Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

En arriva dan? Die heeft toch hetzelfde probleem?
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Wellicht heeft Hermes zich gerealiseerd dat er in het begin al rekenfouten zijn gemaakt, kan men de beloofde steun vanuit het rijk anders immers niet gewoon afwachten?
Ik ben ook wel benieuwd wat voor constructie Hermes nu zoekt, Juul van Hout heeft het heel erg over de concessietermijn, maar willen ze dan het contract gewoon z.s.m. beëindigen? Hopen ze op een nieuw onderhands contract (zoals bij het GVB)? Is een verlenging niet juist toepasselijker?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hermes destijds al erg krap heeft gecalculeerd. Arriva had toendertijd voor een aantal jaar een stalling in Eindhoven, waardoor Hermes wellicht goedkoper heeft angeboden dan ze lief was. Dat komt nu natuurlijk niet echt lekker uit.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Er wordt weer getest met de nieuwe elektrische Volvo's voor Den Bosch, inmiddels voorzien van camera's i.p.v. spiegels. Voor de coronatijd was er al instructie gegeven, over twee weken wordt dat nogmaals aangeboden, dus vanaf juni zijn ze waarschijnlijk wel op de weg te vinden.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

EINDELIJK !!!! *O* *bus*
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 17 mei 2020, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Tom024 schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hermes destijds al erg krap heeft gecalculeerd. Arriva had toendertijd voor een aantal jaar een stalling in Eindhoven, waardoor Hermes wellicht goedkoper heeft angeboden dan ze lief was. Dat komt nu natuurlijk niet echt lekker uit.
Tja, dat is natuurlijk het risico van een lage inschrijving, al heeft het ook zijn weerslag op de kwaliteit voor de reiziger, de stiptheid van Hermes is bijv. al enkele jaren belabberd.
huibf schreef:En terecht.
Jaarlijks 660.000 euro aan DRU,
Eenmalig 300.000 in investerings, innovatie en opstartpotjes, onlangs nog wat erbij voor extra investering voor veldhoven en meereiskortingen.

60 reizigers per dag (voor de coronacrises) terwijl er eind december2020 er 200 per dag begroot zijn (coronacrises daargelaten). Concept is inmiddels voor Heel Eindhoven en er wordt ook ingezet op hotel vervoer van/naar ASML/HTC/Philps.

Het is een politiek onderonsje, niemand wil het. Behalve de gedeputeerde Hr. Vd Maat.
De werknemers van Philips en ASML vinden dit anders een prima systeem, scheelt weer taxikosten
EEO
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 19:30

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door EEO »

Tom024 schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hermes destijds al erg krap heeft gecalculeerd. Arriva had toendertijd voor een aantal jaar een stalling in Eindhoven, waardoor Hermes wellicht goedkoper heeft angeboden dan ze lief was. Dat komt nu natuurlijk niet echt lekker uit.
En dat terwijl ze destijds de enige inschrijver waren.
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Zou wel handig zijn als ze dat toen geweten hadden ja :Y
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Tom024 schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hermes destijds al erg krap heeft gecalculeerd. Arriva had toendertijd voor een aantal jaar een stalling in Eindhoven, waardoor Hermes wellicht goedkoper heeft angeboden dan ze lief was. Dat komt nu natuurlijk niet echt lekker uit.
Ik snap deze opmerking niet. De arriva stalling was voor de lijnen 156, 157 en 305. Totaal niks met de concessie brabant zuidoost. Ik denk dat de zitplaatsverplichting een grote bottleneck is. Er moest uiteindelijk weer materieel bij. Ook het faillissement van TCR zal meegespeeld hebben. Hierdoor weer losse ritjes weer zelf rijden met de bijbehorende leegmatritten. Wat ook is dat er verplicht nieuw materieel moet komen. Dat wist hermes bij de inschrijving ook al. Aan het eind van de concessie moet het zero-emissie zijn. Nu geen inkomen maar wel tig wagens moeten vervangen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Als bravoflex stond vanochtend in het woensxl buurtbus 7343 van breng te niksen.
Tevens zag ik dat bij de halte Catharina ziekenhuis zuid van lijn 2 een nieuw(?) type display met reisinformatie was neergezet. Komen er meer van dit type of zijn deze al elders neergezet?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Dit type display heeft hetzelfde uiterlijk als in de rest van Brabant.
Alle HOV1 drissen zijn al vervangen overigens door dit type.

Waarom Catharina Ziekenhuis Oost deze heeft is me ook een raadsel.

Dat Bravoflex staat te niksen is standaard. 90% minder reizigers.
De gemeenteraad heeft de motie omtrend Het stoppen van Bravoflex aangenomen.
Zelfse de VVD stemde voor.
De Wethouder van Verkeer in Eindhoven (ook VVD) staat behoorlijk in haar hemd en was lichtelihk gepikeerd. Ze moet nu toch echt naar de gedeputeerde (ook VVD).
De motie wordt ook in Veldhoven en Waalre ingediend.

Als gedeputeerde nog doorraast is het schandalig. Hij blijft in zijn bubbel hangen. Die man heeft echt geen benul.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Deze DRIS staat op zuid.
Voor die 46 euro per reiziger kun je net zo goed een gewone taxi laten komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef:Deze DRIS staat op zuid.
Voor die 46 euro per reiziger kun je net zo goed een gewone taxi laten komen.
Dat bedoel ik. Ik zag m ook. Maar zoals gezeld HOV1 is er helemaal mee 'behangen'
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

Er staan al meer van die DRISSEN onderweg, buiten de HOV-trajecten om.
Kwam er van de week tijdens mijn dienst al een paar tegen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RnBn »

Ik heb er inderdaad ook al meerdere gezien, onder andere bij MMC Eindhoven waar hij direct achter een lantaarnpaal staat zodat hij maar vanaf een kant te lezen is. Volgens mij worden alle DRISen die in de bushokjes hangen (die er al hangen sinds ik me kan herinneren) vervangen voor de nieuwe.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Niet alle Drissen die in de bushokjes (ze stammen uit 2006) hangen worden vervangen door nieuwe. Alleen de echt drukke halten.
Catharina Ziekenhuis Zuid is nu niet en drukke halte. Ik denk zelfs dat de van lijn 2 de rustigste halte is.

De DRISpanelen in de bushokjes verdwijnen wel in de loop van volgend jaar, de panelen die nu defect raken worden sowiso niet meer gerepareerd en zsm dan ook verwijderd.
atlas
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door atlas »

Eindelijk wordt er weer een beetje van busstation Neckerspoel/Eindhoven CS gemoderniseerd: de oude vergeelde/vervaagde vertrekpanelen zijn vervangen door LED schermen en zijn ze voortaan horizontaal zodat er meer info op kwijt kan.

Daarnaast hebben ze ook wat extra schermen gezet bij halte E en K met live vertrektijden aangezien alle informatie voorheen alleen beschikbaar was bij de hoofdingang.

https://www.bravo.info/nieuws/nieuwe-re ... -eindhoven
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

Goirle sommeert provincie, maar krijgt deksel op de neus. Geen geld voor wijzigen busroute

GOIRLE - Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant zijn niet van plan om Goirle 114.000 euro te betalen voor de wijziging van busroute lijn 2. B en W van Goirle hadden de provincie gesommeerd om met een vergoeding over de brug te komen.

Goirle kan zich niet vinden in het veranderen van de busroute en de gemeenteraad had met een motie erop aangedrongen de provincie te dwingen de portemonnee te trekken. Goirle had kosten gemaakt met de aanpassing van de Baronielaan, maar na aanpassing van de busroute zijn die investeringen voor niets geweest.
Bron: https://www.ed.nl/tilburg/goirle-sommee ... ~aca1d62a/

Voor de context: lijn 2 reed tot niet zo heel lang geleden (exacte jaartal weet ik niet uit mijn hoofd) in Goirle een lusroute over de Baronielaan, maar is ingekort tot de rotonde aan de Rillaerse Baan. En dan blijken de aanpassingen aan de Baronielaan weggegooid geld te zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Nou de provincie is wel heel kortaf.
De wijzigingen worden vaak niet gedeeld met gemeenten of komen niet tot de raadsleden. Vaak komen de stukken pas openbaar als het al is goedgekeurd door GS.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

De nieuwe, gestrekte route wordt pet DRGL 2019 gereden
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Vandaag in Den Bosch waren er 3 elektrische Volvo bussen aan het test rijden & laden.
Een was heel de dag aan het testen bij de laadhalte van P+R De Vliert, de andere twee stonden achter het busstation op de Buffer
onder de laadpalen en ze hadden de volgende wagenparknummers: 4856, 4857, 4858. En eerder deze week op Maandag of Dinsdag was de 4854 al in Den Bosch maar die heb ik vandaag niet gezien op de stalling.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Afbeelding

Ze zijn alle zeven in Den Bosch nu, inzet vanaf dinsdag. De achterste wagen heeft al camera's i.p.v spiegels, bij de andere wagens is dat een kwestie van plug and play.

Rechts nog net de kop van een gelede wagen, die staat vanaf maandag als extra pauzelocatie op het station.
JeanPaul343
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JeanPaul343 »

Aha, daar is dus de 0287 gebleven, ik vond het al zo vreemd dat alleen de 0285/0286 en 0288 steeds op lijn 1 reden/rijden in Tilburg.
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Ik zie op OV-zoeker dat de lijnen 2 en 4 in Eindhoven nog (zo goed als) geheel met de elektrische gelede bussen rijden. Weet iemand of dit voorlopig de reguliere inzet wordt op de zondag (en wellicht op zaterdag en doordeweeks ook nog in mindere mate)?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten