Basisdienstregeling
Re: Basisdienstregeling
Stel je nou eens voor dat er een einde komt aan de beperkingen van het thuisblijven. Dat mensen weer naar studie en werk gaan, maar je nog wel anderhalve meter afstand moet houden van elkaar, hoe groot zouden de treinen volgens jou dan moeten zijn om iedereen mee te kunnen nemen volgens de nieuwe richtlijnen?
Precies, dat gaat nooit passen. Dat is ook wat er in de berichten wordt aangehaald, onder andere door Pedro Peters en van Boxtel. Dus zul je iets moeten verzinnen om al die mensen wel veilig te kunnen vervoeren.
Precies, dat gaat nooit passen. Dat is ook wat er in de berichten wordt aangehaald, onder andere door Pedro Peters en van Boxtel. Dus zul je iets moeten verzinnen om al die mensen wel veilig te kunnen vervoeren.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Basisdienstregeling
Je zult iets moeten verzinnen ja, maar waarom ook in dit geval weer iets anders bedenken dan alle omliggende landen die het bedekken van mond- en neus met bijvoorbeeld mondkapjes verplicht stellen. Immers, als er iets makkelijk in te voeren is dan is dat het wel.
Al zou je in een eerste fase nog best een eind kunnen komen met afstand houden in treinen. Er zijn natuurlijk wel excessen geweest op sommige plekken en vooral in de weekenden, maar tegelijk heb ik op Veenendaal-De Klomp nog ICs langs zien komen met maximaal één passagier per rijtuig in de spits.
Reserveren geeft vooral de complicatie dat het spoor daar momenteel totaal niet op is ingericht en je toch nog ergens iets aan prioritering zou moeten kunnen doen: logischerwijs zou je reizigers onderweg naar werk of studieactiviteiten die niet thuis uitgevoerd kunnen worden op een of andere manier voorrang moeten geven, daarna komen dan overige forensen en pas aan het laatst reizigers die er een dagje op uit willen. Maar geen idee hoe je daarop zou willen controleren bij het maken van de reservering.
Het capaciteitsprobleem zou ik nog eerder in bussen dan in treinen verwachten trouwens, maargoed, met mondkapjes zou je weer redelijk normaal functionerend OV kunnen hebben. En sowieso zal het wel even duren voordat de vraag volledig terugkeert, we gaan sowieso al richting de zomer waardoor OV-reizigers op de korte afstand het OV toch al vaker voor de fiets verruilen.
Al zou je in een eerste fase nog best een eind kunnen komen met afstand houden in treinen. Er zijn natuurlijk wel excessen geweest op sommige plekken en vooral in de weekenden, maar tegelijk heb ik op Veenendaal-De Klomp nog ICs langs zien komen met maximaal één passagier per rijtuig in de spits.
Reserveren geeft vooral de complicatie dat het spoor daar momenteel totaal niet op is ingericht en je toch nog ergens iets aan prioritering zou moeten kunnen doen: logischerwijs zou je reizigers onderweg naar werk of studieactiviteiten die niet thuis uitgevoerd kunnen worden op een of andere manier voorrang moeten geven, daarna komen dan overige forensen en pas aan het laatst reizigers die er een dagje op uit willen. Maar geen idee hoe je daarop zou willen controleren bij het maken van de reservering.
Het capaciteitsprobleem zou ik nog eerder in bussen dan in treinen verwachten trouwens, maargoed, met mondkapjes zou je weer redelijk normaal functionerend OV kunnen hebben. En sowieso zal het wel even duren voordat de vraag volledig terugkeert, we gaan sowieso al richting de zomer waardoor OV-reizigers op de korte afstand het OV toch al vaker voor de fiets verruilen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Basisdienstregeling
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn inderdaad. Ik zou zeggen: niet-medisch mondkapje verplicht en dringend advies aan risico-groepen om buiten de spits te reizen. Buiten de spits moet 1,5m nog wel te handhaven zijn.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Basisdienstregeling
Er wordt, naar mijn mening, teveel gedaan alsof er maar 2 soorten reiziger zijn: vitale beroepen en recreatieve reizigers. " Alleen vitale reizigers" is een mooie kreet, maar als je instellingen weer gaat openen, zoals scholen, kan je mensen niet zomaar weigeren van een trein en zeggen dat ze maar een halfuur a een uur (of bij meerdere volboekingen misschien zelfs twee uur) moeten wachten. Om nog te zwijgen over conflicten tussen leerplicht/kwalificatieplicht/aanwezigheidsplicht die je in de meeste onderwijsinstellingen hebt.
De enige twee opties die ik zie zijn thuiswerken of een mondkapjesplicht. Voor beide is wat te zeggen.
De enige twee opties die ik zie zijn thuiswerken of een mondkapjesplicht. Voor beide is wat te zeggen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Basisdienstregeling
Ik denk dat de term noodzakelijk niet alleen woon-werk verkeer inhoudt. Een familielid of vriend bezoeken die hulp nodig heeft, is dat noodzakelijk of niet? Niet iedereen (waaronder ik) heeft een auto.
Re: Basisdienstregeling
Dat zou dan alleen kunnen als er in de daluren langere treinen gaan rijden dan nu vaak het geval is. Zeker overdag moet je dan met zo groot mogelijke samenstellingen blijven rijden.IC140 schreef:Het hoeft niet zo moeilijk te zijn inderdaad. Ik zou zeggen: niet-medisch mondkapje verplicht en dringend advies aan risico-groepen om buiten de spits te reizen. Buiten de spits moet 1,5m nog wel te handhaven zijn.
Re: Basisdienstregeling
Dan krijg je een soort 27 april-dienstregeling... Alleen dan niet die van 2020.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Basisdienstregeling
Dat is geen handige splitsing gezien je dan grote groepen gewoonweg negeert. Als je al tot een tweedeling wilt komen dan zou het eerder tussen noodzakelijke en recreatieve reizen zijn, dat dekt alle reizigers wel.sirvinniei schreef:Er wordt, naar mijn mening, teveel gedaan alsof er maar 2 soorten reiziger zijn: vitale beroepen en recreatieve reizigers.
Sowieso is dat eigenlijk een verkeerd onderscheid wat er dan gemaakt wordt. Men lijkt te bewegen van "alleen noodzakelijke reizen" naar "alleen reizigers met vitale beroepen". Maar de vraag is juist ook of de verplaatsingen per OV van die vitale reizigers wel noodzakelijk zijn." Alleen vitale reizigers" is een mooie kreet, maar als je instellingen weer gaat openen, zoals scholen, kan je mensen niet zomaar weigeren van een trein en zeggen dat ze maar een halfuur a een uur (of bij meerdere volboekingen misschien zelfs twee uur) moeten wachten.
Om maar een willekeurig iets te noemen: een vakkenvuller heeft een vitaal beroep, maar is een ritje van 5 minuten in bus of trein dan "noodzakelijk", dat zijn immers afstanden die je ook kunt lopen of fietsen.
Naar mijn idee is de reis per OV voor iemand in een niet-vitale sector die werk heeft wat niet thuis uit te voeren is (en geen auto heeft) dan toch echt noodzakelijker.
Je zou dus op een of andere manier moeten zien te voorkomen dat de schaarse capaciteit wordt opgebruikt door reizigers die juist wel een alternatief hebben, zodat degenen die geen alternatief hebben nog wel hun noodzakelijke reizen veilig kunnen maken.
Je kunt ze denk ik niet los van elkaar zien: meer thuiswerken levert sowieso al verlichting op. Maar als de scholen weer van start gaan zorgt de mondkapjesplicht er daarnaast voor dat je voldoende capaciteit in het OV kunt bieden.De enige twee opties die ik zie zijn thuiswerken of een mondkapjesplicht. Voor beide is wat te zeggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Basisdienstregeling
Ik denk dat één van de lessen van deze episode zal zijn dat autobezit essentieel is als je vrijheid van verplaatsing belangrijk vindt.en-es schreef:Ik denk dat de term noodzakelijk niet alleen woon-werk verkeer inhoudt. Een familielid of vriend bezoeken die hulp nodig heeft, is dat noodzakelijk of niet? Niet iedereen (waaronder ik) heeft een auto.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Basisdienstregeling
Wellicht. Ik vraag me af hoeveel dal-reizigers er daadwerkelijk zullen zijn zo lang alle evenementen nog verboden zijn, er niet of nauwelijks internationaal toerisme is en de economie op zijn gat ligt.Wubbo schreef:Dat zou dan alleen kunnen als er in de daluren langere treinen gaan rijden dan nu vaak het geval is. Zeker overdag moet je dan met zo groot mogelijke samenstellingen blijven rijden.IC140 schreef:Het hoeft niet zo moeilijk te zijn inderdaad. Ik zou zeggen: niet-medisch mondkapje verplicht en dringend advies aan risico-groepen om buiten de spits te reizen. Buiten de spits moet 1,5m nog wel te handhaven zijn.
Maar op een zonnige dag naar Zandvoort wordt het inderdaad druk. Ik zou risicogroepen dan ook adviseren om niet op een zonnige dag naar Zandvoort te gaan. Ook niet met de auto trouwens.
Re: Basisdienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Basisdienstregeling
"Het werkt", zo ver wil ik nog wel gaan, maar "een goede vervanging", dat ben ik absoluut niet met je eens. Hoorcolleges zijn vervangen door opnames, toch een stuk minder flexibel omdat er nu geen vragen gesteld kunnen worden en geen discussie kan worden gevoerd. Als het boek goed is, is het lastig om nu de meerwaarde te bieden die een docent normaal wel biedt. Werkcolleges zijn omgezet in online sessies. Gesprekken zijn een stuk houteriger en slechter te verstaan, en mijn (voor dit soort dataverkeer) niet al te beste internet gooit me er steeds uit. Daarnaast mis ik heel erg de spontaniteit van een pauze, van een zijsprong tijdens zo'n college (omdat het lastiger te volgen is, beperk je je tot het noodzakelijke), het bijbehorende sociale contact, en juist daaruit ontstaat normaal heel veel.PHS schreef:Mijn eigen ervaring is dat online onderwijs in veel gevallen een goede vervanging blijkt te zijn van fysieke hoorcolleges. Plenaire werkcolleges zijn wat lastiger, maar groepsopdrachten in colleges weer makkelijker (de docent kan met één druk op de knop ons verdelen in willekeurige groepen).
Een universiteit is geen "leerfabriek" maar veel meer, en alles wat dat niveau ontstijgt is online veel lastiger.
Dat neemt niet weg dat het voorlopig de beste keuze is om dicht te blijven, maar ik vind het niet iets wat op de lange termijn (of structureel) wenselijk is.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Basisdienstregeling
Je verwoordt precies mijn gedachten :pos:
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Basisdienstregeling
Ik heb er zelf nog wel hoop in dat in ieder geval de werkgroepen van de Universiteiten na de zomer weer kunnen functioneren, eventueel met instandhouding van de anderhalvemeter-regel. De gemiddelde studenten zijn ruim jong genoeg om beperkt risico te lopen, en als ik kijk naar mijn docenten heb ik er slechts 1 die ouder dan 50 is. Door kleinschalige lessen aan te bieden, met daarin alleen zaken die thuis niet of niet makkelijk kunnen (bijvoorbeeld tentamens), kan je de kwaliteit van het onderwijs nog steeds waarborgen. Grote hoorcolleges kunnen prima online gevolgd worden, al merk ik daar dat het lastiger is om te concentreren.
Re: Basisdienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Basisdienstregeling
Tot nu toe nog niet, maar als dit doorgaat werkt NS in deze periode daadwerkelijk autobezit in de handWSM schreef:Ik denk dat één van de lessen van deze episode zal zijn dat autobezit essentieel is als je vrijheid van verplaatsing belangrijk vindt.en-es schreef:Ik denk dat de term noodzakelijk niet alleen woon-werk verkeer inhoudt. Een familielid of vriend bezoeken die hulp nodig heeft, is dat noodzakelijk of niet? Niet iedereen (waaronder ik) heeft een auto.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Basisdienstregeling
Het is niet dat NS heel veel keuze heeft...
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Basisdienstregeling
'Zo veel mogelijk' moet natuurlijk wel rekening houden met de negatieve bij-effecten van het thuisonderwijs, en de algehele kwaliteit van het onderwijs dat de Universiteiten bieden. Dat staat met het thuisonderwijs enorm onder druk: mijn meest recente tentamen heeft achteraf de cijfers moeten ophogen om te compenseren voor het feit dat de helft van dat vak thuis geleerd moest worden. Dat effect moet je willen beperken, en als dat kan door fysiek onderwijs beperkt door te laten gaan moet je dat zeker willen overwegen.PHS schreef:Het gaat mij niet zozeer om het risico dat de studenten en de docenten lopen, maar meer dat je zo veel mogelijk risicovolle verplaatsingen moet zien te voorkomen. Tel daarbij op dat veel studenten met het OV reizen, en ik kan me voorstellen dat het kabinet de universiteiten zo lang mogelijk dicht houdt.Z2N schreef:Ik heb er zelf nog wel hoop in dat in ieder geval de werkgroepen van de Universiteiten na de zomer weer kunnen functioneren, eventueel met instandhouding van de anderhalvemeter-regel. De gemiddelde studenten zijn ruim jong genoeg om beperkt risico te lopen, en als ik kijk naar mijn docenten heb ik er slechts 1 die ouder dan 50 is.
Re: Basisdienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Basisdienstregeling
Waarom is dit nu weer lui? Het probleem is gewoon dat voor veel mensen een scheiding tussen werk en privé moeilijk is. Dat is niet iets wat alleen bij studenten ligt. Er zijn ook genoeg werknemers die graag weer op kantoor willen werken. En dan heeft veel kantoorpersoneel nog regelmatige contacten en afspraken waardoor ze in het ritme gehouden worden. Als je ook kijkt naar de meest gegeven oplossing voor dit probleem: Maak een aparte werkplek in huis, dan zie je dat dat niet werkt voor studenten die het met 8 of 12 vierkante meter moeten doen.
Ik ben het met je eens dat het ophogen van cijfers geen oplossing is. En ik weet zo 1,2,3 niet wat dat wel is. Meer persoonlijk contact zou voor mij de voorkeur hebben, maar daar is geen personeel voor. Studenten meer tijd geven door in de zomer door te gaan zou misschien wel een optie kunnen zijn, aangezien vakantie er dit jaar toch niet in zit. Daar zitten echter ook wel weer genoeg haken en ogen aan.
Ik ben het met je eens dat het ophogen van cijfers geen oplossing is. En ik weet zo 1,2,3 niet wat dat wel is. Meer persoonlijk contact zou voor mij de voorkeur hebben, maar daar is geen personeel voor. Studenten meer tijd geven door in de zomer door te gaan zou misschien wel een optie kunnen zijn, aangezien vakantie er dit jaar toch niet in zit. Daar zitten echter ook wel weer genoeg haken en ogen aan.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 27 apr 2020, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Basisdienstregeling
Zelfdiscipline zal een rol spelen, maar er zijn ook andere verklaringen. Studenten kunnen minder aan elkaar uitleggen, docenten kunnen lastiger testen of studenten met de juiste kennis in een E-werkgroep zitten (of dat ze iets verkeerd begrijpen), en de kwaliteit van beeld en geluid tijdens werkgroepen en opgenomen hoorcolleges is niet altijd het je-van-het. Dat maakt het onderwijs slechter, wat zich dan uit in de cijfers achteraf. Of zoals mijn professor zei op Blackboard: "Based on the midterm results and our impression from the work shops, we believe this cohort is just as smart and hard-working as the cohorts of the previous years".
Dus meer persoonlijk contact heeft ook mijn voorkeur. Dat zal niet in alle studies even makkelijk gaan, maar een werkgroep-setting is al makkelijker te realiseren dan een groot hoorcollege.
Dus meer persoonlijk contact heeft ook mijn voorkeur. Dat zal niet in alle studies even makkelijk gaan, maar een werkgroep-setting is al makkelijker te realiseren dan een groot hoorcollege.
Re: Basisdienstregeling
De RU is vorig jaar overgestapt van Blackboard naar Brightspace. De onlinesessies via Brightspace zijn best prettig, maar zwaar voor het internet hier. De hoorcolleges (tenminste van wat ik nu volg) zijn echt opnames, die dus naderhand geplaatst worden. Beter te volgen zo dan via zo'n sessie die er om de haverklap uitfloept, maar dus zonder interactie.PHS schreef: Ik weet niet welke software de RU gebruikt, maar wij hebben Blackboard Collaborate, en daar kan je prima vragen mee stellen.
Oh, en over jonge/oude docenten: ik had er een paar van 75 en er loopt er ook nog een rond die in de 80 is.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Basisdienstregeling
Thuiswerken en thuis studeren zijn niet met elkaar te vergelijken. Thuiswerken wordt door de meeste werknemers als positief gezien, terwijl thuis studeren door de meeste studenten als negatief gezien wordt.
Praktisch is het nu al lastig, maar wordt het op lange termijn zeker lastig. Voor HBO en MBO zijn praktische stages essentieel en kunnen deze niet zomaar met theorie vervangen worden. In het universitaire onderwijs is literatuur belangrijk die vaak alleen fysiek beschikbaar is. Ik heb al zoveel mensen gehoord die zouden moeten afstuderen, maar dit praktischerwijs niet kunnen en noodgedwongen hun studie een jaar uit moeten stellen. En nee dat is geen luiheid, maar praktische noodzaak. In mijn jaarlaag zitten daar een paar van de best presterende studenten tussen.
Vergeet overigens ook niet dat niet iedereen de luxe heeft van ruimte om te kunnen studeren. Denk aan drukke studenthuizen of kleine ouderlijke huizen van arme ouders.
Praktisch is het nu al lastig, maar wordt het op lange termijn zeker lastig. Voor HBO en MBO zijn praktische stages essentieel en kunnen deze niet zomaar met theorie vervangen worden. In het universitaire onderwijs is literatuur belangrijk die vaak alleen fysiek beschikbaar is. Ik heb al zoveel mensen gehoord die zouden moeten afstuderen, maar dit praktischerwijs niet kunnen en noodgedwongen hun studie een jaar uit moeten stellen. En nee dat is geen luiheid, maar praktische noodzaak. In mijn jaarlaag zitten daar een paar van de best presterende studenten tussen.
Vergeet overigens ook niet dat niet iedereen de luxe heeft van ruimte om te kunnen studeren. Denk aan drukke studenthuizen of kleine ouderlijke huizen van arme ouders.
Ik heb geen onderschrift
Re: Basisdienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Basisdienstregeling
^^ ik had wel gehoord dat bezoek van mantelzorg iets uitgebreid is (bij de kwetsbare groep). Dus, onder dat kopje misschien reizen?en-es schreef:Ik denk dat de term noodzakelijk niet alleen woon-werk verkeer inhoudt. Een familielid of vriend bezoeken die hulp nodig heeft, is dat noodzakelijk of niet? Niet iedereen (waaronder ik) heeft een auto.
Of de groei van autodeel-platformen?lvdmoosdijk schreef:Tot nu toe nog niet, maar als dit doorgaat werkt NS in deze periode daadwerkelijk autobezit in de handWSM schreef:
Ik denk dat één van de lessen van deze episode zal zijn dat autobezit essentieel is als je vrijheid van verplaatsing belangrijk vindt.
Dat is misschien nu al aan de gang?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten