Pareltjes in de stationsarchitectuur

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Alargule

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Alargule »

Het hele station is een pareltje dat het beste van minimalisme en utilitarisme combineert. Het is dat er ineens een trein stopte, anders had ik het nooit gevonden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door teun »

Diemen zuid is prachtig ja, eentje die goed in datzelfde rijtje past: Nieuw Vennep *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Aking »

trolly schreef::Y

Sexy. En als we het daar toch over hebben: die sextant op Diemen Centraal. Hoewel die hokjes zelf eigenlijk nog niet zo lelijk zijn.
Staat die in Haren er eigenlijk nog? Die op Tilburg University in ieder geval wel, en verder weet ik zo uit m'n hoofd even niet of en waar er nog meer staan.
PHS

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door PHS »

Het lelijkste station van Nederland is Heerenveen.

Mochten de Friezen zich op 'n beste dag van ons afscheiden, dan nomineer ik Goes.

Mocht Zeeland verzuipen door de stijging van de zeespiegel, dan komt Zoetermeer bovendrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Aking »

Eemshaven vind je mooier ja? Of Klarenbeek? *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door trolly »

En what about de monumentale stationskap van een van de drukste stations van ons land? Inderdaad: Amsterdam Zuid?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Alargule »

Dat MOET behouden blijven!!1!

(maar dat zal met de totale clusterfuck die Zuidasdok al was en de coronacrisis daaroverheen ook wel goedkomen.)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Hainje »

Aking schreef:
trolly schreef::Y

Sexy. En als we het daar toch over hebben: die sextant op Diemen Centraal. Hoewel die hokjes zelf eigenlijk nog niet zo lelijk zijn.
Staat die in Haren er eigenlijk nog? Die op Tilburg University in ieder geval wel, en verder weet ik zo uit m'n hoofd even niet of en waar er nog meer staan.
Zo te zien wel.

En ome Koekel wist me een lijstje te overhandigen met alle stations waar zo'n hok staat en stond.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Daniel »

PHS schreef:Het lelijkste station van Nederland is Heerenveen.
Neuj, Dordrecht Zuid staat met stip bovenaan. Nu ik dat station toch noem... zitten daar eigenlijk al weer ramen in de abri's in plaats van metalen roosters? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door trolly »

Kwade tongen beweren dat Lage Zwaluwe ook niet moeders mooiste zou zijn. Tot mijn verbazing merk ik trouwens dat ik toch een zwak heb voor rechthoekige doosjes uit de jaren '60 :oops:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Wannes »

Lage Zwaluwe vind ik juist wel een geinig station, dat station ligt tenminste niet naast een snelweg (absoluut niet). En het is overduidelijk ruim genoeg gedimensioneerd :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door trolly »

Maar dit topic is over esthetiek, niet over amusementswaarde. Rilland-Bath is ook lekker minimalistisch overigens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Wannes »

Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Z2N »

Nergens voor nodig natuurlijk, een beetje liefde kan dat gebouw een veel betere aanblik geven. Een paar likjes verf, een ruime stationshuiskamer, en je komt al een heel eind.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Suus »

traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door PHS »

Aking schreef:Eemshaven vind je mooier ja? Of Klarenbeek? *O*
Eemshaven ligt prachtig; een dijk met schapen, uitzicht op zee, wat wil je nog meer? De stationsvoorzieningen zijn er voor zo'n halte in the middle of nowhere ook prima.
Klarenbeek is zo te zien niets bijzonders, gewoon een plattelandsstationnetje. Maar hé, een gebrek aan architectuur betekent ook dat dat de architectuur niet lelijk kan zijn (A)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Tom024 »

Suus schreef:
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Laatste keer dat ik daar was (nog) wel, koffie met appeltaart. *O*

Almere Centrum en Lelystad Centrum komen dan wel uit dezelfde tijd, Alm vind ik veel onprettiger en onoverzichtelijker. Lls is dan misschien niet ieders smaak, maar het is wel functioneel (en een tochtgat).

Ik vind Almelo toch wel een hatelijk station. Eerst een gebouw waarin haast niets te doen is, dan een gekke tunnel en een tochtig en onoverzichtelijk eilandperron.

Mooiste stations: Vb, Vs en uiteraard Uhz. *O*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Wubbo »

Ik mis Arnhem Velperpoort in dit lijstje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Suus »

Arnhem Velperpoort staat met beide gebouwen in de top 50 van meest belangrijke stationsarchitectuur in Nederland :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Alargule »

Suus schreef:Arnhem Velperpoort staat met beide gebouwen in de top 50 van meest belachelijke stationsarchitectuur in Nederland :Y
FTFY :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Vinny »

Het lelijkste station dat ik ken is Zürich Hardbrücke, het staat net buiten de top 10 meest gebruikte stations van Zwitserland.

Plaatje van Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Z%C3%BCri ... %BCcke.jpg
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door ArrivaBas »

Je weet zeker dat dit niet Poprad-Tatry is?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Vinny »

:lol: Daar heeft wel wel wat van weg. Maar nee, ik heb er zelf wel eens op de trein staan wachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door en-es »

Ik ken Zurich Hardbrücke ook. Ik sliep ooit in een hotel vlakbij. Je hebt wel een uitzicht op het grote rangeerterrein.
Alargule

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Alargule »

Ja, daar heb je die troostende religieuze slogan wel bij nodig...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten