaat? Of mag dat dan niet omdat het op de route van de voorgaande trein ligt?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Als iemand als volgende lijn zou kiezen voor Gouda-Alphen is dat prima, maar dan mag het beginpunt niet Boskoop zijn. Het beginpunt moet het beginpunt van het traject zijn dat de trein aflegt (in dit geval Gouda of Alphen). Welke lijn er gekozen wordt is aan degene die als eerste een foto van de huidige eindbestemming plaatst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Suus »

Afbeelding

Assen, 21 mei 2018.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fotospoor

Bericht door Meltrain »

Afbeelding

Station Zwolle, 9 februari 2019
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fotospoor

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Zwolle, 17 juli 2012.

Ja echt, dit is Zwolle, tegenwoordig onherkenbaar veranderd. Die grijze loods op de achtergrond staat er geloof ik ook al lang niet meer. In 2012 was men nog druk doende met het aanleggen van de perrontunnel en lag er een tijdelijke traverse over de sporen. Tijdens een grote buitendienststelling zijn alle perrons uit elkaar gefrunnikt om de tunnel eronder te kunnen leggen.
Voor wie toch naar herkenpunten zoekt: de bruine flat op de achtergrond die in de bocht naar Amersfoort staat, en de IJsseltoren daar naast.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Afbeelding
09-10-2010, de dag voor de oefening met de aangepaste dienstregeling voor extreem weer. Toen zag de tunnel van Zwolle er nog zo uit. Wat een verschil met de huidige tunnel!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Suus »

Even een intermezzo. Wat is er nog over van deze tunnel, want de trap van de achteruitgang is nog steeds zichtbaar op de begane grond van een gebouw achter het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Fotospoor

Bericht door Mikos »

Die ruimte is nu gevuld door de Spar. De tunnel is, buiten dat laatste stuk aan de Zuidzijde, nog volledig in tact, dat is waar je ook nu nog doorheen loopt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fotospoor

Bericht door Aking »

Tijdens een storm begin 2007 kwam het dak naar beneden in Amersfoort, en de beste plek om dat te bekijken is natuurlijk vanaf het dak :Y
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aking op do 26 mar 2020, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Fotospoor

Bericht door umbusko »

Leuk, maar als ik de regels van het spel goed begrijp moet je daar even mee wachten totdat we ook Amersfoort, Utrecht, Gouda en Rotjeknor Alexander gehad hebben. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten