Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Het station Schiphol is in 1977 of 1978 geopend. Toen nog een losse spoorlijn naar Amsterdam Zuid.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Welke sporen op Schiphol komen nu uit in de oudste tunnelbuis?

Met een kleine wijziging kun je op Schiphol zo twee perronsporen gebruiken in plaats van de gebruikelijke zes. Alleen de Thalys richting Parijs en de Sprinter van Almere Oostvaarders naar Hoofddorp zouden elkaar een beetje in de weg zitten.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

Spoor 1, 2 en 3 zijn het oudst.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

en-es schreef:Het station Schiphol is in 1977 of 1978 geopend. Toen nog een losse spoorlijn naar Amsterdam Zuid.
20 December 1978, het werd een strenge winter. Het treinpersoneel dat op de enkele plan V heen en weer pendelde had het niet druk. Bij elke slag moest de conducteur de rijweg de andere kant op op groen sleutelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

De enkele Plan V, die via de voor personenverkeer al lang opgeheven Haarlemmermeerspoorlijn vanuit Nieuwersluis en Mijdrecht was aangevoerd door een tijdelijke verbindingslus bij het Jollenpad. Niet dat ik daar een levende herinnering aan heb - in die tijd stond mijn bestaan nog lang niet op de planning. Ik kan me nog wel vaag herinneren dat RAI een kopstation was, alleen niet dat de tram op het hoge niveau eindigde. Wel weet ik nog dat de vertrekstaten in een paneel zaten met ronde gaten erin als kunstuiting, daar kon ik als kleine drummel natuurlijk leuk kiekeboe door spelen voor we de trein naar Schiphol pakten om vliegtuigen te kijken op het panoramadek.

Memory Lane.. niet echt on-topic :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Oud nieuws :Y .

Kleine correctie overigens: er stonden wel twéé plan V's op de rails daar. Eentje deed het werk, de andere was reserve. Want als er panne was moest je met iets vervangends komen via diezelfde route, vanaf Loenersloot, over voor zover ik weet de enige snelweg-overweg die Nederland ooit gekend heeft, en langs Mijdrecht en Uithoorn naar het Amsterdamse Jollenpad achter een 2200. En dat allemaal om de uitwisseling van boven- en ondergrondse lucht te faciliteren...

Op jacht naar plaatjes van deze procedure in de Beeldbank van de Gemeente Amsterdam kwam ik een andere curiositeit tegen: een foto van een persmoment op het in ruwbouw voltooide station "Schiphol-Centrum".
http://archief.amsterdam/archief/10030/166
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Er zit hier en daar nog wat spoorstaven uit 1977/1978, in sporen 101, 103, RA en RB1. In de meeste andere sporen in de eerste buis zijn de oudste stukken ui 1985, maar er zit ook veel uit de jaren 90 in.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Doet me denken aan een tweet die ik recent voorbij zag komen met een aantal foto's uit die tijd.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

In dit filmpje kun je sfeer uit de begindagen nog proeven. Grindtegels waren in die dagen populair op moderne perrons. Station Schiphol was behoorlijk overgedimensioneerd. Zelf toen ook het ritje gemaakt en het was inderdaad heel rustig in de trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Die grindtegels liggen nog steeds voor een deel op Amsterdam Zuid, toch?

Ik kan nu moeilijk even gaan kijken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Ja, dat klopt, in ieder geval op het perron dat gebruikt voor treinen richting het westen (Schiphol).
Het is een spectrum.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Amersfoort wil nu ook een nachttrein Amsterdam-Amersfoort en start onderzoek
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ad2557bc/
(let op: Premium-artikel)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

SuperGhost schreef:(let op: Premium-artikel)
Even in een privévenster openen en je hebt nergens last van :wink:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

SuperGhost schreef:Amersfoort wil nu ook een nachttrein Amsterdam-Amersfoort en start onderzoek
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ad2557bc/
(let op: Premium-artikel)
Die aansluiting naar Schiphol heb je ook al op Utrecht, tenzij de aansluiting daar slecht is.

Edit: okay, met de nachttrein van Amersfoort naar Utrecht heb je 25 minuten overstaptijd voor het Nachtnet richting Amsterdam en Schiphol. Beetje lang. Misschien kan daar iets aan worden gedaan?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Ik ben sowieso al voorstander dat in een volgende concessie NS verplicht wordt om een iets uitgebreider nachtnet te laten rijden. We zijn steeds meer een 24-uurseconomie, dan kan zeker de belangrijkste treinverbindingen niet achterblijven lijkt me, zeker in het weekend. Die grote steden hebben bovendien ook vaak (in het weekend) een nachtbusnetwerkje naar omliggende dorpen, dus dan kun je al snel op toch nog een redelijk netwerkje komen...
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Maar hoeveel vraag is er nou daadwerkelijk middenin de nacht? Bedrijven die 24 uur per dag in ploegen werken kunnen makkelijk van 23-7, 7-15 en 15-23 werken, waardoor je op alle momenten nog OV hebt.
Dat er rond Schiphol nog vraag is geloof ik, maar wat kan je daar nog toevoegen bovenop het bestaande nachtbusnet? Op een paar extra dagrandtreinen na voor vroege/late vluchten valt er weinig winst te halen.

Als we nachttreinen toe gaan voegen, is een quick win extra nachttreinen naar/in Brabant tijdens Carnaval, ik geloof nooit dat er geen vraag meer is om 2:30 als er het uur ervoor nog VIRM12 reed.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Daarom dat ik het ook alleen voor de drukste assen voorstel en dat je dan wellicht in het weekend dat kunt aanvullen. Er zit natuurlijk ook wel een deel een maatschappelijk belang bij.
Nu worden die vaak niet gereden omdat NS eist dat ze volledig rendabel zijn. Maar als we dat als eis zouden hanteren zouden er nog genoeg lijnen of stations gesloten worden, maar omdat we daar wel van zeggen dat er ook een maatschappelijk belang is, moet NS daar wel blijven rijden. Waarom zou je dat ook niet 's nachts op de drukste assen kunnen eisen? Wellicht dat de rendabiliteit van 1x p/u een nachttrein op die drukste assen wellicht hoger kan zijn dan die zijtakken van ons spoorwegnet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

In de nacht wordt ook vaak aan het spoor gewerkt, en dat kan lang niet altijd op 1 spoor. Door-de-weeks werken kan ook niet altijd omdat er al late of vroege treinen rijden of omdat er goederenvervoer is, waar moet dat heen?

Overigens vind ik de resultaten van de huidige nachttreinen al niet heel hoopgevend voor andere nachtnetten. Het grootste deel van de proeven is weer gestopt. Amersfoort - Utrecht wordt gereden met losse ICMetjes en zelfs het Rondje Randstad-nachtnet rijdt met niet meer dan een VIRM-VI.

Rond specifieke evenementen nachttreinen inzetten, ook in het maatschappelijk belang om zo veel mogelijk mensen uit de auto te krijgen, lijkt me wel weer nuttig. Daarbij zou ik alleen meer richten op sprinters dan op ICs, zodat je ook het vervoer van de dorpen meekrijgt. Reistijd is in de nacht toch geen issue, de auto is altijd sneller. Dan liever een halfuurdienst sprinter rijden dan een uurdienst IC.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

trolly schreef:Oud nieuws :Y .

Kleine correctie overigens: er stonden wel twéé plan V's op de rails daar. Eentje deed het werk, de andere was reserve. Want als er panne was moest je met iets vervangends komen via diezelfde route, vanaf Loenersloot, over voor zover ik weet de enige snelweg-overweg die Nederland ooit gekend heeft, en langs Mijdrecht en Uithoorn naar het Amsterdamse Jollenpad achter een 2200. En dat allemaal om de uitwisseling van boven- en ondergrondse lucht te faciliteren...

Op jacht naar plaatjes van deze procedure in de Beeldbank van de Gemeente Amsterdam kwam ik een andere curiositeit tegen: een foto van een persmoment op het in ruwbouw voltooide station "Schiphol-Centrum".
http://archief.amsterdam/archief/10030/166
Ging het overbrengen niet met een 600? Die stond in uithoorn. Voor de dienst van het eilandbedrijf waren 4 plan V's aangewezen. Te weten 841 - 844.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Nou je het zegt:
www.haarlemmermeerspoor.nl schreef:De uitwisseling van de treinstellen vond plaats via een bij het Jollenpad gemaakte krappe aansluitingsboog. Bij Uithoorn nam de daar gestationeerde diesel van de serie 600, aan één kant voorzien van een hulpkoppeling ten behoeve van de elektrische stellen, de treinstellen over om ze door de krappe boog bij het Jollenpad te trekken. 's-Ochtends reed de 600 naar de Schiphollijn om het treinstel op te halen en bracht het verse treinstel aan het begin van de middag richting het Amsterdamse. Op de Schiphollijn waren permanent twee stellen aanwezig: een waarmee de dienst werd gereden, de andere stond op reserve, de derde was beschikbaar voor onderhoud te Amsterdam. De 600 werd ook gebruikt voor de materiaaltreinen van en naar de Schiphollijn. Ook deze konvooien kwamen gecombineerd met de dagelijkse goederentrein naar Uithoorn. Zo bestond de 'dagelijkse' trein vaak uit drie delen: loc met 'normale konvooi' + loc met werktrein + loc met plan V-treinstel. Af en toe werd ook sloopmaterieel met deze treinen vervoerd! De 600 was gedurende de aanleg van het eerste deel van de Schiphollijn-avonturen in Uithoorn gestationeerd in plaats van de gebruikelijke Sik. Daarom was er ook een nieuwe locloods gebouwd in Uithoorn: de oude was te klein voor de 600
Ik had vooral de snelwegspoorovergang in gedachten, maar kennelijk waren daar vooral 2400's actief. Meer lezenswaardigs en plaatjes dus op www.haarlemmermeerspoor.nl
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:In de nacht wordt ook vaak aan het spoor gewerkt, en dat kan lang niet altijd op 1 spoor. Door-de-weeks werken kan ook niet altijd omdat er al late of vroege treinen rijden of omdat er goederenvervoer is, waar moet dat heen?

Overigens vind ik de resultaten van de huidige nachttreinen al niet heel hoopgevend voor andere nachtnetten. Het grootste deel van de proeven is weer gestopt. Amersfoort - Utrecht wordt gereden met losse ICMetjes en zelfs het Rondje Randstad-nachtnet rijdt met niet meer dan een VIRM-VI.
Je hebt ook nog Amsterdam Centraal - Haarlem dat in het weekend rijdt, en volgens mij ook met een los stel wordt uitgevoerd.
Maar wat is er mis met een VIRM6 voor het rondje Randstad?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Een VIRM-6 is in de nacht van zaterdag op zondag op diverse momenten al te groot. De trein van 5:00 uit Rotterdam Centraal kan prima met kleiner materieel worden en dan is het nog steeds comfortabel. Ja, zelfs met de eerste pendelaars naar Schiphol Airport vanuit Leiden Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Dat is precies mijn punt. De materieelinzet op de huidige nachttreinen duidt niet op een enorme vervoervraag, ik vraag me dus af waarvoor je dan nog nieuwe nachttreinen zou rijden.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TLP »

Voor een hogere aantrekkelijkheid zou het wellicht fijn zijn om de frequentie op het rondje Randstad (op de drukste dagen) te verhogen naar 2x/uur, aangezien juist rondom Schiphol alle nachtbussen per december 2017 minimaal 2x/uur zijn gaan rijden. En ik blijf bij mijn standpunt dat 2x/uur met kleiner materieel (ICM-3 in dit geval) reizigersvriendelijker is dan 1x/uur met groter materieel (VIRM-4). Sterker nog, voor mij als reiziger maakt die extra rit per uur al zo'n groot verschil dat ik me ergens niet kan voorstellen dat met zo'n frequentieverhoging de gehele verbinding niet beter gebruikt wordt, zeker als het aansluitend openbaar vervoer ook vaker rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Met een frequentieverhoging wordt een verbinding altijd beter gebruikt. De kosten verdubbelen echter ook bijna, terwijl de reizigersaantallen naar alle waarschijnlijkheid niet verdubbelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten