Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Toch weer een voordeel als Arriva naar Luik zou gaan rijden: die hebben geen banden met de overheid dus kunnen ze hun automatische omroep lekker in allerlei talen afspelen. Al hoop ik dat ze hun Franse omroep toch nog wat verbeteren voordat ze echt naar België gaan rijden, want is het uh, oorbloedingen veroorzakend slecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Denk je? De Walen hebben de rode leeuw ook al van de FLIRTs afgekregen, dus of ze bandjes in allerlei talen zullen toestaan (of ze er nou wel of niet iets over te zeggen hebben) lijkt me nog maar de vraag. :')
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Gaat men eindelijk beginnen aan de verhoging van het perron in Visé? Tussen 9 en 29 maart is de dienstregeling aangepast en de kruising verlegd naar Bressoux. Treinen rijden 6 minuten eerder uit Mt en komen 5 minuten later aan. Aansluiting op de RE18? Neuh.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Infrabel heeft het over spoorvernieuwing.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ze zijn druk bezig bij de perrons zag ik onderlaatst.Z2N schreef:Infrabel heeft het over spoorvernieuwing.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoe lang geleden is "onderlaatst"? De gelinkte pagina van Infrabel meldt nu namelijk dat de werken daar zijn gestaakt ivm coronavirus, omdat ze zich met de beperkte capaciteit willen concentreren op essentiële werken.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoe relevant is het om te weten wat dat onderlaatst inhoudt? Aannemelijk is de constatering van dafdriver minimaal enkele weken geleden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Enkele weken geleden.DDietzen schreef:Hoe lang geleden is "onderlaatst"? De gelinkte pagina van Infrabel meldt nu namelijk dat de werken daar zijn gestaakt ivm coronavirus, omdat ze zich met de beperkte capaciteit willen concentreren op essentiële werken.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het perron van station Eijsden wordt op dit moment verhoogd. Ook te Visé is men met de verhoging begonnen. Naast het beveiligingsverhaal is de perronhoogte van beide stations ook nog een te nemen horde, voordat de Drielandentrein daar kan halteren. In het verder tenenkrommende verhaal van het Drielandentreinproject is dit dan weer een lichtpuntje.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Eijsden was toch al hoog? Of nog oud-Nederlands hoog ofzo? Het was in ieder geval een stuk hoger dan Visé :')
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Eijsden was nog niet op P76-hoogte. Te Visé was haast een parachute :X nodig om de trein te verlaten. Heel fijn dus dat dit probleem deze maand nog de wereld uit zal zijn. Al blijven er nog genoeg andere en grotere problemen over...
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Overigens vernam ik dat ook het overloopwissel in Eijsden wordt (is?) opgebroken, waardoor straks definitief alleen in Visé gekeerd kan worden vanuit Nederland.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, dat van die wissel vernam ik ook op hgbtf.net. Ik hoop dat men onjuist is geïnformeerd, maar ik vrees dat het ergste. Niet dat die wissel vaak werd gebruikt, maar afgelopen najaar reed men tijdens werkzaamheden van en naar Maastricht over één spoor. Keren te Eijsden wordt bij een sanering van de wissel al helemaal onmogelijk (afgezien van andere belemmeringen).
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Keren in Eijsden is ook met dat wissel praktisch onmogelijk. Als je wil kunnen keren in Eijsden kun je beter dat wissel weghalen en er een normaal bediend sein neerzetten (zodat je rechts heen kunt rijden en links terug, of andersom) dan dit idiote ding behouden dat alleen functioneert als je op een bepaalde manier aan komt rijden. Als ik het goed heb werkt dit ding alleen als je vanuit Maastricht via spoor SB aan komt rijden en dan keert achter sein 4, en daarbij moet het spoor richting Visé vrij zijn want anders kan er geen rijweg worden ingesteld. Je hebt er dus alleen wat aan als er alleen op spoor TC werkzaamheden zijn, en dan kun je beter gewoon enkelsporig doorrijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als dat wissel werkt zoals jij beschrijft zou het dus ook prima werken om te keren in Eijsden, wat Arriva van plan was te doen met de halfuursverdichting die niet naar België zou rijden.
Via spoor SB aankomen doet men immers nu al: vanuit Maastricht wordt al links richting Eijsden gereden aangezien de treinen in België ook links rijden en je ten zuiden van Eijsden geen overloop hebt.
Via spoor SB aankomen doet men immers nu al: vanuit Maastricht wordt al links richting Eijsden gereden aangezien de treinen in België ook links rijden en je ten zuiden van Eijsden geen overloop hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, maar dan is alsnog de vraag of het in de dienstregeling past, en ik heb de werking van het wissel nu versimpeld weergegeven. De precieze details van hoe het ding werkt weet ik niet meer, maar het is niet zo simpel als trein komt aan, machinist loopt naar de andere kant en trein vertrekt weer. Het wissel heeft een uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Machinist moet sleutelkastje bedienen om wissel om te gooien en rijweg in te stellen. Zoals altijd bij dit soort TPRB constructies wel voor sleutelen toestemming Trdl vragen.Wubbo schreef:Ja, maar dan is alsnog de vraag of het in de dienstregeling past, en ik heb de werking van het wissel nu versimpeld weergegeven. De precieze details van hoe het ding werkt weet ik niet meer, maar het is niet zo simpel als trein komt aan, machinist loopt naar de andere kant en trein vertrekt weer. Het wissel heeft een uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Straks ben je voor keren in Eijsden afhankelijk van de grillen van NMBS en Infrabel. Dom en onverstandig imho.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Komen er eigenlijk ov-chipkaart paaltjes op de Belgische stations?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Niet zolang NMBS er blijft rijden. Geen idee hoe dat zit als Arriva er ooit gaat rijden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het nieuwe perron in Eijsden is inmiddels zo goed als klaar. Men is nu het omroepsysteem aan het testen en nieuwe lantaarnpalen aan het aansluiten.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Was het plan niet 1x per uur Aachen-Luik en 1x per uur Herzogenrath-Visé?Daniel schreef:keren in Eijsden, wat Arriva van plan was te doen met de halfuursverdichting die niet naar België zou rijden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, dat was het plan. Maar omdat het beveiligingssysteem ontbreekt bij Arriva onderzocht men nu het keren te Eijsden. Dat onderzoek zal vroegtijdig eindigen verwacht ik. Wat ik me wel kan voorstellen is dat Arriva nu de datum van eind 2022 communiceert, maar achter de schermen aanstuurt op een snellere start van de dienstregeling naar Luik. Zeker nu de problemen met de perronhoogte spoedig tot de verleden tijd behoren. Het beveiligingssysteem is immers al in het aanbestedingsproces. Dan hoeft inbouw volgens mij geen jaren te duren.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoe dan ook blijft het onhandig om voor de bediening van Eijsden afhankelijk te zijn van de Belgen. Tot nu zijn we dat vanwege de bovenleidingsspanning; is dat straks verholpen, dan zijn we het omdat we niet kunnen keren. :?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hardgrondig mee eens! :pos:
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 04 mei 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
simpel en meedogenloos
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten