Pareltjes in de stationsarchitectuur

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door en-es »

Bregenz krijgt een nieuw station. Opvallend, het huidige station werd eind jaren 80 gebouwd.
http://vorarlberg.orf.at/stories/3046577/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Dan heeft dat station het langer uitgehouden dan de vorige hal van Utrecht Centraal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.

Afbeelding

Ik heb wel eens stations uit de jaren '80 met meer monumentale waarde gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Het vorige station was nogal krap en had geen fatsoenlijke perrons. Maar het huidige station is ook geen pareltje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik vond hetzelfde van Wien Franz-Josefs-Bahnhof. Een station vernoemd naar de keizer in één van de mooiste steden ter wereld, dat móést toch schitterend zijn!

Wat een teleurstelling :')
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Wat te denken van het voormalige Wien Südbahnhof.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Heel wat stations in Duitsland en Oostenrijk zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd of vernietigd tijdens bombardementen of gevechten. De genoemde stations in Wenen zag er vroeger heel anders uit, toen waren het haast spoorwegpaleizen.
Suus schreef:Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.
Mooi lelijk kan ook mooi zijn, maar dit slaat werkelijk alles :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik vond hetzelfde van Wien Franz-Josefs-Bahnhof. Een station vernoemd naar de keizer in één van de mooiste steden ter wereld, dat móést toch schitterend zijn!
Dat was het ook vroeger: https://images.app.goo.gl/es3vWhFm2kF1Ybgz6
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

PHS schreef:Heel wat stations in Duitsland en Oostenrijk zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd of vernietigd tijdens bombardementen of gevechten. De genoemde stations in Wenen zag er vroeger heel anders uit, toen waren het haast spoorwegpaleizen.
Toch zijn er heel wat naoorlogse stationsgebouwen die best goed gelukt zijn. In Duitsland denk ik dan bijvoorbeeld aan Braunschweig Hbf (tip: de voorganger van dat station staat er nog steeds: hier) en Heidelberg Hbf. In Oostenrijk ben ik op zo weinig stations geweest dat ik er niets van kan zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Suus schreef:Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.

https://oekastatic.orf.at/mims/2019/24/ ... 7f81b24385

Ik heb wel eens stations uit de jaren '80 met meer monumentale waarde gezien.
:Y

Sloterdijk bijvoorbeeld _O-
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 02 mei 2020, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

In april 2008 kwam ik aan in Innsbruck Hbf en tot mijn verbazing was het een nieuw station. Bij mijn laatste keer in augustus 1998 stond het oude station er nog. In oktober 2008 kwam ik aan in Salzburg Hbf waar het oude station met de karakteristieke middenperron er nog stond. Bij mijn volgende bezoek in augustus 2014 zag Salzburg Hbf er totaal anders uit. Al staat het originele stationsgebouw er nog steeds.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

trolly schreef:Sloterdijk bijvoorbeeld _O-
Je kan er lacherig over doen, maar station Sloterdijk is zonder alles waardoor de stationshal nu volledig is dichtgeslibd eigenlijk heel goed gelukt. Maar er is een nog veel beter geslaagd treinstation uit de jaren '80 in Nederland, namelijk Lelystad Centrum *O*

Lelystad Centrum heeft aan allebei de kanten een grootste uitnodigende ingang, waarbij je van buiten al de treinen kan zien door de grote glazen overkapping, dus het is meteen duidelijk waarmee je te maken hebt. Het station heeft een ruime hal met korte looproutes en op de perrons is het comfortabel wachten door die grote glazen overkapping. Ik vind het trouwens ook perfectie dat bij de verbouwing voor de Hanzelijn het station in aantal sporen is verdubbeld en dat je daar nu niets van kan zien, alsof het altijd al vier sporen heeft gehad. Over smaak valt te twisten, maar ik vind het echt een pareltje in de Nederlandse stationscollectie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Precies, de grotere stations langs de Flevolijn vindt ik zelf ook wel wat hebben (net als de in gelijksoortige stijl gebouwde stations als Duivendrecht en Amsterdam RAI trouwens).
Met de uitbreiding van het station was trouwens al bij de bouw rekening gehouden in Lelystad: niet alleen lag het tweede viaduct er al, maar de schuine achtergevel van de perronkap was ook al bewust eenvoudig demonteerbaar gemaakt bij de bouw van het oorspronkelijke station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Het zijn mooie iconen uit de jaren 80. Ze hebben alleen wel relatief veel onderhoud nodig om ze er niet verloederd uit te laten zien.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Mikos »

Of zit 'm dat in de locaties waar die stations staan? :X Het valt me op dat Almere Centrum niet genoemd wordt, terwijl dat dezelfde bouwstijl is. Het probleem dat daar speelt is dat het er een stuk donkerder uit ziet. En niet alleen qua bezoekers.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Vuil trekt vuil aan. De constructies uit die tijd kennen veel hoekjes en gaatjes waar vuil zich in ophoopt. Wanneer je dat niet regelmatig goed schoon houdt, zijn mensen ook eerder geneigd troep achter te laten. Typisch voor de jaren 80 zijn de felle kleuren die zijn gebruikt bij deze stations. Heel speels enzo, maar deze kleuren vervagen wel relatief snel. Dus zul je de constructies regelmatig moeten schilderen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Mikos schreef:Of zit 'm dat in de locaties waar die stations staan? :X Het valt me op dat Almere Centrum niet genoemd wordt, terwijl dat dezelfde bouwstijl is. Het probleem dat daar speelt is dat het er een stuk donkerder uit ziet. En niet alleen qua bezoekers.
Ik vind de stationshal van Almere Centrum rommeliger ingedeeld, wat door de poortjes nog eens verergerd is. En dat de kap aan de zijkant deels open is maakt dat je er op de perrons veel meer in de wind staat dan in Lelystad (nog even afgezien van de huidige perikelen met die kap). Daarom vind ik Lelystad Centrum geslaagder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Jullie enthousiasme over sommige stations verheugt me, maar ik kan het helaas niet delen. Terwijl ik ooit nog wel goedwillend tegenover die moeilijkdoenerij met kleurtjes en vormpjes stond, kan ik er nu de sjeu niet meer aan ontdekken. Dat heeft ongetwijfeld met de staat van onderhoud/vervuiling te maken, maar ook met het — door de mate van onderling tegenstrijdige detaillering — weinig overtuigende totaalbeeld. Vooruit: de centrumstations aan de Flevolijn mogen blijven, maar ik zou er geen traan om laten als de hele bende rondom Amsterdam gebregenzd zou worden.

Want dit was een buitenlandtopic, toch? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Amsterdam is toch ook buitenland? Probeer d'r eens een Nederlands gesprek te voeren bijvoorbeeld :')
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door teun »

Ik vind de kleine stations die indertijd gebouwd zijn langs de Lelylijn/Schiphollijn/Westtak eigenlijk ook erg mooi, in Amsterdam zijn ze helaas vaak verpest door de Amstelveenlijn/Ringlijn van de Metro of door jammerlijk aangepakte spooruitbereidingen (met name voor RAI maar ook het verdwijnen van De Vlugtlaan).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Ardan »

Onderwerp afgesplitst van 'Kort buitenlands nieuws'.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door trolly »

Nou, dan gaan we er ook maar gelijk met gestrekt been in. Ik zeg Den Haag Mariahoeve. Wie heeft er iets mooiers in de aanbieding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Alargule »

Aking schreef:Amsterdam is toch ook buitenland? Probeer d'r eens een Nederlands gesprek te voeren bijvoorbeeld :')
Wadd izz medd jouw rassjiesj!1!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Aking »

Wallah brüür kom NU! *O*

Maargoed, Diemen Zuid iemand? :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door trolly »

:Y

Sexy. En als we het daar toch over hebben: die sextant op Diemen Centraal. Hoewel die hokjes zelf eigenlijk nog niet zo lelijk zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten