Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Stadsbus »

EBS 6775 (MAN) heeft, op het dak na, de zelfde stickers gekregen als de nieuwe VDL en Mercedes bussen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daan76 »

Bijna hetzelfde ivm de 3e deur.
Ook is de kont niet hetzelfde. Er zijn er overigens nog meer zo bestickerd.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

@Daan76 klopt. 6774 heeft het ook. Ook 6770?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Meltrain »

EBS heeft versnellingsmaatregelen voorgesteld voor R-net (lijn 455 en 456):
https://mrdh.nl/system/files/projectbes ... _R-net.PDF
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door DPDelft »

Met name op lijn 455 vervallen heel veel haltes. Vraag mij af of het veel rijtijd zal schelen in de praktijk, misschien wel in de theoretische dienstregeling natuurlijk. De route in Delft langs de halte Professor Krausstraat blijft erg langzaam en er zit nu al weinig extra tijd in voor de vervallen haltes buiten de bebouwde kom langs de provinciale weg. Met name voor de bezoekers van de Sauna in de buurt van Zoetermeer is dit een forse verslechtering.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 03 apr 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Mijn idee was dat je 455 via de wippolder laat rijden (via de route van 62). Das pas een routeversnelling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Meltrain »

Ja, maar dan mis je wel een van de belangrijkste bestemmingen van lijn 455. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door DPDelft »

Dat hoeft niet, je kan na de Aula-TU ook linksaf de Schoemakerstraat op gaan en dan rechtsaf bij Poortlandplein. Die weg rijdt veel vloeiender, alleen zou lijn 62 dan weer via de Professor Krausstraat moeten.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 03 apr 2020, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Wievank »

Doordat grote delen van de route binnen de bebouwde kom nu allemaal ingericht is als 30 km/u zone heeft het nauwelijks zin om deze haltes op te heffen. Langs de provinciale wegen is het aantal instappers dusdanig laag dat dit ook praktisch geen effect in rijtijd zal gaan hebben (een halte die niet gebruikt wordt, daarvoor hoef je niet af te remmen/te stoppen, dus kost geen tijd). Dit zijn dan ook maatregelen voor de schone schijn en vooral het gevoel te geven dat sneller gaat door minder haltes.

Meest opvallend is nog wel dat binnen de gemeentegrenzen van Delft van de drie haltes Schoemakerstraat, Professor Krausstraat en Koningin Emmalaan juist de rustigste van de 3 dus juist niet opgeheven wordt, en de andere twee wel. Andersom was logischer geweest. Ook ga ik niet helemaal mee met het argument dat bijna alle gebruikers van de halte Schoemakerstraat met een studentenreisproduct reizen DUS zodra de Sint Sebastiaanbrug weer open is weer de halte TU-Aula gaan gebruiken. Juist rond deze halte zitten meerdere grote studentencomplexen, waardoor het ook bewoners zullen zijn, welke als ze verder moeten lopen gewoon gaan fietsen.

Het opheffen van de drie haltes in Zoetermeer zal op zich weinig bloed doen vloeden, maar heeft tegelijkertijd ook weinig toegevoegde waarde. Hier wordt gesproken over meeliften met de 170 van de RET, maar deze doet de op te heffen haltes op de Afrikaweg nu ook gewoon aan.

Als er echt versnelt zou moeten worden moeten de meeste 30 km/u zones heringericht worden tot 50 km/u, en buiten de bebouwde kom van 60 km/u naar 80 km/u. En zelfs dan zou het vrijwel niet meer nodig zijn om haltes op te heffen, omdat het beoogde effect al bereikt is.

Verder wordt de Schoemakerstraat nu via twee T-splitsingen 'overgestoken', met in beide gevallen geen geregelde kruising, en geen voorrang, terwijl de Schoemakerstraat zeker in de spits zeer druk is met autoverkeer en fietsverkeer. Als dit zogenaamde HOV echt zoveel prioriteit zou moeten krijgen, moet hier ook echt wat aangepast gaan worden.

Tot slot op de bovenstaande berichten: eerst via de Aula en vervolgens via het Poortlandplein is een dusdanig langere afstand dat dit ook niet of nauwelijks een versnelling oplevert. Eventueel zou een heringerichte Koningin Emmalaan naar 50 km/u een alternatief kunnen bieden als dit op de Professor Telderslaan echt niet mogelijk zou zijn.

Eigenlijk zou de MRDH wegbeheerders (veelal gemeentes) min of meer moeten dwingen om OV routes minimaal op 50 km/u te houden door in de concessie op te nemen dat vervoerders alleen wegen mogen gebruiken die daaraan voldoen. Als vervolgens lijnen uit buurten verdwijnen doordat de infra niet voldoet komen gemeentes vanzelf wel in actie door klagende bewoners. Dit werkt bijvoorbeeld in de concessie Waterland ook prima.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door WSM »

Twee merkwaardigheden:
- de omleidingen in Delft i.v.m. de Sint Sebastiaansbrug gelden sinds 14 februari 2019. Waarom EBS voor januari 2019 nul instappers geeft voor Zuidpoort, Julianalaan en TU-Aula is dan ook een groot raadsel.
- het opheffen van toch al nauwelijks gebruikte haltes danwel haltes in gebieden waar langzaam wordt gereden is klein bier vergeleken bij de grote vertrager van lijn 455: de slinger door de Wippolder. Als men serieus iets wil doen om R-net te versnellen zou dit aangepakt moeten worden. Daar win je zo vijf minuten mee.

+1 voor Wievank dus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daniel »

De oplossing op lijn 456 bij Honselersdijk vindt ik trouwens ook wel een ietwat merkwaardige. Die centrale halte Stationsweg waarover ze het hebben, ligt juist alles behalve centraal voor Honselersdijk. De op te heffen middelste halte in het dorp ligt juist aanzienlijk centraler ten opzichte van waar de inwoners wonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door TLP »

Wievank schreef:Doordat grote delen van de route binnen de bebouwde kom nu allemaal ingericht is als 30 km/u zone heeft het nauwelijks zin om deze haltes op te heffen. Langs de provinciale wegen is het aantal instappers dusdanig laag dat dit ook praktisch geen effect in rijtijd zal gaan hebben (een halte die niet gebruikt wordt, daarvoor hoef je niet af te remmen/te stoppen, dus kost geen tijd). Dit zijn dan ook maatregelen voor de schone schijn en vooral het gevoel te geven dat sneller gaat door minder haltes.
Weinig reizigers of niet, dit soort haltes wil je liever niet op je route hebben, en zeker niet op HOV-lijnen. Dat het op veel dijkwegen en in woonstraten vaak niet anders kan is tot daar aan toe, maar ik ga wel mee in het idee dat een HOV-lijn ook wat uitstraling moet hebben. Als er dan toch al weinig reizigers zijn vind ik het niet onredelijk om haltes dan helemaal op te heffen, dat bespaart ook weer potentieel onveilige verkeerssituaties.
Evengoed vraag ik me af hoe je het scenario had bedacht om de maximumsnelheid op probleemwegen te verhogen en tegelijkertijd de haltes te behouden, want er is vaak nauwelijks ruimte om de weg fatsoenlijk te verbreden om die haltes veilig te kunnen faciliteren, waardoor bij enkel een verhoging van de maximumsnelheid de wegen potentieel alleen maar onveiliger worden. Dat draagt dan niet bij aan het versnellen en aantrekkelijker maken van de buslijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:De oplossing op lijn 456 bij Honselersdijk vindt ik trouwens ook wel een ietwat merkwaardige. Die centrale halte Stationsweg waarover ze het hebben, ligt juist alles behalve centraal voor Honselersdijk. De op te heffen middelste halte in het dorp ligt juist aanzienlijk centraler ten opzichte van waar de inwoners wonen.
Op zich snap ik het wel als ik naar het aantal in- en uitstappers kijk. De haltes Nederhof en Strijplaan hebben samen het overgrote gedeelte van het aantal instappers, dus men wil daar een 'centrale' halte tussenin plaatsen. Maar centraal voor de woongebieden in Honselersdijk is het niet per se nee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door busfanNL »

Van lijn 455 weet ik niks maar van de 456 kan ik wel wat zeggen. Ik vind de maatregelen voor de 456 nu nog wel wat lafjes hoor. Kunnen ze de lijn niet gewoon heel radicaal rechttrekken over de N213? Dan kun je het busstation van Naaldwijk aan de rand maken en dan heb je pas echt een snelle lijn. Je zou haltes kunnen maken op o.a. de volgende plekken:

De Rolpaal:
Richting Den Haag: https://www.google.nl/maps/@52.0118199, ... 312!8i6656
Richting Schiedam: https://www.google.nl/maps/@52.0112294, ... 312!8i6656

Dijkweg:
Richting Den Haag:
https://www.google.nl/maps/@52.0014978, ... 312!8i6656
Richting Schiedam:
https://www.google.nl/maps/@52.0008863, ... 312!8i6656
(Wel even de vangrail weghalen natuurlijk :wink: )

Busstation/pijle Tuinen/Proviciale weg:
Hier zijn een aantal opties voor,

- De halte Pijle Tuinen wordt het busstation:
https://www.google.nl/maps/@51.9914382, ... 312!8i6656

- Of je legt een nieuw busstation hier aan met een eilandperron zoals in Gorinchem.
Hier: https://www.google.nl/maps/@51.992865,4 ... 312!8i6656

Of hier: https://www.google.nl/maps/@51.992865,4 ... 312!8i6656

Ja tuurlijk, het plan kost geld en veel infrastructurele maatregelen, maar dat is bij heel veel R-NET buslijnen zo dus waarom hier dan niet he. En ik weet ook niet of dit natuurlijk mogelijk is maar het is dan ook maar een zelfbedacht plan Waar misschien een gedeelte van uitvoerbaar is. Meestal pakken ze bij de invoering van een HOV R-NET route ook direct de omgeving aan dus dat is mooi meegenomen. Tevens is er volgensmij ook al vaker geopperd om het busstation van Naaldwijk naar de rand te verplaatsen. Dus dan heb je met zo'n nieuw busstation direct 2 vliegen in één klap, een nieuw busstation en een snellere HOV bus. Uiteraard snap ik ook dat dit niet 1,2,3, gerealiseerd maar dit is wel een prima tussenstap voor nu.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Etienne »

Er bestaan al heel lang plannen om het busstation in Naaldwijk te verplaatsen richting de Pijle Tuinen, of zelfs richting de Bloemenveiling/N213. Maar ik heb niet de indruk dat daar echt iets mee gebeurt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef:Van lijn 455 weet ik niks maar van de 456 kan ik wel wat zeggen. Ik vind de maatregelen voor de 456 nu nog wel wat lafjes hoor. Kunnen ze de lijn niet gewoon heel radicaal rechttrekken over de N213? Dan kun je het busstation van Naaldwijk aan de rand maken en dan heb je pas echt een snelle lijn.
Maar dan sla je dus heel Honselersdijk over?
De lijn wordt er inderdaad wel sneller van, maar wegen de voordelen op tegen de nadelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door MetroRET »

Daar zou een onderliggende minder frequent rijdende streeklijn wellicht kunnen rijden.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door TLP »

Volgens mij is de ervaring in andere gebieden dat een onderliggende streeklijn zowel voor de reizigersaantallen en de ontsluiting van een dorp weinig zoden aan de dijk zet. Bij een verlegging via de N213 denk ik dat je zodoende ervan uit moet gaan dat Naaldwijk en Honselersdijk bediend worden door de haltes langs de provincialeweg, wanneer een lusje langs de Pijle Tuinen gemaakt wordt betekent dat toch al gauw reistijdverlies omdat je de nabijgelegen kruising twee keer moet oversteken. Of de voordelen van snellere reistijden vervolgens opwegen tegen de nadelen betwijfel ik, dat zou het geval zijn als het primaire reizigersaanbod tussen Den Haag/Poeldijk en Maasland/Schiedam is, maar volgens mij reizen veel reizigers naar het centrum van Naaldwijk en naar Honselersdijk vanuit Den Haag/Schiedam.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door busfanNL »

Etienne schreef:Er bestaan al heel lang plannen om het busstation in Naaldwijk te verplaatsen richting de Pijle Tuinen, of zelfs richting de Bloemenveiling/N213. Maar ik heb niet de indruk dat daar echt iets mee gebeurt.
Vandaar dat ik dat ook zei. Ik heb het volgens mij hier op het forum wel eens geleden en ook bij het voormalige stadsgewest Haaglanden en de huidige MRDH in sommige documenten volgens mij. Hier op het forum stond ook dat het in de Westnederland tijd al geopperd werd.
Meltrain schreef:Maar dan sla je dus heel Honselersdijk over?
De lijn wordt er inderdaad wel sneller van, maar wegen de voordelen op tegen de nadelen?
Dat is natuurlijk altijd de vraag maar Honselersdijk krijgt wel 2 haltes aan de provinciale weg. Ik zal verder in mijn bericht nog even ingaan op een extra oplossing die ik bedacht heb voor het door jouw beschreven probleem/vraagstelling.
TLP schreef:Volgens mij is de ervaring in andere gebieden dat een onderliggende streeklijn zowel voor de reizigersaantallen en de ontsluiting van een dorp weinig zoden aan de dijk zet. Bij een verlegging via de N213 denk ik dat je zodoende ervan uit moet gaan dat Naaldwijk en Honselersdijk bediend worden door de haltes langs de provincialeweg, wanneer een lusje langs de Pijle Tuinen gemaakt wordt betekent dat toch al gauw reistijdverlies omdat je de nabijgelegen kruising twee keer moet oversteken. Of de voordelen van snellere reistijden vervolgens opwegen tegen de nadelen betwijfel ik, dat zou het geval zijn als het primaire reizigersaanbod tussen Den Haag/Poeldijk en Maasland/Schiedam is, maar volgens mij reizen veel reizigers naar het centrum van Naaldwijk en naar Honselersdijk vanuit Den Haag/Schiedam.
Ja die onderliggende streeklijn wil ik graag zometeen even op ingaan. Ik ga er vanuit dat 2 HOV haltes aan beide zijden van het dorp genoeg zijn. De voordelen wegen denk ik wel op. Het was zelfs een oorspronkelijk plan van het OV-bureau Randstad en stadsgewest Haaglanden om Honselersdijk niet meer te bedienen. Dat is te zien in de geschiedenis van de wikipagina over Randstadnet:
https://wiki.ovinnederland.nl/w/index.p ... den_Streek
Daar staan exact de plannen die ik zojuist geopperd heb in mijn vorige bericht. Kortom er waren al plannen om dit te realiseren. Die lus langs Pijle Tuinen is inderdaad een ding dat dat veel extra rijtijd kost. en daarom lijkt mij een compleet nieuw busstation het beste. Ik denk dat zo'n onderliggende streeklijn juist wel nut heeft. Hierdoor wordt toch gedeeltelijk bereikbaarheid gehouden en heb je bij dat nieuwe busstation een mooie overstap.
MetroRET schreef:Daar zou een onderliggende minder frequent rijdende streeklijn wellicht kunnen rijden.
Ja of even frequent. IK zie zelf mogelijkheden in lijn 30 Naaldwijk-Zoetermeer. Deze kan een over de middenroute, dat is de weg door de bloemenveiling heen, rijden en kan daardoor uitkomen bij de vervallen haltes in Honselersdijk. De halte Strijplaan kan worden overgenomen door de HOV halte langs de weg. De bus rijdt daarna over de klipper, het Poeldijksepad en de Molenlaan naar de oorspronkelijke route van lijn 30. Bijkomend voordeel is, naast dat je 2 van de 3 haltes blijft bedienen, dat je ook wat extra haltes in het dorp kan maken en dat de bloemenveiling de gehele dag bedient wordt. Lijn 30 moet dan wel een goede overstap bieden op lijn 456 op het vernieuwde busstation. Het enige nadeel is dat doorgaande reizigers langer onderweg zijn, maar zo behoud Honselersdijk wel in de spits 6x/uur een bus.
Ik heb het ook even uitgezet op Google maps, De locatie waar ik begin is de plek waar het busstation mijn inziens moet komen (naja ik begin net iets erna. Als je mijn vorige bericht leest zie je waar ik het busstation wil hebben. :wink:)
https://www.google.nl/maps/dir/51.99325 ... .00318!3e0
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Volgens de website van RET (EBS zou dat ook kunnen doen, ik weet niet zeker.) zal op 28 juni de laatste dag van de omleiding zijn van de Sint Sebastiaanbrug in Delft. Vanaf 29 juni zou buslijnen 37 (naar Airport), 60, 62, 63, 69 en 455 de normale route rijden. 60 gaat dan met de Citea's rijden neem ik aan.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Zoals aangegeven op http://www.pvopdelftsewielen.nl zal vanaf 14 juni de Sebastiaansbrug in gebruik worden genomen. Dan zal lijnen 37, 40, 60, 62, 63, 69, 174 en 455 volgens hun oude vertrouwde route rijden. En volgens OVinfo zal 37 op alle tijden doorrijden naar RTHA.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Milco »

Ik had ook begrepen dat lijn 63 voortaan altijd doorrijdt naar de camping en niet enkel in de zomermaanden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Dat gaat ook gebeuren want de nieuwe halte Delftse Hout komt ook nog. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:Ik had ook begrepen dat lijn 63 voortaan altijd doorrijdt naar de camping en niet enkel in de zomermaanden.
Dat is volgens mij pas vanaf de nieuwe dienstregeling in december.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Volgens Ovinfo staat die nieuwe halte Delftse Hout al in vanaf 14 juni. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten