Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8837
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het op het eerste gezicht al een chaotisch plan. Er is totaal geen lijn te vinden in het uitwerken van het plan van ofwel Qbuzz ofwel Arriva, lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen en verder ga je op veel ideeën erg ver terug in het verleden. De meeste lijnen zijn niet voor niets opgeheven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daniel »

Ik zie ook niet bepaald logica in dit plan, zeker omdat het puur lijntjes trekken zonder enige onderbouwing is. Het zou meerwaarde hebben als ook was aangegeven waarom bepaalde zaken gewijzigd worden.

Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.

Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK! En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Ik raad je aan om ook rekening te houden met de hoeveelheid DRU die je gebruikt in de toekomst, en om goed te onderbouwen waarom je dingen doet op de manier die je doet.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

julsteren schreef:Al een tijdje mee druk geweest.. Fictieve spoorkaart van Nederland, gewoon een simpel kladje in MS Paint, alle sprinters in ZH hebben een R-nummer (R-net), in Flevo en NH een S-nummer (S-bahn Amsterdam), en in limbabwe de RE en RS, Zp-Odz is de S-bahn Hengelo. Ook heb ik wat gehusseld in de lijnvoering van de IC's, en dat achterlijke ETMET afgeschaft, zet maar langere treinen in dan.

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden (A) maar wees niet te hard, het zijn maar wat fantasiespinsels en her en der zal het wel helemaal niet reëel zijn.
Waar heb je dit mee gemaakt?
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Trainboy199 »

Cas schreef:En is er ook nog een reden voor al deze veranderingen, behalve veel meer DRU gebruiken voor langzamere lijnen simpelweg omdat je boos bent op Qbuzz?
Niet echt een goede reden. Het hele idee hierachter was dat ik het goede van Qbuzz, Arriva en SVD samen wou voegen. Zonder rekening te houden met de DRU'en of het benodigde materieel.
Vind bepaalde dingen die Qbuzz heeft doorgevoerd ook zeker niet slecht. Zoals het doortrekken van de lijnen naar Station Stadspolders.
ArrivaBas schreef:lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen
Zat even te kijken, want eerst snapte ik deze opmerking niet. Toen zag ik dat ik er in had laten staan dat de 713/714 aan de 701/702 waren gekoppeld. :shock: Toen ik deze kaart aan het maken was had ik de 713/714/715 de nummers 701/702/703 gegeven. Vandaar. Maar de 713 is gekoppeld aan de 714.
Chrysa schreef:Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-
Dit had ik misschien ook even moeten aangeven.... De 801 is vroeger door Arriva met "Historisch materieel" gereden. Nu waren dit niet Nederlandse Historische bussen maar Zweeds. Nu weet ik dat er een busmuseumpje in Moerdijk zit. Met de bussen die ik daar heb neergezet. Nu dacht ik zou het niet leuk zijn als dat museum die ritten zou rijden met echt Nederlands Historisch materieel.
Daniel schreef:Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.
Dit snap ik zeker, maar het is letterlijk een wens van de gemeente dat deze verbinding terug komt. En om hem ook meer aantrekkelijk te maken rijd ie dan ook eens in het kwartier i.p.v. eens in het uur.
Daniel schreef:Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK!.
Vandaar ook de Buurtbus.
Daniel schreef:En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.
In de Arriva tijd wel tussen 2015 en 2018. Ja je neemt de N3 een stukje. Maar dat deed lijn 8 in die tijd ook altijd.
DrechtBlub schreef:Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Weet ook dat dit niet kan. Maar 2x per uur is ook weer te veel voor dit lijntje.

Hoop dat ik wat dingen heb kunnen ophelderen. :)
En voordat dat gemeld gaat worden, ja er rijden lijnen over de Crayensteinstraat. En als Dordtenaar zelf weet ik dat dit geen goede route is.
Lijn 2 kan daarom ook nog over de Reeweg Oost.
Dordtenaar
PHS

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

Ik vind het lastig dat ik op je kaart niet kan zien wat de frequentie van een lijn is. Je hebt daarvoor echt de lijst nodig, maar dat betekent dat je niet in één oogopslag ziet hoe de wijziging in frequenties zit.

Verder heb ik moeite met het niet-geografisch weergeven van lijnen (Leerdam ligt volgens jouw kaart aan de lijn Geldermalsen - 's-Hertogenbosch ookal stoppen de doorgaande treinen er niet) en ik mis volgens mij een station in Zoetermeer.
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door umbusko »

In een eerste snelle blik mis ik ook station Arnhem Velperpoort. Tenzij dat expres gesloten is natuurlijk.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JordiBrabant »

Wubbo schreef: Verder heb ik moeite met het niet-geografisch weergeven van lijnen.
Ik vindt het persoonlijk een groter probleem dat de lijn naar Rhenen ten noorden van de Rhijnspoorweg is ingetekend. Ik snap waarom het gedaan is met alles in de buurt van Tiel, daar past deze lijn niet bij. Het is alleen wel heel veel artistieke vrijheid, teveel als je het mij vraagt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

umbusko schreef:In een eerste snelle blik mis ik ook station Arnhem Velperpoort. Tenzij dat expres gesloten is natuurlijk.
Net zoals station Klarenbeek verdwenen tijdens een geheime Amerikaanse atoomproef denk ik. :roll:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft zou het al mooi zijn als (zodra Zutphen-Hengelo geëlektrificeerd wordt) de sprinters Zutphen-Oldenzaal en Zutphen-Wijchen gecombineerd worden tot een sprinter Arnhem Centraal - Enschede (regionaal, behorend tot concessie Berkel-Dinkel).

Het resterende deel Arnhem-Wijchen rijdt dan nog slechts als doordeweekse aanvulling op Arnhem-Dordrecht (die dan altijd doorrijdt van/naar Arnhem)

De halfuursdienst op Hengelo-Oldenzaal kan eenvoudig verzorgd worden door de stoptrein Hengelo-Bielefeld ook op Hengelo Oost te laten stoppen en de stoptrein Bad Bentheim-Neuenhaus te verlengen naar Hengelo en deze twee samen een halfuursdienst te geven op Hengelo-Bad Bentheim.

Maarja, dat blijft slechts wishfull thinking ben ik bang :6
JothamvW
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JothamvW »

Ik zou als voormalig Velpenaar met familie in Enschede dat ook zeker niet verkeerd vinden. Wellicht zou je zelfs kunnen doorkoppelen van/naar Ede-Wageningen, op spoor 9 binnenkomen moet te doen zijn.
Het enige probleem dat je dan nog overhoudt is een overkruisconflict (alleen bij vertrek richting Zutphen) met de stoptrein uit Winterswijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door MetroRET »

Men vertrekt nu tegelijk, een minuutje later vertrekken kan dus prima, ook dan kom je ruim voor de Zutphense knoop aldaar aan.
Alargule

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Alargule »

Waar heb je de kaart mee gemaakt?
PHS

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Velperpoort schrappen lijkt me een zeer slecht plan. Dat is nog een best druk station.
Dagelijks ruim 2.000 NS-reizigers en daar moeten dan nog de treinreizigers van Breng en Arriva uit de Achterhoek bij komen (ik gok dat die meer reizigers leveren dan NS?).
Velperpoort is nogal een handig station voor met name reizigers vanuit de richting Doetinchem-Winterswijk vanwege de overstap richting de hogeschool (sprinter ri. Zutphen en HOV-buslijn 331) en het CIOS (spitslijn 77) en ook voor uitstappers voor de winkels aan de Steenstraat, enkele kantoren en ook nog het ROC Rijn IJssel heeft een locatie dichtbij (Thorbeckestraat). En natuurlijk is het ook sneller om hier over te stappen voor het Velperplein (stadscentrum).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

En Klarenbeek schrappen gaat niet, want dat is een kruisingsstation. Te dicht op andere stations liggen is ook geen goed argument: als er meer mensen baat bij hebben dan er last van hebben dat er twee stations relatief dicht bij elkaar liggen valt er geen enkel slecht woord over te zeggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:En Klarenbeek schrappen gaat niet, want dat is een kruisingsstation.
Op zijn kaartje heeft hij een treindienst Winterswijk-Apeldoorn ingetekend, net zoals de plannen van de provincie Gelderland. Daarvoor moet het kruisen verplaatst worden naar Voorst-Empe en moet daar een 2e perron(spoor) gebouwd worden. Ik denk dat hij daarvan uitgegaan is.

Echter denk ik niet dat Gelderland zomaar akkoord zal gaan met het sluiten van Klarenbeek en aangezien de opdrachtgever voor die lijn diezelfde provincie Gelderland is....
PHS

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

Ik mis nog een beetje de logica. Je pleit voor nieuwe stations, niet altijd op plekken waar nu veel bebouwing is (Rijswijk Buiten), maar tegelijkertijd sluit je stations op plekken waar wel bebouwing is (Arnhem Velperpoort, Zoetermeer Oost). Je geeft aan dat investeringen in infrastructuur geen bepalend thema zijn bij het maken van deze kaart, maar vervolgens sluit je wel Velperpoort omdat dat in de weg ligt. Ik kan daar geen logica in ontdekken, maar misschien mis ik een gedachtenstap?
PHS

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Er zijn in jouw plan erg veel kerende treinen te Rotterdam Centraal, waar volgens mij helemaal geen ruimte voor is.
Ik zou dus lijn 9/9k koppelen aan lijn 40/41.
Een verbinding Weert - Sittard (via Maasbracht) zie ik ook niet snel gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

PHS schreef:En toch: waarom bestaan er wel plannen om de reistijd naar het noorden te verkorten, bijvoorbeeld door de aanleg van een peperdure Zuiderzeelijn/Lelylijn, maar wordt er nooit gesproken over de reistijd naar het zuiden? Vergeet niet dat Amsterdam - Maastricht liefst 2:35 duurt, tegen 'slechts' 2:00 voor Amsterdam - Groningen en 2:02. Bovendien wonen er in Zuid-Limburg meer mensen dan in de hele provincie Groningen, en vlakbij liggen andere grote steden als Aken en Luik. Eigenlijk zou een snelle spoorlijn naar het Heuvelland een logischer keuze zijn dan een nieuwe spoorlijn naar het lege noorden, maar dat is mijn mening
Volgens mij komt dat doordat de politieke lobby verschilt.
In Limburg snappen ze waarschijnlijk dat ze economisch zowel op Duitsland, België als Nederland zijn georiënteerd, en dat peperdure infrastructuur geen Haarlemmerolie is om de economie ineens een enorme boost te geven. Limburg is zich bewust van z'n sterke kanten, en hoeft daardoor niet zonodig een peperduur spoor-megaproject te hebben. Daar vonden ze ondertunneling van de A2 in Maastricht (ook niet goedkoop trouwens) blijkbaar belangrijker.
In Noord-Nederland leeft vanouds toch meer de klassiek-socialistische gedachte, dat je door enorme mega-investeringen in infrastructuur ineens fantastische werkgelegenheid en een boomende economie zou kunnen creëren. Een beetje dezelfde gedachte waardoor in Spanje allerlei lege HSL-lijnen het landschap ontsieren. Als je als Hoogeveen geen andere sterke punten kunt noemen, dan een rechtstreekse boemel naar Amsterdam (en daar vervolgens je halve identiteit aan ophangt), tja, dan krijg je vanzelf een economisch irrationele spoorlobby voor Zuiderzeelijnen (en als je die niet krijgt, vervolgens voor Lelylijnen).

N.B. voor de volledigheid: ik ben geen Limburger, en trouwens ook geen Noorderling
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten