Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Michael »

Het is niet in alle concessies zo dat de kilometerstanden zoveel mogelijk gelijk gehouden worden. In Brabant lopen de kilometerstanden toch verre van gelijk. Als ik alleen de Volvo's van mijn vestiging als voorbeeld neem Zijn er bussen bij die net de 500000 zijn gepasseerd en er zijn bussen die de 600000 al gepasseerd zijn.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Dat zegt natuurlijk niks. Met de Volvo's heeft Arriva zeer waarschijnlijk een ander contract afgesloten dan met de VDL's.
Daarnaast is er verschil tussen de wens om kmstanden zo gelijk mogelijk te houden en hoe dat in de praktijk uitpakt, waardoor je maatregelen gaat krijgen zoals Rnet wagens stilzetten tijdens de corona crisis of bepaalde wagens jarenlang zo min mogelijk op lange omlopen en de weekenden inzetten.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

De 12m Rnet van de 456 zaten rond de 90.000 km terwijl de Haagse MRDH wagens rond de 60.000 km zaten. Dus ik snap het het wel waarom dan tijdelijk de MRDH wagens op de 456 rijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Maar de vraag is dan vooral, hoe komt het er vroeg in de concessie sprake is van zo'n groot verschil en hoe dat dan wordt opgelost de komende jaren dat de concessie zich verder verloopt.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Als een bus 8 of 9 slagen Schiedam rijdt (Rnet) maakt hij waarschijnlijk meer kilometers dan dat de (MRDH) bus maakt met 8 a 9 rondjes Leiden. Dan lijkt het me meer dan logisch dat er na 8 maanden al 30.000 km verschil zit.

Ik had van de week 3 slagen 43 en 2 slagen 45 wat op een dienst van een kleine 9 uur uitkwam op 220 km. 4 slagen 456 wat ook een kleine 9 uur is komt uit op de 270 km zo ongeveer uit mijn hoofd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Maar het lijkt me redelijk voorspelbaar dat, wanneer je een wagenpark van R-Net- en niet-R-Netbussen hebt, de R-Net wagens meer kilometers af zullen leggen dan de 'gewone' wegens. Dat 'oplossen' door een paar maanden per jaar geen R-Netbusssen op lijnen met die productformule vind ik nogal opmerkelijk, op basis van die redenatie kunnen de Brabantliners zich de komende jaren beter terugtrekken tot de stadsdienst Breda en moeten de gele bussen van EBS zelf ook hoognodig de dienst op 314 Amsterdam - Hoorn overnemen, zodat die R-Netwagens wat kunnen uitrusten op het onderliggende net.

Aangezien de twee bustypes in Haaglanden vrijwel gelijk aan elkaar zijn is uitruil wel makkelijker en logischer, maar dan is 't met het oog op de productformule chiquer om halverwege de concessie aan de slag te gaan met stickerfolie en de stoelkussens uit te ruilen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door marvinkok »

Er kan ook per type bus een ander leasecontract afgesloten zijn natuurlijk...
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

htm_tram schreef:De 12m Rnet van de 456 zaten rond de 90.000 km terwijl de Haagse MRDH wagens rond de 60.000 km zaten. Dus ik snap het het wel waarom dan tijdelijk de MRDH wagens op de 456 rijden.
Een aantal Delfse MRDH wagens hebben tussen de 50.000 en 60.000. De Zoetermeerse wagens hebben dat minder. De Airport wagens (van Delft i.i.g.) hebben zelfs meer dan 75.000. De Delfse R-net wagens hebben minder km want ze rijden meestal alleen doordeweeks (5103 ex Den Haag, 5109-5112). Zijn er ook bussen die niet helemaal lekker rijden?
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door teun »

Ik denk dat dit verschil wel bewijst dat R-net gemiddeld behoorlijk wat meer snelheid maakt, of ze moeten daar veel krapper in het materieel zitten.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Ze hebben nu 22 R-net wagens (18 12m en 4 18m) (5101-5118 en 1101-1104)
De 5119-5141 en de 1105-1110 kunnen omgebouwd worden tot R-net wagens als dat nodig is. Vanaf de 5142 is dat niet mogelijk vanwege het houten vloer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

OVspotter070 schreef:De Delfse R-net wagens hebben minder km want ze rijden meestal alleen doordeweeks (5103 ex Den Haag, 5109-5112).
Rijden er in het weekend dan alleen bussen uit Zoetermeer op lijn 455?
Maar als het inderdaad zo is, lijkt me de oplossing vrij simpel: vaker de bussen uitwisselen tussen de verschillende stallingen. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Ik had de oplossing liever gezien in het geheel afschaffen van de Rnet formule in Haaglanden. Behalve de kilometerstanden brengt die Rnet-flauwekul nog allerlei andere praktische problemen en onnodige kosten met zich mee.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Meltrain schreef:
OVspotter070 schreef:De Delfse R-net wagens hebben minder km want ze rijden meestal alleen doordeweeks (5103 ex Den Haag, 5109-5112).
Rijden er in het weekend dan alleen bussen uit Zoetermeer op lijn 455?
Maar als het inderdaad zo is, lijkt me de oplossing vrij simpel: vaker de bussen uitwisselen tussen de verschillende stallingen. ;)

De bussen hebben geen vaste stalling (behalve de 18m dacht ik). Dus ik snap niet waarom hebben ze de bussen niet uitgewisseld. Wss vanwege de Sebastiaansbrug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Daan76 schreef:Ik had de oplossing liever gezien in het geheel afschaffen van de Rnet formule in Haaglanden. Behalve de kilometerstanden brengt die Rnet-flauwekul nog allerlei andere praktische problemen en onnodige kosten met zich mee.
Plus vanaf december gaan ook een aantal haltes opgeheven worden. In Pijnacker snap ik, Delft mua en Zoetermeer helemaal flauw. Haltes Houtsingel en Fonteinbos. Daar stopt ook 170 van de RET (ook een R-net lijn). Wat zijn ze nou ermee bezig? :N
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Een R-NET, nog zonder R-NET bussen, geen bedieningstijden die passen bij R-NET, geen R-NET haltes en R-NET lijnnummer.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

455 heeft nog geen R-net haltes. En ik weet niet of ze komen of niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef:Een R-NET, nog zonder R-NET bussen, geen bedieningstijden die passen bij R-NET, geen R-NET haltes en R-NET lijnnummer.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar waarom passen de bedieningstijden van lijn 170 en 173 niet bij R-net? De lijnen rijden immers dagelijks van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Denk over de frequentie tijdens de daluren, normale R-net lijn is een kwartierdienst, de 170 en 173 is een 20 min dienst.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BrengMe »

Dat is bewust zo, omdat de metro iedere tien minuten rijdt. Als lijn 170 en 173 dan ieder kwartier rijden, dan sluit de helft van de ritten niet aan op de metro. Er zijn R-netlijnen die om minder goede redenen niet aan de eisen voldoen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Niet alleen dat, maar ook de start van de dienstregeling op zowat alle dagen (al helemaal op zondag) is niet R-NET-waardig.

Iets wat overigens wél genoemd is in get vervoerplan van 2020, maar niet ten uitvoer is gebracht
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Dus als ik het goed begrijp is het belangrijkste voordeel van R-Net in Haaglanden dat er haltes kunnen worden opgeheven?
Gewoon stoppen met die kapsonesbus dus en rijden met die hap.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

En de frquenties in de spits verhogen naar 6x/u (puur om aan de eisen te voldoen, want dat is het minimale).
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

In de spits rijden nu ook enkele niet-Rnet lijnen 6x per uur, dus eeeh... Nee, van mij mag die Rnet poppenkast per direct stoppen.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

En de 5180-5183 hadden beter geen rekken laten zetten
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

OVspotter070 schreef:455 heeft nog geen R-net haltes. En ik weet niet of ze komen of niet.
Vanochtend waren ze druk bezig met plaatsen en het is nog niet helemaal af......
Maar bij Pijnacker Station staan vanaf nu 2 RNet abri's,
de haltepaal richting Zoetermeer is wel verdwenen (hopelijk komt die snel weer terug).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten