Pareltjes in de stationsarchitectuur

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door PatrickM »

In België blijf ik Hourpes wel mooi vinden, daar hebben ze niet eens de moeite genomen om er een grindbak op 28cm van te maken. Daarnaast is een station openhouden voor 4 man per dag omdat je geen bus wil/kunt laten rijden ook wel een mooie oplossing vind ik. Ruime P+R-faciliteit ook wel, zoek gewoon een mooi plekje op het perron uit en je staat niemand in de weg :Y
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
In dat geval raad ik je aan om eens een kijkje in Binche te gaan nemen, daarbij valt Middelburg qua gebruikspercentage (zowel qua gebouw als reizigers) echt in het niet. En daar kun je binnenkort gewoon een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten zonder te hoeven slopen, want de laatste keer dat ik er was stond het nog net niet op instorten :X
Vind ik overigens wel jammer, want Binche is op zich best een mooi station (er wordt alleen nooit onderhoud uitgevoerd helaas).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door ArrivaBas »

Sowieso heb ik het idee dat veel oude, kleinere stationsgebouwen in België er met een beetje onderhoud veel mooier uitzien. Eenzelfde beeld zie je ook in Duitsland en Oost-Europa.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Daniel »

Suus schreef:
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Dat is al een paar jaar dicht zover ik weet.

Edit: de stationsrestauratie is inderdaad dicht, maar er zit nu een restaurant in het stationsgebouw aldaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Suus »

Nooit gezegd dat ik dit over België zou zeggen, maar de stationsgebouwen van kleine en middelgrote plaatsen zijn bijna allemaal hetzelfde.

Daniel schreef:
Suus schreef:
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Dat is al een paar jaar dicht zover ik weet.
Ik ben daar in de eerste helft van 2019 nog geweest en op Yelp staan nog recensies van twee maanden geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Ik mis Arnhem Velperpoort in dit lijstje.
Ik heb een soort haat-liefdeverhouding met dit station. Het is best een bijzonder onderwerp met mooie vormen. Het ontwerp, de kleuren en de materialen zijn typisch jaren 80. Het ontwerp is uniek en daarom ook zeer herkenbaar. Als gebruiker van dit station komt de haat meer naar boven. Door slecht onderhoud, schoonmaak en de ongure types die er rondlopen vind ik het niet prettig om daar te wachten op de trein.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Jef400 »

Qua gebruik vind ik het stationsgebouw van Hoorn ietwat romantisch. Mooi oud pand. Loket nog in gebruik, AKO, Burger King en Kiosk in het pand, personeelsverblijf boven. Daar voor een ongemoderniseerd voorplein. Alleen jammer van die afzichtelijke loopbrug er naast, en het lelijke middenperron. Maar het voorplein en perron 1 zijn daar echt prima in orde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door SLToilet »

ArrivaBas schreef:Sowieso heb ik het idee dat veel oude, kleinere stationsgebouwen in België er met een beetje onderhoud veel mooier uitzien. Eenzelfde beeld zie je ook in Duitsland en Oost-Europa.
Nou inderdaad, Gent-Sint-Pieters en Mechelen zijn al goede voorbeelden van stations die dat beetje extra nodig hebben. Vooral Sint-Pieters is een gebed zonder end door de zeer vertraagde verbouwing. Daarentegen vind ik Antwerpen-Centraal een station die wél goed is bijgebleven, maar daarvan mag je ook echt niet anders verwachten.

Als we het dan echt over parels hebben: New York Penn Station is een waar gedrocht, zowel esthetisch (je komt aan op smalle perrons in een donker hol) als praktisch (dezelfde beschrijving). En de rest ziet er weinig flatteus uit voor zo'n wereldstad, in schril contrast tot Grand Central. Helaas ben je voor Amtrak veroordeeld tot Penn Station, voor New Jersey Transit en Long Island Rail Road ook, maar gelukkig gaan LIRR-treinen over een aantal jaar ook naar Grand Central. Als ik op een treinstation ergens ter wereld in quarantaine zou moeten worden gezet dan zou Grand Central bovenaan mijn lijst staan.

Maar het hoogtepunt in Amerika: het Amtrak-station van Miami :') goeie genade
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Alargule

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Alargule »

Tsja, Amtrak. Lange-afstandsreizen per trein in de VS is zoiets als nordic naaktwandelen tussen Eijsden en Delfzijl: het komt heel weinig voor.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door en-es »

Het voormalige centraal station van Saint Louis in Missouri is ook apart. Omgebouwd tot winkelcentrum en de perrons staan er nog.
Of het voormalige stationsgebouw van Columbus in Ohio dat tegenwoordig een brandweerkazerne is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Bericht door Z2N »

Ook het station van Houston is wel een pareltje hoor, maar nog steeds wel meer dan wat je zou verwachten van een station dat drie keer per week bedient wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten