Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Als dagelijks gebruiker van de NS FLIRT zijn me een aantal zaken gaan opvallen die het comfort niet geheel ten goede komen.
- Sommige stellen hebben een behoorlijk onrustige loop (meestal in bochten en op wissels). Andere stellen rijden juist weer heel stabiel.
- Geluidsisolatie ter hoogte van de bakovergang kan bij enkele exemplaren wat beter. Ook hier geldt dat het ene exemplaar stiller is dan de andere.
- (Met name) De oudere FLIRT's hebben op hoge snelheid last van windgeruis bij de deuren.
- Bovengemiddeld veel stellen rijden rond met vierkante wielen.

Natuurlijk zijn er ook goede dingen aan de FLIRT. Zo zijn de stellen behoorlijk betrouwbaar en de stoelen zitten best goed.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Wat is bovengemiddeld in deze bij vierkante wielen? Hoeveel vierkante wielen hebben andere treinen gemiddeld dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De vierkante wielen hoor ik ook vaak in de Keolis flirts
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

PHS schreef:Ik moest er wel om lachen dat de auteur stelt dat aanbesteden leidt tot treinen van een betere kwaliteit. Van de aanbestede treindiensten in Nederland vind ik alleen de R-NET sprinter Gouda - Alphen a/d Rijn en Keolis Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede echt comfortabel. De FLIRT's van Arriva Limburg gaan wel, die op de Valleilijn heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar de enorme vloot aan GTW's en LINT's op de regionale lijnen zijn echt vreselijk en eigenlijk niet meer van deze tijd: de treinen zijn enorm luidruchtig, trillen enorm en bieden nauwelijks comfort. Om nog maar te zwijgen van de proptreinen met zeszitters op de Maaslijn. Ik zit toch echt liever in de treinen van de NS :')
Nou, de NS reed destijds echt met slechter materieel in vergelijking met wat er nu op de rails staat.
Suus schreef:Het is geen artikel, maar een opiniestuk.
In het meeste artikelen zitten wel een opinies verwerkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Da's appels met peren vergelijken, dat doet die 'opiniemaker' van Allrail (was dat niet een gezamenlijk verbond van allerlei kleine spoorwegbedrijfjes die nu heel hard roepen dat de wereld oneerlijk is en hun verbond heel veel werk moet geven?) ook: NS moest zichzelf bedruipen met het Hoofdrailnet en daarmee de minder lopende lijnen bekostigen. Nu worden spoorlijnen 'overgenomen' door regionale overheden, geven dan een zak geld aan de vervoerder die zich voor de beste (lees: laagste) prijs inschrijft om daar een dienstregeling van op te zetten en vaak nieuwe treinen te kopen die door de regionale overheid wordt betaald. Spiksplinternieuwe treinen, met alle denkbaar mogelijke opties en foefjes. Tsja, dan is een Flirt een hele verbetering ten opzichte van een DM'90. Maar dat is dan ook appels met peren vergelijken.

Hetzelfde geldt voor wat deze 'secretaris' schrijft: NS doet namelijk hetzelfde als wat DB doet. In Nederland is DB actief onder de naam Arriva. Oh wee als de directeur (ene meneer Hettinga) daarvan de kans krijgt om misstanden op het Nederlandse spoor ten opzichte van Arriva aan de kaak te stellen. Nu doet NS dat onder de naam Abellio in Duitsland bij DB. Maar NS wordt nu weggeschreven als bedrijf met twee gezichten. Als dat aanbesteden er allemaal niet was geweest zoals het nu is, had Arriva hier in Nederland niet gereden en NS daar in Duitsland niet.

Hoeveel er ook mis mag gaan op het spoor en binnen NS (want dat gebeurt), ik heb nog geen enkele 'private' vervoerder op het Nederlandse spoorwegnet iets zien doen wat NS niet ook had gekund voor die zak geld. Alleen nu stroomt de 'winst' weg naar een 'private' vervoerder (lees: een buitenlandse spoorwegmaatschappij). Er is een heleboel goed aan Europa mijns inziens, maar ik vind ook dat er niks mis mee is om je eigen land (en markt) te beschermen. Bovendien is mijn mening dat Nederland te klein is voor dit soort 'concurrentie' (want wat is precies de concurrentie? Een inschrijfformulier invullen en ervoor zorgen dat je onderaan de streep minder vraagt dan een ander bedrijf?) Ik kan op de meeste aanbestede spoorlijnen binnen Nederland als reiziger nog steeds niet kiezen bij welke spoorwegmaatschappij ik instap, maar we hebben wel vijf verschillende spoorwegbedrijven op het Nederlandse spoorwegnet. Er is niks mis mee om geld proberen te besparen als er geldverkwistende omstandigheden zijn, als iets efficiënter gedaan kan worden of als de klant er beter van wordt. Maar of dat het aanbesteden echt de beste optie is? Nu zijn er vijf bedrijven om hetzelfde Nederlandse spoor te runnen, met vijf verschillende directies, vijf verschillende hoofdkantoren, vijf verschillende materieelvloten...
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Om maar een praktijkvoorbeeld te geven: toen vanochtend mijn Arrivatrein Bmr-Nm opgeheven werd, viel de kerende trein vanuit Nm ook uit, en dat ondanks dat er Arrivamaterieel in Nm aanwezig was (en NS-materieel en NS-personeel). Maar blijkbaar geen Arrivapersoneel. Leuk, die concurrentie, maar dan heb ik liever samenwerking. Waarmee ik niet per se wil zeggen dat één groot log bedrijf perfect is, maar betere service voor een lagere prijs (voor de overheid, niet voor de reiziger) heeft natuurlijk altijd een keerzijde. In dit geval dat er geen extra reservepersoneel gesteld wordt omdat dat te duur is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Op zondag is een Intercity beschoten bij Bilthoven: https://www.ad.nl/utrecht/trein-beschot ... ~a3d956cd/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Hoewel ik het grotendeels eens ben met je betoog wil ik toch reageren op dit:
Mikos schreef:Hoeveel er ook mis mag gaan op het spoor en binnen NS (want dat gebeurt), ik heb nog geen enkele 'private' vervoerder op het Nederlandse spoorwegnet iets zien doen wat NS niet ook had gekund voor die zak geld.
Daar zijn wel legio voorbeelden van. NS zit wat dat betreft redelijk vast in zijn eigen procedures en afspraken, waaronder afspraken met vakbonden. Het rijden zonder conducteur, het lijngebonden inzetten van personeel, het snel kunnen opstarten van treindiensten na verstoringen, het snel inspelen op gewijzigde omstandigheden in het algemeen: het zijn allemaal zaken waar andere vervoerders beter in zijn dan NS. En de vraag wat er was gebeurd als er geen druk van directe concurrentie was kan niemand beantwoorden. Of NS het ook had gekund voor dezelfde zak geld is dus nooit met zekerheid te beantwoorden.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Mikos schreef:Hoeveel er ook mis mag gaan op het spoor en binnen NS (want dat gebeurt), ik heb nog geen enkele 'private' vervoerder op het Nederlandse spoorwegnet iets zien doen wat NS niet ook had gekund voor die zak geld.
Je hebt gelijk dat NS hetzelfde kan voor die 'zak geld', maar het probleem is dat NS niet altijd hetzelfde wil. Regionale overheden die willen investeren in meer of nieuwe treinen krijgen niet zo vaak de NS mee, omdat de NS het niet binnen het eigen beleid vindt passen en/of alleen wil meewerken tegen de hoofdprijs. De NS krijgt ook regelmatig de kritiek dat het veel hogere prijzen rekent voor treinen die het niet binnen de verplichtingen van het HRN vallen. Dat doen de private vervoerders ongetwijfeld ook - zo maak je namelijk winst met je concessie - maar de regionale overheid kan wel specifieke wijzigingsbedingen opnemen in de concessievoorwaarden en/of nieuwe voorwaarden toevoegen bij het einde van de concessie. Zo zit er toch meer dynamiek in de regionale concessies dan in de HRN.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Niet echt een eerlijke vergelijking, want dan moet je de NS-concessie voor die lijntje natuurlijk ook bij de regio leggen. Ik denk dat dan voor een groot deel al die nadelen al verdwijnen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

In Hengelo wordt een Blauwe Engel gerestaureerd:
https://nos.nl/artikel/2326496-historis ... lopen.html
Beul van de blindegeleidelijn
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door diederickx »

Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Het is wel millisecondenwerk geloof ik, maargoed.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Het moment van oprijden van de overweg en het gaan knipperen van de lampen wel ja. Maar een beetje chauffeur bedenkt zich voor het oprijden van een overweg of er achter de overweg wel voldoende ruimte is. En dat was er in dit geval duidelijk niet. Dan is het heel simpel: gewoon even wachten totdat die ruimte erachter er wel is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Uitbreiding station Maastricht-Noord aan zijden draadje
Er wordt gezocht naar drie tot vier miljoen euro extra geld en het potje van het Rijk is leeg. Het is dus maar zeer de vraag of het perron aan de lijn naar Sittard er wel komt.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Nadat het nest van een ooievaarspaar in een bovenleidingsportaal bij Meppel werd verwijderd , zijn ze weer bezig met een nieuw nest.

https://nos.nl/artikel/2328106-meppels- ... spoor.html
Beul van de blindegeleidelijn
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

VIRM schreef:Nadat het nest van een ooievaarspaar in een bovenleidingsportaal bij Meppel werd verwijderd , zijn ze weer bezig met een nieuw nest.

https://nos.nl/artikel/2328106-meppels- ... spoor.html
Al jaren zit er een ooievaarsnest op een bovenleidingsportaal bij Rotterdam Blijdorp. Is die nu ook weggehaald? Een beetje vreemd verhaal van ProRail bij Meppel. Volgens mij zit hij in Rotterdam op dezelfde plek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Hebben ze daar niet een of andere speciale bak/plateau zodat er geen zooi op het spoor kan donderen?
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Klopt ja. En bij De Lutte hebben ze naast het spoor een speciale nestpaal geplaatst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Aking schreef:Hebben ze daar niet een of andere speciale bak/plateau zodat er geen zooi op het spoor kan donderen?
Er zaten daar vorig jaar meer nesten dan er plateau’s zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

ProRail en Strukton Rail pakken Schipholtunnel vervroegd aan

25 maart 2020

Het onderhoud stond al ingepland. Maar omdat er met de basisdienstregeling en door het coronavirus inmiddels een stuk minder treinen rijden beginnen ProRail en Strukton Rail vervroegd met het vervangen van 7,3 kilometer aan spoorstaven in de Schipholtunnel. De monteurs volgen daarbij de richtlijnen van het RIVM.

Sinds de Rijksoverheid maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom vorige week hun dienstregelingen aan. Daardoor rijden er een stuk minder treinen. Met deze maatregelen willen de vervoerders en ProRail ervoor zorgen dat verpleegkundigen, dokters en alle anderen met vitale beroepen nog kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst.

Het is sindsdien een stuk rustiger op het spoor dan normaal. Hierdoor hoeven we sommige stukken spoor helemaal niet te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel. 

Slijtage en corrosie 

Een aantal van de spoorstaven in deze tunnelbuis stamt uit de jaren zeventig, andere stammen uit het einde van de jaren negentig. ProRail was al langer met plannen bezig om ze te vervangen, maar uit routinecontroles bleek dat de staven sneller versleten dan aanvankelijk gedacht. In het najaar van 2019 zagen we ook corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de spoorstaven. De slijtage werd in januari bevestigd toen er door een breuk in een spoorstaaf even geen treinen konden rijden. 

Het vervangen van spoorstaven heeft in de regel een behoorlijke impact op het treinverkeer. “Normaal gesproken zou het werk meerdere weekenden in beslag nemen,” zegt tracémanager Rolf Schooleman. “Dat betekent op dit stukje spoor een hele hoop: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.”

Bron en meer..
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Het kan dus toch! :o :shock: *O*

Applausje hoor! :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Op hun coronablog weet de NOS te melden "Delen van de treinrails zijn daar tot wel vijftig jaar oud". Best opmerkelijk, gezien de openingsdatum van de Schiphollijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

ProRail schrijft zelf dat een deel van de sporen uit de jaren 70 komt, daar zal een bureauredacteur wel 1970 van hebben gemaakt. Al kan ik mij bijna niet voorstellen dat rails op zo’n drukgebruikte lijn zo lang meegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Klinkt plausibel. En er wel iets bedoeld zijn als "de oudste tunnelbuis, die in de jaren '70 is aangelegd".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten