Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

reisthijs schreef:Ik vind dat deurenverhaal wel apart. Toen NS bezig was met de plannen voor de ICNG, was een argument om voor 200km/h te kiezen (in plaats van 250) dat er bij 200 nog dubbelblads deuren mogelijk waren. Groot was mijn verbazing toen het uiteindelijke ontwerp die toch niet bleek te hebben.
Nu wordt hetzelfde argument hier dus weer van stal gehaald, maar nu voor 160 - als de geschiedenis zich weer herhaalt krijgen we straks treinen voor 160 met enkelblads deuren...

Voor de mensen die niet geloven dat er dubbeldekkers bestaan met dubbelblads deuren die wel 200 km/u kunnen: bij onze zuiderburen zijn een deel van de M6 en alle nieuwe M7 rijtuigen gecertificeerd voor 200 km/u.
Nog verder naar het zuiden, in Frankrijk, rijden in heel wat regio's Alstom Coradia's rond als Régiolis (weliswaar geen dubbeldekker, maar toch), en die zijn deels geschikt voor 200 km/u, maar hebben altijd dubbelblads deuren. Dubbelblads deuren en 200 km/u is dus prima mogelijk, alleen wil de NS er niet aan, ongetwijfeld omdat het duurder is en maar een beperkt nut zou hebben op het Nederlandse spoor.
Laatst gewijzigd door PHS op vr 10 apr 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Dubbelbladsdeuren zijn lastig voor het drukdicht maken van de trein. Dat is vooral de reden dat ICNG een enkelbladsdeur heeft.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Lees nou gewoon even wat PHS zegt.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Huh?
Lees jij mijn post eens goed, zou ik eerder zeggen :-)
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Ik denk dat de vraag is of drukdicht verplicht is voor 200km/u of niet. De ICNG factsheet suggereert dat de drukdichte deuren voor het comfort zijn en niet voor de veiligheid.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat kan ik ook wel begrijpen, overal waar op hogere snelheden door tunnels gereden wordt met niet-drukdichte krijgen mensen last van de oren. Dat is al met 140 op de Hanzelijn zo, dus een trein bestellen die daar niet goed mee om kan gaan is een miskoop. Overigens zijn enkelbladsdeuren in zichzelf geen probleem, als ze maar breed genoeg zijn. De ICNG gaat deuren krijgen van 1,3 meter breed, vergelijkbaar met ICM of SGM, waar de deurbreedte ook geen enkel probleem vormt. De doorstroming verder de trein in is wat dat betreft een grotere factor in haltetijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Je kunt niet met 200 km/u door een tunnel rijden als de treinen niet drukdicht zijn, anders krijgen reizigers last van hun oren en hoofd. Daarom is het heel verstandig van de NS dat de ICNG drukdicht is, omdat deze trein zal worden ingezet op de Hanzelijn en de HSL-Zuid. Dat zijn dan ook de enige spoorlijnen in Nederland met lange tunnels waar treinen harder dan 160 km/u mogen rijden. Oftewel: bij de nieuwe dubbeldekkers speelt het probleem van drukdichtheid niet; de NS had dus prima treinen met een dienstsnelheid van 200 km/u kunnen bestellen en daarmee in de toekomst tijdwinst kunnen realiseren tussen Amsterdam en Utrecht, en wellicht in de verre toekomst ook tussen Utrecht en Arnhem.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Tussen Amsterdam en Utrecht geldt een TSB van 160, vanwege de gruwelijke staat van het spoor daar. Hoe denk je dat op langere termijn op te lossen, en waarom zou NS dan daarvoor extra dure extra snelle treinen bestellen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

We hebben het over een order met gevolgen voor op de zeer lange termijn. De eerste nieuwe dubbeldekkers worden pas in 2027 op het Nederlandse spoor verwacht. Met een verwachte levensduur van dertig tot veertig jaar, betekent dat je bij deze aanbesteding vooruit moet kijken naar hoe het spoor er in 2057/2067 bij zal liggen. Tegen die tijd is er waarschijnlijk wel iets gedaan aan de TSB tussen Amsterdam en Utrecht, en zijn er hopelijk ook wat trajecten bijgekomen waar 200 km/u kan worden gereden. Als je nu treinen koopt die maar 160 km/u kunnen, loop je er wellicht over enkele tientallen jaren tegenaan dat het spoor geschikt is voor hogere snelheden, maar de treinen weer niet.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Bemined schreef:Ik denk dat de vraag is of drukdicht verplicht is voor 200km/u of niet. De ICNG factsheet suggereert dat de drukdichte deuren voor het comfort zijn en niet voor de veiligheid.
Correct, het is puur comfort. Je zag dat bijvoorbeeld ook met de eerste en tweede generatie van de 200 km/u KISS. De eerste generatie had dubbelbladsdeuren en dat werkte prima, maar mensen klaagden met de tunnels over de druk op de oren omdat de treinen niet drukdicht waren.
De tweede generatie pakte dat probleem aan en had ook enkelbladsdeuren.

Overigens gaan de ICNG deuren behoorlijk vlot open en dicht, dat is qua tijd vergelijkbaar met dubbelbladsdeuren (dat was ook een eis).
Tezamen met de relatief brede deuropening moet dat voor een redelijke doorstroming zorgen.
Uiteraard zal het niet zo snel gaan als bij de sprinters, maar snel genoeg voor de echte IC diensten.

Tussen Lelystad en Zwolle kan er helaas maar 160 gereden worden. De infra is niet geschikt op dit moment voor hogere snelheden, ook al zou dat wel moeten. Ik geloof dat er op dit moment nog altijd gedoe is, maar dat het uiteindelijk op 180 km/u uit zou moeten gaan komen als maximale snelheid. 200 km/u gaat het helaas niet worden. Daarvoor zouden er, als ik het goed heb begrepen, te veel aanpassingen aan de bovenleiding plaats moeten gaan vinden.

Amsterdam - Utrecht is alleen voorbereid in de kunstwerken op 200 km/u, maar is daar nooit echt voor bedoeld geweest. Dat was vooral een voorbereiding op een mogelijke "HSL"-oost. Dus dat is en blijft 160 km/u.
Laatst gewijzigd door Jultar op vr 10 apr 2020, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Z2N schreef:Tussen Amsterdam en Utrecht geldt een TSB van 160, vanwege de gruwelijke staat van het spoor daar. Hoe denk je dat op langere termijn op te lossen?
De gruwelijke staat van het spoor daar verbeteren? (A)
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Jultar schreef:Amsterdam - Utrecht is alleen voorbereid in de kunstwerken op 200 km/u, maar is daar nooit echt voor bedoeld geweest. Dat was vooral een voorbereiding op een mogelijke "HSL"-oost. Dus dat is en blijft 160 km/u.
Dat het 160 km/u "is" klopt, maar dat het dat ook "blijft" lijkt me onwaarschijnlijk; er zal in de komende decennia vast nog wel iets gaan gebeuren rond de HSL-Oost of hoe men het dan noemt. Het zou kortzichtig zijn om daar niet op te anticiperen en vast te houden aan de 160 km/u onder het mom van dat je er nu niets aan hebt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Ik betwijfel echt of men er ook in de toekomst aan wilt. De aanleg- en onderhoudskosten zijn vrij hoog, en de reistijdwinst tegenover 160 km/h is beperkt (rijtijd Bijlmer Arena - Zuilen is nu max 11 minuten, dat wordt met 200 km/h rijden echt niet korter dan 8 of 9).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Zolang er verder geen plannen liggen om echt iets met een HSL-oost te gaan doen, is zoiets vooral wensdenken. Er is op dit moment in ieder geval, voor zover ik weet, geen sprake van.
Neemt uiteraard niet weg dat het ooit kan veranderen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:
Mikos schreef:Over de hele maximum snelheid-discussie heb ik één vraag; waar zou je op het Nederlandse spoorwegnet in vredesnaam 200 kilometer per uur wíllen rijden? De HSL begrijp ik, maar op de rest van ons spoor vind ik 140 al bijkans gevaarlijk... :X
De Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht zijn toch al geschikt gemaakt om 200 te kunnen rijden? Niet dat dat de komende zestig jaar gaat gebeuren maar dat is een ander verhaal :')
De Hanzelijn is inderdaad ontworpen en gebouwd op 200, maar wordt onderhouden op 160. En (maar dat is mijn mening) is geschikt voor 120. :X
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Je moet ook niet tijdens het rijden door de trein gaan lopen he :lol: En als je dat al doet moet je je goed vasthouden, niet los blijven staan omdat je zo nodig om een ov-chipkaart moet scannen :roll: Ik moet zeggen dat ik sinds ik in Engeland in een Class 321 gezeten heb met 160km/u niet meer durf te klagen over de staat van het spoor en drukdichtheid van de treinen hier.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Aking schreef:
Z2N schreef:Tussen Amsterdam en Utrecht geldt een TSB van 160, vanwege de gruwelijke staat van het spoor daar. Hoe denk je dat op langere termijn op te lossen?
De gruwelijke staat van het spoor daar verbeteren? (A)
Dat is veel makkelijk gedacht. We moeten echt een gloednieuwe oplossing zien te bedenken die nog nooit elders is geprobeerd om vervolgens (na alle kinderziektes en enorm veel geldverspilling) ons een figuurlijke schouderklopje te kunnen geven. We zijn tenslotte wel Nederland he?! :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

PHS schreef:Nog verder naar het zuiden, in Frankrijk, rijden in heel wat regio's Alstom Coradia's rond als Régiolis (weliswaar geen dubbeldekker, maar toch), en die zijn deels geschikt voor 200 km/u, maar hebben altijd dubbelblads deuren.
Hier moet ik toch even corrigeren. Geen enkele Régiolis (series B 83500, B 84500, B 85900, Z 31500, Z 51500 en Z 54900) is geschikt voor 200 km/uur, deze zijn allemaal slechts geschikt voor 160 km/uur, zowel in elektrische als dieseltractie. Ook de Coradia Liner (serie B 85000) die op enkele (voormalige) Intercités-diensten rijdt is slechts voor 160 km/uur geschikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

Jultar schreef:
Bemined schreef:Ik denk dat de vraag is of drukdicht verplicht is voor 200km/u of niet. De ICNG factsheet suggereert dat de drukdichte deuren voor het comfort zijn en niet voor de veiligheid.
Correct, het is puur comfort.
Wel eens op het balkon van een Duitse dosto gezeten? Dus geen KISS ofzo maar zoeentje met een loc? Als daar met 160 een tegentrein passeert schrik ik me de pleuris van de deuren die er bijna uit (lijken te) klappen. Het lijkt me toch dat veiligheid ook een rol speelt.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Zolang ze vast blijven zitten is er niets aan de hand toch?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Klopt, maar daarna wordt het spannend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Gaat NS overigens bij de invoering van de DDNNG (of hoe hij ook gaat heten) ook een systeem introduceren waarbij reizigers met bijvoorbeeld fietsen en rolstoelgebruikers kunnen zien waar de enkeldeks kopbakken zich bevinden? Als een viertje bijvoorbeeld een enkele enkeldeks kopbak zou hebben, gekoppeld met een ander viertje rijdt en de enkeldeksbakken zitten bij bak één en acht, lijkt het mij handig dit van tevoren te weten.
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

Dit is overigens iets wat ik nu ook graag al zou zien, aangezien de 1e klasse en de stiltecoupé ook bij veel treinen niet symmetrisch zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

En de toiletten ook niet, vooral niet bij de verbouwde VIRM-VI. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

De treinsamenstelling is ook in de NS-app te zien dus totdat het op het perron ook getoond wordt, kan iedereen alles al in de NS-app zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten